Toon posts:

Beeld BD-speler > Dell2010B full-HD monitor niet optimaal..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik waag mij voor het eerst op de TFT/HD markt en heb zojuist een Dell2210b monitor voor mijn pc gekocht. De monitor beschikt over hdmi/dvi en een vga-aansluiting. Max, resolutie full-hd 1920x1080. Toen ik mijn sony bdp-s350 speler wilde aansluiten op deze monitor, via hdmi, lukte dat wel. Echter het beeld was van zodanig slechte kwaliteit. Dat ik me afvraag of ik mischien niet iets fout doe..

Beschrijving van het beeld met Blade2 (bluray, full hd 1080) met veel donkere scenes;
Waar ik overgangen zie van zwart naar iets lichter zie ik ruis. Veel ruis alsof ik naar een oude tv zit te kijken met het brightness level (dat 'zonnetje') helemaal omhoog. Zo erg is het. En niet een beetje maar erg veel. Jammer dat ik geen fototoestel heb anders had ik wel een foto gemaakt.

Wie weet waar dit aan kan liggen en wat ik evt fout doe?

-Alle levels van de monitor zelf staan op standaard, en hoe laag of hoe hoog ik de brightness en contrast bijstel, of van video <-> graphics mode verander. Het blijft slecht

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Klinkt als het bekende "TN-paneel" scherm probleem.
Zwartwaardes, contrast en kleurechtheid is ver te zoeken bij monitoren met low-budget TN-panelen. Doordat ze niet alle kleuren van het "24-bit spectrum" kunnen weergeven, voornamelijk in de donkere gebieden, gaat het scherm ditheren, dat is de waargenomen ruis.

Daarom zit er ook in elk (zelfs de goedkoopsten) TV scherm vanaf 32" een IPS paneel

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Ah, meen je dat.. sh....t. En ik had speciaal een schemr gekocht met hdmi/dvi/vga om mijn bd-speler aan te kunnen sluiten. Wat naar.. niemand die mij waarschuwde over TN vs IPS..

Ik las in de faq al iets over pxel-picth maar wist niet zeker of dat er wat mee te maken kon hebben. Hoe kom ik erachter of mijn dell st2210b een TN-panel betreft?

EDIT: je hebt gelijk, ik lees het hier: st2210b specs

Een TN-pnaeel, wat nu |:(

Bestaan er TFT's voor de pc tot 200.- met een IPS-paneel dan?

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2010 00:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat een IPS paneel zeker 100 euro duurder kost dan mijn flatpanel van 149.-

Maar dan nog een vraagje.. Hoe zit het dan als je een blu-ray full-hd kijkt op je pc, vanaf je interne bluray speler. Krijg je dan hetzelfde effect? Het lijkt mij natuurlijk van wel, maar dat is mij, bij anderen thuis nog nooit opgevallen eigenlijk. En je ziet het ook nooit met xvid-bestanden. Hoe kan dat dan?

En wat is het kleurbereik van bluray, gewoon true-color toch?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 00:35:
Ik zie dat een IPS paneel zeker 100 euro duurder kost dan mijn flatpanel van 149.-

Maar dan nog een vraagje.. Hoe zit het dan als je een blu-ray full-hd kijkt op je pc, vanaf je interne bluray speler. Krijg je dan hetzelfde effect? Het lijkt mij natuurlijk van wel, maar dat is mij, bij anderen thuis nog nooit opgevallen eigenlijk. En je ziet het ook nooit met xvid-bestanden. Hoe kan dat dan?

En wat is het kleurbereik van bluray, gewoon true-color toch?
de waarde van een IPS scherm is zoveel hoger dan een TN, waardoor dus de kleuren die bij TN wegvallen bij IPS wel tevoorschijn komen.

Dus nee op een IPS / PVA paneel krijg je dat niet, en niemand die je dat verteld omdat denk ik meer dan de helft van de verkopers niet eens weten wat het is.
Xvid is ook van mindere kwaliteit als een Full HD film.
Waarschijnlijk kan je het vergelijken als analoog op een CRT is prima maar op sommige LCD tv's is het belabert.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als je een bluray-speler voor in een pc koopt, dan krijg je dus datzelfde dithering-effect als je kijkt op een TN-paneel met je pc? Dat Ik daar nog geen steen en been geklaag over heb gehoord zeg.. best bizar. Een belangrijk gegeven vind ik. Ze moeten die TN-panelen verbranden. Zo teleurgesteld ben ik... blech.

Gelukkig valt een IPS-paneel tov. van wat ik nu heb betaald voor een flatpanel (149 incl verzenden), zoveel duurder uit dat het voor mij niet rendabel is. Zo durf je toch geen bluray player voor mijn pc aanteschaffen, wat heb je eraan met een Tn-paneel. Of je moet eerst alles converteren naar XViD en dan pas kijken, lijkt het mooier ook!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2010 01:05 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 01:03:
Dus als je een bluray-speler voor in een pc koopt, dan krijg je dus precies datzelfde nare dithering effect als je kijkt op een TN-paneel? Dat Ik daar nog geen steen en been geklaag over heb gehoord zeg.. Best bizar. Zo belangrijk dit. Ze moeten die TN-panelen verbranden. Zo teleurgesteld ben ik... blech.

