ETFs die je beter kunt vermijden (zeker voor de lange termijn) zijn in elk geval leveraged of inverse trackers.
Verder kun je beter opletten dat je geen tracker neemt waarbij de enige aanbieder ervan ook de index bepaald. Ook zou ik niet gaan voor een tracker die een te smalle, wisselvallige, onevenwichtige of willekeurige index volgt, bijvoorbeeld de AEX. Er hoeft maar een buitenlands fusie bedrijf te komen die denkt dat een hoofdkantoor in Amsterdam met een Euronext notering wel leuk is en voor je het weet beleg je voor 20% meer in commodities dan de maand ervoor. Dat soort willekeur is niet geschikt voor de lange termijn.
ETFs koop je typisch bij brokers/banken. Let er bij de keuze van de broker/bank op of de transactiekosten voor de kwartaalinleg niet teveel worden. Als dat wel zo is dan kun je eventueel overschakelen op beleggingsfondsen die een index volgen. Kijk wel heel goed naar de TER (total expense ratio, jaarlijks) + transactiekosten (eenmalig).
Let bij het aankopen van ETFs die genoteerd staan aan buitenlandse beurzen hoe het zit met belasting op dividend. In Nederland (en bijvoorbeeld Ierland) geldt er geen inhouding of is deze heel eenvoudig te verrekenen bij de belastingaangifte. In enkele andere landen is de voorheffing niet of met slechts een boel werk terug te krijgen of te verrekenen.
ETFs zijn simpele producten die heel complex zijn gemaakt. Hierdoor zitten er allerlei risico's aan vast. De simpelste ETF zou gewoon de onderliggende aandelen bij een bewaarbedrijf in bewaring geven en verder niets doen. In werkelijkheid leent men aandelen uit, handelt men in derivaten in plaats van de onderliggende waarden. Er zijn bijvoorbeeld ook twee methoden waarop een ETF de aandelen aan kan kopen. De details zijn me ontschoten, maar je komt vast het woord swaps een keer tegen als je erin duikt.
Persoonlijk hecht ik er waarde aan dat dividend niet ergens anders blijft kleven en dat de ETF aanbieder het merendeel daadwerkelijk in de onderliggende waarden heeft geinvesteerd en dat het tegenpartijrisico in beginsel beperkt is (ETF aanbieder failliet). Het blijft echter zeer complexe materie.
[
Voor 10% gewijzigd door
Rukapul op 19-07-2010 09:41
]