Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30
Als fotograaf zijn je kwaliteiten afhankelijk van twee dingen: je eigen kennis, creativiteit en kunde, en daarnaast natuurlijk je gear. Het viel mij op dat veel mensen op dit subforum altijd op zoek zijn hoe ze het beste kunnen investeren in hun gear, maar nooit op zoek zijn naar investeringen in zichzelf als fotograaf. Dat klinkt misschien wat vaag, maar dat vertaalt zich dan in cursussen en workshops. Ik denk dat veel fotografen hier wel eens een cursus of een workshop hebben gevolgd, of er van plan zijn een te volgen. Daarom kunnen we dit als een centraal topic omtrent cursussen en workshops gebruiken, zodat de zoekenden onder ons misschien handige ideeën kunnen opdoen.

Om het overzichtelijk te houden is het misschien goed om onderstaand lijstje aan te houden, maar houdt wel in gedachten dat dit niet een simpel 'welke cursussen of workshops heb jij gedaan'-opsomtopic wordt.
  1. Welke cursussen en/of workshops heb je gevolgd?
  2. Waar waren deze te volgen? (het liefst ook de link van de website als deze beschikbaar is)
  3. Hoe duur waren de cursussen/workshops? (alleen vermelden waard wanneer geen website beschikbaar is)
  4. Ben je achteraf gezien tevreden?

TS begint. Laat ik eerst beginnen met het lijstje zelf in te vullen, ik zal hem nader toelichten:

'Ontdek fotograferen met een extra dimensie deel 1' en 'Vervolgcursus; ontdek fotograferen met een extra dimensie deel 2'

2. Waar waren deze te volgen? (het liefst ook de link van de website als deze beschikbaar is)
Deze heb ik allebei gevolgd op de volksuniversiteit van Groningen. De eerste cursus werd gegeven in de bibliotheek in de binnenstad, de tweede in de studio van de docent zelf. Links: cursus 1 & cursus 2

3. Hoe duur waren de cursussen/workshops? (alleen vermelden waard wanneer geen website beschikbaar is)
Zie eerder gegeven weblinks.

De beginnerscursus was erg handig voor mij. Toen in mijn spiegelreflex had gekocht kwam er in 1 keer erg veel informatie op me af, de beginnerscursus hielp mij dit beter te begrijpen omdat de theorie door een ander werd uitgelegd, en je het ook in de praktijk kon brengen; daar gaf de bibliotheek genoeg ruimte voor. De vervolgcursus was ook leuk en werd wederom leuk gegeven, ook erg leuk is dat de docent het mogelijk maakt dat je een avond met de andere cursisten mag fotograferen in de Sint Jozef Kerk (klik. Zo'n kans krijg je niet vaak. Enig minpunt aan de cursus is dat wel erg veel lessen worden besteed aan het fotograferen van een model in de studiosetting, ik had iets meer variatie verwacht. Toch hebben deze cursussen mij enorm geholpen.

Als aanvulling op de twee eerder gevolgde cursussen ben ik op zoek naar een nieuwe, wederom in de omgeving van Groningen. Weet nog niet precies wat voor cursus, of waar, of gegeven door wie, maar ik ben op zoek. Gelukkig is het 'cursusseizoen' ( :P ) nog niet begonnen. Misschien dat ik mij nader wil verdiepen in portretfotografie, maar misschien doe ik wel inspiratie op in dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
Goed topic :)

Ik heb zelf nog geen cursussen gevolgd (wel vroeger fotografieles op de kunstacademie gehad, nog met een analoge camera) omdat ik niet goed weet wat mijn niveau is. Ik ben bang dat er veel cursussen zijn waar ik eigenlijk niet veel mee opschiet.

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Xcalibur schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:51:
Goed topic :)

Ik heb zelf nog geen cursussen gevolgd (wel vroeger fotografieles op de kunstacademie gehad, nog met een analoge camera) omdat ik niet goed weet wat mijn niveau is. Ik ben bang dat er veel cursussen zijn waar ik eigenlijk niet veel mee opschiet.
Toen ik mij zat te oriënteren op een vervolgcursus viel mij inderdaad op dat tot nu toe veel cursussen mij niet veel nieuws te bieden hebben. Ik weet wel wat RAW is en ik weet wel hoe ik mijn foto's kan bewerken, mja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Moderator Nomad geeft ook cursussen in Groningen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Hey, dat is hartstikke dichtbij. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 18:20
Ik ben zelf ook nog aan het kijken naar workshops, echter heb ik hetzelfde als Xcalibur en Armada. Ik ben bang dat ik op een workshop uitgelegd krijg wat de sluitertijd en iso zijn. :O

Graag zou ik een workshop volgen waar ik echt veel kan leren over het nemen van goede foto's. Welke belichting bij studio's, hoe instellen, welke gear nodig. Buiten, in het donker, etc.

[ Voor 33% gewijzigd door SgtCaffran op 20-07-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Praktijkgerichte cursussen lijken inderdaad schaars. Naar mijn ervaring komt het vooral neer op techniek bespreken en elkaars foto's die je gedurende de cursusperiode (maar niet tijdens de cursus) bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik ben benieuwd of Nomad of Wijnands hier even komen buurten :)
Die schijnen allebei cursussen te geven, maar op het forum vind ik er weinig over... daar zou ik dan wel vertrouwen in hebben op zich :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 21:22

Spikey

Making the web accessible!

ik wist niet dat wijnands fotocursussen gaf? of ben je in de war met jochem wijnands?

ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar ervaringen van mensen. aangezien ik de komende tijd graag 1-2 workshops wil gaan volgen om mezelf te ontwikkelen. het aanbod is best groot als je even zoekt, maar of ze allemaal even goed opgezet zijn is natuurlijk de vraag.

