Zelf de harde schijven van een Mac mini server vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-10-2025
Beste mensen,

Vandaag heb ik een vraag gesteld op het forum van MacWereld.nl (zie onderstaande tekst). Ik kreeg heel aardig antwoord van een van de moderatoren. Maar het verhaal blijft een beetje bij me rondspoken. Door te googlen ben ik erachter dat de Mac mini en de Mac mini server niet de standaard maat harde schijven gebruiken. Maar mijn portable harde schijf heeft ook geen standaard maat en die is ook groter dan 500-GB.

Is het mogelijk zelf de harde schijven van een Mac mini server te vervangen? Of werkt het apparaat alleen met de voorgeschreven harde schijven? Als je een Mac mini server koopt, krijg je de DVD erbij. Het zou mooi zijn als het niet uitmaakt welke harde schijven er in het apparaat zitten.

Dit was de tekst die ik op het forum van MacWereld.nl plaatste:

Ik droom al een tijdje van een Mac mini server. Wat mij aanspreekt, is het lage energieverbruik en het feit dat ik inmiddels verslingerd begin te raken aan de producten van Jobs.
Gisteren schreef ik een verhaaltje over de Mac mini server, waarin ik er eigenlijk op reken dat er nog wel een versie komt met 2 x 2-TB. Als dat nu niet zo is, is het dan persé nodig een Promise SmartStor DS4600 aan te schaffen? Ik begrijp best dat het helemaal niet nodig is, maar ik bedoel te vragen: Werkt iedere NAS met firewire hetzelfde als je hem aansluit, of hebben Promise en Jobs een paar stiekemheden ingebouwd?

Jullie weten vast meer van de Mac mini server. Ik hoor het graag!

Groet,

Edo

[ Voor 0% gewijzigd door Sjoechem op 18-07-2010 23:05 . Reden: Voor de duidelijkheid de vraag aan MacWereld.nl nog even cursief gezet. ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:03
Hier een linkje.. Staan parts op die je kan aanschaffen voor je mac Mini ;-)

http://www.ifixit.com/Mac-Parts/Mac-mini-Model-A1283
Hellaas geen 2 TB hdd nog beschikbaar. maar wie weet met Sollit State! dat dit snel kan komen ;-)

Wat je ook kan dioen is idd een NAS op bouwen. Daar genoeg schijven in doen. op de MINI zelf alleen het OS installeren en vervolgens op je NAS all je data enz installeren. je kan netjes op je mini alles verwijzen naar je NAS. Je kan zelfs als je een FireWire gebruik maakt. een exterene disk gebruiken om je OS te installeren op een snelle HDD. Ik weet alleen niet of je MINI dan ook veel sneller is!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 21:56
Wat wil je doen met de mac mini server?
In heel veel gevallen is de gewone mac mini ook heel goed toepasbaar en heb je geen mac mini server nodig
Een hd vervangen in een mac mini is simpel zie YouTube: Mac mini (Early 2009) Hard Drive Upgrade

Ik zelf heb mij vorig jaar een mac mini gekocht ( 1,82 Ghz intel)die draait als een server om itunes te beheren voor mijn twee apple tv's en als download bak en om mijn films te converteren naar itunes formaat

Ik heb er zelf 2gb intern geheugen in gedaan en een 2TB my book firewire 400 externe hd aan gekoppeld.
Hij staat 24/7 aan en staat in de meterkast naast mijn router. De mac mini beheer ik via extern bureau blad en dit werkt prima.

Als je verdere vragen hebt hoor ik het wel

Marcel

• Sjoechem
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-10-2025
Bedankt voor de reacties. Ik heb net even gekeken naar 2.5" 2-TB schijfjes op Pricewatch. 1-TB is nu nog het grootste. Met de snelheid dat harde schijven in capaciteit groeien, kan het nooit meer lang duren.
Hopelijk is de warmte productie dan niet te groot. Met een beetje geduld krijg ik wat ik wil.

Ik ga voor de oplossing zelf te vervangen. Bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mtenbos schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:27:
Wat wil je doen met de mac mini server?
In heel veel gevallen is de gewone mac mini ook heel goed toepasbaar en heb je geen mac mini server nodig
Het leuke van de mini server is dat er twee disks in zitten. Da's geinig want dan kun je RAID-1 doen. Software weliswaar, maar die werkt in mijn ervaring prima.

Anyway. In die mini zitten standaard 2.5" SATA schijfjes. De standaardlimiet van drives in Apple hardware is dat de hoogte maximaal 9.5mm mag zijn. Zolang je daar binnen blijft moet 't dus lukken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb de harde schijf in mijn mac mini ook vervangen. Kwam met 80 GB en nu zit er 640 GB in (de maximale grootte op dit moment, rekening houdend met 2,5" en 9,5mm). Het is wat gepiel met een plamuurmes maar prima te doen.

Als je een externe behuizing gaat gebruiken kan ik de Drobo aanraden. Deze 'raid enclosure' sluit je aan via de firewire poort waarna je er lukraak schijven in kunt prikken en deze als één volume kan aanspreken. Het mooie van Drobo is hierbij dat hij zelf de redundantie en raid niveau's regelt enzo.

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Als je van een mac mini uit begin 2010 de dvd wilt vervangen voor een hdd, kom je een apart soort sata-connector tegen, met een mini-voeding-sata-connector lijkt het.
Iemand een idee wat dit voorstelt en hoe daar om te werken?

Al gevonden: een slimline-sata-connector. Wel zelf solderen :)

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2010 00:37 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 19:25
Als je een Mac Mini in productie wilt draaien, kan ik van harte aanraden om te gaan voor een externe RAID device. Je kan hierbij denken aan een apparaat over de Firewire of een NAS/SAN, waarbij ik zelf iSCSI een aanrader vind.

De achterliggende gedachte van de 2 harde schijven in de Mac Mini server is dat je op 1 HD het OS + data installeert, en op de tweede schijf de backup zet. De RAID functionaliteiten van dat moederbordje zijn software based en werken dus niet heel erg fantastisch.

Wat betreft voorgeschreven hardware, meestal kan je wel goedkope hardware in een mac draaien. Wel is het een beetje gokken met welke hardware goed werkt. Als je een type schijf in het hoofd hebt moet je eens overwegen om eens bij de community te vragen of deze specifieke schijf wel of niet werkt.
Pagina: 1