Ervaringen met vliegscholen (PPL(A))

Pagina: 1
Acties:
  • 2.421 views

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 14:20

PGR

Fast and safe...

Topicstarter
Ik wil graag mijn vliegbrevet (PPL(A)) gaan halen en ben benieuwd naar ervaringen van mensen met vliegscholen en vliegclubs in NL. Wat zijn goede vliegscholen en vliegclubs?

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar ervaringen met het behalen van het brevet: Hoe lang heb je er over gedaan? Wanneer heb je je theorie behaald en hoe (klassikaal/distance learning)? Hoeveel heet het totaal ongeveer gekost?

NB. Het gaat dus niet om ervaringen met vliegscholen voor opleidingen tot beroepsvlieger!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Ik ben een keer gewoon naar Zestienhoven gereden en daar de Aeroclub binnengestapt. Uiteindelijk enkele lessen gehad maar (tijdelijk) gestopt vanwege het prijskaartje. De club is iig een aanrader, vriendelijke mensen, nette vliegtuigen en redelijke prijzen voor de lokatie.

Je moet denken aan 200 euro per les en dat een aantal keren per maand. De gehele theorie is ongeveer 750 euro. Met het aantal vlieguren dat nodig is voor 't brevet zit je zo aan 10-15k.

Leuk dat je wilt gaan vliegen, wat mij betreft echt een geweldige ervaring! :)

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 21:41
zelf werk ik bij een vliegbedrijf op vliegveld Hoogeveen (Drenthe) ( Aero Noord )

Lessen wordt voornamelijk gedaan met Cessna's 152 en 172.
C152 is €185,- per uur
C172 is €240,- per uur
Bij meerdere uren vooraf afnemen wordt het per uur goedkoper.
Dit is net afhankelijk van eigen voorkeur welk toestel je kiest om mee te lessen.
Afbeeldingslocatie: http://www.airport-data.com/images/aircraft/small/351/351519.jpg
voor een PPL is zoals je misschien al weet min. 45 uur praktijkervaring.

Landingen op Hoogeveen zijn per stuk €7,30, hiermee is dit 1 van de goedkopere vliegvelden in Nederland.

We verzorgen o.a. de opleidingen voor RPL / PPL / CPL brevetten met natuurlijk de klasse SEP (Single Engine Piston (bijv. cessna 152),
maar ook kunnen we als je een brevet hebt, omscholen voor de extra aantekeningen TMG (motorzwever), MLA (microlight), SET (éénmotorig turbine), MEP (tweemotorig), (R)FI (vlieginstructeur)

Voor theorie opleidingen verzorgen we elk najaar theorielessen voor de vakken waar de meeste mensen moeite mee hebben. Hierbij kun je je per vak afzonderlijk inschrijven.

De types toestellen die wij gebruiken zijn voornamelijk de Cessna 152 / 172. Ook hebben we een Cessna 150, Cessna T303 Crusader, Piper Supercub 150PK en een Cessna T207A Soloy tot beschikking.

Mocht je meer willen weten, vraag gerust ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennist4 op 20-07-2010 16:07 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• PGR

PGR

Fast and safe...

Topicstarter
Dank voor the info heren!

Ik woon alleen in Den Haag, dus Drenthe is wat ver weg... :D

Iemand ervaring met Zestienhoven? Is dat duur om te vliegen (kan me zo voorstellen van wel)?

• SH4D3H
Als je het vergelijkt met Hoogeveen betaal je daar bijna 3x zoveel landingsgeld. De instructiekosten zijn ongeveer gelijk waardoor de prijzen elkaar nauwelijks ontlopen.

Ik zag dat de kosten voor de examens voor het theoretische gedeelte nu op 131 euro per examen liggen wat het ~920 euro maakt in plaats van de 750 die ik eerder noemde. Uiteraard exclusief studiemateriaal etc.

Nogmaals: ga gewoon eens naar Zestienhoven. Op de hoek vlak naast het toegangshek (voor bussen) zit de RAC, aan het einde richting de uitgang zit Vliegclub Rotterdam. Info vragen is gratis en de mensen zijn vaak dolenthousiast om te vertellen over hun vliegpassie :P

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Een hieraan gerelateerde vraag die ik heb: hoe vaak per maand is redelijk om te lessen, zodat je niet bij elke les weer de helft van de tijd aan het herhalen bent? Is 1 a 2x per maand te doen?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PGR

PGR

Fast and safe...

Topicstarter
Wat ik lees op fora en op websites van vliegscholen is 1 x per week of hoogstens 1 x per 2 weken aan te raden, anders verlies je teveel routine en ben je elke vliegles te lang bezig om er weer in te komen. Op de langere duur is dat zelfs duurder omdat je meer vlieglessen nodig schijnt te hebben.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Hmm, dat is jammer. 1x per week / 2 weken ga ik qua financien simpelweg niet redden :(

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PGR

PGR

Fast and safe...

Topicstarter
Je kunt het ook berekenen. Vaak wordt aangegeven dat je je PPL-brevet in 1,5 a 2 jaar moet kunnen halen. Dat betekent minimaal 45 praktijkuren. Dus kom je al gauw op elke week of eens per twee weken als je nog af en toe vakantie wilt... :)

[ Voor 10% gewijzigd door PGR op 22-07-2010 09:25 ]

• SH4D3H
Nvidiot schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:31:
Hmm, dat is jammer. 1x per week / 2 weken ga ik qua financien simpelweg niet redden :(
Dat is dan ook de reden dat ik (tijdelijk) gestopt ben. Het is in het begin, dus voordat je je brevet hebt, echt een dure hobby. Als je het document eenmaal bezit heb je slechts een laag minimum waar je aan moet voldoen en kun je het verder zo gek maken als je wilt of kunt betalen.

De meeste rekenvoorbeelden gaan uit van 10-15k voor de opleiding in, zoals gezegd, ongeveer 2 jaar. Als we van het duurste uitgaan zit je toch al over de 600 euro per maand.

Wellicht is het interessant om eens te kijken naar buitenlandse opleidingen. Ik heb daar nog niet de tijd voor genomen, maar er is een reden dat er vaak naar het buitenland wordt uitgeweken door grote vliegscholen. Ik kan me voorstellen dat er vliegveldjes in de VS zijn waar je voor een paar dollar een 10-landingskaartje krijgt :+

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 21:41
in amerika hebben ze zelfs op veel plekken niet eens van landingsgeld gehoord :o

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij rekenen ze nergens landingsgeld. Het kost wel geld om je vliegtuig ergens te parkeren, maar meestal kun je dat 'afkopen' door te tanken. Vervolgens kun je er dan gratis een auto lenen om ergens wat te gaan eten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Vlieggek
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-04-2022
Welkom op het forum. Het kicken van een topic uit 2010 is niet de bedoeling, en al helemaal niet als dit gericht lijkt te zijn op het zwart maken van een specifieke partij. Ik heb je bericht daarom verwijderd en dit topic gesloten.

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 25-04-2021 23:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.