[MBP] Geheugen uitbreiden, waar?

Pagina: 1
Acties:

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06-2025
Hallo mede-maccers,

Ik ben van plan om voor de launch van starcraft 2 het geheugen van mijn macbook van 2, naar 4GB uit te breiden.

Ik weet dat ik alsnog op low-medium blijf hangen met mijn 9400M (13" late-2009), maar dit is dan ook puur voor het on the road (bij anderen) spelen van sc2, of op een lannetje (via battle.net, dat weten we ook al).
daar gaat het hier ook niet over :).

anyway, geheugen uitbreiden kost wat, en wat ik graag zou willen weten van jullie, is hoeveel geld ik kwijt zou zijn als ik 4GB geheugen laat plaatsen in de lokale macme, dallsheim, mediamarkt of andere mac winkel.
Ik weet dat de reepjes 90 euro kosten, maar wordt er voor het inbouwen ook kosten gerekend?

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Bel ze en vraag het ze zou ik zeggen.

Be the change you want to see in the world

• Eduardboon
Heb net dus de mediamarkt gebeld, die zeggen dat ze enkel Macs verkopen, en ze niet servicen, en dus ook geen upgrades kunnen/mogen uitvoeren, dan valt die al af.

de dallsheim krijg ik niet te pakken, helaas. de macme wel, daar krijg je een enorm verhaal over applecare en garantie te horen, dat je in de garantieperiode recht hebt op gratis inbouw enz.

Klopt dit verhaal? heeft iemand er enige ervaring mee?

Verwijderd

Eduardboon schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:55:
Heb net dus de mediamarkt gebeld, die zeggen dat ze enkel Macs verkopen, en ze niet servicen, en dus ook geen upgrades kunnen/mogen uitvoeren, dan valt die al af.

de dallsheim krijg ik niet te pakken, helaas. de macme wel, daar krijg je een enorm verhaal over applecare en garantie te horen, dat je in de garantieperiode recht hebt op gratis inbouw enz.

Klopt dit verhaal? heeft iemand er enige ervaring mee?
Geheugen en HD mag je zelf vervangen, zonder dat je daarmee je garantie verknalt..

• Eduardboon
Ik weet dat het zelf kan, heb echter de juiste schroevendraaiers niet in huis, en ben als de dood krassen te veroorzaken of gewoon iets te slopen.
vandaar dat ik het liever "on the fly" even laat doen in de winkel, dan weet ik zeker dat het goed zit.

Heb genoeg verprutst in mijn desktop om te weten dat het niet zo moeilijk is om iets te slopen :)

Verwijderd

Eduardboon schreef op maandag 19 juli 2010 @ 16:01:
Ik weet dat het zelf kan, heb echter de juiste schroevendraaiers niet in huis, en ben als de dood krassen te veroorzaken of gewoon iets te slopen.
vandaar dat ik het liever "on the fly" even laat doen in de winkel, dan weet ik zeker dat het goed zit.

Heb genoeg verprutst in mijn desktop om te weten dat het niet zo moeilijk is om iets te slopen :)
In dat geval, neem contact op met een computerwinkel die dichtbij je in de buurt is. Die kunnen het dan zeker wel voor je fixen lijkt me. Je moet even kijken of het geheugen geschikt is voor Apple, meestal wel hoor. En ik zou dus DDR3 met 1066Mhz aanhouden.

EDIT: Transcend maakt veel Apple-ready geheugen trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 16:05 ]

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:34
Eduardboon schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:39:
... maar wordt er voor het inbouwen ook kosten gerekend?
Uiteraard worden daar kosten voor in rekening gebracht!
Maar een beetje tweaker kan toch zo de onderkant lostklikken (bij de >'08 modellen) of openschroeven, paar schroefjes loshalen, oude reepjes eruit, nieuwe reepjes erin, schroefjes weer vastdraaien, klep er op en klaar?!

Zoals hierboven al wordt gezegd, mag je zelf het geheugen en/of HDD vervangen en valt allemaal binnen de garantie. Dit kun je dus makkelijk zelf doen ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:22
Zoals xsess al zei het is heel eenvoudig. Heb ze vandaag zelf vervangen!
Beetje google kan geen kwaat heh!
http://support.apple.com/kb/ht1270
Ik heb het zelf bij Mailamac.nl bestelt. Top service!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11
Ifixit heeft prachtige tutorials op dit gebied. Een schroevendraaiersetje zal je ongetwijfeld minder kosten dan inbouwkosten en dan leer je er ook nog eens iets van :-)

http://www.ifixit.com/Gui...3-Inch-Unibody-RAM/1334/1

Spudger heb je trouwens niet nodig hoor, wil ook prima met een duimnagel ;-)

offtopic:
Als mensen RAM of HD upgrade/repair voor hun Mac wil laat ik het ze altijd zelf doen :), ga er dan wel bij staan, zeg doe dit, doe dat, iFixit erbij, maakt ze 10x zo trots na de tijd!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
Ik heb toevallig laatst nog gebeld met de MacMe in Groningen met dezelfde vraag, zij vertelden mij dat als ik even langs moest komen.

Voor 60 euro krijg ik dan 4GB geheugen en ze zetten het erin terwijl ik wacht.

Dus reken ongeveer op 60-80 euro dan moet het wel goedkomen.

• Eduardboon
fabianspoelman schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 09:06:
Ik heb toevallig laatst nog gebeld met de MacMe in Groningen met dezelfde vraag, zij vertelden mij dat als ik even langs moest komen.

Hier rekenen ze 75 euro per module, au au. toch maar een schroevendraaier halen en de 45 euro modules kopen bij norrod :)

• Eduardboon
Heb inmiddels 4GB aan ddr3-1333Mhertz geheugen binnen, de macbook slikt het goed. wist niet eens dat die frequentie mogelijk was op een macbook. anyway, blij :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
fabianspoelman schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 09:06:

Bedoel je dat ze 60 euro rekenen voor het plaatsen van de modules???
Eduardboon schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:51:
[...]

Hier rekenen ze 75 euro per module, au au. toch maar een schroevendraaier halen en de 45 euro modules kopen bij norrod :)
dus 150 euro voor het plaatsen van 2 modules??????

Ik heb mijn MPB nog niet opengehad, maar heb al wel in verschillende laptops het geheugen vervangen/uitgebreid... inc manual zoeken etc ben ik als leek nog nooit meer dan 15 minuten bezig geweest... echt een grof schandaal dat ze daar zoveel voor durven vragen.
10 f*cking schroefjes los draaien, 2 keer klik klik, en 10 schroefjes vastdraaien... Als je het 3 keer eerder hebt gedaan is het niet meer dan 3 minuten werk... 50 euro per minuut is toch wel heel extreem..
Eduardboon schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:59:
Heb inmiddels 4GB aan ddr3-1333Mhertz geheugen binnen, de macbook slikt het goed. wist niet eens dat die frequentie mogelijk was op een macbook. anyway, blij :)
waarschijnlijk draait ie gewoon op 1066 en wordt je RAM gewoon terug geklokt.

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 21-07-2010 09:51 ]

Strava

• Eduardboon
neen, hij draait echt op 1333Mhertz, ik was zelf ook verbaasd. Over mijn mac geeft het aan, en zelfs in windows word er gebruik van gemaakt.

Ik klaag niet :).

150 euro voor 2 modules inderdaad, bij de macme.
Pagina: 1