Acer Aspire 5738Z: zwart scherm na Vista update

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Vorige week kreeg ik van mijn ouders te horen dat hun laptop het niet meer deed. Vreemd, aangezien ik de dag ervoor nog netjes de diverse updates (firefox, open office, windows vista home) er op heb geplaatst.

Na wat onderzoek, heb ik de laptop bij mij thuis aan een externe monitor gehangen. Dit heb ik gekozen aangezien ik bij het opstarten wel een Acer logo zag, maar daarna vrij vlot 'zwart' scherm getoond werd.
Via het externe scherm kwam al snel een melding naar voren, nadat ik in Vista Home de gebruiker gekozen had: zeer snel (ca 5 seconden) een blauw scherm (BSOD) en een melding over IGDKMD32.SYS.
Na wat zoeken zou het iets over de Intel grafische kaart kunnen zijn.

Idee was: okee, voor alle updates werkt de laptop perfect, dus ik keer terug naar een herstelpunt. Dit is niet gelukt, aangezien ik in de veilige modus dat niet kon activeren.

Uiteindelijk een herinstallatie (met ALT-F11 meen ik zo, de standaard her-installatie af-fabriek) kreeg ik weer beeld.
Alles geherinstalleerd, en zojuist de laatste updates van Windows Vista Home er op: PATS! na een herstart bleef het beeld zwart.

Iemand meer met deze situatie te maken gehad? En hoe op te lossen?
Het betreft dus een Acer Aspire 5738Z, waarbij het serienummer niet in aanmerking komt voor een update zoals ik op de website van Acer gechecked heb.
BIOS_firmware was versie 1.02, en is nu v1.25 (BTW : probleem deed zich al bij v1.02 voor).

Momenteel heb ik maar geadviseerd even de laptop met rust te laten (terugsturen zal niet werken, aangezien Acer zeer wellicht gaat aandringen op : hardware = ok, dus niet ons garantie-probleem).

Mijn kennis met Vista is verder erg beperkt, aangezien ik al ruime tijd Windows heb verlaten en overgestapt ben naar OS/X.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:05
Heb je ook de allerlaatste drivers van je chipset geïnstalleerd? Dat zou het probleem moeten voorkomen volgens google. Deze drivers gewoon van de Acer site afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
heb je linkjes naar die informatie?
ik zie dat bij de WIndows vista update een chipset update beschikbaar is, alsmede op de website van Acer. Echter, als ik die bij de acer-site download en de readme.txt doorneem, wordt er niet over Windows Vista gesproken (eerder Win2000/xp).

voorlopig even de updates van Windows vista handmatig binnengehaald, en de optionele pakketten vooralsnog NIET geinstalleerd.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:13
Kan het ook zijn dat voor die updates waarbij alles perfect leek, de grafische drivers niet geïnstalleerd waren? In apparaatbeheer bv.? Dan zou ook de grafische kaart nog stuk kunnen zijn. Het is wel wat ver gezocht maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Frank_B: ik heb bij "Apparaatbeheer' geen vreemde zaken opgemerkt (conflicten, niet geinstalleerde drivers etc.).
Grafische kaart werkt gewoon, aangezien ik op het LCD-scherm ten tijde van het probleem GEEN beeld kreeg, maar op de externe monitor weer wel (en ja..resolutie is gechecked en ongewijzigd).
Voorlopig maar handmatig de Vista-updates installeren, optionele updates maar met rust laten, en even geen chipset update installeren (if it ain't broken, .....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:05
NielsTn schreef op maandag 19 juli 2010 @ 00:02:
heb je linkjes naar die informatie?
ik zie dat bij de WIndows vista update een chipset update beschikbaar is, alsmede op de website van Acer. Echter, als ik die bij de acer-site download en de readme.txt doorneem, wordt er niet over Windows Vista gesproken (eerder Win2000/xp).

voorlopig even de updates van Windows vista handmatig binnengehaald, en de optionele pakketten vooralsnog NIET geinstalleerd.
Updaten dan maar :)
Pagina: 1