Een nieuwe MBP. Wat vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Beste mensen van Tweakers,

Dit is mijn eerste post hier op Tweakers.net. Ik kom al wat langer
op deze site, maar ik heb nu toch een account aangemaakt, omdat ik
tegen wat problemen aanloop met mijn nieuwe MacBook Pro 15".
(Ik hoop dat ik dit topic op de goede plaats heb neergezet :P).
Ik heb deze MacBook Pro 15" nu net twee drie dagen.
Verder heb ik nog niet zoveel ervaring met Mac, want ik kom van
Windows.

Ik hoop dat jullie de problemen herkennen, en mij kunnen helpen.

1. MacBook bleef hangen bij uitloggen
Dit gebeurde toen ik hem voor de eerste keer uitlogde.
Hierna kwam er een blauw/grijzig scherm met een "laad-rondje".
Ik dacht dat dit normaal was, maar hij hield dit scherm drie kwartier,
toen heb ik hem handmatig uitgezet.
Dit probleem heb ik niet meer gehad daarna, maar misschien vloeit
het volgende probleem hier uit voort:
2.De menubalk (bovenin) verdwijnt soms
De menubalk (Finder, Archief, ...) bovenin beeld verdwijnt soms.
- Dit gebeurt +/- 1 keer per dag
- Dit gebeurd nadat ik de Mac heb uitgelogd, in sluimer heb gezet, opnieuw inlog
- Dan nog gebeurt het niet altijd.
- De iconen en de text op de balk zijn nog wel vaag te zien, maar niet te activeren.
- De menubalk komt terug als je Finder-scherm activeert (Finder is zelf wel actief).
Ik heb geprobeerd om het probleem te verhelpen door de optie
van de doorzichtige menubalk uit te schakelen, maar dat hielp niet.
Is een remedie (zoals bij Windhoos met dit soort problemen) de videokaart te updaten?
3. Het afmelden van Live-mail lukt niet
Als ik Hotmail wil afmelden krijg ik de melding dat dat niet kan omdat er geen cookies
ondersteund worden. Ik heb gezocht, maar ik kan nergens een optie vinden die de cookies
inschakeld o. i d.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Daam

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog extra software geïnstalleerd of is je mbp nog helemaal maagdelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij 3: Welke browser gebruik je? Ik heb er bij FF geen last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
@CanonUser: Op een widget na is mijn MacBook helemaal clean, het gezeur begon ook gelijk de eerste dag al...
@Cibexify: Ik gbruik nu de standaard browser Safari.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie van macOSX draai je? Ik kan me nog wel herinneren dat ik een versie heb gehad die problemen gaf met een ontzettend trage boot, beetje hetzelfde als wat jij hebt alleen is t bij jou met de log-out. Al geprobeerd een software update te draaien waarmee alles weer is bijgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Lijkt me toch dat er ergens iets softwarematig niet helemaal lekker loopt...

Als eerste zou ik even kijken of je alle laatste updates op je mac hebt geinstalleerd (appeltje linksboven -> software update).

Je zou als dat niet werkt eens kunnen proberen een re-install te doen of daarna de problemen zijn opgelost. Veel werk zal het nu immers toch nog niet zijn omdat hij zoals je zegt nog redelijk "maagdelijk" is.

Anders kun je met je Mac terug naar de verkoper die een door Apple ontwikkelde hardware test kan doen.
Die kan dan ook testen of je grafische kaart en geheugen etc. nog in orde zijn.

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ik draai de nieuste versie van Mac OSX (10.6 geloof ik?) Het is namelijk een nieuw apparaat.
Ik heb bij de eerste run meteen 10 updates binnengehaald. Ik heb nu ff gekeken, maar er zijn geen
nieuwe updates: het systeem is up to date...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Daam schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:55:
2.De menubalk (bovenin) verdwijnt soms
Ik heb dit ook wel eens (of iets wat erop lijkt). Meestal direkt na het aanzetten en inloggen. De menubalk is er dan helemaal niet, of er staan wel ikonen maar geen grijze balk bovenaan het scherm. Als ik op de balk of op de desktop klik, dan is het weer goed.

Ik denk dat dat een bug is in Mac OS X. (Ik heb zelf Snow Leopard - Mac OS X 10.6.4, op een MacBook Pro van juli 2009).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
jj71 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 23:09:
[...]

Ik heb dit ook wel eens (of iets wat erop lijkt). Meestal direkt na het aanzetten en inloggen. De menubalk is er dan helemaal niet, of er staan wel ikonen maar geen grijze balk bovenaan het scherm. Als ik op de balk of op de desktop klik, dan is het weer goed.

Ik denk dat dat een bug is in Mac OS X. (Ik heb zelf Snow Leopard - Mac OS X 10.6.4, op een MacBook Pro van juli 2009).
Wat je beschrijft is eigenlijk ook wat ik bedoel (ik had het namelijk net weer :() De iconen e.d. zijn er wel, maar de grijze achtergrond s verdwenen.

