Ik ben al een tijdje in het bezit van een Logitech Z-5500 set. Deze set is gewoon geweldig wat betreft film kijken en gamen maar met muziek mis ik toch een beetje de middentonen. Deze gaan over de sub omdat de satelieten maar tot 110Hz gaan.. Ik heb wel geprobeerd de crossover frequentie op 80Hz te zetten in de X-Fi settings maar dit zorgt ervoor dat de sats het geluid vervormen en op 110Hz is de bas erg boemerig.
Nu zijn er een paar dingen die ik ga doen om de set beter te laten klinken en meer ruisvrij te maken:
Ik vermoed zo:
Subwoofer: 188 watt RMS (naar 8 ohm, @ 100 Hz, @ 10% THD)
Satellieten:
Links/rechts: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Midden: 69 watt RMS (naar 8 ohm, bij 1 kHz, bij 10% THD)
Links-&rechtsachter: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm @ 1kHz @ 10% THD)
De satelietjes die logitech gebruikt zijn 12Watt en de maximale output is 25Watt dus er lijkt ruimte over. De sub is 140Watt
Ik weet alleen niet zo goed of ik dan alle 4 speakers MOET vervangen (front + rears) omdat ik voor en achter niet afzonderlijk kan afregelen op de control pod en dit dan misschien voor volume problemen gaat zorgen. Ik kan dit wel instellen in de X-Fi Settings maar dit is natuurlijk niet ideaal aangezien je dan alleen het voorversterkte signaal vervormd en daar zijn al behoorlijk wat problemen bij met de X-Fi's (Volume houdt ik altijd op 50%, dit schijnt 0% versterking te zijn)
Ik heb al een andere Sony center speaker met 2 luidsprekers en die klinkt al een stuk beter dan de originele.
Iemand tips? Ik ben niet een enorme kenner op dit gebied maar probeer met mijn basiskennis van audio toch wat verder te komen. Ja en ik weet dat het altijd beter is om met een losse versterker te gaan werken en een paar goede degelijke speakers aan te schaffen maar mijn geldstroom gaat op dit moment even naar andere dingen.
Nu zijn er een paar dingen die ik ga doen om de set beter te laten klinken en meer ruisvrij te maken:
- Het vervangen van de 2 condensatoren in de sub door 2 hoogwaardigere exemplaren.
- Ringkerntravo onder de subwoofer magneet weghalen en naar achteren plaatsen om het brommen te verminderen.
- Afgeschermde speaker snoeren tussen de satelieten aanleggen (eventueel ook andere aansluitingen)
- Afgeschermde kabels tussen geluidskaart en Control pod aansluiten (probleem is dat de aansluitingen in de control pod erg dicht op elkaar zitten en er van de meeste exemplaren er meestal geen 3 naast elkaar passen)
Ik vermoed zo:
Subwoofer: 188 watt RMS (naar 8 ohm, @ 100 Hz, @ 10% THD)
Satellieten:
Links/rechts: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm, @ 1 kHz, @ 10% THD)
Midden: 69 watt RMS (naar 8 ohm, bij 1 kHz, bij 10% THD)
Links-&rechtsachter: 62 watt RMS x 2 (naar 8 ohm @ 1kHz @ 10% THD)
De satelietjes die logitech gebruikt zijn 12Watt en de maximale output is 25Watt dus er lijkt ruimte over. De sub is 140Watt
Ik weet alleen niet zo goed of ik dan alle 4 speakers MOET vervangen (front + rears) omdat ik voor en achter niet afzonderlijk kan afregelen op de control pod en dit dan misschien voor volume problemen gaat zorgen. Ik kan dit wel instellen in de X-Fi Settings maar dit is natuurlijk niet ideaal aangezien je dan alleen het voorversterkte signaal vervormd en daar zijn al behoorlijk wat problemen bij met de X-Fi's (Volume houdt ik altijd op 50%, dit schijnt 0% versterking te zijn)
Ik heb al een andere Sony center speaker met 2 luidsprekers en die klinkt al een stuk beter dan de originele.
Iemand tips? Ik ben niet een enorme kenner op dit gebied maar probeer met mijn basiskennis van audio toch wat verder te komen. Ja en ik weet dat het altijd beter is om met een losse versterker te gaan werken en een paar goede degelijke speakers aan te schaffen maar mijn geldstroom gaat op dit moment even naar andere dingen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 17-07-2010 20:09 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38