Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:51
Ik ben al een tijdje in het bezit van een Logitech Z-5500 set. Deze set is gewoon geweldig wat betreft film kijken en gamen maar met muziek mis ik toch een beetje de middentonen. Deze gaan over de sub omdat de satelieten maar tot 110Hz gaan.. Ik heb wel geprobeerd de crossover frequentie op 80Hz te zetten in de X-Fi settings maar dit zorgt ervoor dat de sats het geluid vervormen en op 110Hz is de bas erg boemerig.

Nu zijn er een paar dingen die ik ga doen om de set beter te laten klinken en meer ruisvrij te maken:
  1. Het vervangen van de 2 condensatoren in de sub door 2 hoogwaardigere exemplaren.
  2. Ringkerntravo onder de subwoofer magneet weghalen en naar achteren plaatsen om het brommen te verminderen.
  3. Afgeschermde speaker snoeren tussen de satelieten aanleggen (eventueel ook andere aansluitingen)
  4. Afgeschermde kabels tussen geluidskaart en Control pod aansluiten (probleem is dat de aansluitingen in de control pod erg dicht op elkaar zitten en er van de meeste exemplaren er meestal geen 3 naast elkaar passen)
Maar wat ik sowieso wil doen is de satelieten vervangen door niet al te grote hoogwaardigere 2 wegs monitoren. Ik denk dat de versterker in de sub het makkelijk aan moet kunnen om een paar leuke monitoren aan te sluiten 505 Watt RMS moet genoeg zijn. Al weet ik niet hoe dit verdeeld is over de kanalen.

Ik vermoed zo:
Subwoofer: 188 watt RMS (naar 8 ohm, @ 100 Hz, @ 10% THD)
Satellieten:
Links/rechts: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Midden: 69 watt RMS (naar 8 ohm, bij 1 kHz, bij 10% THD)
Links-&rechtsachter: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm @ 1kHz @ 10% THD)

De satelietjes die logitech gebruikt zijn 12Watt en de maximale output is 25Watt dus er lijkt ruimte over. De sub is 140Watt

Ik weet alleen niet zo goed of ik dan alle 4 speakers MOET vervangen (front + rears) omdat ik voor en achter niet afzonderlijk kan afregelen op de control pod en dit dan misschien voor volume problemen gaat zorgen. Ik kan dit wel instellen in de X-Fi Settings maar dit is natuurlijk niet ideaal aangezien je dan alleen het voorversterkte signaal vervormd en daar zijn al behoorlijk wat problemen bij met de X-Fi's (Volume houdt ik altijd op 50%, dit schijnt 0% versterking te zijn)

Ik heb al een andere Sony center speaker met 2 luidsprekers en die klinkt al een stuk beter dan de originele.

Iemand tips? Ik ben niet een enorme kenner op dit gebied maar probeer met mijn basiskennis van audio toch wat verder te komen. Ja en ik weet dat het altijd beter is om met een losse versterker te gaan werken en een paar goede degelijke speakers aan te schaffen maar mijn geldstroom gaat op dit moment even naar andere dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 17-07-2010 20:09 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:12
denk niet dat je heel veel gaat bereiken door andere speakers er aan te hangen, het probleem zat hem dacht ik in de crossover, de speakertjes krijgen gewoon niks boven, 110?, door, en daarom klinkt het wat slechter. Wat je kunt proberen is van mdf nieuwe behuizingen maken. Als ik me niet vergis zijn de speakertjes van de z-5500 dezelfde als die gebruikt worden in de cyburgs needle, wat een heel leuk goedkoop speakertje is, en waarvan de helft van het budget naar de speakertjes gaat, wat je dus al niet nodig hebt. http://www.greenie512.net/greenie512/html/needles.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Hmm nou ik dacht misschien aan 4 van deze speakertjes

http://www.mordauntshort....D=56&Title=Specifications

Ik vind het design van deze dingen erg gaaf en 4 stuks kosten ongeveer 200 euro. Dit zou een waardige upgrade kunnen zijn samen met het vervangen van de condensatoren in de wooferkast en beter afgeschermd speakersnoer.

Misschien dan later ook nog een bijpassende center van Mordaunt..

Deze hebben in ieder geval een losse tweater wat er voor zorgt dat midden en hoog meer gedetailleerd worden.

En ik kan in de X-Fi Setup wel degelijk de crossover frequentie instellen. Dit is dan ook duidelijk hoorbaar. Hoe dit verder verwerkt wordt in de control pod en vervolgens in de eindversterker van de set heb ik geen kaas van gegeten.

