Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben door een bekende van mij gevraagd om hem te helpen met het opzetten van een studio(tje). Als doel heeft hij het fotograferen van lingerie op een paspop, voor het gebruik in een webshop.

Wat hebben we nu staan:
- een (witte) achtergrond
- 3 studioflitsers
- een witte paspop.

Nadat de foto's zijn geschoten willen we ze vrijstaand maken met gebruik van PS. Door de achtergrond te overbelichten kunnen we ze met de 'toverstaf' vrij vlot losmaken van de achtergrond. Toestel staat op 1/200 en het diafragma varieert van f10 tot f16, afhankelijk van de kleur van de kleding.

Waar loop ik nu tegenaan:
Het lukt me (met setup #1) niet om de achtergrond egaal (over) te belichten zonder dat de achtergrond licht lekt op de pop. Dan vallen er namelijk hele stukken arm weg van de pop. Ook vind ik dat de pop niet genoeg licht krijgt op deze manier, althans, niet egaal genoeg. Ik heb met een groot wit stuk karton (1m x 1,5m) geprobeerd de donkere stukken te pushen, maar ook niet naar tevredenheid.

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2jfejvc.jpg
Setup #1

Met de tweede setup, lukt het me niet om de achtergrond egaal over te belichten, op deze manier is de pop prima uitgelicht, maar de achtergrond niet, wat vervelend is bij het batchen.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/qpp1qq.jpg
Setup #2

Uiteindelijk wil ik dus de achtergrond over belichten en de pop egaal belichten zonder dat de achtergrond d.m.v. reflectie licht lekt op de pop. Is een 4e flitser een optie? En die dan gebruiken bij setup #1 als vullicht? Of is er een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:28
Ik ben maar een leek op dit gebied, maar is het niet mogelijk om de achtergrond verder weg te zetten, en dan minder licht terug te krijgen op de pop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 14:10

Donnie

AKA DonCorleone

Ik raad sowiezo aan de flister om je achtergrond weg te blazen direct achter de pop te zetten, dat is de enige manier dat je zo min mogelijk light spil krijgt en de achtergrond achter je " model" goed wit krijgt...

Voor zover ik weet ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
zoals jopie al zegt is de achtergrond verder weg zetten vaak een oplossing.

Als de achtergrond ver genoeg weg staat kun je voor en achtergrond compleet onafhankelijk van elkaar belichten. Ook hoef je de achtergrond niet heel sterk te overbelichten. Als het maar net buiten je histogram valt is het voldoende. Beperk je dat tot 1/2 of 1 stop buiten je histogram dan krijg je ook niet zoveel licht dat terug schijnt vanaf je achtergrond.

Je wilt de pop ook gelijkmatig belichten (of daarna ook weg te photoshoppen)
Dat wordt dan wel lastig ivm mooie belichting van de lingerie. Daarin wil je naam ik aan wat schaduws om diepte te geven. Dat betekent automatisch dat de pop niet gelijkmatig belicht word.

Je zou met een tweede flits bepaalde delen van de pop extra kunnen belichten. Dan zul je er voorwerpen tussen moeten gaan plaatsen om te zorgen dat het licht alleen die delen raakt waar je extra licht wilt hebben.

Als je geen schaduw op de lingerie wilt voor diepte werking, dan zou je gewoon de flits boven/achter je camera kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee de pop wil ik er juist in houden, daarom is die spill van de achtergrond ook vervelend. De pop wil ik inderdaad gelijkmatig belichten, maar ik wil inderdaad de diepte erin houden, daarom gebruik ik de tweede flits bij setup #2 om de donkere delen in te vullen, maar ik wil ze niet helemaal kwijt, want dan ben ik inderdaad de diepte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Absolute leek op het gebied, maar ik vind het een interessante situatie en het eerste wat in me opkwam is het volgende;
Is het niet mogelijk om een enigszins doorschijnende achtergrond te gebruiken, en deze vervolgens van achteren te belichten in plaats van de voorkant? Dan kun je door veel licht gelijkmatig te verspreiden -lijkt me- de achtergrond makkelijker egaal wit krijgen dan middels belichting aan de voorzijde, ook hoef je je minder zorgen te maken om lekkend licht op de paspop van de opgestelde lampen.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

Spikey

Making the web accessible!

setup 1 is de meeste simpele om dit te bereiken.
wat je moet doen om de spil op je pop te stoppen is beide flitsers voor de achtergrond afschermen door er een schot voor te plaatsen (voorbeeldfoto's op http://www.zarias.com/whi...torial-part-1-gear-space/)

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Spikey schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:09:
setup 1 is de meeste simpele om dit te bereiken.
wat je moet doen om de spil op je pop te stoppen is beide flitsers voor de achtergrond afschermen door er een schot voor te plaatsen (voorbeeldfoto's op -link-)
Ik krijg na een klik op je URL opeens -voor het eerst in +- een jaar- een vage popup over malware...

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-09 09:17
Obiter dictum schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:12:
[...]

Ik krijg na een klik op je URL opeens -voor het eerst in +- een jaar- een vage popup over malware...
Niks mis met die link hoor, vond het zelfs een uitermate interessant stuk! Met veel plezier gelezen en bekeken. Jammer dat al dat studio spul bij elkaar best prijzig is. (+ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 16:26

Spikey

Making the web accessible!

Obiter dictum schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:12:
[...]

ik kan me herinneren dat ik die onlangs ook 1x gehad heb op zijn site ja! :( daarna niet weer gehad overigens (en ook geen malware opgelopen door tijdig te reageren gelukkig). aangezien ik toen meerdere sites open had kon ik niet 1-2-3 achterhalen welke de oorzaak was maar het kan dan dus heel goed deze zijn geweest, sorry.. :(

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op die website krijg ik ineens ook een malwarepop-up, nog nooit gehad! Eerder die site ook bezocht en destijds had ik nergens last van.

Vandaag trouwens weer aan de slag geweest met de opstelling, en nu is het gelukt. Heb een reflectieparaplu gebruikt op de hoofdflitser voor het model, en een reflectiescherm naast het model om de arm wat te pushen, in plaats van wit heb ik zilver gebruikt en dat werkte prima!

Opstelling was uiteindelijk als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/29m7vxk.jpg

Eindresultaat heb ik helaas niet, die staat op de andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08-2022
Om alleen de paspop te krijgen is het dan niet handiger om juist een groene/blauwe achtergrond te gebruiken? Omdat het dan veel meer afwijkt met de kleur van de paspop en de kleding. Of krijg je dan groene randjes? Zomaar een idee. Dan is 1 lamp op de achtergrond gericht denk ik genoeg en kan je die lamp gebruiken om de paspop meer te belichten.

... Ik weet dat dit eigelijk mosterd na de maaltijd is, maar wilde me verhaal toch graag kwijt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Waarom eigenlijk flitsen bij een paspop? Lijkt me dat normaal belichten veel mooiere resultaten op kan leveren (je ziet meteen wat je doet) terwijl een wat langere belichtingstijd bij een pop geen enkel probleem is, met behulp van een statief.
Pagina: 1