>Het lijkt erop dat het inderdaad een bug in OSX is... Weet iemand of er toevallig een fix voor is, of dat er maar een paar computers last van hebben? Ik vind het eigenlijk best vervelend, en ik wilde er nu ook aandacht aan besteden omdat ik nu nog gebruik kan maken van de 90 dagen Apple Care... Ik zal morgen de helpdesk s bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-02 17:01
Heb je je permissions al eens proberen te restoren? Dat menubalk probleem heb ik namelijk nog nooit meegemaakt onder Snow Leopard op mijn iMac/Macbook Pro. En het lijkt me zeker niet normaal als je dit gemiddeld 1 keer per dag heb.

Het probleem waarbij de Macbook Pro blijft vasthangen bij het uitloggen heb ik met mijn iMac wel al verschillende keren aan de hand gehad. Sinds de laatste updates niet meer, maar ik heb nooit echt geweten waar het aan lag, want het begon al direct na een verste install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Ik heb het ook op mn MBP 17 SantaRosa 2,4 uit 2007.

Omdat ik het programma Second Bar draai ging ik ervan uit dat dat de veroorzaker was. Maar aangezien jullie er ook last van hebben lijkt het meer op een bug in 10.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Zero Grav schreef op zondag 18 juli 2010 @ 23:57:
Heb je je permissions al eens proberen te restoren? Dat menubalk probleem heb ik namelijk nog nooit meegemaakt onder Snow Leopard op mijn iMac/Macbook Pro. En het lijkt me zeker niet normaal als je dit gemiddeld 1 keer per dag heb.

Het probleem waarbij de Macbook Pro blijft vasthangen bij het uitloggen heb ik met mijn iMac wel al verschillende keren aan de hand gehad. Sinds de laatste updates niet meer, maar ik heb nooit echt geweten waar het aan lag, want het begon al direct na een verste install.
Het vasthangen van mijn Macbook is maar eenmalig geweest, daarna heb ik updates geinstalleerd, en daarna heb ik er geen last meer van gehad... Er zat voor dat probleem waarschijnlijk een fix in de updates.
Wat bedoel je met permissions? ik ben nl. geen ervaren mac-gebruiker 8)7.

Maar als het een bug zou zijn heeft het ook geen zin om OSX opnieuw te installen of een andere MBP op te eisen bij de winkel >:) . Toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Daam op 19-07-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit probleem soms ook op mijn mac-mini late 2009 2,53 ghz.
Wanneer ik er gewoon op werk is het goed, alles draait soepel etc.
Maar als ik een windows share wil mounten(smb) of unmounten crashed de finder, en de toolbar.
Ik heb dat een keer ewoon aan laten staan en gewacht, duurde een half uur voordat alles weer terug tot leven kwam en de shares ontkoppeld waren.

Ook heb ik soms last van een trage afsluiting, wat misschien ook te maken heeft met het unmounten van de netwerkshares. Dat kan dan gerust een half uurtje duren, net als bij de topicstarter.

Nou heb ik wel een andere set up denk ik dan de ts, want ik gebruik timemachine backups op een windows netwerkshare. Misschien dat ie op dat moment bezig is met backuppen ofzo waardoor alles compleet vastloopt?

Specs:

Mac-mini late 2009
2,53 ghz core 2 duo
4gb ddr3 ram
320hdd
airport extreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ik denk niet dat dat het kan zijn bij mij; ik gebruik mijn netwerktoegang alleen (nog) voor internet
EDIT:
Ik ben nu van plan om de MacBook gewoon terug te brengen naar de winkel en te zien wat ze daar doen.
Ik heb namelijk nu ook nog een dooie pixel ontdekt in het "kwalitatief uitstekende beeldscherm" :-(.
Voor de prijs die ik er voor heb betaald wil ik een goed apparaat, ik vind al deze problemen met de MacBook
zo langzamerhand onacceptabel.

[ Voor 64% gewijzigd door Daam op 19-07-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Denken jullie dat ik mijn MacBook kan omruilen voor een ander exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Als het kan, zou ik het doen. Je wilt een apparaat dat werkt. Punt.

Overigens herken ik geen van de dingen bij mijn MBP (mid '09). Nooit 'vage' dingen gehad, werkt altijd, altijd goed, altijd snel, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Ik ga nu nar de winkel, deze MacBook was de laatste die ze hadden. Misschien dat deze uit het schap was gevallen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spammerboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Gek hoor. Heb zelf ook een MBP, late 2009. Dit soort problemen ken ik niet. Het ding werkt gewoon. Zou zeker teruggaan naar de winkel. Apple kennende ruilen ze hem om of hij wordt gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heb ook een MBP van 2009, nog nooit zoiets meegemaakt, is ook echt niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Update:
Ik ben net naar de Apple-store geweest, en ze willen hem echt niet omruilen of opsturen :(. Ik vind dit heel vervelend het apparaat werkt niet goed... Dan mag je toch wat service verwachten? Er wordt bij dode pixels pas wat aan gedaan als je er > 4 hebt. Ik zal straks eens een pixelfix widget downloaden. Heeft iemand anders nog een idee hoe ik dit kan fixen zonder dat het apparaat open moet?

