Kwaliteit moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik zoek een degelijk moederbord voor bij de Intel Core I5-750. E.e.a. moet gaan draaien op Windows XP Professional. Met degelijk bedoel ik stabiel, snel en niet snel versleten. Ik ga niet overklokken, tweaken of zo. Ik had aanvankelijk de Asus P7P55D op het oog, maar ik vernam dat Asus moederborden geen goede reputatie hebben qua levensduur (is dat juist?). Wat dan? Intel? Gigabyte?

Groeten en bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Stel je vraag hier ook eens
[BBG aanschaf] Gamesysteem juli-augustus 2010

Verder is het handig aan te geven wat je met je pc wilt gaan doen, wat de rest van je specs zijn, je budget etc.

Verder staat ASUS volgens mij juist bekend om haar kwalitatief goede moederborden.

Waarom ga je trouwens windows xp draaien? en niet windows 7 oid?

[ Voor 10% gewijzigd door dewil1990 op 20-07-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Bij de meeste A-merken worden tegenwoordig goede condensatoren etc gebruikt. Asus, Gigabyte, MSI of ander a-merk zijn kwalitatief gewoon goed. Je kunt je keuze dan ook gerust baseren op features die je aanspreken. Wel is het zo dat duurdere modellen in een serie betere onderdelen bevatten dan de goedkopere exemplaren. Onder andere de koeling en het aantal stroomfases naar je CPU toe zijn beter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is wel zo dat bij de allergrootste budgetmoederborden er bespaard is op een stabiele stroomvoorziening en andere componenten, maar alles wat min of meer mainstream is, is wel van voldoende kwaliteit doorgaans. Een high-end moederbord met 16 stroomfasen is daardoor niet altijd beter. Een groot stuk van de prijs zit ook in extra features. Bovendien hebben veel high end moederborden gewoon overdreven koeling :P

Zelf zou ik kijken naar:
• Allemaal vaste condensatoren
• Koeling op de VRM's
• Voldoende koeling op chipset (niet zo'n probleem bij socket 1566 moederborden, want in de chipset zit nog nauwelijks iets)
• Fabrikant met >2 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

whiplash1990 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 09:37:
Verder staat ASUS volgens mij juist bekend om haar kwalitatief goede moederborden.
Mwah, ASUS heeft een aantal goede borden, en borden die ronduit prut zijn. Ik ben in elk geval niet echt onder de indruk van de kwaliteit over de gehele linie. Ik zou dan zelf liever gaan voor een merk als MSI of Gigabyte, die in de regel wat meer consistent zijn als het aankomt op kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goede adviezen zie ik al voorbij komen. Persoonlijk ben ik geen fan van Asus, dat komt naast mindere ervaring met hun borden ook door hun langzame website. Gigabyte en MSI zijn merken die ik vaak gebruik, vanwege goede ervaringen. Al heeft elk merk natuurlijk wel eens een uitblinker of een stuntelkoning er tussen. Dat laatste geldt iets meer voor Asus is mijn ervaring, soms is het goud en soms is het :X |:( ... Grappig genoeg heeft ECS (budget platform) bij mij ook een schone reputatie. Voor simpel huis-tuin-keuken icm een klant die overal waar het kan geld wil besparen, grijp ik nog wel eens hun kant op. ASRock is daar ook goede, al zou die net een tree hoger staan tegenwoordig, ik heb er nog geen enkele goede ervaring mee gehad.

Maar om terug te komen op de algemene lijst. Kijk naar borden, sowieso met de specs die je wilt, daarnaast naar:
• Vaste condensatoren
• Garantievoorwaarden
Nuttige koeling op het bord voor chipset en bij voorkeur ook de stroomfasen
• Positieve reviews indien mogelijk
En daarnaast kijk ik ook naar:
• Kwaliteit website (ik heb gewoon een hekel aan slome sites en slome downloads als ik wat nodig heb)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 20-07-2010 10:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

@whiplash1990: waarom XP? Omdat ik wat software heb (zoals Nikon Scan) die niet op Windows 7 draait en er komt vanuit Nikon ook geen upgrade. Op zich ben ik prima tevreden met XP.

@Admiral Freebee: openbarstende elco's, dat heb ik al eens gehad bij mijn ATI-videokaart. Ik huiver wat dat betreft van slechte hardware. Waar moet ik de Asus P7P55D plaatsen? High End? Het is niet het goedkoopste en ook niet het duurste moederbord. Verder geeft Asus 3 jaar garantie. Maar Intel en Gigabyte hebben ook moederborden in dezelfde prijsklassen.

Ik koop nu liever een degelijk moederbord waar ik lang plezier van heb (dat deze wat meer kostte ben je snel vergeten) dan een goedkoper exemplaar waar ik narigheid meer krijg. Dan wordt je weer aan je verkeerde keuze herinnert (extra kosten, tijd en ergernissen).

Hetzelfde geldt overigens voor videokaarten, voedingen en harde schijven. Wat is daar het kaf en het koren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is je budget? Als je het goed en duur wil doen :

Supermicro
Tyan
Iwill.

Spul is een stukje beter dan de consumentenprut maar je betaalt er ook stevig voor. Of zij core i5 hardware hebben weet ik niet, dat is toch een ander segment.

Toevoeging: supermicro heeft 1 enkel #1156 mobo:
http://www.supermicro.com...oard/Core/Q57/C7SIM-Q.cfm

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
Je hebt idd moederborden die een stuk duurder zijn dan het moederbord dat jij noemt. Echter zit die meerprijs hem meestal niet in de kwaliteit, maar meer in extra fuetures, zoals sata600, usb3.0, extra pci-e sloten, raid ondersteuning of iets dergelijks. Ik weet niet uit mijn hoofd wat allemaal op het door jou gekozen bord zit dus ik noem maar even iets.

Wanneer je een A merk moederbord, zoals asus, gigabyte, of msi koopt wat aan jou eisen voldoet zit je tegenwoordig over het algemeen wel goed. Zorg wel dat overige gekozen hardware bij je moederbord pas, bijvoorbeeld geheugen waarvan in de qvl? (heet dat zo) lijst staat dat het ondersteunt word. Een cpu die direct wordt ondersteund en je niet eerst een bios update moet doen. (of hij moet geleverd worden met de laatste update dan is het ook geen probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hallo wiltil, welkom op GoT :W

Helaas is je eerst eTopic Start op ons forum direct al in strijd met de policy. Het belangrijkste bij het opstellen van een dergelijk topic is dat je vrij exact aan kunt geven wat je criteria zijn, wat je budgt is, welke mogelijkheden je hebt onderkend en op welke items je keuze nog afhangt. In het kort: toon eigen inzet. Daar ontbreekt het hier helaas aan.
Lees voor je verder gaat met posten eerst Het algemeen beleid en bezoek ook de beleidstopics van de subfora waar je in wil gaan posten, zoals PMG Beleid.

Veel plezier op het forum.

Dit topic gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.