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajhaverkamp schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:01:
Moderator Nomad geeft ook cursussen in Groningen.
Psst, inmiddels admin ;)
Xcalibur schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 20:45:
Ik ben benieuwd of Nomad of Wijnands hier even komen buurten :)
Die schijnen allebei cursussen te geven, maar op het forum vind ik er weinig over... daar zou ik dan wel vertrouwen in hebben op zich :)
Afaik geeft Wijnands nog geen cursussen, maar is dat eens ter sprake gekomen als mogelijke optie. Nomad schijnt eea in zijn sig te hebben staan. Voor de luie mensen: http://jhm-studio.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Interessant topic! Zal ik zeker in de gaten houden. Ikzelf heb geen cursussen gevolgd. Ik had het boek Bewuster & beter fotograferen met de digitale spiegelreflexcamera (Pieter Dhaeze) gelezen om mijn camera meer te begrijpen, en ben nu bezig met Perfect Digital Photography (J. Dickman en J. Kinghorn)

[ Voor 5% gewijzigd door M.E.Amrani op 20-07-2010 22:05 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
M.E.Amrani schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:04:
Interessant topic! Zal ik zeker in de gaten houden. Ikzelf heb geen cursussen gevolgd. Ik had het boek Bewuster & beter fotograferen met de digitale spiegelreflexcamera (Pieter Dhaeze) gelezen om mijn camera meer te begrijpen, en ben nu bezig met Perfect Digital Photography (J. Dickman en J. Kinghorn)
Heb je het gevoel dat die boeken je ook daadwerkelijk nieuwe concrete dingen vertelden waar je ook wat aan hebt, iets wat je dus niet met logisch nadenken zelf had kunnen bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Of Wijnands cursussen geeft weet ik niet, maar hij roept heel hard dat hij het kan iig ;)
Misschien is dit het duwtje wat hij nodig heeft :P

Ik ben overigens het meest op zoek naar een cursus flitsen (strobist style - niet in een studio).

Edit: ik zie dat de data van Nomad inmiddels allemaal al geweest zijn... jammer.

[ Voor 15% gewijzigd door Xcalibur op 20-07-2010 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 08:55
Ik heb een dagje meegelopen met een pro-fotojournalist (oom van een kennis), en daar heb ik gigantisch veel van geleerd. Niet van techniek, daarvan wist ik meer dan hij (zijn woorden), maar vooral over equipment......en dat het praktisch niks uitmaakt.

Als je hoort dat hij op reportage in Antarctica (dacht ik) zijn lens tegen een sneeuwscooter had laten slaan, waarna de hele boel gedecenterd was (dus de ene helft onscherp), schrik je al. Als hij dan verteld dat de editor van de krant niks doorhad (gerenommeerde krant) ben je al helemaal verbaasd.....en als je dan ook nog eens hoort dat hij hier in NL nog 3 maand met die lens heeft geschoten wil je het gewoon niet meer geloven...

Wijze les: it's not your equipment, it's you. (hij heeft ook tot...2008 met D2H's geschoten (4 megapixel), en het was op zijn advies dat ik zelf een D2H heb gekocht, die ik vaker gebruik dan mijn D90).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vanwege enorme drukte met mijn werk (bruiloften en zulks) is mijn website niet up to date qua data.
Uiteraard staan er wel weer workshops op de planning, voor eind augustus / begin september.

Geef me even een mailtje bij interesse en geef even aan naar wat voor workshop je op zoek bent.
Het aanbod wat ik geef is: beginners, basis, strobist, studio portret en retouch. Waarvan ik verwacht dat over een maandje strobistworkshop en de basisworkshop zeker gegeven worden.

Maar geef even een mailtje, dan stuur ik je een mail terug zodra ik meer info over precieze data heb.
(in de zomermaanden zijn workshops voor mij lastiger in te plannen vanwege eigen fotografiewerkzaamheden).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:06
Leuk topic, ben benieuwd naar de ervaringen hier van de mensen die een cursus hebben gevolgd.
Zelf heb ik nog nooit een cursus gevolgd. Mijn vader heeft mij de eerste beginselen bijgebracht, daarna heb ik veel boeken geleend, over fotografie, in de bieb.

Later heb ik 7 jaar gewerkt op de afdeling bedrijfsfotografie, op het ECN te Petten. Ik was daar laborant in het Z/W lab en tevens assistent van de fotograaf aldaar. In die 7 jaar heb ik heel veel geleerd en ik ben in die tijd ook lid geworden van een fotoclub.

Lid worden van een locale fotoclub kan ik iedereen aanraden, je leert een hoop van elkaar door samen te fotograferen en daarna de foto's te bepreken.
De beste methode is naar mijn idee nog steeds, fotograferen en nog eens fotograferen. Daarna feedback vragen van mensen om je heen, liever niet je familie, die zijn niet echt neutraal in hun commentaar.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
"Investeren in jezelf als fotograaf".....

Investeren doe je altijd met een doel, maar welk doel is dat topicstarter? Betere foto's maken? Fotografie beroepsmatig kunnen uitoefenen? etc etc.

Het is wel heel belangrijk om eerst dat doel te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Daar heb je een punt GerardHenninger, eerlijk gezegd weet ik het ook nog niet precies. Daarom laat ik het denk ik vooral van aanbod afhangen, extra kennis is sowieso nooit mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Armada. schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 00:39:
Daar heb je een punt GerardHenninger, eerlijk gezegd weet ik het ook nog niet precies. Daarom laat ik het denk ik vooral van aanbod afhangen, extra kennis is sowieso nooit mis.
Want eerlijk gezegd vind ik dat hobby-fotografen die er hun werk van willen maken of pro-fotografen die beter willen worden, veel meer tijd/geld/energie moeten steken in marketing/business opleidingen.

Ik heb zelf deze opleidingen gevolgd, destijds voor de lol omdat m'n vriendin die opleiding ook aan het doen was, maar ik moet zeggen dat ik er nu nog steeds "plezier" van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 12:17

Markie

Voorheen BBE

Cursussen? Nooit gevolgd... Een paar jaar geleden, toen ik begon met fotograferen, heb ik wel wat van die boeken van John Freeman doorgebladerd. Tegenwoordig hou ik het vooral bij plaatjes kijken. Vooral omdat ik me meer interesseer in het 'verhaal' van de foto en minder in het technische deel.
Pasgeleden trouwens wel een tweetal colleges van Reyer Boxem gehad. Dat was dan wel weer leerzaam.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
GerardHenninger schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 00:58:
[...]
Want eerlijk gezegd vind ik dat hobby-fotografen die er hun werk van willen maken of pro-fotografen die beter willen worden, veel meer tijd/geld/energie moeten steken in marketing/business opleidingen.

Ik heb zelf deze opleidingen gevolgd, destijds voor de lol omdat m'n vriendin die opleiding ook aan het doen was, maar ik moet zeggen dat ik er nu nog steeds "plezier" van heb.
voor amateurs die pro ambities zijn goede marketing/business skills inderdaad belangrijker dan betere fotoskills (er vanuit gaande dat die toch wel ruim voldoende zijn), maar moet het doel van een amateurfotograaf professional worden zijn (ik zeg niet dat jij zegt dat dat moet)?

