Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313771

Topicstarter
Beste Tweakers,

Inleiding:
Ik heb een tijdje terug een systeem gekocht bij Alternate (in onderdelen, zelf ge-assembleert).
Deze draaide vanaf het begin aan al niet stabiel en ben er mee terug gegaan naar de vestiging in Ridderkerk.
Zij vertelde mij dat twee afzetknopjes (goude bolts, die het moederbord met de kast scheiden) er teveel opzaten en dat dus de reden was dat mijn videodriver blijft crashen en BSOD (116) blijft verschijnen.
Afijn, ik die twee afzetknopjes dus verwijderd en de PC draait zo'n 1 week stabiel, maar na vandaag alweer twee crashes gehad. Ik weet dat die fout dus (mijn eigen fout), zeer amateuristisch is, maar het overkomt me eigenlijk nooit, dus ik stond er nogal van te kijken. Nu is meteen de garantie van het moederbord vervallen. De totale kosten waren: 1850 euro, dus ik voel me nogal genaaid nu ik hier dus zit met 'n niet functionerende PC.

Setup:
Intel Core I7-930
ASUS 5970 2GB
ASUS P6T
Corsair 6GB Tri-kit
N520 CPU cooler
Kingston 64GB SSD
Thermaltake Element G behuizing
Cooler Master Silent Pro M 1000W

Software + achtergrond software:
Windows 7 (legaal) 64-bit ENG
Spotify
Daemon Tools
Xfire
Windows Live Mail
Logitech G15
Display Fusion
Catalyst Control Centre (10.6)

Klachtomschrijving:
Scenario 1: Het beeld springt op zwart/bruin en komt na zo'n 30 seconden weer bij met de melding dat ATI driver is gecrasht en het zichzelf hersteld heeft.
Scenario 2: BSOD met code 116.

Wanneer komt het voor?
Het triggert zich alleen maar als ik of een game opstart of ergens midden in (willekeurige momenten).
Maar nooit als het systeem idle staat of als ik de grafischekaart niet belast, met bijvoorbeeld het surfen op 't web.

Met welke games komt het voor?
COD MW2 (legale versie) - Daar krijg ik ALTIJD de bluescreen, nooit de driver crash.
World of Warcraft - Daar krijg ik ALTIJD de driver crash.

Wat heb ik geprobeerd?
1. Het systeem overnieuw te assembleren
2. Alle drivers ge-update
3. BIOS default settings + update
4. De PC buiten de kast te draaien (toen draaide hij dus stabiel, dus alsnog ingebouwd, vervolgens bleef hij goed draaien tot nu dan).
5. Temperaturen gemeten van zoal GPU/CPU.

Nu volgt mijn vraag dus; hoe verder met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
0x116 is toch een videodriver probleem? Heb je ook oudere video drivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik neem aan de je bedoelt dat je, ipv de gebruikelijke 9 afzetbusjes, er een paar bij gezet hebt (waarschijnlijk op de mATX posities) waardoor er kortsluiting ontstond op je moederbord?

Vind het allemaal nogal een vaag verhaal. In het ergste geval is je mobo dood; kosten dezes: minder dan 400 euro. Dus waar Alternate die bijna tweeduizend euro vandaan tovert is mij een raadsel. Gewoon totaal negeren, die prutsers.

Maar ik geloof vooralsnog helemaal niet in een hardware fout. Begin, zoals gebruikelijk, eens bij het begin. Installeer alleen CPU + memory, en draai Memtest86 een paar uurtjes. Zet er dan Windows eens op, zonder Catalyst drivers! Kijk dan eens hoe het gaat. Enz.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
albatross schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:08:
Ik neem aan de je bedoelt dat je, ipv de gebruikelijke 9 afzetbusjes, er een paar bij gezet hebt (waarschijnlijk op de mATX posities) waardoor er kortsluiting ontstond op je moederbord?
Dat klopt, dat is dus wat zij mij vertelde, toen ik die dus verwijderd heb, draaide het systeem (tijdelijk) stabiel.
Maar ik geloof vooralsnog helemaal niet in een hardware fout. Begin, zoals gebruikelijk, eens bij het begin. Installeer alleen CPU + memory, en draai Memtest86 een paar uurtjes. Zet er dan Windows eens op, zonder Catalyst drivers! Kijk dan eens hoe het gaat. Enz.
Hij deed het al vanaf een verse installatie en ik heb net 'n volledige Memtest gedraaid, geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Anoniem: 313771 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 23:30:
[...]
Hij deed het al vanaf een verse installatie en ik heb net 'n volledige Memtest gedraaid, geen fouten.
Zoek maar eens op BSOD + 116; probleem zit 'em toch zeer waarschijnlijk of in je videokaart, of in je drivers daarvoor.

