[Win7] Meerdere system image backups.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hi all,

Windows 7 heeft een leuke feature, namelijk de system image backup.
Nu heb ik hiermee na een nieuwe installatie een image gemaakt zodat ik een clean image heb voor het geval mn PC'tje besluit om tegen te werken. Die image zit mee in de (offline)backup, dus als bij wijze van spreken de hele kast uitbrandt zit dat nog wel goed.

Nu, doorheen de tijd installeer ik wat programma's, verander ik wat settings etc... Van de programma's waar ik de settings van kan opslaan (FireFox, Thunderbird etc) neem ik regelmatig een backup. Stel dat er nu iets mis gaat met de Windows installatie, en ik ben druk aan het werk aan een project, dan wil ik niet terug uitkomen bij een clean image omdat ik dan mogelijk de laatste programma's niet geinstalleerd heb etc... Daarom was ik aan het denken om naast de clean image ook nog maandelijks een "recente" image te maken. Op deze manier kan ik snel teruggaan naar een goede toestand zonder een eeuw terug te gaan op het moment dat mij dat slecht uitkomt.

So far so good. Ik wou hiervoor de scheduler aan het werk zetten, maar nu is Windows zo (on)vriendelijk om de oudere images te verwijderen. Ik heb een backup partitie van 200 GB speciaal voor dagelijkse backups én dat soort images te dumpen. Windows laat echter maar toe om 30% te gebruiken voor images (60GB in mijn geval dus). Aangezien een image iets groter is dan 30 GB wil dit zeggen dat er geen twee images op de partitie kunnen. Gevolg: Windows overschrijft de oude image telkens.
Ik dacht dit even slim op te lossen door de map "WindowsImageBackup" te hernoemen. Het probleem hiermee is echter dat Windows de image niet meer kan vinden in de herstelmodule. Er is geen enkele manier om te browsen naar een image, deze moet altijd in X:\WindowsImageBackup\ComputerNaam\ staan :/
Opnieuw dacht ik Windows te slim af te zijn, maar dat viel weer tegen. De map waarin de werkelijke image staat bevat een datum als bestandsnaam. Dus ik dacht om de oude image tijdelijk te hernoemen, een nieuwe te maken en dan de oude in de nieuwe te kopieren. Het probleem hierbij is dat de image data blijkbaar wordt bijgehouden in bepaalde metadata of catalog mappen, dus wederom is de gekopieerde image niet te vinden in de herstelmodule.

Wat wil ik nu bereiken:
Mijn clean image ten alle tijden behouden en gewoon maandelijks een recente image maken. De maandelijkse images mogen elkaar overschrijven, eventueel twee versies bijhouden (buiten de clean image dan).
Ik kan dit eventueel bereiken door mijn clean image te hernoemen en dan Windows in zijn vaste map maandelijks een image te laten maken. Wil ik dan ooit de clean image herstellen (wat vast eens gaat gebeuren), dan moet ik de imagemap tijdelijk hernoemen en de originele van onder het stof halen. Ik kan ook de clean image delen op het netwerk zodat ik via netwerkbrowsing de clean one kan ophalen (Als Windows in deze truk trapt tenminste, nog niet getest).
Deze methodes zijn in mijn ogen nogal omslachtig voor zoiets eenvoudigs. Helaas zijn er niet veel instellingen in verband met de schijfruimte, tenzij er nog ergens een geavanceerd knopje is dat ik niet weet te vinden. Je kan kiezen om één image bij te houden of om Windows zelf het beheer te laten doen. In het laatste geval val je dus terug op die 30% regel.

Mijn vraag dus: Weet iemand een manier om de volledige partitie vol met images te krijgen (zodat ik zelf handmatig kan verwijderen)? Of is er een andere manier om mijn (hernoemde) image te benaderen?
Ik wil vasthouden aan de imagetool van Windows. Op XP heb ik altijd Norton Ghost gebruikt, maar aangezien het in Windows ingebakken zit nu wil ik dit behouden.