(en geheel off-topic, ik heb een beetje mijn twijfels over de waarde die traditionele marketingsopleidingen zoals NIMA nu nog hebben)

amateurfotograaf op zich zijn lijkt me wellicht zelfs wel veel leuker dan beroepsmatig met fotografie bezig zijn. je hebt dan véél meer vrijheden. en vanuit dat licht bezien denk ik dat het beter foto's leren maken middels een cursus leuk en ook bijzonder leerzaam kan zijn. in dat geval kan ik fotocursussen bij lokale Centra voor de Kunsten van harte aanbevelen, waarschijnlijk hebben die verreweg de beste prijs/kwaliteit verhoudingen. Er zijn een aantal particuliere opleidingen die ook cursussen aanbieden, maar die zijn flink aan de prijs. Private initiatieven van fotografen zijn over het algemeen niet zo heel geweldig, omdat ze enerzijds fotografische of anderzijds didactische skills (en in de droevigste gevallen zelfs beide) ontberen.

van fotoclubs kan ik ook niet echt warm worden, zijn nogal conservatief en houden nogal vast aan bekrompen regeltjes. al wordt het binnen de fotobond de laatste jaren wel wat beter.
BBE schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:24:
Vooral omdat ik me meer interesseer in het 'verhaal' van de foto en minder in het technische deel.
juist een reden om wél een cursus te gaan volgen, omdat goede cursussen zich nauwelijks op techniek en voornamelijk op inhoud focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

^^ Een cursus waarin goed gefocust wordt op de inhoud is vaak geen cursus meer maar gewoon een opleiding. De basisvaardigheden kun je prima ontwikkelen dmv een cursus bij het plaatselijke cursuscentrum of dmv autodidactiek. Zodra het echt over inhoud gaat zullen dergelijke cursussen niet meer voldoen, alhoewel die grens natuurlijk wel vaag en breed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
BBE schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 10:56:
^^ Een cursus waarin goed gefocust wordt op de inhoud is vaak geen cursus meer maar gewoon een opleiding.
kul, cursussen zoals die bijv. door de SKVR in Rotterdam worden gegeven gaan voornamelijk over inhoud en heel weinig over techniek. natuurlijk gaat de inhoud niet zo diep als wanneer je een opleiding volgt aan de kunstacademie en natuurlijk wordt er - zeker bij de beginnerscursussen - aandacht geschonken aan techniek, maar de focus bij dit soort instellingen ligt toch echt bij de inhoud. niet zonder reden ook dat het gros van de docenten bij dit soort instellingen een kunstacademie achtergrond heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Kul? Gewoon mijn interpretatie. Het voorbeeld dat je geeft met het SKVR ziet er idd goed uit. Ik verwacht van de plaatselijke USVA (Groningen), de FOAC en de Fotoschool ook dat ze kwalitatief goede inhoudelijke cursussen aanbieden. Maar voor de rest durf ik er zo geen enkele op te noemen (in Groningen dan). Is dit erg? Nee! Het gros van de mensen wil gewoon mooie (vakantie)plaatjes schieten. Daarop is het gros van de cursussen ook afgestemd. En dat valt prima samen te voegen in een cursus van 5x1,5uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
BBE schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 17:05:
[...]

Kul? Gewoon mijn interpretatie.
waarop gebaseerd? (vrijwel) alle Centra voor de Kunsten hebben een vergelijkbare basis, waarbij inhoud boven techniek gaat. een interpretatie moet naar mijn idee wel enigszins gebaseerd zijn op de feiten, anders wordt het toch echt snel kul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

^ De meeste antwoorden op je aannames en vragen kun je in mijn voorgaande posts terugvinden. Dan nog ter afsluiting: mijn (en jouw) feiten zijn gebaseerd en gevormd adhv je persoonlijk samengestelde bagage. En aangezien het te off-topic is om dat hier te gaan behandelen (of verder te theoretiseren), wil ik voorstellen weer on-topic te gaan.

@ts: het lijstje vragen kan nog vollediger gemaakt worden. Dan denk ik aan bv vragen die gaan over het doel van de cursus, het doel van de cursist, het traject dat de cursist wil/heeft doorlopen (mbt ervaring, voorgaande cursussen, ed.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Interesant topic! Ik weet nagenoeg zeker dat Wijnands geen cursussen geeft. Het is m'n buurman en bovendien een goeie vriend. Hij is op vakantie, maar volgende week zal ie wel weer online zijn. Ik zal 'm in ieder geval over dit topic inlichten. Wellicht dat hij d'r voor te porren is.

Ik zelf heb nog geen "echte" cursussen gevolgd, maar heb online een hoop geleerd. Sites die ik de laatste tijd veel bezoek:

http://froknowsphoto.com
http://www.phototips.biz
http://www.dombower.com
http://fstoppers.com
http://www.lightenupandshoot.com
http://kelbytv.com/dtowntv/

Deze heren hebben allemaal video's online staan, zowel over technieken, als over de business kant van fotografie. Daarnaast is op Youtube ook nog een hoop los materiaal te vinden.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is volgens mij de beste investering die je kan doen, maar het helpt als je mensen in je buurt hebt die oog hebben voor de kunst.

Mijn broer heeft een paar jaar geleden een cursus in Hoofddorp gevolgd bij Pier K, maar daar was hij niet tevreden over. Hoewel ze zeiden dat het een gevorderden cursus was, was het toch te veel een beginners cursus. Basis technieken, maar niets qua compositie en dergelijke. Ik heb geen idee of het vandaag de dag al beter is geworden.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Xcalibur schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 23:05:
Of Wijnands cursussen geeft weet ik niet, maar hij roept heel hard dat hij het kan iig ;)
Misschien is dit het duwtje wat hij nodig heeft :P
:)

Ik was het zeer zeker van plan maar liep o.a. op het werk echt op m'n tandvlees. Nu weer fris en fruitig terug van vakantie, goed plan bedacht om werk weer onder controle te krijgen. Eerst vakantiefoto's doen en daarna maar 's een website in elkaar draaien met iutleg.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 00:02
Hoe zit het met bijvoorbeeld de Fotovakschool?

Ik start in september daar met de basisopleiding om door te kunnen stromen naar de MBO opleiding.

[ Voor 31% gewijzigd door Zandpad op 25-07-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Een kennis van me doet dat en leert er vrij veel. Ik heb het zelf ook overwogen, maar ik speelde op veilig en ging systeembeheer doen (banen in de fotografie zijn erg lastig te krijgen, en betalen vaak slecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb met net ingeschreven voor een cursus mét doka in utrecht (UCK). Ik wil al langer iets met een doka maar zonder enige uitleg wordt dat niks.

en kan ik mooi de anologe leica uit het vet halen. Dus ik zal zodra ik iets meer weet, mijn ervaringen droppen

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-07-2010 21:42 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
citruspers schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:31:
Een kennis van me doet dat en leert er vrij veel. Ik heb het zelf ook overwogen, maar ik speelde op veilig en ging systeembeheer doen (banen in de fotografie zijn erg lastig te krijgen, en betalen vaak slecht).
Tja ik woon echt 5 minuten van de hoofdlocatie hier in Apeldoorn. Helpt ook wel een beetje denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hehe, dan is de keuze snel gemaakt. Mijn doelstelling is mezelf alles te leren en te zien hoe ver ik kom, en mocht ik falen, dat ik een prima CV heb om alsnog in een andere sector aan de bak te gaan.Ik kan me wel voorstellen dat je met een opleiding wel de juiste contacten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als ik ergens niet van onder de indruk geraakt ben is het wel de Foac en FVS.

