[Win 7] AMD Turion X2 blijft steken op 800Mhz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Topicstarter
Na veel gezocht te hebben over dit probleem, geen goede oplossing kunnen vinden, dus daarom de vraag hier.

Ik heb op mijn laptop (MSI M670) Windows 7 (32bit) gezet en dit goed werkend geprobeerd te krijgen. Dat is tot nu toe redelijk gelukt. Het enige wat mij stoort is dat de CPU niet optimaal werkt.

In het kort de systeemspecs:

MoBo: MS-1632
CPU: AMD Turion X2 (@1900Mhz)
Mem: 2GB 667Mhz dualchannel
Chip: GeForce Go 6100

Wanneer ik de adapter aan de laptop heb hangen, dan haalt de cpu zijn maximale snelheid in de 'High performance' instellling. Deze schakelt niet terug naar de minimale instelling die ik bij dit profiel heb ingevuld, maar blijft maximaal zonder belasting.
In 'Balanced' wordt er wel geschakeld tussen de 800 en 1600Mhz volgens de instellingen. Bij 'Power save' echter blijft de CPU op 800Mhz, ook met 100% belasting.
Zodra ik de adapter los haal maken de instellingen helemaal niet meer uit. De CPU blijft op 800Mhz staan, belasting op 100% of niet.
Ook 'PowerNow' en 'Enhanced Power Saving' instellingen in de BIOS helpen niet. Als ze uit staan blijft de CPU altijd op 1900Mhz en aan is er het probleem als hiervoor beschreven.

Ik heb op meerdere plekken over dit probleem gelezen, maar nergens op internet de werkende oplossing gevonden. Als oplossing al geprobeerd om de oude XP driver in Win 7 te laten werken, maar zonder succes. Daarnaast ook alleen de AMDk8.sys vervangen in "C:\Windows\system32\drivers", maar ook hier geen succes.

Ik hoop dat hier wel iemand is die mij wat verder op weg kan helpen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar staan dan de minimale en maximale cpu waarden op in die profielen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 19 juli 2010 @ 01:35:
Waar staan dan de minimale en maximale cpu waarden op in die profielen?
Ik heb het idee dat Windows zich daar weinig van aan trekt, maar hier zijn ze:

Power saver (min - max)
- On battery: 5% - 65%
- Plugged in: 15% - 80%

Balanced (min - max)
- On battery: 15% - 75%
- Plugged in: 25% - 85%

High performance (min - max)
- On battery: 20% - 100%
- Plugged in: 30% - 100%

Ik ben me er van bewust dat 800Mhz het laagste is waar deze CPU op kan draaien (+/- 42%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:50
Heb je deze driver geprobeerd?

Description van de AMD site:

Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination to match the instantaneous user performance need. This package is a user friendly localized software installation of the driver designed for end-users. This driver supports AMD processors on Windows XP SP2 and Windows Server 2003 SP2 x86 and x64 Editions.

Je zou rerwachten dat er voor WIndows 7 ook een dergelijke driver is, maar of de driver zonder problemen te gebruiken is onder XP door een bestandje te vervangen durf ik niet te zeggen met zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Topicstarter
Dat is inderdaad de driver die ik geprobeerd heb. Als je die gewoon installeert, dan weigert Win 7 dat, want is het verkeerde OS. Dus toen alleen dat bestandje geprobeerd, op basis van een aanwijzing op een ander forum. Daar werkte het voor mensen, dus dat heb ik ook geprobeerd. Zonder succes dus, gezien dit topic.

Die driver zou voor Windows 7 niet meer nodig moeten zijn, omdat het al geïntegreerd is. Voor XP gold dat nog niet, omdat het is van voor de 'dual cores' en 'speedstepping', 'energysave', etc.

Op de een of andere manier werkt de interne driver van Win 7 dus niet lekker genoeg voor deze wat oude CPU.