Een Socket 775 mobo die géén DPC Latency issues heeft?

Pagina: 1
Acties:

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Hoi,

Ik heb nu een P5B (Basic) mobo met een E6600 cpu. Om een of andere reden, heb ik bizar veel last van "DPC Latency". Als je de term niet kent, het is een issue waarbij de muis gaat haperen en het geluid begint te kraken/haperen (vooral bij het afspelen van hd mkv's etc.).

Vanzelfsprekend heb ik al vanalles geprobeerd, en lijkt het probleem nu iets minder te zijn na wat geklooi aan de settings van mijn NIC. Daarnaast bleek dat WMP ook flink wat latency vertraagde, dus heb ik dat maar vervangen door Winamp.

Helaas blijft het probleem bestaan (wel wat minder...) en wil ik denk ik een nieuw moederbord kopen. Na flink wat googlen op mijn probleem, lijkt het alsof alle/veel P965 chipset moederborden hier last van hebben en volgens mij ook sommige andere.

Weet iemand toevallig een mobo wat zeker weten geen bizarre DPC latency veroorzaakt? Ik dacht zelf aan een P45 chipset moederbord, misschien zo'n Gigabyte plank?

Edit; shit in de titel moest natuurlijk staan: "een socket 775 mobo dat geen..." :/

[ Voor 4% gewijzigd door De_Bastaard op 18-07-2010 11:47 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Het lijkt mij meer een driver issue. Had je wel de recentste mobo driver geinstalleerd ? Van Intel wel te verstaan en niet van ASUS.

Ik heb hier P35 moederborden liggen van Gigabyte en ze hebben geen last van latency issues.

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Hier ook een p5b bakkie staan maar nergelns last van, ook heb ik in de schuur een p5b staan met een E6600 maar nergens last van, behalve van een statiche kast.

• De_Bastaard
Jep, alles is up to date. Heb werkelijk geen flauw idee wat het probleem veroorzaakt en als ik google zijn er nog tal van anderen met hetzelfde probleem. (Niet noodzakelijk Asus gebonden, ook flink wat Gigabyte's etc.).

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 08:56
Mexel schreef op zondag 18 juli 2010 @ 11:54:
Hier ook een p5b bakkie staan maar nergelns last van, ook heb ik in de schuur een p5b staan met een E6600 maar nergens last van, behalve van een statiche kast.
Nee dat is gezond 8)7 Binnekort poef!

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

Nee gaat al een tijdje goed, maar het is niet zo lekker als je de kast aanraakt.
Vanmiddag toch even erna kijken en oplossen.

Verwijderd

heb je al een bios upgrade gedaan , de intel/ chipset driver (opnieuw) geinstaleerd, defag uitgevoerd (mogelijk trage hdd?)

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:54
Zelf veel last gehad van DPC latency issues i.v.m. Antivirus pakket van nod32, versie 4. Ik weet niet of je een AV gebruikt en/of welke maar dat is wellicht ook een puntje om naar te kijken gezien de DPC latency hier gedurende de dag steeds hoger werden met nod32. Gebruik nu zelf MSE (microsoft security essentials) en daarmee zijn de problemen ook verleden tijd.

• De_Bastaard
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:04:
heb je al een bios upgrade gedaan , de intel/ chipset driver (opnieuw) geinstaleerd, defag uitgevoerd (mogelijk trage hdd?)
Ik heb het systeem al enkele keren opnieuw geinstalleerd, zonder succes. De BIOS is up to date, de chipset drivers zijn de laatste van Intel. Realtek driver heb ik van de Realtek site gehaald omdat die op de Asus site nogal oud is.

De HDD is een Western Digital Sata II 320gb, 16mb cache, 7200mb.

Het vreemde was dat toen ik Windows 7 RC2 draaide ik deze problemen niet had (tenminste niet het haperen de muis. Het kraken van geluid in MKV's was er in Vista en in RC2).

En nee, momenteel draai ik geen virusscanner :) Als ik er al een installeer is het meestal AVG.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Mischien ligt het helemaal niet aan jouw mobo. Je muis kan defect zijn en de USB lijn flooden of je keyboard.
Of gewoon een kapotte component op je mobo, dat kan gebeuren met wat oudere hardware.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11
Heb je al in de windowslogfile gekeken? Ik had hetzelfde probleem bij een P5K Pro moederbord na installatie van windows 7 pro 64 bit. Naast haperingen met de muis ook haperingen bij het streamen naar de PS3. In de logfiles vond ik de hint, een verouderde netwerkdriver die de kernel vast hield waardoor de haperingen ontstonden. Let op, het hoeft dus geen netwerkdriver te zijn. Het kan ook een andere driver zijn die diep in de kernel draait. Bij fouten maakt windows daar meestal wel melding van in de logfiles.

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin1967 op 18-07-2010 14:28 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:58:
[...]

Ik heb het systeem al enkele keren opnieuw geinstalleerd, zonder succes. De BIOS is up to date, de chipset drivers zijn de laatste van Intel. [...]
Standaard is de installatie van Intel chipset drivers heel conservatief en wordt lang niet alles geüpdate. Met de optie -overall gebeurt dit wel. Dit zou je dus nog kunnen proberen (infinst911autol.exe -overall in een commandprompt).

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/oaac11.jpg

• De_Bastaard
Thanks, dat zal ik eens proberen!

Maar goed, als dat niet zou mogen werken... wat voor soort mobo zal ik dan moeten kiezen? P45 chipset, of een ander?
Pagina: 1