• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

Ik heb van iemand een pc in onderhoud, die heb ik upgegrade, die is inmiddels weer terug, en ik heb de oude hardware. Die is nog bruikbaar, dus dacht ik, laat ik eens de proc. en koeler loshalen (lukte toen ook al niet, laten zitten dan maar) nou heb ik de koeler los, met de proc eraan! :o
De oorspronkelijke pc was een acer uit de fabriek en ik zie dat er heel dik koelpasta op is gesmeerd. Ik heb alles al geprobeerd maar kan de proc niet los krijgen. En hoe kan het dat de proc uit het mobo kan zonder de 'hendel' over te halen???

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
warm stoken met een föhn en dan met een draaiende beweging de cpu loshalen van de koeler..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:37
F.West98 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:14:
En hoe kan het dat de proc uit het mobo kan zonder de 'hendel' over te halen???
Grof geweld.
Die hendel 'klemt' alleen de pinnetjes vast, met voldoende kracht trek je de processorpinnen daar wel doorheen.
Als je processor inderdaad pinnen hebt (of anders het voetje): check als eerste even heel goed of alle pinnen netjes recht staan, anders mag je ze eerst eens proberen recht te buigen.

Verder: hete fohn op processor & blok en dan langzaamaan met draaiende beweging proberen de processor en koelblok los te draaien. Desnoods voorzichtig proberen met een mesje ertussen. Dan goed schoonmaken, processor terugplaatsen, dun(!!!) koelpasta ertussen, blok er op zetten en hopen dat alles nog werkt.
Probeer maar niet om de processor terug te plaatsen als die hendel nog 'dicht' zit, want dan buig je alle pinnen krom. En goede kans dat je processor+blok niet in 1 keer teruggeplaatst krijgt.

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07-2025

MissileHugger

I wonder...

Je kunt ook een Dikke schroevendraaier pakken, die eronder zetten en in 1 snelle beweging draaien (op eigen risico). Meestal komt de processor dan ook wel los.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Heb ik ook eens gehad. FF twee minuten in de oven gedaan bij ca. 200 graden en daarna er binnen no-time af gekregen.
Let alleen wel op dat je de proc niet vergeet, want hij mag zelf niet te warm worden.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
gelukt, na nog eens drie kaar draaien lukte het, en sjezus, wat een koelpasta, daarna teruggezet, met nieuwe koelpasta en het werkte nog... gelukkig.

nog iets anders, ik wil deze proc nu verkopen, hoe verpak ik hem het beste??? (de cooler ook)

[ Voor 24% gewijzigd door F.West98 op 18-07-2010 21:31 ]

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
F.West98 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 21:30:
gelukt, na nog eens drie kaar draaien lukte het, en sjezus, wat een koelpasta, daarna teruggezet, met nieuwe koelpasta en het werkte nog... gelukkig.

nog iets anders, ik wil deze proc nu verkopen, hoe verpak ik hem het beste??? (de cooler ook)
Als je het echt goed wil doen: In een anti statisch zakje, bubbeltjesplastic er omheen en in een doosje. Het doosje dan ook goed opvullen.

EDIT: Ik zou de cooler gewoon in hetzelfde doosje stoppen, maar wel met voldoende bescherming zodat de CPU niet tegen de cooler kan stoten.

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 18-07-2010 21:35 ]

Pagina: 1