Advies: Celeron of PIII? video?

Pagina: 1
Acties:

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 14:34
Eeen vriendin van mij wil dat ik een pctje samenstel voor d'r. Hij mag niet teveel kosten en dat betekent dus zeker onder de
3 duizend piek....

Nou wil ze geen zware 3d spelletjes spelen maar wel een beetje photoshopen en grafische bewerkings software draaien.

Nu komt mijn 1e vraag:
Is het verstandig om een celeron 700 te nemen of kan ik beter een PIII 700 nemen?

( Heb zelf een athlon maar ik denk dat ze niet zo'n zin heeft om elke keer patches te runnen )

2e vraag:
Ik heb gekozen voor de Asus CUSL2 deze heeft onboard video. Ik denk zelf dat dit wel voldoende is aangezien ze geen spellen gaat spelen. Maar is de 2d kwaliteit wel voldoende van deze onboard video???

mgv,
Scidd0w

Verwijderd

ik zou dan een p3 700 nemen op een cusl2c met een geforce 2 (mx)... draait als een tierelier :)

• Scidd0w
Waarom een geforce2 mx?

Kost een stuk meer en is eigenlijk alleen
maar leuk voor z'n 3d capaciteiten....
!! En ze wil toch geen 3d spellen spelen

Als ik er dan toch een videokaart in doe dan dacht ik zelf eerder een aan matrox g450 15mb.

Verwijderd

Hey, ik weet niet of je een beetje kan overklokken, maar koop een Celeron 600 (of 633) en klok em naar 900 of 950Mhz (ff goed coolertje erop (kost 45 guldentjes)

Videokaart : Matrox G400 (of G450)

Suc6 :)

• Scidd0w
Is ook een idee natuurlijk...

Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met het overklokken van een athlon. maar waar een wil is is een weg nauurlijk :)

G400 is een beetje aan de prijzige kant
(nog steeds)

Maar is die onboard video zo brak dan??
Je kan er toch wel normale dingen op doen zoals een beetje tekstjes verwerken, beetje internetten, beetje photoshoppen???

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 18:05 schreef Scidd0w het volgende:

Maar is die onboard video zo brak dan??
Je kan er toch wel normale dingen op doen zoals een beetje tekstjes verwerken, beetje internetten, beetje photoshoppen???
ik zou iig liever een videokaart nemen dan een onboard video geval...
de reden dat ik daarnet een geforce 2 (mx) noemde is omdat je wilde gaan photoshoppen en 'grafische bewerkingssoftware' wilde gaan draaien, nu weet ik niet wat dat precies inhoud, maar als het ook maar een klein beetje 3d is zou ik iig geen matrox millennium 400 of 450 nemen, want de 3d van dat ding is echt brak...

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 18:12 schreef ScorpionY het volgende:

[..]

ik zou iig liever een videokaart nemen dan een onboard video geval...
de reden dat ik daarnet een geforce 2 (mx) noemde is omdat je wilde gaan photoshoppen en 'grafische bewerkingssoftware' wilde gaan draaien, nu weet ik niet wat dat precies inhoud, maar als het ook maar een klein beetje 3d is zou ik iig geen matrox millennium 400 of 450 nemen, want de 3d van dat ding is echt brak...
Een MX is leuk in spelletjes hoor, maar voor het betere werk gebruik je een Matrox Millenium G450 of een Diamond Fire GL1 :). Photoshoppen is trouwens nog steeds 2D en CATtekeningen zou ik ook liever met een G450 doen dan met een MX.
Daarnaast is de 3D van een G450 helemaal niet "brak", het ziet er zelfs beter uit, alleen niet in spellen, want een MX is qua dat beter uitgerust.

Een onboardadapter is leuk voor standaard officewerk, maar niet voor photoshop.

Verwijderd

Voor de processor zou ik een Intel Pentium III nemen, omdat deze een 133Mhz bus heeft en een grote cache.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 18:22 schreef VipTweak het volgende:
Voor de processor zou ik een Intel Pentium III nemen, omdat deze een 133Mhz bus heeft en een grote cache.
... Maar de vraag is of dat juist nodig is :)*D

• Scidd0w
Precies !!!
Dat was mijn eigenlijke vraag...

Heeft zij die extra performance van een PIII
nodig???

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De celeron loopt goed. Maar ik zou er toch een p3 voor f450 in doen. Dat loopt veel harder voor iets meer geld.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nee, die performance heeft niemand nodig. Tenminste niet iemand die het wel of niet zou zien. Een Celeron zou idd beter zijn dan een pIII. Maar een low-end pIII-600 is niet zo duur tegenwoordig.

Een Radeon SDR schijnt ook niet duur meer te zijn, daarmee zou je ook lekker en probleemloos mee kunnen gaan fotosoepen.

Enige waar je niet op moet bezuinigen is geheugen.