Ik ben nog steeds 100% overtuigd dat je het beste autodidact kan leren icm workshops en een actieve groep om je heen om werk te bespreken e.d. (waarin een forum natuurlijk een goede rol kan spelen).

De foac is waar ik dan vooral ervaring mee heb, net als Henk, en het is echt krankzinnig hoe makkelijk die mensen hen geld verdienen. 7k inschrijfgeld per jaar vragen en dan 1x in de week werk bespreken en dan nog redelijk oppervlakkig ook met een docent die het niet red als zelfstandig fotograaf en daarom maar bij de foac zit.
Nee, de foac is het hem niet wat mij betreft.

Ik denk dat je het meest leert van workshops, zo'n dag is gericht op iets specifieks leren, zoals strobist of wat dan ook en zo'n dag is geoptimaliseerd om je in 1 dag zoveel mogelijk te leren als de workshop goed is.

Eerder werd mijn naam genoemd als workshop gevende en ik had er al even op gereageerd, maar bij deze nog even de bevestiging dat ik eind augustus of september een workshop strobist ga geven, met studio werk, binnen op locatie en buiten strobisten (naar gelang de tijd en het weer pakken we probably 2 van de 3 locaties). Meer details zodra ze er zijn zullen in mijn signature ook wel komen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:34
Op mijn opleiding (interactieve vormgeving) krijgen we fotografieles. Helaas moet je er niet te veel van voorstellen (30 man in een klas, 4 lesuren lang en daarvan 20 die er waarschijnlijk er geen bal van begrijpen). Volgend jaar weer 4 uur per week :D. In principe zou ik op fotografie kunnen afstuderen, maarja ik wil later ook wel wat geld verdienen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Misschien iemand in Tilburg die mij de basis technieken kan leren? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
d-illusion schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 17:01:
Misschien iemand in Tilburg die mij de basis technieken kan leren? :-)
Dat kan :P dm/mail maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Nomad schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:50:
Als ik ergens niet van onder de indruk geraakt ben is het wel de Foac en FVS.

Ik ben nog steeds 100% overtuigd dat je het beste autodidact kan leren icm workshops en een actieve groep om je heen om werk te bespreken e.d. (waarin een forum natuurlijk een goede rol kan spelen).

De foac is waar ik dan vooral ervaring mee heb, net als Henk, en het is echt krankzinnig hoe makkelijk die mensen hen geld verdienen. 7k inschrijfgeld per jaar vragen en dan 1x in de week werk bespreken en dan nog redelijk oppervlakkig ook met een docent die het niet red als zelfstandig fotograaf en daarom maar bij de foac zit.
Nee, de foac is het hem niet wat mij betreft.

Ik denk dat je het meest leert van workshops, zo'n dag is gericht op iets specifieks leren, zoals strobist of wat dan ook en zo'n dag is geoptimaliseerd om je in 1 dag zoveel mogelijk te leren als de workshop goed is.

Eerder werd mijn naam genoemd als workshop gevende en ik had er al even op gereageerd, maar bij deze nog even de bevestiging dat ik eind augustus of september een workshop strobist ga geven, met studio werk, binnen op locatie en buiten strobisten (naar gelang de tijd en het weer pakken we probably 2 van de 3 locaties). Meer details zodra ze er zijn zullen in mijn signature ook wel komen vermoed ik.
Late reactie, true je leert er niet veel van. Maar zoals net zoals de rest van de maatschappij, het papiertje doet het hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandpad schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:19:
[...]

Late reactie, true je leert er niet veel van. Maar zoals net zoals de rest van de maatschappij, het papiertje doet het hem...
en de contacten die je er misschien kan opdoen alwaar dat papiertje ook gevoelig bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mwoa ook dat valt alles mee. Papiertje zegt weinig, als fotograaf heb je je portfolio en je klantenbestand om te laten zien wie je bent en wat je kan. Bij de foac kan je van fashion tot journalistiek afstuderen, dus het is geen garantie voor wie dan ook om te zeggen dat je capabel voor een job bent.

Contacten op doen is net zo'n onzin, ze hebben alles behalve een enorm klantenbestand waar ze mee samenwerken.

De foac vind ik een hoop lucht en pretentie, maar inhoudelijk erg zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik ben meer iemand van de zelfstudie. Lekker erop los experimenteren is met digitale fotografie vele malen makkelijker als met analoog omdat je daar langer moet wachten op het resultaat. Ik heb in het begin 2 boeken over fotografie gekocht (de bekende NG gids en nog eentje) en daarin voornamelijk gebladerd. Niet van kaft tot kaft lezen, maar gericht kijken naar zaken die me interesseren. Ik heb in het begin ook veel of fora rondgeneusd en gekeken naar andere foto's en het commentaar daarop.

Ik heb me daarna meer toegelegd op concerten en autosport. Door het gewoon te doen en dingen uit te proberen leer je imho veel meer dan in een cursus. Uiteindelijk is fotografie doodsimpel; de techniek van het fotograferen kan elke ukkel leren. Compositie enzo is iets dat ook een beetje in je moet zitten. Je moet een 'fotografenoog' hebben. Anders kom je imho niet verder dan het nadoen van je leraar en roest je vast in de vele 'regeltjes' van de fotografie. Ik heb wel het voordeel gehad dat een goede vriend van me fotograaf is geweest en die heeft me veel dingen geleerd. En je kunt ook eea afkijken. Vaak merk je dan dat bepaalde facetten van de fotografie bestaat uit simpele truukjes. Als je eenmaal weet hoe dat werkt, is er niet veel meer aan. Dan moet je alleen nog leuke onderwerpen vinden.