Ik weet wel dat als ik de set digitaal aansluit er geen mogelijkheden meer zijn tot het aanpassen van al die dingen omdat de control pod dan de DA omzetting voor zijn rekening neemt. Maar zo lang ik de geluidskaart het werk laat doen en alles analoog aansluit heb ik volgens mij volledige controle over de crossover frequentie omdat de sub+center, de fronts en de rears onafhankelijk aangesloten zijn. Het lijkt me sterk dat deze signalen daarna alsnog weer samen worden verwerkt door een scheidingsfilter in de wooferkast..

Correct me when I'm wrong zoals ik al zei ben ik nog noob op dit gebied.

EDIT: Helaas zijn deze bovenstaande speakertjes niet afgeschermd en dat wil ik wel hebben in de buurt van mijn pc.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 17-07-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31

Sick Nick

Drop the top!

Volgens mij zit er toch echt een high-pass filter in de amp ingebouwd, echt laag gaat er nooit uit de satelieten komen. Zelfs al hang je er grote dikke zuilen aan, het signaal zal nooit 100hz en lager bevatten vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Sick Nick schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 21:02:
Volgens mij zit er toch echt een high-pass filter in de amp ingebouwd, echt laag gaat er nooit uit de satelieten komen. Zelfs al hang je er grote dikke zuilen aan, het signaal zal nooit 100hz en lager bevatten vrees ik.
Hmmm ok dan ga ik eerst maar eens de condensatoren vervangen kijken of dat iets op gaat lossen.

Wat kunnen jullie mij verder aanraden?

Ik lees wel op verschillende fora dat sommige mensen wel echt enorme verbeteringen merken wanneer ze er andere satelieten aanhangen. Dit zal misschien minder met de crossover frequentie te maken hebben. Maar misschien komt er dan wel meer midden tevoorschijn.

Voorbeeldje:
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=6&t=1110248

Hij zegt dat er wel duideljik meer detail in laag midden en hoog zit na het vervangen van de satelieten.

Zo niet dan moet ik gaan kijken voor een losse versterker. Maar zo'n grapje kost meteen klauwen met geld want dan moet er ook een passieve sub komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Bij mijn weten kunnen de meeste versterkers prima overweg met een actieve sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55

JT

VETAK y0

Klauwen met geld? Als je het goed doet heb je voor ruim onder de 100 een 5.1 receivertje op MP. Ik heb voor 110 euro een surround set gescoord met een Yamaha 5.1 setje en Pioneer slimline receivertje.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
JT schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:20:
Klauwen met geld? Als je het goed doet heb je voor ruim onder de 100 een 5.1 receivertje op MP. Ik heb voor 110 euro een surround set gescoord met een Yamaha 5.1 setje en Pioneer slimline receivertje.
Jah maar dan heb je ook maar een schamele upgrade van wat ik nu heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNT_
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 21:59
Hai Cidious,destijds had ik hetzelfde idee en ben toen flink wat (vooral amerikaanse forums) afgegaan voor info. Uiteindelijk heb ik na al die adviezen er nu 2 zuilen aanhangen (vintage technics) indien je de precieze specs nodig hebt hoor ik het wel...
Ik kan je zeggen dat het voor mij inderdaad een flinke verbetering was, (was niet de enige die het opviel) een voller geluid (kabels ook veranderd trouwens). Ik draai hem alleen nu niet meer open maar dat is ook niet nodig... Ik zit eraan te denken om op korte termijn nog een Heco center eraan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Cidious schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:51:
[...]

Jah maar dan heb je ook maar een schamele upgrade van wat ik nu heb..
Jij denkt serieus dat een losse Pioneer receiver amper beter is dan de ingebouwde amp van de Z5500??

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Laatst online: 01-08 16:28
ja dat ligt eraan welke, ik heb ook een kompleet set van MP achter me pc hangen. hier kan een logitech setje niet tegen op.

En TS de z5500 is er al heel lang, waarom omdat dit het beste setje is in zijn soort. anders had logitech zelf al wel na jaren een opvolger gemaakt voor de z5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
JT schreef op zondag 18 juli 2010 @ 01:16:
[...]

Jij denkt serieus dat een losse Pioneer receiver amper beter is dan de ingebouwde amp van de Z5500??
Dat ligt er puur aan welke receiver je te pakken hebt en wat voor speakers er aan hangen.. De Z-5500 presteerd naar mijn idee wel beter dan de gemiddelde entry-level home cinema set van rond de 300-400 euro..

