Protection LED Caliber auto versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik heb sinds kort een versterker en subwoofer voor in de auto overgenomen van iemand maar ik krijg het zaakje niet aan de praat. Ik heb helaas geen boekje en heb ook al gegoogeld naar mijn vraag.

Het betreft een Caliber Performance CA 80.4 versterker. Hierop zit een rood LEDje waar protection bij staat. Dit LEDje brandt zodra ik de autoradio inschakel. Het lijkt mij dat de versterker dan in een beveiliging schiet waardoor er geen geluid uit komt. Diegene waar ik het van over nam dacht dat het LEDje gewoon hoort te branden. Wie kan mij opheldering geven over de betekenis van dit LEDje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat ledje gaat branden bij meerdere oorzaken:

- Spanning verkeerd aangesloten (min en plus omgedraaid)
- Aangesloten luidsprekerkabel maakt ergens kortsluiting (bij de schroefklemmen, of de kabel zelf)
- Versterker is stuk

Kortom, begin maar eens met je aansluitingen te controleren. Maken - en + niet toevallig contact? Zitten ze niet stiekem omgedraaid? Maakt de remote misschien kortsluiting met de min? Controleer je luidsprekerkabel.

En nee, die hoort niet altijd te branden, dan is er iets mis.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
OK, fijn dat ik nu weet dat dat LEDje niet hoort te branden.

Ook zonder luidsprekerkabel aangesloten brandt het lampje.

+ en - van spanning zijn niet omgedraaid.

Niks maakt contact met elkaar wat niet hoort.

Ik ga eens mijn massapunt aanpassen, denk dat daar het probleem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

GekkeRipper schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:54:
OK, fijn dat ik nu weet dat dat LEDje niet hoort te branden.

Ook zonder luidsprekerkabel aangesloten brandt het lampje.

+ en - van spanning zijn niet omgedraaid.

Niks maakt contact met elkaar wat niet hoort.

Ik ga eens mijn massapunt aanpassen, denk dat daar het probleem in zit.
Minimale kans. Daar hoort hij niet van in protection te schieten, als hij geen vermogen hoeft te leveren. (Geen luidsprekers eraan.)

Echter, controleren kan geen kwaad. Hij heeft massa, anders kan hij niet aangaan, maar als je massakabel niet goed zit, wie weet hoe hij dan massa probeert te trekken. Kijk ook vooral of er niet stiekem een paar adertjes van de + of - kabel stiekem contact maken met het aansluitpunt ernaast, of de remote met de massa ofzo.

Aannames zijn fataal.

• GekkeRipper
Late reactie van mijn kant maar ik wil het even netjes afsluiten.

Het bleek dat de versterker kapot was. Hadden hem opengemaakt en wat een frot soldeerwerk zeg. Zaten wat componentjes los, weer vastgesoldeerd, maar het ding was nog steeds kapot.

Die kan naar de stort dus.

Bedankt, mag op slot van mij.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ach, heb je nu een excuus om een goed ding te kopen. ;)

Aannames zijn fataal.

• GekkeRipper
Zo kun je het ook zien ja.

Maar ik ga toch weer iets 2e hands proberen te regelen. Ik heb er namelijk weinig geld voor over, heeft nu al een stuk meer gekost dan in eerste instantie de bedoeling was. Nog weinig voor het spul, maar wel meer ;)

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat een ge**** weer dat iemand zoiets aan je durft te verkopen :s

Blijf dus altijd alert! Dit soort dingen wordt vaker uitgehaald. In de gitaarwereld worden bijvoorbeeld nog wel eens speaker cabinets met zogenaamde greenbacks (gewilde speakers) opengeschroefd en vervangen door standaard speakers. Kan je bij gesloten cabinets alleen zien als je hem openschroeft...

Kennis van mij heeft hetzelfde als jou gehad, ook een versterker met een protection LED aan, ook van binnen verkl**t. Tweedehands altijd vragen of je hem aangesloten kan horen. Kan helaas niet altijd, misschien zelf een soort testopstelling maken alvast in je auto o.i.d. Klinkt misschien paranoia maar ik lees dit soort dingen wel net iets te vaak... Als een versterker 'too good to be true' geprijsd is kan dat in ieder geval al een indicatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Gelukkig had ik het van een bekende overgenomen dus ik heb voor de kapotte versterker uiteraard niet hoeven te betalen.

Het ding had jaren in de schuur gelegen dus ik vermoed dat de vocht- en temperatuursverschillen het soldeerwerk parten hebben gespeeld. Het was sowieso goedkope rommel van binnen.

Wat kost een goedkope nieuwe versterker eigenlijk? Ik hoef er alleen een subwoofer op te hangen. Is een redelijk kleine JBL speaker. Geloof dat ie 200 of 300W RMS aankan, zou het niet precies weten.
Pagina: 1