Ik zou zeggen, koop een video kaartje van 25 euro, voor de test. Dan kun je je videokaart in ieder geval uitsluiten. Beter dan een stel beunhazen 1800 euro te betalen voor een heel nieuw systeem (waar haalt Alternate het lef toch vandaan?).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 15:41
Klinkt bekend, heb deze fout ook regelmatig gehad. Bij mij was het de GPU om precies te zijn. Ik adviseer je om GPU tool te installeren en draaien (stability test), of video memory test (ook een gratis download, even googelen) dan ben je er zo achter waar je probleem zit. Kan je in ieder geval hardware uitsluiten of aanwijzen dat deze het probleem veroorzaakt.

Edit: Wat ik ook nog vermoed is dat wellicht een onderdeel defect is van je PC en dat Alternate daar wel achter is gekomen maar geen zin heeft om garantie te regelen en jouw er gewoon voor wil laten betalen. Daar moet je wel een beetje voor oppassen. Als iemand bij mij voor 1800 euro aan spullen koopt en er gaat iets stuk, ook al is dat misschien eigen schuld, had ik toch wat coulanter gereageerd. De fabrikant weet immers niet dat het eigen schuld is dat er iets kapot gegaan is. Dus terugsturen voor Alternate lijkt me dan ook totaal geen probleem.

[ Voor 43% gewijzigd door Frank__B op 20-07-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320340

Waarschijnlijk ligt het aan je moederbord ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340750

Waar woon je? Ik heb nog wel een video kaart die je kan testen, ik doe er geen zak mee.
Ik denk trouwens ook niet dat het aan de hardware ligt, maar aan de drivers van de video kaart.
Als je eens naar de drivers gaat in apparaatbeheer, rol hem dan is terug naar de vorige driver.
Kijk is wat ie dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:09
Linux Live CD'tje erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De GFX is dus bij Alternate getest, zij draaide 3 benchmarks en lieten mij zo'n 2,5 uur in de wachtkamer zitten zonder voorzieningen of status updates. Vervolgens toen ik wat vragen stelde wezen ze mij de deur zonder gedag te zeggen en vertelde ze dat m'n mobo geen garantie meer had. Hun zeggen dus dat ALS er daadwerkelijk iets aan de hand is de kaart terug naar ATI moet om te kijken wiens schuld het is. Terwijl toen ik hun technische dienst belde zijden ze dat het een bekend probleem was met de kaart :/. Ik ben nu bezig een anderen GFX te regelen, om te kijken wat het verschil is. Ook herinstalleer ik zometeen m'n windows om te software 100% uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 13:54
maak je toevallig gebruik van Catalyst 10.6? Het is namelijk bekend dat die driver versie erg slecht werkt met corssfire (een 5970 is in principe ook crossfire)
Dus ik zou wat oudere driver versies proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chestertjuh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 23:12
Anoniem: 313771 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:14:
De GFX is dus bij Alternate getest, zij draaide 3 benchmarks en lieten mij zo'n 2,5 uur in de wachtkamer zitten zonder voorzieningen of status updates. Vervolgens toen ik wat vragen stelde wezen ze mij de deur zonder gedag te zeggen en vertelde ze dat m'n mobo geen garantie meer had. Hun zeggen dus dat ALS er daadwerkelijk iets aan de hand is de kaart terug naar ATI moet om te kijken wiens schuld het is. Terwijl toen ik hun technische dienst belde zijden ze dat het een bekend probleem was met de kaart :/. Ik ben nu bezig een anderen GFX te regelen, om te kijken wat het verschil is. Ook herinstalleer ik zometeen m'n windows om te software 100% uit te sluiten.
Wanneer er kans is dat iets is doorgebrand of overhit of iets hardware matige errors geeft door een ander kapot onderdeel is het logisch dat eerst gekeken wordt die het schuld is. Dat is het nadeel van zelf assembleren dan heb je geen garantie bij dit soort problemen. Wanneer hun het systeem assembleren en dan treedt later een kortsluiting of iets dergelijks op, kun je wel beroep maken op je garantie.

Je moet alleen niet verwarren dat symptonen van een kaart vaker voor kunnen komen en bekend zijn. Dit wil niet zeggen dat de oplossing altijd hetzelfde is.

Echter is het wel kwalijk als ze iemand zo laten zitten en geen uitslag verstrekken.

Als oplossing zou ik eerst de drivers downgraden. ATI heeft vaker problemen met nieuwe kaarten en hun drivers. deze draaien beter op oude drivers.