Maargoed ik heb nog meer onderzoek gedaan en volgens veel mensen heeft de Z-5500 een vaste crossover frequentie van tussen de 125Hz en 150Hz, Niet helemaal duidelijk wat het nou is en of beide revisies van de Z-5500 dezelfde crossover frequentie hebben.

Als ik een tone generator gebruik dan hoor ik de satelieten nog tot lage frequenties een toon genereren alleen wordt deze wel steeds zwakker en heb ik hier geen apperatuur om de werkelijke uitgaan frequentie te meten.

Als dit werkelijk het geval is dan krijg je uiteraard nooit lage middentonen over de sats.. De bedoeling is uiteraard dat de crossover frequentie ongeveer op 80Hz komt te liggen en de 2 wegs sats of bookshelf speakers die ik wil gaan aanschaffen de rest te laten doen.

Graag nog meer reacties en tips want stapje voor stapje kom ik er wel maar ik heb het lichtknopje nog niet gevonden en tast nog redelijk in het duister. Haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Cidious schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:19:
De Z-5500 presteerd naar mijn idee wel beter dan de gemiddelde entry-level home cinema set van rond de 300-400 euro..
Dream on. De Logitech setjes hebben maar 1 doel: maximale boooooom bass uit een zo klein mogelijk kastje. Met echte audio heeft het weinig te maken, en als je akoestische muziek draait en ouder dan 16 bent, dan is zo'n setje gewoon niet interessant. Het kost weinig moeite om voor hetzelfde geld een setje samen te stellen dat muzikaal beter klinkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 18:55
Ik had een paar jaar terug voor een korte tijd mijn JBL E80 speakers aan de Z 5500 gehangen. Werkt wel aangezien deze net als de satelieten 8 Ohm heeft alleen werden helaas door de cross over geen laag naar de woofers gestuurd. Een maand of 2 later had ik mijn versterker binnen en ging de complete Z 5500 de deur uit.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sir_Hendro schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:31:
Werkt wel aangezien deze net als de satelieten 8 Ohm heeft
De impedantie is niet het belangrijkste. Het rendement is minstens zo belangrijk. Maar idd, je zult al snel beseffen dat een goeie versterker met fatsoenlijke speakertjes voor dezelfde prijs beter geluid geeft. Zonder dat dominante gedreun van die Logitech subjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Exirion schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:27:
[...]

Dream on. De Logitech setjes hebben maar 1 doel: maximale boooooom bass uit een zo klein mogelijk kastje. Met echte audio heeft het weinig te maken, en als je akoestische muziek draait en ouder dan 16 bent, dan is zo'n setje gewoon niet interessant. Het kost weinig moeite om voor hetzelfde geld een setje samen te stellen dat muzikaal beter klinkt.
Dat klopt aangezien ik hier ook 2 gereviseerde actieve MFB 532's heb staan die nog steeds geweldig klinken. En die hebben me ooit 50 euro gekost en heb ik laten reviseren en opnieuw laten afregelen..

Voor muziek zijn het echt toppers.. laag is zo ongelovelijk strak. Met de zijden dome tweeters is hoog ook kraak helder en niet te schel en het midden is ook dik voor elkaar, maar ze zien er gewoon echt niet uit.

En ik zoek toch echt naar een leuke oplossing voor in de slaapkamer bij mijn PC. Deze moet ook mooi zijn en niet teveel ruimte innemen en wel full surround weergeven.

En nee de Z-5500 zijn heus niet alleen gericht op booming.. het is gewoon een geschiktere set voor films en games dan voor muziek..

En nee ik ben geen 16 meer en weet echt wel het verschil tussen goed geluid en goedkoop geluid. Ik heb genoeg high-end audio apparatuur meegemaakt bij de audiofiele freaks in mijn omgeving.en mijn gehoor is weinig mis mee.. Ook ben ik een zeer breed georienteerde muziekliefhebber.

Dus misschien slim om niet meteen zo in de aanval te gaan omdat ik misschien jouw manier niet meteen als de beste verkies en me eerst nog even wil orienteren.

[ Voor 16% gewijzigd door Cidious op 18-07-2010 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Exirion schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:34:
[...]