Ik ben uiteraard nog lang niet volleerd, maar ik doe het nu alleen nog puur voor de lol. Ooit nog het idee gehad om opdrachten te doen, maar dat heb ik gauw bekeken. Niemand wil betalen voor foto's (gechargeerd) en ik heb een voltijds baan, dus fotografie is een bijzaak. Als ik echt pro wil gaan, moet ik er veel meer tijd in steken en daar heb ik geen zin in. Ik heb dat even gedaan, maar je loopt jezelf dan zo voorbij. Dus ik ben niet meer bij elk concert te vinden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

Imho als je als fotograaf het gevoel krijgt dat je volleerd bent, of jezelf voorbij loopt, moet je er mee stoppen en iets anders gaan zoeken :)

Wat een goede fotograaf een goede fotograaf maakt, is niet z'n mooie Hassy H4D met allemaal Profoto spul en een stapel PW's.
Een fotograaf ben je, omdat je van creativeit houdt. je bent een creatief persoon, je houdt ervan om je gevoel te leggen in je werk, je houdt ervan om met mensen te werken/die mensen mooi af te beelden. Je houdt ervan om uren in photoshop te zitten kutten om net dat ene lompe haartje in dat model der gezicht weg te zien werken die heel vervelend is. Je moet er allemaal van houden, en je moet liefde hebben voor fotografie.

Op fora zoals dit wordt veelal gesproken over ''welke lens heb jij, en welke is op 100% beter dit/dat/zus/zo'' allemaal goed, en moet ook gedaan worden, maar waar is de liefde voor de fotografie?
Waar is het punt dat we niet met z'n allen gearmeetings houden, maar dat we met z'n allen naar een expositie van een grote fotograaf gaan. Om werk te bespreken, meningen te bespreken, waarom je iets mooi vind, waarom niet. Inspiratie opdoen, en dat door verwerken in je eigen werk.
Als zoiets zou gebeuren zou ik dat 10x mooier vinden dan welke lens dan ook.

En ja, velen van jullie gaan wss gewoon naar die gearmeetings voor de gezelligheid, dat weet ik. En waarom ik er nooit te vinden ben ? Het intresseert me niet wat voor camera ik heb, het intresseert me niet wat jullie hebben aan gear. Ik gebruik een camera + lenzen zoals ik een tandenborstel gebruik, ik ben ermee opgegroeid, ik gebruik het wanneer ik het nodig heb, en ik ga er waarschijnlijk ook weer mee dood.. En als er wat haartjes missen op die tandenborstel ? dan zoek ik uit wat ik nodig heb, en koop het als het voldoet aan m'n wensen. Maar imho moet fotografie, de liefde ervoor, 100km voor je gear liggen.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

BobF. schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 01:08:
Wat een goede fotograaf een goede fotograaf maakt, is niet z'n mooie Hassy H4D met allemaal Profoto spul en een stapel PW's.
Er is toch ook zo'n leuke uitspraak die zegt 'Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light...'
Nou wil ik niet zeggen dat ik mijn spulletjes als tandenborstels behandel, want ze kosten immers iets meer centjes dan die tandenborstel, maar het is idd frapant hoe bezeten sommigen zijn van hun gear. Uiteraard zijn lenzen e.d.belangrijk voor bepaalde resultaten in de zin dat er goede lenzen zijn en minder goede, maar uiteindelijk moet je zelf die foto maken. De camera maakt maar een heel klein deel uit van het eindresultaat. Het merk en type maakt wat dat betreft vrij weinig uit, hoewel mensen lijken te denken dat de ene camera beter is dan de andere. Er zijn verschillen, maar die zie je nauwelijks in het eindresultaat. Hooguit in extreme situaties waarbij je een camera hebt die supersnel is, of bij heel weinig licht een mooi plaatje kan produceren. Je zou wel kunnen zeggen dat bepaalde spullen beter geschikt zijn voor een bepaald doel, maar met een beetje creativiteit en kennis kun je vaak bepaalde nadelen omzeilen.

Maar goed, we dwalen af geloof ik... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48

Milo.

klik

mphilipp schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:21:
Uiteindelijk is fotografie doodsimpel; de techniek van het fotograferen kan elke ukkel leren. Compositie enzo is iets dat ook een beetje in je moet zitten. Je moet een 'fotografenoog' hebben. Anders kom je imho niet verder dan het nadoen van je leraar en roest je vast in de vele 'regeltjes' van de fotografie.
Mee eens, en nu 'alle' toestellen een groene knop hebben is klikken wel erg makkelijk.

Ik ben niet met fotografie opgevoed en ik zie mn camera ook niet als mn tandenborstel, maar vond het op een bepaald moment wel leuk met wegwerpcamera's, toen digicams etc. En aangezien ik het wel leuk vind spendeer ik ook (teveel) geld uit aan gear, simpelweg omdat ik het op dit moment kan en wil.
En ik leer wat door te lezen en zelf aan te klooien met dingen, een speciale studie volgen heb ik totaal geen zin meer in. Daardoor weet ik nu de algemene begrippen wel uit te leggen en heb ik her en daar wat ervaring en soms weet ik zelfs waar ik over praat hehe. Vroegah heb ik een particuliere studie gedaan welke redelijk aangeschreven staat in de automotive branch en mwa, het papiertje staat leuk op je cv maar toch het gaat om (gerelateerde) werkervaring en zo is dat hetzelfde met fotografie neem ik aan. Studies zijn niet heilig in de zin van als je een papiertje hebt je dan goed zit, het enige dat het kan aantonen in mijn ogen is dat je het doorlopen hebt (en als het een bekende zware studie is kan dat zn voordeel hebben).
Mocht ik me ooit dermate interesseren in fotografie en er mn brood mee willen verdienen dan zou ik gewoon lekker zelf doorleren en de punten die ik niet begrijp of thuis kan brengen opvullen met workshops, stages etc. Op dit forum zie ik genoeg mensen die zelf het initiatief nemen om ergens aan te kloppen, mensen aan te tikken etc. en ik denk dat je er zo eerder komt dan een dure studie te volgen.
En zoals eerder is opgemerkt, wat cursussen marketing zijn essentieel om jezelf zichtbaarder te maken.

