• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Wie heeft er ervaring met de Eye-Fi (en dan in het bijzonder de Geotagging functie en de Hotspots functie), of met de Ixus 210, of nog beter met de combinatie? Wie weet een goed alternatief voor een van de twee items waar ik naar zou moeten kijken?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een vervanger voor mijn oude Ixus 850IS:

Digital IXUS 850 IS (EU) / Canon PowerShot SD800 IS (US) / IXY Digital 900 IS (JP)
7.1 million effective pixels
29 MP/cm² pixel density
28 mm - 105 mm (3.7x) zoom lens
- Announced 14-Sep-06

Op zich ben ik best wel tevreden met dit apparaat, maar goed, hij begint 3-4 jaar oud te worden, en het begint toch een beetje te kriebelen.

Nu zit ik dus te kijken naar vervangers, en waar ik dan op uitkom is de Ixus 210:

IXUS 210 (EU) / Canon PowerShot SD3500 IS (US) / IXY 10S (JP)
14.1 million effective pixels
50 MP/cm² pixel density
24 mm - 120 mm (5x) zoom lens
- Announced 08-Feb-10

En dan in combinatie met een Eye-Fi Explore X2 8GB.

De 210 heeft als voordelen (in mijn optiek)

- 24 mm ipv 28 (high end ook iets groter, maar meh)
- Net iets grotere sensor (1/2.3 ipv 1/2.5), aan de andere kant wordt dit weer gecompenseerd door teveel megapixels.
- Eye-Fi integratie[1]
- Een stukken groter scherm (3.5" versus 2.5")
- Touchscreen bediening.
- SDXC (voor naar de toekomst toe, ook niet zo heel belangrijk)

Voor de werking van de touchscreen bediening denk ik dat ik toch nog een keer in persoon moet kijken, dit is moeilijk uit reviews te halen of het zou werken voor mij.

Eigenlijk is als ik het zo op een rijtje zet het grootste verschil van het oude naar het nieuwe voorgestelde systeem a) de EyeFi kaart en b) het touchscreen. Misschien kan ik het nog best een tijdje uitzingen met alleen de EyeFi kaart upgrade, dat is wel een aanmerkelijk goedkopere optie (de camera is 250, de kaart 100, ruwweg).

[1] When used with an Eye-Fi card, Canon’s new [...] IXUS 210 IS stays powered on until wireless media uploads are complete, has an on screen icon and offers the ability to enable/disable Eye-Fi Card Wi-Fi via the camera menu. You can also see which photos & videos have already been uploaded with a nice on-screen icon overlay.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Let wel op dat de geotagging alleen werkt in bereik van wifi-netwerken, niet in de rimboe. Als je veel natuur foto's maakt dan heeft de kaart dus niet echt nut.

Als je de camera-update zelf de moeite waard vind dan zou ik het gewoon doen. Met name de 24mm ipv. 28mm aan het wijde eind lijkt mij de moeite waard. Maar voor hetzelfde geld heb jij altijd genoeg groothoek gehad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
breinonline schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:34:
Let wel op dat de geotagging alleen werkt in bereik van wifi-netwerken, niet in de rimboe. Als je veel natuur foto's maakt dan heeft de kaart dus niet echt nut.

Als je de camera-update zelf de moeite waard vind dan zou ik het gewoon doen. Met name de 24mm ipv. 28mm aan het wijde eind lijkt mij de moeite waard. Maar voor hetzelfde geld heb jij altijd genoeg groothoek gehad.
24 is inderdaad wel iets wat ik handig zou vinden, maar aan de andere kant is het verschil met 28 volgens mij nou ook weer niet gigantisch. Vrijwel alles wat ik wil fotograferen kan gewoon. Wel is het inderdaad zo dat de groothoek ook al een belangrijke overweging was bij de 850IS, ik zou iig niet minder groothoek dan 28 willen, en kwa supercompacts ben je dan al vrij beperkt in je keuzes.

Ik fotografeer bijna altijd in stedelijk gebied. De geotagging werkt via WPS, dus dat is in principe precies dezelfde locatiebepaling als mijn iPad (non-3g) gebruikt. Hier in huis heeft die een perfecte locatie, dus mijn thuisfoto's worden iig goed getagd (niet onbelangrijk), en ik zou verwachten dat als de eyefi op het moment van een foto even geen locatie heeft, dat hij dan iig de locatie info van de vorige foto gebruikt? Misschien zelfs wel de laatst bepaalde locatie info van toen de camera aan stond maar geen foto nam? Dat verdient wel wat meer research trouwens want zelfs binnen stedelijk gebied raak je wel eens de locatie kwijt met WPS. In Nederland niet zo erg trouwens maar in het buitenland gebeurt het wel eens, vooral binnen.

Weet iemand trouwens toevallig hoe het zit met accuduur? Kost het geotaggen (en dus het permanent aan hebben staan van een wifi ontvanger, maar geen zender) veel stroom?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
De stap van 28 naar 24mm is best groot. Ik zou mijn Ixus 210 niet willen ruilen voor een ander model (zat ook naar de 130 te kijken, die is wat compacter).