Gelukkig valt en IPS-paneel tov van wat ik nu heb betaald voor een pc-flatpanel, zoveel duurder uit dat het voor mij niet rendabel is. Mijn Dell st2210b kostte mij 49 incl verzending.. Zo durf ik toch geen bluray player voor mijn pc aanteschaffen, wat heb ik eraan. of ik moet eerst alles converteren naar xvid en dan pas kijken, lijkt het mooier ook!
Ik heb geen last van judder of andere effecten, als ik iets kijk op me scherm via me playstation of een gedownloade MKV full hd van 24gb.
gebruik zelf een Dell2709WFP.

Tn panelen zijn gewoon slecht, imho maar voor de gemiddelde gebruiker prima.
Ben er zelf ook niet kapot van hoor en van mij mogen ze het inderdaad never ever meer maken, maar als het cheap kan doen ze het cheap.

Verwijderd

Topicstarter
En hebben jullie geen last van dithering met het kijken van full-hd content op jullie pc? Ik ga morgen toch even een camera lenen en een plaatje maken van dat dithering-effect. Ik hoop toch zo dat het door een instelling komt of wat dan ook. Ik zie dat mijn ST2210B, alleen de DVI-poort, DHCP ondersteund. Tenminste, daar ga ik vanuit. Tech Specs Dell ST2210B

Hoe kun je een flatpanel full-hd noemen als je te maken krijgt met ditheirng..
(sorry ik word nu een beetje kwaad lol.)

EDIT: sorry Mektheb, ik had jouw laatste reactie nog niet gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2010 01:18 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
En hebben jullie geen last van dithering met het kijken van full-hd content op jullie pc?
Ik kan je ervan verzekeren dat iedereen die een TN-paneel in zijn scherm heeft zitten, die dithering heeft.
De een iets meer dan een ander, dat verschilt per model (software van de fabrikant, en zelfs firmwareversies onderling kunnen enorm verschillen).
Mijn 22" 16:10 widescreen Asus (een al aardig oud model) heeft bijvoorbeeld veel meer last van dithering dan m'n nog veel oudere 19" LG 5:4 lcd, toch is het bij beide goed te zien, zeker bij "net niet zwarte" vlakken.

Dat Xvid'jes er eventueel beter uit kunnen zien, wat dithering betreft, kan komen door de veel hogere compressie, waarbij een veel kleiner kleurenpalet word gebruikt dan bij een Blu-Ray. Het zal dus eerder, of compleet zwart zijn, of echt grijs, in plaats van 'net niet zwart'.
Een ander, storend kenmerk van TN panelen (en ook duurdere LCD panelen kunnen dat hebben) is banding, maak maar met photoshop (of the gimp, etc) een vloeiende overgang tussen 2 kleuren. Je zal zien dat het niet echt vloeiend is, maar er "strepen" worden getrokken. Dit is voornamelijk te zien bij blauwe luchten of in kleurrijke animatiefilms.

Met andere woorden. LCD's met goedkope panelen zijn uitermate ongeschikt om kritisch films of video's op te bekijken. Persoonlijk heb ik zelfs bij wat langere youtube filmpjes al de neiging om over te schakelen op m'n plasmascherm in de woonkamer, het ziet er gewoon veel, en veel beter uit.

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn CTX 17" crt dan nog maar effe houd.. Hij staat nu weer op tafel en het is wat donker door ouderdom met contrast en brightness helemaal omhoog. Maar de kleuren die ik nu zie zijn een verademing tov. mijn DELL flatpanel. Msichien ben ik te kritisch.. Op mijn dell lijkt alles wel een sluier te hebben.
Een vriend van mij heeft een liyama ProLite E2607WS-1 26 (ook TN zie ik), en die is weer wel erg mooi. Ik snap het niet.

De monitor die ik heb gekocht is trouwens een DELL ST2210B, niet 2010B.. Ik kan dat niet veranderen in de TT.

Wat ik ook raar vind, als ik blurays afspeel (Fearless, Blade2, League of extraordinary gentlemen) en de OSD van mijn flatpanel om informatie vraag geeft 'ie "480P" aan. En daarnaast "max res. 1920x1080". Dat is raar. Als ik Angel season 5 (R2 normaal DVD) afspeel dan geeft het paneel 570P ofzo aan. Dat kan toch niet? Met 'Fearless' leek het beeld weer heel scherp met mooie lichte kleuren. Maar bij die andere twee moest ik echt pal voor het scherm zitten wilde de kleur niet vervagen. Blade2 en League zijn ook vrij donkere films moet ik eerlijk zeggen.

Ik heb toen mijn Sony bluray speler gereset naar de fabrieksintellingen, stopte er een bluray disc in (naar mijn weten stond hij voorheen ook op 24p 1920x1080 out via HDMI), en toen gaf mijn DELL monitor: "The clock of the input signal is not supported, please change your source" Ik snap het niet meer. Alles verloopt via HDMI...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 19:42 ]

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:52
Is het niet gewoon een gevalletje brakke HDMI kabel? Heb hetzelfde een keer gehad met mijn ps3@1080p (lager deed de kabel perfect, 1080i ook); heb toen de kabel vervangen en sindsdien is het haarscherp.
Pagina: 1