De impedantie is niet het belangrijkste. Het rendement is minstens zo belangrijk. Maar idd, je zult al snel beseffen dat een goeie versterker met fatsoenlijke speakertjes voor dezelfde prijs beter geluid geeft. Zonder dat dominante gedreun van die Logitech subjes.
Ik wist wel dat dit er ooit aan zou komen.. Mijn opa heeft nog een Yamaha receiver op zolder staan die volgens mij niet meer gebruikt wordt met 2 mission bookshelf rears en 2 Dynaudio zuilen voor die ik mag hebben maar waarvan de foamranden vervangen moeten worden van de woofers. Ik denk dat ik die maar buit moet maken ofzo.. Die Dynaudio's mocht ik al hebben.. maar ze zijn zo giga groot.. en zwaar.. en ik moet eerst even een solid adresje voor die woofers vinden dichtbij.. en die Dynaudio's zijn niet echt praktisch in een slaapkamer..

[ Voor 15% gewijzigd door Cidious op 18-07-2010 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 18:55
Voor 250,- vind ik de Z 5500 wel een topper. Teminste voor bepaalde muziek dan maar vooral voor films en games is het toch wel een van de beste keuze in zijn prijsklasse. Uiteraard klinkt mijn nieuwe setup veel beter maar ook hier hoor ik nog dingen die beter kunnen. Echter ga ik niet nog meer geld uitgeven en hou ik het nu bij mijn Sony STR DA1200ES receiver icm 4x JBL E80 en een EC25 tot ik de lotto win of piloot wordt.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Cidious schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:40:
Dus misschien slim om niet meteen zo in de aanval te gaan omdat ik misschien jouw manier niet meteen als de beste verkies en me eerst nog even wil orienteren.
Interpreteer het niet meteen als aanval :) Ik bedoel eigenlijk: de dure Logitech sets zijn overrated.

Zelf draai ik momenteel met een Cambridge 340R receiver, een XTZ 8" subwoofer en Scandyna Micropod speakertjes. Dat klinkt erg uitgebalanceerd, zeker voor op je bureau bij de computer, maar het kost ongeveer 700 a 800 euro.

Voor minder kan het ook: ik heb JMLab speakers met Focal/Audax units erin (klinken super!) die ik hiervoor gebruikte en die zijn eventueel ook te koop. Eveneens een erg lage Pioneer PM-260 versterker erbij, en eventueel ook nog een Arcam Blackbox DAC erbij. Genoeg mogelijk voor weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ik ga denk ik toch mijn zinnen zetten op die Dynaudio zuilen van mijn Opa die zou ik al krijgen maar heb ik nooit ruimte voor gehad en nu moeten ze maar naast de tv komen.. zijn erg mooie dingen.. zwarte piano gelakte 4-wegs systemen.. daar zit meer zilver in gesoldeert dan in de sieradenkist van koningin beatrix!

M'n opa heeft ze ooit zelf gebouwd op een reference design van bekende speakerbouwer hier uit NL.. Kan Johan Ketelaar zijn.. aangezien hij de rest van zijn speakers van dat merk heeft staan..

Die dynaudio's zijn zeer uitgebalanceerd. Helaas heb ik ze maar even in volle glorie kunnen horen op een Aaron no1 versterker tot de stoppen eruit klapten en mij verboden werd die versterker nog weer te gebruiken :P

Die Yamaha versterker trekt ze ook maar niet in volle glory.. weet zo even niet wat voor type het is.. maar geen goedkope troep ofzo (hij moet altijd het duurste spul hebben dus zal wel goed zitten..)

2 leuke degelijke Mission 2 wegs speakers als rear http://www.epinions.com/specs/Mission_MSM71BK_630750

Die speakers zijn sowieso overcompleet.. de versterker wil die misschien bewaren als reserve.. dus moet ik dan misschien nog kijken naar een degelijke 5.1 versterker en een goede centerspeaker

Iemand enig idee wat op dit moment de leuke modellen zijn om naar te kijken? Voor een leuk bedrag uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
want hoe wil je met vier 4/5/6cm speakertjes van de z5500 set een fullrange berijk hebben.
dat kan niet, hier heb je minsten een twee weg voor nodig met een echte klank kast.
ik bedoel als je nou zoiets als dit koop van MP, hier kan een z5500 niet tegen op.
http://audio-tv-foto.mark...humb_click=1#photoGallery en een dikke versterker heb je ook al voor 100euro Want dit is zun geld zoveel meer waar dan een z5500 zeg ik dan.