Alvast bedankt

H-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Een korte samenvatting van bovenstaande wall of text:
Windows gebruikt maar een beperkte ruimte van een partitie voor de system image backup. Hierdoor worden oude backups overschreven. In mijn geval kan ik zelfs maar één image maken, terwijl ik een partitie speciaal hiervoor voorzien heb, deze mag dus bij wijze van spreken voor 100% gevuld zijn met images.
Ik wil meerdere images hebben en de allereerste wil ik altijd bewaren. De latere images mogen elkaar overschrijven. De opties die Windows mij biedt voor ruimtebeheer zijn niet toereikend genoeg, tenzij er nog ergens een geavanceerd knopje bestaat dat ik niet vind.
Hernoemen is geen optie omdat ze dan niet meer opduiken in de herstelconsole. Ook hernoemen en naderhand verplaatsen is geen optie (catalogus bestand enz).

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:03
De oplossing lijkt hem te gaan zitten in 3th party tools.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn NTI Backup Now en Norton Ghost.
Hiermee kun je images maken, apart bewaren en later weer terugzetten.

Data (documenten, foto's e.d.) moet je eigenlijk helemaal niet willen meenemen in de image, maar altijd apart een backup van maken.

Edit: Typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Henkje.doc schreef op maandag 19 juli 2010 @ 18:08:
Data (documenten, foto's e.d.) moet je eigenlijk helemaal niet willen meenemen in de image, maar altijd apart een backup van maken.
Daar heb ik een échte backup van, met third party software, maar die software kan helaas geen images maken. En aangezien die tool van Windows netjes zijn werk lijkt te doen zou ik die graag gebruiken.
De redenen dat ik Windows backup niet gebruik zijn de beperkte mogelijkheden en dat ik zelf te weinig controle heb over de data. Blijkbaar gaat diezelfde reden er ook weer voor zorgen dat ik de image tool niet kan gebruiken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een tijdje van de ingebakken image-backupper gebruik gemaakt maar ben weer overgestapt naar Acronis True Image .... tot volle tevredenheid.

[ Voor 65% gewijzigd door Haaglander op 19-07-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
@Haaglander: Met welke reden ben je overgestapt? Functiebeperking, interface, ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
High-Voltage2 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 22:31:
@Haaglander: Met welke reden ben je overgestapt? Functiebeperking, interface, ... ?
Functiebeperking: o.a. lastiger om aparte images te maken
Tijd: met Acronis doe ik van mijn C:\ partitie in minder dan 3 minuten een volledige backup; met de W7 backupper in ca. 10 minuten.
HD: ik merkte dat de 'footprint' van mijn installatie met ca. 300 MB groter werd, telkens na een backup. Dit had te maken met het aanmaken van een Volume Shadow Copy.

[ Voor 3% gewijzigd door Haaglander op 20-07-2010 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chappie010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb hetzelfde XY probleem, andere approach, en uiteindelijk een ander, wellicht meer overkoombaar probleem:

Doel: 1 cleane backup, daarna geplande geautomatiseerde windows image backups.

Aanpak:
  1. Handmatig 1e WindowsImageBackup naar schijf X geschreven.
  2. Handmatig X/WindowsImageBackup naar cloud in /folder/WindowsImageBackup... verplaatsen/kopieren
  3. Vervolgens process inplannen/ automatiseren
stap 1 en 3 kom ik wel uit, maar het verplaatsen of kopieren van de map lukt mij niet. Een beetje research leidde mij tot de methode waarin alle subfolders van X/WindowsImageBackup worden geopend en daarmee de 'permissions' te wijzigen. (zie: http://windowssecrets.com...indows-Backup-Drive-Image)

Echter is het voor die beunhaasmethode niet met zekerheid te stellen dat op die wijze ook daadwerkelijk (altijd) alle files gekopieerd worden (totdat ik het probeer). & verwacht ik dat er een kortere/compactere procedure is, die wel/makkelijker te automatiseren is.

Zodra dit kopieer/verplaats probleem is opgelost, is het een on-topic reactie omdat je (o.a.) via mega/megasync/megatools de windowsimgebackups kan uploaden naar de cloud en daarna weer terug naar je schijf in andere vorm waardoor het je 30/60% partitiegebruiklimieten-, en windows-overschrijfprocedure overkomt. :D

Dus weet iemand een manier om X/WindowsImageBackup simpelweg volledig te kopieren naar een random locatie, om ze daarna (na het terugplaatsen) simpel/direct te kunnen gebruiken in de hersteloptie van windows? O-)

[ Voor 0% gewijzigd door chappie010 op 08-02-2016 13:23 . Reden: applied staying open minded. ]

Pagina: 1