Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zoektocht programma voor klantendatabase klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Tim D
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hoi tweakers,

Voor het bedrijf van mijn vader ben ik op zoek naar software om zijn administratieve zaken te vereenvoudigen. Een situatieschets:

Het is een klein bedrijf waar op 2 pc's toegang moet zijn tot de software. Momenteel draait exchange al, dus de agenda van de pc's en de mobieltjes is gesynchroniseerd. De hoofdwerkzaamheden zijn uitvoeren van reparaties (die via telefoon binnenkomen) en het monteren van nieuw materiaal.

Momenteel worden de reparatiebonnen 'via de computer' gemaakt: een medewerker heeft in excel precies de afstanden uitgemeten die nodig zijn om goed uit te komen in de hokjes op de reparatiebon. Hij typt de naam, het adres enz maar nadat het geprint is, wordt er niks meer mee gedaan. Best zonde dus.

Via een bedrijf waar ik stage heb gelopen ben ik in contact gekomen met Navision. Dat bedrijf was enorm groot, maar ik zag veel punten terug in dat programma wat mij wel handig leek. Wat wil ik graag hebben op de zaak:

- via velden de naam, adres enz invullen, daarbij dan ook een veld voor storingomschrijving en voorkeur van tijdstip (vast tijdstip, van 08:00-13:00, van 13:30 tot 17:00 of geen voorkeur). Ideaal zou zijn als het adres wordt ingevuld aan de hand van de postcode, maar ik weet niet of dit te enthousiast is? (in het verlengde hiervan: een koppeling naar Google Maps? Zodat voor de wat onbekendere adressen een routebeschrijving erbij geprint kan worden?)

- Zodra dit aangemaakt is, wordt een klantnummer aangemaakt waar de gegevens bij worden opgeslagen. De reparatiebon is te printen met de goede onderlinge afstand op de bonnen (zoals het nu dus in excel gedaan wordt). Door de adresgegevens en storing te koppelen aan een klantnummer, wil ik dus een soort van database aan gaan leggen. Als een klant wéér een storing heeft, kan dan gemakkelijk de geschiedenis bekeken worden

- Vervolgens wil ik de reparatiebonnen die de monteurs inleveren gaan invoeren in dit systeem. Nu wordt er handmatig een factuur opgemaakt waarbij steeds het adres wordt getypt, in dit nieuwe systeem zou het handig zijn als bijvoorbeeld bij een klantnummer de manuren, het materiaal etc ingevuld kan worden en dan automatisch een factuur geprint kan worden. Dat heeft voor mij 2 voordelen: de database wordt ingevuld met alle relevante informatie + het is niet zo'n werk meer om facturen op te stellen

Dat is eigenlijk het belangrijkste waar ik naar op zoek ben. Wat ook handig zou zijn:
- als leveringen binnenkomen, referentienummer invullen in software, waardoor op de pc te zien is of er bij de klant gemonteerd kan worden of dat we nog op spullen aan het wachten zijn
- de crediteuren tonen: invullen wanneer de factuur de deur uit is gegaan, zodat gemakkelijk te achterhalen is wie er nog hoeveel moet betalen
- systeem om ziekteverzuim van de werknemers bij te houden

Het is dus nogal wat ;) Binnen Navision weet ik dat bovenstaande grotendeels mogelijk is (adres a.d.h.v. postcode weet ik niet), maar volgens mij hangt hier ook een prijskaartje aan. Via de site van Microsoft krijg ik sterk de indruk dat je een pakket moet laten maken door iemand voor jou, en prijzen worden er niet genoemd. Omdat het toch een klein bedrijf is, is een programma van 1500+ euro geen optie. Ook is Navision te uitgebreid voor onze toepassing, want meer dan bovenstaande zal het nooit worden.

Zijn er andere softwarepaketten die een dergelijke database kunnen maken, waarbij gemakkelijk de geschiedenis bekeken kan worden en ik in kan stellen hoe alles afgedrukt wordt? Ik heb al wat topics doorgenomen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar ;)

Overigens: Nederlandstalig heeft erg de voorkeur! Ik heb zelf nog nooit een dergelijk programma ingericht, maar ben aan de andere kant ook weer niet onhandig met computers... Met een beetje tijd en veel lezen op fora zou het goed moeten komen ;)

Hartelijk dank!