2x2 GB + 1x2 GB geeft dual channel aan?

Pagina: 1
Acties:

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 21:59
Ik heb een Phenom II x955 en een gigabyte ma790xt-udp4 met een kitje van 2x2GB Corsair 667 MHz DDr3 geheugen (VS2GB1333D3).

Ik had ook nog een reepje van 2GB Adata D63I1b16 over en heb die voor de grap er eens bijgezet om te kijken hoeveel het performanceverschil nou is tussen dual en single channel.

Nu blijkt dat zowel cpu-z als everest dual-channel aangeven. Mijn vraag is hoe dit kan?

Windows heeft gewoon 6GB aan. Cpu-z ook. Everest ook, maar laat bij de NB informatie zien dat dual channel actief is en daarbij alleen maar mijn Corsiar reepjes.

Timings zijn 8-8-8-24.

Ik hoop dat iemand hier opheldering over kan geven.

edit: in mijn bios geeft hij geen dual channel aan in de post

[ Voor 4% gewijzigd door antoonxxx op 19-07-2010 18:58 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Als de BIOS aangeeft geen dual channel, dan is dat dus gewoon een uitleesfout van de software in windows. Dat komt vaker voor, daarom zijn zulke 'meet' gegevens niet betrouwbaar als deze door software worden gegenereerd.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat de controller van een Phenom II gewoon de twee eerste reepjes als dual channel kan aansturen, en het derde als single channel. Bij Intel chipsets kan dit al wel even geloof ik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zeggen deze tooltjes exact :?

Jouw chipset ondersteunt dual channel, dus je zult dat bij de features zien staan. Dat wil niet zeggen dat het op dit moment in gebruik is. Dat staat doorgaans achter een ander tabblad.

Sowieso is 4GB dual met 6GB single channel vergelijken natuurlijk appels en peren. Als je wilt weten wat het verschil singe/dual is moet je gewoon je originele twee DIMMs in dezelfde kanaal prikken. Dan weet je het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

• antoonxxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 21:59
Ik heb eerst de twee originele dimms getest met de benchmark in everest, en toe pas de derde erbij gedaan.
Maakt nog niet zo heel veel verschil voor zover ik kan zien, maar dat is een ander verhaal.

Ik gebruik everest [IMG=http://img96.imageshack.us/img96/9860/everestl.jpg][/IMG]
en daar staat aktieve modus: Dual channel (128 Bit- Unganged

Verder gebruik ik ook cpu-z Afbeeldingslocatie: http://img806.imageshack.us/img806/6198/cpuzz.jpg waar staat Channels#: Dual.

Ik denk dat het een uitleesfout is in windows, of kan het toch zijn dat hij de eerste twee dual channel aanstuurt en de tweede single channel? Heb ik in ieder geval nooit van gehoord, maar dat zegt niks :) .

dit: plaatjes

[ Voor 15% gewijzigd door antoonxxx op 21-07-2010 15:51 ]

• Razor punk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Toen ik nog een oude Athlon XP 2600+ had, Had ik ook 2x1Gb en 1x1GB.
Cpu-z gaf bij mij ook aan dat het dual channel was.
Ik denk zelf dat amd het zo gemaakt heeft.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die phenom 2 heeft 2 geheugen controllers, je draait nu unganged mode waarbij iedere memcontroller 2 cores van data voorziet, de 1e controller draait op het dual channel setje en de 2e op de losse module denk ik. de software leest waarschijnlijk de 1e reeks uit en concludeert zo dat het dual channel is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1