[ Voor 110% gewijzigd door jbkappirossi op 18-07-2010 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Ken er zelf niet zoveel van maar ik heb al heel wat setjes gehad of geleverd en gehoord van logitech en andere.
Heb zelf de Z5500 gehad en vond ze helemaal niet mooi klinken (veel te schrill, vermoeiend) in combinatie met mijn X-FI pci-E geluidskaart die wel voor verbetering zorgde maar nog steeds niet het gewenste resultaat gaf. Heb ze dan de deur uit gedaan en me de creative gigaworksG 500 aangeschaft die ontzettend veel mooier klinken dan de z5500. (warmer,meer laid back). Nu is de versterker van die G500 nog maar pas overleden en heb ik als test eens die boxen op de Z2300 gehangen welke de 2.1 set is van de z5500 als ik me niet vergis en daardoor klonk die set al een stuk beter al was het nog niet helemaal zoals bij de creative set.Helaas vind ik deze setjes niet meer en dus moet ik op zoek naar iets anders . Dus indien je deze boxen eventueel wil (5stuks) dan kan dit voor 50 euro :P
zelf heb ik ook overwogen om een versterker occasie te kopen maar ik wou 5.1 geluid behouden voor de games en dit blijkt toch niet zo eenvoudig gezien de uitgangen van de X-fi.
Ben dus nog aan het uitkijken naar een aantal setjes.
Teufel E300
Edifier S730
dus verkoop je setje en leg gewoon wat bij voor beters zou ik zeggen.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
je verbind gewoon de optical spdif van X-fi kaart met en 5.1 reciever. want allen dan heb je digitale 5.1 en niet via de analoge 3,5 inch jackplug aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ok dan ben ik er uit. Dan gaan we nu voor de overstap naar een volwaardig 5.1 systeem.

De PC met de Z5500 blijft op de slaapkamer. Ongewijzigd. Er komt een nieuwe zware receiver. Ik zit te denken aan een Onkyo Receiver TX-SR603E of een Marantz SR5400 OSE en dan ga ik de Dynaudio's van mijn opa reviseren om naast de TV te plaatsen.

Dit zin erg grote zuilen die nog strak in de piano lak zitten maar wel nieuwe foamranden om de woofers moeten hebben.

Achterin komen 2 Mission M71 speakers

Als center gebruik ik op zo lang een Sony 3 wegs center speaker uit een 5.1 setje tot ik daar een mooi exemplaar voor heb gevonden.

De Set zal digitaal aangesloten worden op een nog aan te schaffen mediaplayer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:30
jbkappirossi schreef op zondag 18 juli 2010 @ 03:56:
je verbind gewoon de optical spdif van X-fi kaart met en 5.1 reciever. want allen dan heb je digitale 5.1 en niet via de analoge 3,5 inch jackplug aansluitingen.
Verbinden via S/PDIF zorgt er inderdaad voor dat je digitaal geluid hebt, maar het zorgt er zeker lang niet altijd voor dat je ook meerkanaal geluid hebt. Als je meerkanaals geluid uit een digitaal signaal wilt krijgen heb je een geluidskaart nodig die iets van Dolby Digital Live! of DTS Connect heeft. Als je een surround set via de 3,5mm jack analoog aansluit heb je wel meerkanaals geluid. Dit omdat veel pc-spellen niet on the fly digitaal meerkanaals geluid ondersteunen zoals consoles dat wel doen.

Maar nu graag verder ontopic, de discussie of de Z-5500 een goede set is of niet heb ik nu te vaak langs zien komen op GoT.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
FeaR1986 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:44:
[...]
Maar nu graag verder ontopic, de discussie of de Z-5500 een goede set is of niet heb ik nu te vaak langs zien komen op GoT.
Helemaal mee eens.

Maar op de nieuwe receiver ga ik niet gamen. Daar houd ik de Z-5500 voor op de slaapkamer bij de PC. De nieuwe losse receiver met de 5 speakers wordt straks uitsluitend gebruikt voor muziek en films bij de TV. En die Set zal dan aangesloten worden op een HDTV decoder en een Mediaplayer met netwerk mogelijkheden zodat ik mijn films allemaal vanaf een NAS kan draaien. Dus dan kan de losse receiver gewoon optisch of coaxiaal aangesloten worden aangezien de receivers die ik op het oog heb nog niet over HDMI poorten beschikken. En dan kan ik de mediaplayer gewoon op pass-through instellen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Cidious schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:04:
de Dynaudio's van mijn opa reviseren om naast de TV te plaatsen.