[ Voor 13% gewijzigd door chestertjuh op 20-07-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 15:41
Dus als ik iets via een webshop bestel, en zelf inbouw, en hij vlamt er meteen uit heb ik geen garantie meer? Ik kan me voorstellen dat als het zichtbaar zou zijn (deuken in de VGA kaart of dergelijke) dat ik duidelijk de schuldige ben. Maar ik heb wel eens vaker meegemaakt dat bijvoorbeeld geheugenmodules letterlijk doorbranden terwijl er niks mis met het moederbord of montage was. Dan ben ik dus ook de schuldige? Ik denk dat als je het door het bedrijf laat beoordelen dat je erg moet oppassen dat zij niet bij voorbaat zeggen dat je geen garantie meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chestertjuh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-07 23:12
Frank__B schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:17:
Dus als ik iets via een webshop bestel, en zelf inbouw, en hij vlamt er meteen uit heb ik geen garantie meer? Ik kan me voorstellen dat als het zichtbaar zou zijn (deuken in de VGA kaart of dergelijke) dat ik duidelijk de schuldige ben. Maar ik heb wel eens vaker meegemaakt dat bijvoorbeeld geheugenmodules letterlijk doorbranden terwijl er niks mis met het moederbord of montage was. Dan ben ik dus ook de schuldige? Ik denk dat als je het door het bedrijf laat beoordelen dat je erg moet oppassen dat zij niet bij voorbaat zeggen dat je geen garantie meer hebt.
Wanneer iets fout is gemonteerd (zoals poster aangeeft) en er brand iets door is de consument het schuld. De fabrikant kan dit makkelijk controleren, deze kunnen op een af andere manier het moederbord scannen/doormeten. Wanneer een moederbord niet werkt zonder dat er fouten zijn gemaakt bij de montage wordt dit vergoed maar ook dit zal een fabrikant ook zien. Ik heb hetzelfde gehad met mijn eigen moederbord, deze begaf het ook na 1 dag. Scheen een kortsluiting te maken door een fout van mij. Hier heb ik natuurlijk niets van gezegd en gedaan alsof ik van niets wist. Hierbij kreeg ik een nieuwe mobo mee van de winkel. De volgende keer dat ze mij zagen wisten ze mij te vertellen dat ik zelf ervoor had gezorgt dat het moederbord defect was geraakt en dat ik dus nog moest betalen voor het nieuwe mobo wat ik had meegekregen. Dit heb ik dus ook moeten doen. ( ik heb niet graag schulden en kom hier regelmatig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een verse installatie van de game FIFA'09, en dit is dus wat er gebeurt feitelijk.

YouTube: 5970 crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 22:07
Dingen die je kan doen:

-reinstall van je ati drivers: eerst goed alles weghalen, dan de niet huidige maar vorige versie pakken (tenzij er specifiek fixes in staan voor jouw kaart)
- als het echt aan je mobo zou liggen kan het helpen je vidkaart op een pci te zetten (er lijken er 3 te zitten op dat mobo)
- ik verwacht eerder dat het je vidkaart zelf is. Alternate zegt dat ze 3 benches hebben gedraaid, maar je weet niet welke (vraag dat) en je problemen komen alleen als je kaart belast wordt. Dus installeer zelf een 3dmark ofzo en bench je videokaart. Installeer nog meer games en kijk of het bij alle games gebeurt. Hoe zit het met temperaturen, je kan eens proberen je kaart lager te klokken (zowel geheugen als gpu) en natuurlijk kan het geen kwaad even een ander (ati) kaartje te proberen.

Voor de rest van het verhaal begrijp ik een beetje dat je een pc voor 1850 euro hebt besteld bij alternate, deze zelf in elkaar hebt gezet, hierbij een fout hebt gemaakt (kan gebeuren, maar dat is ook het risico wat je neemt door de assemblatie kosten winst te maken, volledig logisch natuurlijk dat de kosten van zo'n fout voor jouw rekening komen) en na dit op te lossen ging er een hoop goed, maar je bsod-t nu op games. Maar je gebruikt nog steeds datzelfde mobo? Als er echt beschadigingen aan zouden zitten waardoor er dingen fout kunnen gaan zou ik als alternate al direct gezegd hebben dat ik hem wel als systeem wil testen, maar als er dan idd iets uit komt kan het zijn dat je een nieuw mobo moet hebben. En onderzoekskosten zijn juist mooie service kortingen enzo.

Overigens dat fifa filmpje, hoort dat scherm geflikker de hele tijd (ik ken fifa intro niet)? Door zo iets zou ik direct m'n drivers reinstallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
Draai ook even een paar uur memtest en controleer of je geheugenspanning in de bios goed ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een tijdje geleden maar het is inmiddels opgelost en ik wou dat toch even melden..
Voor 't geval anderen mensen met het zelfde probleem zitten.

Ik heb 't systeem helemaal laten controleren bij Alternate en er kwam dus uit dat het geheugen niet combineerde met de anderen componenten. Nu zit er kingston valueram in en het werkt prima! ;)

Toch bedankt voor alle hulp en suggesties.

Groet,
Délano
Pagina: 1