• InterCC
  • Laatst online: 30-08 11:47
Neem een celly 600 cCo stepping.. laat die op 900 draaien en dat moet dan voor haar volstaan. 128mb geheugen zou ook genoeg moeten zijn (misschien 192 of zelfs 256) en een matrox G400 of radeon met 32mb sdram.
en dan heb je de basis voor de pc wel denk ik zo. (geen onboad video gebruiken bij photoshop of grafische bewerkingen, want dat is er traag)

Verwijderd

ik zou toch gaan voor een systeem dat is gebaseerd op een processor van AMD, ik heb met de mijne nog nooit problemen gehad, 't is alleen een kwestie van één keer de juiste VIA 4 in 1 drivers erop te zetten. Kun je toch heel wat meer PC bouwen dan met Intel.

Verwijderd

En een 7200rpm Harddisk , dat geeft pas
een performanceboost ipv 5400rpm

Handig als je gaat fotoshoppen;)

Verwijderd

ehm ff tussendoor
waarom wil ze geen duron?
als jij die via 4in1 patches daaro installeert heb je nergens problemen mee
scheelt DIK in het geld ( pIII is duur, celeron is :r )

jij moet, nu je toch bezig bent, dat kind gewoon ffies helpen met d'r pc'tje :)

suc6 :7

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 19:16 schreef ecteinascidin het volgende:
Nee, die performance heeft niemand nodig. Tenminste niet iemand die het wel of niet zou zien. Een Celeron zou idd beter zijn dan een pIII. Maar een low-end pIII-600 is niet zo duur tegenwoordig.
Pardon, jij zegt dat je het verschil tussen een Celeron en een Intel Pentium III onder Photoshop NIET merkt??
[/quote]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Voor video- & foto-editing zijn een paar dingen belangrijk.
1) veel geheugen.
2) een videokaart die goed overlay ondersteund (voor editing van video)
3) een videokaart die hoge refresh rates aankan bij hoge resoluties en hoge stabiliteit van 't signaal (foto-editing)
4) snelle toegang tot 't geheugen
5) goede ondersteuning door de chipset van kaarten die als PCI-master moeten werken (video-capture kaarten)

Nou punt 1) lijkt me duidelijk
voor 2) & 3) zijn er eigenlijk maar 2 merken die in aanmerking komen. Matrox & ATI
Matrox voor de beeld kwaliteit en ATI voor de uitstekende support voor video-toepassingen (en de prijs :) )
Punt 4) heeft te maken met de chipset (i815 bijvoorbeeld) en de bussnelheid (pIII@133 bus) er vind namelijk veel verkeer van- en naar 't geheugen plaats bij fotoediting (en ook wel in mindere mate voor video editing)
Voor punt 5) zou ik bijna zeggen een intel chipset is de enige kandidaat, aangezien er vaak nogal wat problemen kunnen optreden met video-capture kaarten met een niet Intel chipset.

suc6 met de verdere keuze.....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 00:40 schreef TD-er het volgende:
Voor video- & foto-editing zijn een paar dingen belangrijk.
1) veel geheugen.
2) een videokaart die goed overlay ondersteund (voor editing van video)
3) een videokaart die hoge refresh rates aankan bij hoge resoluties en hoge stabiliteit van 't signaal (foto-editing)
4) snelle toegang tot 't geheugen
5) goede ondersteuning door de chipset van kaarten die als PCI-master moeten werken (video-capture kaarten)

Nou punt 1) lijkt me duidelijk
voor 2) & 3) zijn er eigenlijk maar 2 merken die in aanmerking komen. Matrox & ATI
Matrox voor de beeld kwaliteit en ATI voor de uitstekende support voor video-toepassingen (en de prijs :) )
Punt 4) heeft te maken met de chipset (i815 bijvoorbeeld) en de bussnelheid (pIII@133 bus) er vind namelijk veel verkeer van- en naar 't geheugen plaats bij fotoediting (en ook wel in mindere mate voor video editing)
Voor punt 5) zou ik bijna zeggen een intel chipset is de enige kandidaat, aangezien er vaak nogal wat problemen kunnen optreden met video-capture kaarten met een niet Intel chipset.

suc6 met de verdere keuze.....
Op zich ben ik met bovenstaande 100% eens, maar ik zou voor het videobewerken/photoshoppen toch echt een Matrox kaart nemen, maar een Ati Radeon is ook zeker geen slechte keuze.

Verwijderd

Zou de Celeron 800 met 100 Mhz FSB geen goede CPU kandidaat zijn?

Verwijderd

Voor 3000 piek een simpel systeempje??

voor zoveel kun je aardig wat hebben.

ga gewoon voor die asus moederbord met onboard video. Die valt helemaal niet tegen. Voldoet het niet kun je later altijd een kaartje kopen.
P3 700 is een beetje duurder, maar is op de langebaan goedkoper. Ga niet overkloken, want het is niet voor je zelf.

Intel geeft nog steeds de minste probleemen. Geen gek*t met via 4in1 patches. Stabieliteit moet je voor gaan.

Koop een gewoon hd'tje voor haar, ze is toch geen tweakert, die het onderste uit de kan wil. Moah wat is het prijs verschil nu? maakt ook ja niet uit.

succes

/edit <typo>
Pagina: 1