Dit zin erg grote zuilen die nog strak in de piano lak zitten maar wel nieuwe foamranden om de woofers moeten hebben.
even uit interesse. Welke dynaudio's zijn dit ? ik ken er maar een paar zuilen in piano lak namelijk. De compound 4 is er daar een van. Als die toevallig bij je opa staan :9 dan wil ik best een deal maken voor een paar leuke monitoren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Het zijn al wat oudere speakers volgens mij. Dit is zelfbouw geweest op een geroemd reference design als ik m'n opa goed heb begrepen. Opgebouwd uit speakers. Ik heb de ingewanden ook bekeken en dit zag er mooi opgebouwd en overzichtelijk uit. Er zit in die speakers meer zilver verwerkt dan in de sieradenkist van de koningin..

Dat ze in zwarte piano lak zijn uitgevoerd kan zelf gekozen zijn. Ik zal een dezer dagen even wat meer informatie halen over deze 2 reuzen.

hier lijken ze kwa opbouw en uiterlijk het meest op alleen lijk die van me opa nog ietsje breder te zijn en dan in hoogglans zwart maar ook met de holle woofers en volgens mij dezelfde tweeters. Dit is het Contour 2 model maar die naam heb ik niet eerder horen vallen toen we het een paar jaar terug over die dingen hadden. Kan me zo niet meer herinneren hoe dat ontwerp precies heette.
Afbeeldingslocatie: http://images6.okr.ro/auctions/2009/03/16/20113436-1-215_300.jpg

Mijn oma wilde ze niet meer in de woonkamer hebben en mijn opa is te lui om ze te laten repareren, maar kan nog niet zomaar afstand van ze doen en daarom zijn ze ooit aan mij beloofd maar ik heb er nooit ruimte voor gehad en nooit een goede versterker om ze aan te sturen. Maar dat gaat nu dus veranderen. Er komt een goede krachtige losse receiver en dan neem ik de Mission M71 speakers die hij ook niet meer gebruikt ook mee als rears dan hoef ik alleen nog maar een degelijke Center aan te schaffen. Aangezien de Woofers uit de front zuilen voldoende laag kunnen produceren om het plafond uiterst gedoseerd naar beneden te laten komen. Dan hoef ik ook geen losse subwoofer meer aan te schaffen.

Hij heeft ook nog 2 JK Acoustics Optima II monitoren staan met een bijpassende JK Acoustics center speaker.. maar deze doet hij echt niet zomaar van de hand..

[ Voor 13% gewijzigd door Cidious op 18-07-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het top zelfbouw model is de Dynaudio Finall geweest. Ik heb er zelf de esotec en de esotar! versie van gehad. Deze staan nog steeds bij een vriend te spelen. Echter zal bij je opa een ander model staan. De Finall is 1.6 meter hoog ongeveer :)

Het reconen van de speakers kan je zelf doen als je handig bent. Toch zou ik bij een speaker van dit calliber overwegen het te laten door door totallspeakerrepair.nl om zeker te zijn dat ze goed staan

Dan nog een site note. Eigenlijk alle (oudere) dynaudio speakers zijn echte stroomslurpers die pas echt lekker los komen als je er een (zeer) krachtige versterker voor zet. Hiermee valt eigenlijk 90% van alle surround recievers al af. Je logitech versterker zal ze al helemaal niet fatsoenlijk aan kunnen sturen. Sure er zal geluid uit komen maar de speakers hebben veel meer potentie.

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 18-07-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Bedankt voor de nuttige informatie!

Dit heb ik al ervaren toen de 2 zuilen nog op een Yamaha surround receiver aangesloten stonden en vervolgens aan een Aaron no1 versterker werden gehangen toen heb ik de speakers in volle pracht kunnen horen. Ze kwamen als het ware tot leven. Helaas hielden de stoppen dit niet vol toen ik mijn pc aan zette.. en dus mocht ik die versterker niet meer gebruiken.. it's a shame.. die Aaron no1 staat ook al een tijdje niks meer te doen op zolder omdat die groep het niet trekt samen met alle andere geluidsapparatuur..

Hmmm.. Maar wat voor output vermogen op de front channels zou je nodig hebben om de zuilen in volle glory te kunnen beluisteren? Ik heb weinig entry level recievers gezien die boven de 120watt uit komen per kanaal.. en dan heb je ook nog te maken met de impedantie. Wat dat precies ook al weer voor invloed heeft op het output vermogen weet ik ook niet precies..