Met van die beroepen als fotograaf heeft een 'langdurige' opleiding eigenlijk weinig zin denk ik, het is gewoon het inzicht dat je hebt en naar buiten moet brengen. Hetzelfde met iets als de kunstacedemie(.. zo een zweef gebied met subsidies, bah).
Fotografie zie ik gewoon als een leuke hobby, af en toe verdien ik er zelfs wat geld mee maar grotendeels maak ik de foto's voor mezelf. En om nu de zoveelste 'professionele' portret of bruiloft fotograaf te worden daar heb ik ook geen trek in. Trouwens daar ben ik niet eens goed in, dus dat was een inkoppertje.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Milo. schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:12:
[...]
Vroegah heb ik een particuliere studie gedaan welke redelijk aangeschreven staat in de automotive branch en mwa, het papiertje staat leuk op je cv maar toch het gaat om (gerelateerde) werkervaring en zo is dat hetzelfde met fotografie neem ik aan. Studies zijn niet heilig in de zin van als je een papiertje hebt je dan goed zit, het enige dat het kan aantonen in mijn ogen is dat je het doorlopen hebt (en als het een bekende zware studie is kan dat zn voordeel hebben).
Papiertjes zijn alleen belangrijk als je als loonslaaf voor een baas gaat werken. Die kijkt er naar. Ik ken mensen die de hoogste certificering hebben op Oracle database gebied en er geen opdracht meer door krijgen (ook geen interessantere). Het is leuk om ermee te flashen, maar meer ook niet. Niemand vraagt Corbijn naar zijn papiertjes. Je werk - zeker in de creatieve sector - moet voor zich spreken.
Fotografie zie ik gewoon als een leuke hobby, af en toe verdien ik er zelfs wat geld mee maar grotendeels maak ik de foto's voor mezelf. En om nu de zoveelste 'professionele' portret of bruiloft fotograaf te worden daar heb ik ook geen trek in. Trouwens daar ben ik niet eens goed in, dus dat was een inkoppertje.
Je brood verdienen met fotografie valt niet mee. Het kan natuurlijk, maar je moet erg veel geluk hebben als je dan de dingen kunt doen die je leuk vindt. Meestal moet je heel veel dingen erbij gaan doen die je niet leuk vindt. Ik zou op zich meer willen doen met popfotografie (bandjes/concerten e.d.) maar als je je brood ermee moet verdienen, zou ik ook bij wijze van spreke Jan Smit moeten gaan doen en daar heb ik absoluut niets mee. Ik ben wat dat betreft erg selectief. Vandaar dat ik het maar lekker voor de lol blijf doen. Als ik het zo links en rechts hoor is het toch armoe onder fotografen. Maar een enkeling kan er leuk van leven. En ik heb helaas een veel te dik betaalde 'dayjob'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 18:20
Ik ben het, als beginner, helemaal eens wat hier wordt geplaatst. Ook ik zit continue te kijken voor nieuwe spullen die ik kan kopen die mij meer mogelijkheden zouden bieden. Het kopen van nieuwe gadgets is sowieso leuk, dus dat helpt niet mee. En dit terwijl ik nog helemaal geen ervaring heb, eigenlijk is dat veel belangrijker.

Wel ga ik mee met het Ardennen weekend om daar dingen op te pikken, dat zal zeker gezellig en leerzaam worden. Echter zie ik dit niet als een gear meeting, eerder als een mogelijkheid om anderen aan het werk te zien om daarvan te leren. Daarnaast heb ik ook aangeklopt bij een lokale fotografe waarmee ik komende zaterdag een dagje op het strand mee ga lopen om portretten te doen. Ook erg veel zin in!

Laatst heb ik mijn eerste flitser gekocht, nu kan ik deze alleen nog maar gebruiken op mijn camera hotshoe. Natuurlijk wil ik graag wireless triggers, een compacte lightstand, swivel, umbrella, plu softbox, whatever. Hier komt de gear issue weer bovendrijven, maar ik weet dat ik eerst foto's moet gaan maken zonder al die apparatuur, dat kan best! Het enige wat ik nog graag zou willen hebben zijn triggers, om de flitser toch off-camera te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Wijnands schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:55:
[...]

:)

Ik was het zeer zeker van plan maar liep o.a. op het werk echt op m'n tandvlees. Nu weer fris en fruitig terug van vakantie, goed plan bedacht om werk weer onder controle te krijgen. Eerst vakantiefoto's doen en daarna maar 's een website in elkaar draaien met iutleg.
Al nieuws? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

SgtCaffran schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:39:
Ik ben het, als beginner, helemaal eens wat hier wordt geplaatst. Ook ik zit continue te kijken voor nieuwe spullen die ik kan kopen die mij meer mogelijkheden zouden bieden. Het kopen van nieuwe gadgets is sowieso leuk, dus dat helpt niet mee. En dit terwijl ik nog helemaal geen ervaring heb, eigenlijk is dat veel belangrijker.
Laat die gadgets even voor wat ze zijn. Voor fotograferen heb je een camera nodig, meer niet. Wat voor een maakt geen reet uit. Ga eerst leren foto's maken. Die spulletjes leiden alleen maar af, en flitsfotografie is best lastig. Dus eerst de basis goed onder de knie krijgen, en dan gaan prutsen met een flitser. Als je dat ding een beetje door hebt kun je gaan spelen met off-shoe cords en radio triggers. Anders ben je dagen aan het kloten met die dingen, en het resultaat is nog steeds nul. Kost je alleen maar tijd.
Ik ben gewoon lekker simpel begonnen (Minolta A2) met fotograferen op de P stand (Auto heb ik 3x gebruikt en hooguit 1x de sportstand). Op P kun je goed zien wat de camera 'denkt' dat goed is. Daar leer je van. Ik heb een klein beetje theorie uit een boek gelezen om te snappen wat diafragma en sluitertijd doen, het verband tussen die twee en wat je met ze kunt regelen. Als je dat door hebt, kun je gaan proberen met experimenteren. Daar leer je - vind ik dan - het meeste van. Als je aangekomen bent op het moment dat je handmatig een fatsoenlijke sluitertijd/diafragma combi kunt instellen in verschillende situaties (of in ieder geval een uitgangssituatie kunt verzinnen waarmee je kun werken) kun je gaan rommelen met al die extra meuk. Tot die tijd is het alleen maar ballast die de leercurve steiler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik ga woensdag een workshop Off-camera flash volgens bij Calumet, wordt gegeven door Martin Hogeboom (http://www.martinhogeboom.nl/) waar ik enthousiaste verhalen over lees :)

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren de introductie gehad van een 26 lessen durende cursus fotografie hier aan het amateurkunstbeoefeningcentrum (7x woordwaarde) in Maastricht. De docent legde goed uit dat behalve natuurlijk een stuk techniek & nabewerking ook zeker over foto's gepraat gaat worden. Wat wil je laten zien met een foto? Het maken van draaiboeken van foto's die je al in je hoofd hebt uitgedacht. etc. etc. Volgende week les 1, scherpstellen. Ik heb er zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Ik heb 1 dag fotovakschool gedaan en ben nooit meer terug gekomen... Nivo lag erg erg laag des tijds, En persoonlijke aanvulling op je kennis was ook niet echt een optie.. Nu is het ook zo dat je daar vaak in grote groepen zit.
Ik heb het mezelf aangeleert en veel geassisteerd waar mogenlijk en zo geleert en gedaan. In middels is het mijn full-time job en doe ik veel op locatie en studio.