EDIT
Ik heb net ook nog ff de Apple Care gebeld, om te kijken wat zij voor mij konden doen. Op het probleem met de menubalk zeiden ze het volgende: Systeemvoorkeuren > Energiestand > Vinkje "Plaats hardeschijven in sluimerstand indien mogelijk" uitschakelen. Ook vertelden ze mij dat als ik de MacBook gewoon in de online MacStore had gekocht, dat ik hem gewoon terug kon sturen. Ook bij 1 kapotte pixel :(.

[ Voor 35% gewijzigd door Daam op 20-07-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Bij welke Apple-store heb je hem gekocht? Dan zorg ik dat ik daar nooit wat koop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
RvdH schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 17:13:
Bij welke Apple-store heb je hem gekocht? Dan zorg ik dat ik daar nooit wat koop :+
uberhaudt resellers ;(

9/10 contact met apple rechtstreeks, altijd beter en sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
Jep, "Premium Resseller" of zoiets. Gekocht bij C-inside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Daam schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:49:

Ook vertelden ze mij dat als ik de MacBook gewoon in de online MacStore had gekocht, dat ik hem gewoon terug kon sturen. Ook bij 1 kapotte pixel :(.
Dat vertelde een verkoper mij ook exact zo. 1 pixel was al genoeg om hem terug te mogen brengen.
Dat was bij HTR Veenendaal. Hoop dat je wat aan deze info hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook proberen om bij andere resellers te polsen wat zij kunnen doen, aangezien er op laptops een wereldwijde garantie geld kan je die dus gerust bij een andere reseller binnen doen die deze eventueel wel terug wil nemen en omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
d1ng schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:08:
[...]

Dat vertelde een verkoper mij ook exact zo. 1 pixel was al genoeg om hem terug te mogen brengen.
Dat was bij HTR Veenendaal. Hoop dat je wat aan deze info hebt.
Dat is ook precies het argument wat ik ga gebruiken als ik morgen nog een poging ga wagen om hem terug te brengen. De verkoper in de winkel vertelde mij dat ze problemen kregen met Apple als ze een MacBook met < 4 dode pixels zouden opsturen. Nou mag diezelfde verkoper mij gaan uitleggen waarom een echte Apple Store of andere resellers niet moeilijk doen bij 1 pixel, dan zouden ze toch ook problemen krijgen met Apple?

EDIT:
Ik heb ff rondgekeken op Tweakers gezocht op mensen die hetzelfde probleem hadden. Nu las ik dat er geen "echte" Apple Stores in Nederland zitten, maar alleen maar Ressellers (tenminste, dat idee krijg ik). Nu zie ik toch dat andere mensen zonder problemen hun MacBook in konden leveren, en ik niet.

[ >:) ] Ook had ik bedacht dat ik hem met een andere "onzin smoes" laat omruilen voor een ander apparaat,
als ze hem niet innemen vanwege het beeldscherm.
Bijvoorbeeld dat de mic-ingang geen digitaal signaal herkend,
of dat de Fire wire stuk is (geprobeerd met twee camcorders ;p ). Dit zijn "defecten" die ze niet 1,2,3 kunnen testen in de winkel, of het echt zo is. De verkoper vertelde me wel dat ik bij zo'n defect wel recht heb op een ander. [ / >:) ]

[ Voor 36% gewijzigd door Daam op 21-07-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Kun je niet direct Apple Nederland opbellen? Blijkbaar zijn er veel zogenaamde Apple verkopers in Nederland die echt geen service (willen) bieden waardoor de service een slechte naam krijgt. Apple garantie wordt altijd nagevolgd en is heeft een van de beste customer service in de industrie (http://bits.blogs.nytimes...ustomer-service-rankings/). Als je lokale Apple Premium Reseller niet meewilt klacht indienen bij Apple (als het een erkende reseller is) of bij je lokale consumentenbond. Zie hier de contact informatie: http://www.apple.com/nl/contact/

Hier in de US als je opbelt voor een wisselstuk sturen ze gratis een doos op waar je machine netjes inpast die je dan gratis terugstuurt en krijg je binnen enkele dagen een nieuwe of gerepareerde notebook (gratis!). Voor onderdelen die je zelf kunt vervangen sturen ze het onderdeel direct op en dan stuur je het kapotte onderdeel terug. In de school waar ik werk sturen ze zelfs gratis een technieker om de desktop's te repareren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Voor #3: Safari > Preferences > Security > Accept cookies: Always

Dat probleem speelt als de site die je bezoekt een iframe include die een cookie probeert te setten en/of verwijderen. (o.a. de eBay/PayPal vacature site heeft dit probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
r0b schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:39:
Voor #3: Safari > Preferences > Security > Accept cookies: Always
Oke, dat zal ik ff proberen, bedankt. Is het niet onveiliger als ik cookies -altijd- toesta? Hij staat nu op "Alleen van sites die ik bezoek". Als ik ga kijken met de lijst met cookies, staan er wel wat tussen van login.live.com en van live.com. Is het dan toch een soort bug?

EDIT:
Ben voor de tweede maal naar de reseller geweest met de argumenten die ik hier had opgedaan. Ze gaan nu in ieder geval met Apple bellen of ze mij een ander mogen geven, dat wordt duimen...

Pagina: 1