Klein probleempje met een harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:37
Ik heb een IDE harde schijf van een andere pc die ik wil backuppen. Nou heb ik in mijn pc 2 HDDs op SATA.

Wanneer ik de IDE harde schijf erin plug en wil opstarten blijft mijn windows vast lopen bij het Logo van "Windows is starting".

Ik heb de Jumper op Slave gezet van me IDE hdd en in de bios zit mijn IDE hdd als laatste in de boot priority.
Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Mogelijke oorzaak:
Wellicht dat je pc nu probeert op te starten van die ide schijf.. en omdat de hardware niet overeenkomt met die oude pc dat windows vast slaat.

oplossing is dan om de bootvolgorde van de HD's goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
job schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:40:
Mogelijke oorzaak:
Wellicht dat je pc nu probeert op te starten van die ide schijf.. en omdat de hardware niet overeenkomt met die oude pc dat windows vast slaat.

oplossing is dan om de bootvolgorde van de HD's goed te zetten.
De boot volgorde is zo:

1st SATA HDD
2nd CDrom
3rd floppy
4th IDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk kun je ook nog een bootvolgorde m.b.t. de controllers zelf opgeven, dus niet alleen de hardeschijfen en opticals. Mijn vermoeden is dat je nog ergens een optie moet hebben in het BIOS om debootvolgorde kwa controllers te regelen.

Pak anders de GoT search er eens bij, want dit is wel al vaker voorbij gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 17-07-2010 16:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Tja.. was ook maar een gokje :)
Kijk ook even verder in je bios.. mijn bios heeft 2 bootvolgorde settings.. 1 voor de verschillende soorten hardware... en daarnaast 1 voor alle hd's. Dat als ik meerdere hd's heb ik toch kan kiezen welke hij moet booten.

Andere oplossing
start je pc in veilige modus.. wellicht dat je er dan in kan en de boel kan backuppen.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 17-07-2010 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
Ik zal even dieper kijken in me bios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je stopt die harde schijf in een behuizing: http://tweakers.net/price...LPl8-fy-vBnNTO9s_Pve9cGsf
Werkt makkelijk op iedere pc. Is wel wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een andere optie zou zijn wanneer het niet lukt is om je ide-schijf tijdelijk in een externe behuizing te zetten en tegenwoordig heb je behuizingen die zowel voor ide als s-ataschijven geschikt zijn. Maar dit is wel een bekend voorkoment probleem omdat die idecontroller niet meer standaard op je moederboard zit en als een soort externe controller erbij zit.

Hetgeen je ook nog zou kunnen proberen is de ide-schijf even afkoppelen en dan wel je ide-controller in het bios op enabled laat staan, en vervolgens de drivers voor de ide-controller installeren wanneer Windows dan wel doorstart. En daarna je ide-schijf weer aansluiten en kijken of Windows dan wel door start want het kan zijn dat Windows geen drivers vind voor die ide-controller, welke normaal gesproken op de cd/dvd van je moederboard staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

_Dune_ schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:44:
Waarschijnlijk kun je ook nog een bootvolgorde m.b.t. de controllers zelf opgeven, dus niet alleen de hardeschijfen en opticals. Mijn vermoeden is dat je nog ergens een optie moet hebben in het BIOS om debootvolgorde kwa controllers te regelen.

Pak anders de GoT search er eens bij, want dit is wel al vaker voorbij gekomen.
Volgens mij gebeurd het niet in de bios. Aangezien hij zegt dat "windows is starting"heeft hij al de MBR van de juiste harde schijf gelezen. Windows boot is dus in de war.

Als ik zoek dan zoek naar hints dan zie ik ik een verhaal over drive letter changes. Maar hier kan ik je niet helepen (zelfs je OS mist in je vverhaal omdat je nog niet IN windows gezocht hebt).

Overigens is een andere optie om een backup te maken van dis disk met een linux live-cd (/of van usb) of en bart-PE disk. Als je windows niet aan de gang krijgt kun je met zo'n cd toch je backup maken en het boot probleem laten voor wat het is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

leuk_he schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:59:
[...]
Volgens mij gebeurd het niet in de bios. Aangezien hij zegt dat "windows is starting"heeft hij al de MBR van de juiste harde schijf gelezen. Windows boot is dus in de war.
En door het geknoei met schijfnummers in boot.ini zou Windows best wel eens de Windows systeem programmatuur op de verkeerde hard drive kunnen zoeken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een extra vraagje aan de TS, heb je toevallig ook meer zaken gewijzigd in het BIOS, meer dan alleen de bootvolgorde? Bijvoorbeeld native S-ATA naar IDE emulatie of andersom, dat kan namelijk ook dit probleem veroorzaken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1