Vorig jaar heb ik een instap curses gedaan waar we de basis hebben neer gezet rondom, scherpte diepte,dragging the shutter, Natuurlijk licht, etc... ( de basis dingen )

Dit jaar ga ik samen met me vaste visagie dame weer een dag of 2 in plannen om wat leuks te doen. En mijn vraag is eigenlijk:

1.Wat zouden jullie graag willen leren / doen?

Wij doen maximaal 8 mensen per dag omdat er met visagie en modellen etc... word gewerkt en dat ook tijd in neemt. En ik wel de persoonlijke kant wil mee nemen tijdens de dag. Dus afhankelijk per persoon ( nivo )

Maar zonder dit 1 of ander slecht verkoop verhaal te maken, Ben ik gewoon benieuwd waar jullie nou echt wat aan zouden hebben.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Pasgeleden wel een aanvraag gehad voor een stageplaats (ik voelde me vereerd), helaas heb ik er geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Vanavond mijn eerste lessen DOKA :) *spannend*

* bonzz.netninja hangt zijn d90 in de wilgen

[ Voor 38% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-09-2010 11:24 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik ben 3 weken geleden begonnen met een beginnerscursus fotografie. Ik schiet al wat jaren, maar het was tijd voor beter ;)

De cursus die ik doe (bij het Centrum voor de Kunsten te Bergen op Zoom) is tot nu toe erg leuk en leerzaam.
Iedere drie weken moet van iedereen het huiswerk op tafel, en wordt dit uitvoerig besproken.

Zie http://www.ckboz.nl voor meer info.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Spikey

Spikey

Xcalibur schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:09:
Ik ga woensdag een workshop Off-camera flash volgens bij Calumet, wordt gegeven door Martin Hogeboom (http://www.martinhogeboom.nl/) waar ik enthousiaste verhalen over lees :)

Ben benieuwd :)
kun je hier een samenvatting geven van je ervaringen vandaag? ben ik wel erg benieuwd naar eigenlijk!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:10
Markie schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 11:14:
Pasgeleden wel een aanvraag gehad voor een stageplaats (ik voelde me vereerd), helaas heb ik er geen tijd voor.
Dat heb ik inmiddels ook al een paar keer gehad. Is alleen lastig meelopen als jezelf ook niet weet wanneer je zin hebt om te fotograferen. :P

• Xcalibur
Uiteraard :)

De workshop duurde van 10:00 tot iets over 16:00, met een korte koffiebreak en een lunchpauze. Zoals gezegd werd hij gegeven door Martin Hogeboom, aardige kerel, enigzins chaotisch maar wel erg enthousiast. Hij is niet zo van de cijfertjes en exacte berekeningen, maar meer van het uitproberen en aanpassen naar aanleiding van wat je ziet. Die werkwijze spreekt me op zich wel aan.

De groep bestond uit 8 man, waaronder 2 hobbyisten (waaronder ik), en paar professionele fotografen en een paar parttimers / prof. wannabees. Iedereen vond het erg leerzaam, en er werden veel praktische tips gegevens - ik denk dat dit wel wat over het niveau zegt :)

Het begon met wat theorie (die ik op zich wel kende), voorzien van de nodige voorbeelden. Daarna volgde een uitgebreide uitleg van zijn werkwijze, met voorbeeldfoto's en pullback-shots om de opstellingen te laten zien. De opstellingen begonnen met 1 simpele flitser werden steeds complexer met meer flitsers, kleurfilters, etc.

Aan het einde nog wat in de praktijk uitgeprobeerd, waarbij we ook steeds meer flitsers toevoegden.
Er was steeds voldoende ruimte voor vragen en opmerkingen, het enige jammer vond ik dat we zelf helemaal niets geschoten hebben....

Ik heb er uiteindelijk een aantal hele praktische tips aan over gehouden, en ook mijn begrip over de controle van het licht (aanwezig + flits) door middel van je diafragma en sluitertijd is er flink op vooruit gegaan. Ik heb me echt verbaasd over de uiteenlopende mogelijkheden die je met een paar flitsertjes en wat accessoires hebt :)

Ik vond het dus erg de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey

Spikey

sorry voor de late reactie hierop maar zeer bedankt voor je omschrijving!
Xcalibur schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:01:
het enige jammer vond ik dat we zelf helemaal niets geschoten hebben....
dit is helaas wel een breekpunt voor mij. De technische aspecten weet en snap ik grotendeels wel en daarover is ook _enorm_ veel online te vinden. het hands-on principe is met dit soort technieken juist iets waar ik tegenaan loop. grotendeels is dat uiteraard het gewoon gaan doen, maar een lekker interactieve workshop oid waarin je daarmee eens lekker kan aanklooien zou ik wel fijn vinden.

misschien moet ik gewoon eens wat mensen regelen, uitleggen dat ik een zooi dingen wil oefenen en uitproberen en gaan met die handel 8)7

• GerardHenninger
Spikey schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:57:
sorry voor de late reactie hierop maar zeer bedankt voor je omschrijving!

[...]

dit is helaas wel een breekpunt voor mij. De technische aspecten weet en snap ik grotendeels wel en daarover is ook _enorm_ veel online te vinden. het hands-on principe is met dit soort technieken juist iets waar ik tegenaan loop. grotendeels is dat uiteraard het gewoon gaan doen, maar een lekker interactieve workshop oid waarin je daarmee eens lekker kan aanklooien zou ik wel fijn vinden.

misschien moet ik gewoon eens wat mensen regelen, uitleggen dat ik een zooi dingen wil oefenen en uitproberen en gaan met die handel 8)7
Als je de technische aspecten wel wel, dan moet je gewoon veel oefenen (dat moet sowieso altijd).
Je leert veel meer van het maken van fouten -> op je bek te gaan -> fout analyseren -> weer opstaan.
Iemand "nadoen" of iets uitvoeren wat iemand anders voor je heeft uitgewerkt is minder leerzaam. Je kan zelf juist meer aanklooien dan met een workshop. Jij geeft jezelf alle vrijheid.

Als extra hulp zou je jezelf opdrachten kunnen geven. Niet te moeilijk, maar gewoon SMART doelen.

Voorbeeld :
1) M'n buurmeisje fotograferen
2) Minimaal 50% van de foto's moeten er zo uitzien als dat ik ze in m'n hoofd had zitten
3) M'n buurmeisje moet minimaal 5 foto's leuk vinden
4) Ik maak gebruik van 1 raportageflitser op een statief met paraplu
5) Dit moet me lukken binnen een uur

Bovenstaande zinnen vat ik nog even voor je samen: GEWOON DOEN!

