Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Smitmartijn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-03-2017
Ik ben van plan om 2 nieuwe hardeschijven te kopen en deze in RAID 0 te gaan draaien. Nou zit ik te twijfelen tussen:
- Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB
- Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB

de bovenste heeft 64 MB Cache en de onderste heeft 32 MB Cache, het enige andere verschil waar ik mijn vragen over heb is dat de bovenste schijf een Sata 600 aansluiting heeft en de onderste Sata 300, mijn moederbord ondersteunt Sata 300 (Asus Maximus Formula 2), is het ook mogelijk om de bovenste schijf met Sata 600 aan te sluiten op mijn moederbord?

Martijn

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA is backwards compatible. Een SATA 6Gbps schijf werkt prima op een SATA 3Gbps schijf en andersom. Vooralsnog heeft het 0,0 meerwaarden om een 6Gbps schijf te nemen, alleen voor SSDs is het interessant, mechanische schijven zitten bij lange na nog niet aan de max van SATA 3Gbps, vaak zelfs nog niet aan de max van SATA 1.5Gbps.

SATA 600 en SATA 300 zijn verkeerde benamingen, het spul heet SATA 6Gbps en SATA 3Gbps, ook al doen zat mensen het fout

• Smitmartijn
oke bedankt voor de info.
Er staat toch echt bij de specificaties van beide schijven dat het Sata 300 of 600 is :9 vandaar, en er is weldegelijk meerwaarde als ik de 6Gbps neem, die is namelijk goedkoper :)

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-11 22:46

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik wou er ook nog aan toe voegen: veel plezier om een RAID controller te vinden die de 6Gbps-types aankan. Als ze al bestaan houd ik mijn hart vast voor de prijs.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Smitmartijn
ik kan de schijven toch gewoon aan mijn moederbord hangen en zo een Raid 0 configuratie maken?

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Highpoint heeft al een 6 Gbps raidcontrollertje en zo duur is die niet.

http://www.webconnexxion....Path=79&products_id=10101

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Smitmartijn schreef op maandag 19 juli 2010 @ 18:46:
ik kan de schijven toch gewoon aan mijn moederbord hangen en zo een Raid 0 configuratie maken?
Ja dat kan, geen probleem. Zoals gezegd is SATA gewoon backwards compatible met vorige snelheden. Controllers en harddisks alike.
KeDeShCh schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:29:
Highpoint heeft al een 6 Gbps raidcontrollertje en zo duur is die niet.

http://www.webconnexxion....Path=79&products_id=10101
Handig, RAID5 op een 2 kanaals controller. Ook PCI-e x1 dus maximaal 500MB/s. Daarnaast is het gewoon een software raid en is het niet meer dan een controller voor native SATA 6Gbps poorten :) Leuk dat ie toevallig ook een RAID bios heeft.

[Voor 42% gewijzigd door redfoxert op 19-07-2010 19:38]

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• KeDeShCh
Het is dan wel een 2 kanaals controller, maar er kunnen 2 portmultipliers op aangesloten worden (staat ook in de specs), iedereen weet dat je met 2 schijven geen raid 5 kan maken, daar heb je minimaal 3 schijven voor nodig. :O Daarnaast is de kaart pci-E1 V2, dus 1000 MB/s (staat ook in de specs). 8) Verder heb ik nooit beweerd dat de kaart hardwarematig is. Cursus LOI Nederlandse taal misschien wat voor je? Of heb je gewoon een afzeikbui? :|

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-11 22:46

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

KeDeShCh schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:04:
Het is dan wel een 2 kanaals controller, maar er kunnen 2 portmultipliers op aangesloten worden (staat ook in de specs), iedereen weet dat je met 2 schijven geen raid 5 kan maken, daar heb je minimaal 3 schijven voor nodig. :O Daarnaast is de kaart pci-E1 V2, dus 1000 MB/s (staat ook in de specs). 8) Verder heb ik nooit beweerd dat de kaart hardwarematig is. Cursus LOI Nederlandse taal misschien wat voor je? Of heb je gewoon een afzeikbui? :|
redfoxert heeft gewoon gelijk op de meeste punten. Dat is geen echte RAID kaart. Da's geen reden om hem te gaan beledigen.

