Toon posts:

2x X25-V in RAID0 of 1x X25-M?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

na een paar jaartjes afwezigheid pik ik het tweaken en overclocken terug op en alle onderdelen zijn onderweg, behalve SSD's. Zoals de titel al doet vermoeden vraag ik me af wat interessanter is inzake performance (prijsverschil is nihil) : een enkele Intel X25-M of 2 Intel X25-V's in RAID0-opstelling.
De rauwe cijfers optellende vermoed ik dat een stripe met X25-V's net dat beetje sneller zal zijn dan een X25-M, maar gezien het gebrek aan prijsverschil tussen beide en Intel kennende lijkt het me dat er ergens een addertje onder het gras moet zitten.
Iemand die me hier wat meer over kan vertellen? Want +200€ uitgeven aan amper 80GB, tot daar toe, maar dan wil ik wel het snelste/beste :P

Ik heb wel een aantal pagina's door het SSD en RAID-topic zitten bladeren maar de overvloed aan informatie is gewoon té om er op m'n eentje concrete antwoorden uit te filteren.

Thank you!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik zou gaan voor een ander merk :) Intel is niet meer de snelste/beste. OCZ heeft met de Vertex 2 wel een mooie SSD. Het addertje bij het gebruik van RAID is dat je geen ondersteuning heeft voor TRIM. Dat is nodig om de SSD's in optimale conditie te houden.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Raid is inderdaad "sneller". Je zegt dat je het snelste/beste wil, maar je zegt niet waarvoor. Waarschijnlijk bedoel je als boot/OS-schijf.

Je krijgt wel last van degradatie: simpel gezegd wordt de SSD zo vervuild dat de interne controller altijd een lees-actie moet doen bij het schrijven. Windows 7 stuurt hiervoor een TRIM commando, om dit op te lossen en dat ie snel blijft schrijven, maar raidcontrollers/drivers ondersteunen dit (nog) niet.

Je hebt wel goede SSDs die zelf zoveel mogelijk opruimen, waaronder de Intel Postvilles. Toch zal ie wat degraderen, waardoor de schrijfsnelheid van een x25-v raid wel eens kan zakken onder die van een enkele x25-m. Hiervoor heb je ook wel weer oplossingen: image maken, x25-v individueel hdderasen, raid maken en image terug.

Dus, als je wat handig bent, is een raid beter. Als je een no-nonsense SSDs zoekt is een enkele x25-m beter (of één van de vele andere recente SSDs: er zijn tegenwoordig een hoop goeie).

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
matel schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:42:
Het addertje bij het gebruik van RAID is dat je geen ondersteuning heeft voor TRIM. Dat is nodig om de SSD's in optimale conditie te houden.
Mhua, de Postville blijkt het zelf ook redelijk te kunnen. Zie bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/...er-than-x25m-g2-for-250/6.

Het is niet zo simpel als je stelt. Een dergelijk raid KAN gewoon wreed snel gaan en een tweaker kan er wel voor zorgen dat eventuele vertragingen worden opgelost (zelf zoek ik dat allemaal niet en heb ook gewoon een enkele).

Verwijderd

matel schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 11:42:
Ik zou gaan voor een ander merk :) Intel is niet meer de snelste/beste. OCZ heeft met de Vertex 2 wel een mooie SSD. Het addertje bij het gebruik van RAID is dat je geen ondersteuning heeft voor TRIM. Dat is nodig om de SSD's in optimale conditie te houden.
Zie het voordeel wel van twee kleinere in raid , het is sneller , als er een kapot gaat heb je er nog een over , er valt meer te tweaken .Dat je geen trim hebt lijkt me niet zo een probleem als je genoeg onderpartineerd.
Daarintegen als je nu een 80 gb neemt , is het makkelijker uit te brijden naar twee x 80 in raid , dat gaat nog iets sneller :)