• Xcalibur
Gewoon doen is wel het punt inderdaad :)
Spreek anders gewoon eens met wat mensen af (of organiseer een strobist-meet hier? ;) ) om te oefenen en tips en trucs uit te wisselen :)

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb nu 2 lessen gehad bij de UCK (utrecht centrum voor de kunsten, fotografie cursus + DOKA) en moet zeggen dat het nu al erg leuk is. De fotograaf, een echte artiesteling, weet op een leuke manier over fotografie te praten. Hij heeft de ballen geen verstand van de techniek (iig qua digitaal) en dat interesseert hem eigenlijk ook helemaal niet. Juist dat spreekt me wel aan want al dat technisch gewauwel (o.a hier op tweakers) over foto's en camera's stoort me altijd een beetje.

Gisteren voor de eerste keer een filmpje ontwikkeld. Die hangt nu te drogen :) Super super cool. En daarna had hij 6 fotoboeken meegenomen (van zeg maar tamelijk kunstzinnige (pretensieuse) fotografen) en moesten we een foto uitkiezen en die vervolgens zonder de foto te laten zien aan de anderen, de foto beschrijven aan de andere cursisten. En natuurlijk vertellen waarom hij zo geniaal was en waarom hij voor jou iets bijzonders had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik de techniek van de fotografie allemaal wel snap (belichting, sluitertijd, diafragma, scherptediepte etc etc) maar op creatief vlak bleef steken, besloot ik een cursus compositie te doen. Nu zul je denken: kunstzinnigheid kun je niet aanleren dat moet er vanzelf inzitten. Mijn mening: kunstzinnigheid kun je ontwikkelen. Nu viel het niet mee om een cursus te vinden die totaal geen aandacht besteedt aan techniek en alleen maar naar de foto's zelf kijkt. Uiteindelijk toch een gevonden.

Compositie in de Fotografie en kunst door Edwin Westhoff

Volksuniversiteit Utrecht
http://www.vu-utrecht.nl/...sus&subcategorie=Creatief

Zie link.

De kritiek maar eerst:
Edwin is enorm creatief, maar daardoor ook een enorme chaoot. Hij onderbreekt zichzelf 10-tallen keren, bladert weer 8 slides terug om er volgens weer 12 over te slaan, gaat een heel ander verhaal beginnen etc. dat was erg wennen.
Gelukkig is er een goed gestructureerde syllabus bij.

Positief verder:
Per les kon je een foto-opdracht uitkiezen die je dan de volgende week afgedrukt op A4 formaat moest laten zien. Edwin geeft dan commentaar op de inhoud, compositie, lichtval etc. Dat is erg leerzaam. Ook de kritiek op het werk van anderen is leerzaam. Helaas lieten veel cursisten telkens verstek gaan omdat afdrukken op A4 kennelijk te veel moeite is.

Edwin heeft duizenden schilderijen geanalyseerd van meesterschilders en foto's van meesterfotografen zoals Ansel Adams, Pete Turner, Helmut Newton etc.
Wel grappig om te horen dat de overhypte Gulden Snede (en de daarvan afgeleide flutregel van derden) door deze meesters vrijwel nooit gebruikt werd. Meestal vind je belangrijke details juist op de 45 graden bissectrices van de hoeken.

Verder gaat hij met behulp van beeldtaal in op het verschil van links/rechts, naar links kijken of naar rechts kijken door een persoon, dichtbij en veraf, licht/donker enz. en hoe je daarmee abstracte begrippen als heden, verleden, zekerheid, onzekerheid etc. uit kunt drukken.

Al met al wel veel van geleerd, ik fotografeer nu anders en ik bekijk foto's nu ook heel anders.

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59
Even dit topic afstoffen..

De intentie om anders bezig te zijn met fotografie dan de meeste mensen op het tweakers fotografie forum (gear, techniek) snap ik wel.

De analogie met de tandenborstel sprak mij daarom erg aan, gelukkig kan je met een tandenborstel ook meer dan alleen je tanden poetsen. Net als een stoel waar je niet alleen op hoeft te zitten.

Wel ben ik (mocht je dat interesseren) van mening dat je moet weten hoe je apparatuur werkt en wat je er mee en vooral ook niet mee kan om er meer uit te halen dan een ‘standaard’ kiekje.

Daarom ben ik weer terug gegaan naar anoloog ook al weet ik dat film gemakkelijker is om bij onder/overbelichting situaties om bij te trekken. Met de ‘juiste’ camera kun je niks automatisch instellen waardoor ik meer tijd besteed aan het composeren, belichting, ed (wat ik het leukste vind). Nu ben ik aan het kijken om analoge foto’s te leren retoucheren naast het ontwikkelen van de kleur en zwart wit rolletjes.

https://www.anatomyfilms....llis-retouching-lost-art/

Een cursus ben ik nog niet tegen gekomen maar lijkt mij heel leuk en frustrerend tegelijk, digitaal werkt toch sneller. En maakt mij dat een betere (amateur) fotograaf? Ik denk dat alle beetjes helpen.

Net als cursussen kunst volgen, welke vorm dan ook. Of boeken lezen van Sontag, Flusser, Taminiaux, Cartier-Breson, Munari, Eco, enz.. Creativiteit gaat voor mij verder dan een mooie plaat of het verhaal wat je er mee vertelt. Ook het maken (idee, opzetten, arrangeren, afdrukken, ontwikkelen, retoucheren) is onderdeel daarvan digitaal of analoog.

Daarom ben ik ook terug gegaan maar analoog, ik moet meer nadenken, observeren voordat ik afdruk en gaat staan ‘chimpen’ op mijn digitale camera.

En bovenal, schrijf je gedachten van je af. Zo heb ik al een aantal projecten uitgewerkt (idee-verhaal-storyboard) en mijn richting bijgeslepen. Zoals hier ook al werd aangedragen, wat is je doel? Ik denk meer aan de kunsten bijvoorbeeld, geen fine art in dit geval. Nu de daadwerkelijke uitvoering nog.

Is dat haalbaar? Jazeker! Wil ik er mijn werk van maken? Nee, want dat is voor mij persoonlijk niet haalbaar. Hier kan ik geen business plan aan vast knopen want daar ben ik niet goed genoeg voor om mijn geld mee te verdienen. Wat mij nu ook zou beknotten in de vrijheid van het maken van foto’s als persoon zijnde. Ik zie daarvoor te veel problemen opdoemen.

Voor iedereen is het (net) wat anders en ben ik benieuwd hoe anderen er heden ten dagen naar kijken of mee bezig zijn waar dit topic in 2010 mee starte is voor mij de aanleiding om toch te reageren in 2023.

Zelfontwikkeling.
Pagina: 1