[Voor 3% gewijzigd door YellowOnline op 19-07-2010 21:20]

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• KeDeShCh
En waar heeft redfoxert dan gelijk? Kijk de specs maar na en je weet dat hij ongelijk heeft. En als je dit beledigen noemt, kweek dan eens een wat dikkere huid, want naar mijn maatstaven is dit absoluut geen beledigen.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:00

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

YellowOnline schreef op maandag 19 juli 2010 @ 21:17:
[...]
redfoxert heeft gewoon gelijk op de meeste punten. Dat is geen echte RAID kaart. Da's geen reden om hem te gaan beledigen.
Normaal gesproken ga ik mij niet direct in een discussie als deze mengen, maar eerder afbreken (dat zal ik ook bij deze doen) nadat het een en ander recht gezet is om verkeerde informatie voor anderen te voorkomen. Het enige punt waar Redfoxert gelijk in heeft dat alles wat onder de S-ATA standaard valt backward comptible met elkaar is, voor de rest klopt er weinig van.

Zoals KeDeShCh reeds aan geeft is dit een kaart (met RAID functionaliteit, daar kom ik zo nog op terug*) welke wel eens waar maar 2 S-ATA poorten heeft, maar doormiddel van Port Multipliers tot 10 devices kan opnemen in een RAID set, 10x 2TB geeft een leuke RAID5 set lijkt mij.

*Wat betreft RAID kaarten, die komen er in verschillende varianten oa. hardware RAID controllers of hardware assist kaarten waar deze ondervalt, ondanks dat de intiligentie niet op de kaart zelf zit maar in de driver is het nog wel een RAID controller. Zo heb ik al een aantal jaar een RAIDcore BC4852 in mijn server zitten, wat ook een hardware assist kaart is met zeer goede performance ondanks dat de CPU de pariteit berkeningen afhandeled, er wordt gewoon een zeer goede softwarestack meegeleverd.
Om weer terug te komen op de aangehaalde kaart, dit zijn de specificaties met mijn toevoeging mbt PCI-e:

PCI-Express 2.0 x1 (Compatible with PCI-Express 1.0) > Wikipedia: PCI Express [PCI-e x1 = 500Mbit/s]
Up to 2 SATA devices with point-to-point connectivity
Port Multiplier support up to 10 Drives
RAID level 0, 1, 5, 10 and JBOD
Multiple RAID Support
BIOS Boot to RAID with point-to-point connectivity or through port multiplier
Quick, Background or Foreground Initialization
Multiple logical drive support
OCE/ORLM (Online Capacity Expansion / Online RAID Level Migration)
Hot plug and Hot Swap
Hard drive activity and failed LED
HighPoint RAID Management Suite (Browser based, CLI and BIOS management through hotkey (ctrl-h)
Monitoring (SHI Storage Health Inspector), Event log, SMTP and Alarm

Het enige wat ik hier uit op kan maken is dat KeDeShCh weldegelijk goed opgelet heeft en Redfoxert maar iets is gaan roepen, zonder zich eerst goed in te lezen of uberhaubt de specificaties van deze kaart te controleren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 23:52:
[...]

[mbr]
Het enige wat ik hier uit op kan maken is dat KeDeShCh weldegelijk goed opgelet heeft en Redfoxert maar iets is gaan roepen, zonder zich eerst goed in te lezen of uberhaubt de specificaties van deze kaart te controleren.[/mbr]
Correct, over het Port Multiplier gedeelte heen gelezen. Maar dat stukje dat ie maar 500Mbps aan kan over de PCI-e x1 lanes klopt wel degelijk. v1 was 250MBps, v2 is 500MBps (verdubbeling van de snelheid per lane). Ik heb wel de specs nagekeken! :(

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:00

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

redfoxert schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 00:04:
[...]
Correct, over het Port Multiplier gedeelte heen gelezen. Maar dat stukje dat ie maar 500Mbps aan kan over de PCI-e x1 lanes klopt wel degelijk. v1 was 250MBps, v2 is 500MBps (verdubbeling van de snelheid per lane). Ik heb wel de specs nagekeken! :(
Je hebt gelijk, inderdaad v2 heeft een verdubbeling van de snelheid, dat gaf je inderdaad al aan.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True