Ik zat er aan te denken om zo'n 200-300 euro aan een losse receiver uit te geven..

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 19-07-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:12
verlengsnoer vanaf andere groep geen optie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
FeaR1986 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:44:
[...]

Verbinden via S/PDIF zorgt er inderdaad voor dat je digitaal geluid hebt, maar het zorgt er zeker lang niet altijd voor dat je ook meerkanaal geluid hebt. Als je meerkanaals geluid uit een digitaal signaal wilt krijgen heb je een geluidskaart nodig die iets van Dolby Digital Live! of DTS Connect heeft. Als je een surround set via de 3,5mm jack analoog aansluit heb je wel meerkanaals geluid. Dit omdat veel pc-spellen niet on the fly digitaal meerkanaals geluid ondersteunen zoals consoles dat wel doen.

maar, ''ik zei'' ook via optical naar een reciever, de reciever zorgt in dit geval voor meer (5.1) kannalen.

Nee,!! een connect of live kaart zorgt niet voor meer kannalen, maar deze schaalt/upmixt een 2.0 stream (wat vaak bij games zit) naar 5.1. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Misschien moet ik hier een nieuw topic voor openen. Maar Ik wil toch proberen om de hierboven besproken dynaudio zelfbouw zuilen in een 5.1 opstelling te gebruiken. Aangezien ze dit de laatste jaren dat ze draaiden dat ook gedaan hebben en het geluid niet slecht was. Misschien niet maximaal maar ik kan in de loop van de tijd altijd nog doorsparen voor een dikke stereo versterker of mijn opa de Aaron no1 af proberen te troggelen (gaat moeilijk worden maar het is het proberen waard)

Voorlopig heb ik deze versterker op het oog Onkyo TX-SR603E dit is een middenklasser in de 7.1 receivers van een paar jaar terug.. maar deze levert 125 watt per kanaal bij 6 ohm en de recensies zijn over het algemeen prima te noemen over deze receiver.

Deze versterker heeft als leuke extra "Pure audio mode" en "Direct mode" waarbij alle overbodige circuits worden bypassed om het signaal zo zuiver mogelijk te houden.

Afbeeldingslocatie: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21515280_6472e62f5c.jpg

Is dit een goede versterker voor mijn doeleinden? Ik wil lekker film kijken vanaf de bank en de Dynaudio's in ieder geval "fatsoenlijk" aan kunnen sturen.

(Oh en ik kan deze versterker trouwens voor 150 euro op de kop tikken is dit een goede prijs?)

[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 20-07-2010 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

tja... dynaudio zuilen. versterker 11 kilo, max opgenomen 630 watt voor 7.1 kanalen. Ik vrees het ergste.... Nogmaals 'er zal geluid uit komen' maar je speakers optimaal benutten gaat niet lukken.

ik heb behoorlijk veel dynaudio speakers gehad. tot de moeilijkste toe (confidence 5, 83 db versie) en zoals al eerder gezegd slurpen ze stroom. Ik zou of naar klasse D gaan kijken (niet mijn voorkeur) of doorsparen voor bv de Spynx project 12 amps om ze goed aan te sturen. Als je ze echt wilt horen kijk dan naar Krell of Levison vanaf de 150 watt versies (en dan bedoel ik 150 klasse A met voedingen van 2,5kva)

[ Voor 52% gewijzigd door Ray op 20-07-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Is er een mogelijkheid om een klasse D eindversterker aan een surround receiver te koppelen puur voor de fronts. Zodat ik de Dynaudio's ook in een surround opstelling zou kunnen gebruiken en ook lekker stereo muziek kan knallen?

Of ga je dan verliezen op teveel circuits waar het signaal doorheen moet? Ik heb te weinig kennis om te kunnen bepalen of je deze ook alleen voor de fronts als voorversterker kunt gebruiken.. en de rest van de speakers wel gewoon door de surround receiver te laten doen.

Of krijg je dan een vertraging op de fronts?

(nogmaals als ik hier een nieuw topic voor moet openen omdat dit niet echt ontopic meer is dan hoor ik het graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Cidious schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:19:
[...]

Dat ligt er puur aan welke receiver je te pakken hebt en wat voor speakers er aan hangen.. De Z-5500 presteerd naar mijn idee wel beter dan de gemiddelde entry-level home cinema set van rond de 300-400 euro..
Ik heb het nu over een losse versterker he, ik heb het nergens over all-in-one setjes gehad. Nee, 20 keer liever een losse Pioneer home cinema receiver dan een Logitech setje qua versterking en kwaliteit. Het is heel leuk wat Logitech voor het geld bied, maar kan echt niet op tegen losse versterkers van gerenomeerde merken.
Exirion schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:27:
[...]

Ik zou toch liever een Z5500 hebben dan een alles in 1 setje van dat geld hoor ;) Ga maar eens in de winkel luisteren, dan zal je horen van wat voor bedroevende kwaliteit dat is :N De Logitech boomt idd, maar er komt tenminste enigzins acceptabele bas uit en de satellieten doen het ook redelijk. Alles in 1 setjes van dat geld hebben 0 bas en de satellietjes klinken als geupgrade telefoonspeakertjes. Beste 2e hands gewoon losse componenten bij elkaar sprokkelen voor dat geld, dan is het idd 20 keer beter.
Exirion schreef op zondag 18 juli 2010 @ 02:53:
[...]

Interpreteer het niet meteen als aanval :) Ik bedoel eigenlijk: de dure Logitech sets zijn overrated.

Zelf draai ik momenteel met een Cambridge 340R receiver, een XTZ 8" subwoofer en Scandyna Micropod speakertjes. Dat klinkt erg uitgebalanceerd, zeker voor op je bureau bij de computer, maar het kost ongeveer 700 a 800 euro.

Voor minder kan het ook: ik heb JMLab speakers met Focal/Audax units erin (klinken super!) die ik hiervoor gebruikte en die zijn eventueel ook te koop. Eveneens een erg lage Pioneer PM-260 versterker erbij, en eventueel ook nog een Arcam Blackbox DAC erbij. Genoeg mogelijk voor weinig geld :)
Het kan voor veel minder zelfs :) Ik had een Marantz versterker gekocht voor 80e, 2 Tannoy Mercury F1 Customs voor 49 per stuk in de uitverkoop (nieuw dus) en ik had een Altec Lansing subwoofer (ADA995) die heel behoorlijk speelt (stuk strakker dan de Logitech). Was voor <200e klaar dus.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Cidious schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:11:
Is er een mogelijkheid om een klasse D eindversterker aan een surround receiver te koppelen puur voor de fronts. Zodat ik de Dynaudio's ook in een surround opstelling zou kunnen gebruiken en ook lekker stereo muziek kan knallen?

Of ga je dan verliezen op teveel circuits waar het signaal doorheen moet? Ik heb te weinig kennis om te kunnen bepalen of je deze ook alleen voor de fronts als voorversterker kunt gebruiken.. en de rest van de speakers wel gewoon door de surround receiver te laten doen.

Of krijg je dan een vertraging op de fronts?

(nogmaals als ik hier een nieuw topic voor moet openen omdat dit niet echt ontopic meer is dan hoor ik het graag)
dat kan zeer zeker. Je moet dan een reciever hebben met pre-outs van de front kanalen. Hier zijn al diverse topics over volgeschreven :)

Anders oplossing is toch die versterker van opa inpikken. Daar kan je dan prima je stereo bronnen mee afspelen. 1 ingang gebruik je dan voor de pre out van je surround reciever en je hebt '' best off both worlds'

gaat het trouwens mis in de stoppenkast bij het aanzetten van die versterker of tijdens het afspelen van muziek zelf ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 20-07-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ray schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:22:
dat kan zeer zeker. Je moet dan een reciever hebben met pre-outs van de front kanalen. Hier zijn al diverse topics over volgeschreven :)

Anders oplossing is toch die versterker van opa inpikken. Daar kan je dan prima je stereo bronnen mee afspelen. 1 ingang gebruik je dan voor de pre out van je surround reciever en je hebt '' best off both worlds'
Is de Onkyo receiver die ik op het oog heb daar ook toe in staat?

Dit zijn de aansluitingen
Afbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0869/21515296_eda9515705.jpg

Welke "out" aansluitingen zou je dan pakken om de 2e versterker voor de Dynaudio's mee aan te sturen?
Ray schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:22:
gaat het trouwens mis in de stoppenkast bij het aanzetten van die versterker of tijdens het afspelen van muziek zelf ?
Volgens mij ging het bij het aanzetten al mis. Weet dit niet zo heel zeker meer. Is een jaar of 4-5 gelededen..

Pagina: 1