Toon posts:

VIA SW RAID controller, verschillende grootte schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag welke ik online niet terug kan vinden over een SW raidcontroller, simpel ding dus en een Mirror Drive die groter is dan de Source.

Mijn inziens is raid1 waar de Mirror Drive groter is dan de source geen probleem, maar ik ben bang dat dit bij een simpele VIA chipset niet helemaal goed gaat.

Bij het maken van de array krijg ik een fail, de source is 250GB, de mirror 320GB.

Nu vraag ik mij af of de SW raidcontroller dit als een probleem ervaart. De sectoren overlappen elkaar natuurlijk dus dit moet prima werken mijn inziens.

Weet iemand of hier problemen mee zouden kunnen zijn ?

De controller is een Eminent EM2001 met een VIA VT6421A Chipset.

De schijven, source 250GB WD en de Mirror een 320GB WD.

Verwijderd

Ennnnnn wat is de error of beperkt die zich tot 'fail' ?
Dit zou gewoon moeten werken, hoewel de stabiliteit / snelheid twijfelachtig is ;)

Verwijderd

Normaal zou het geen probleem moeten zijn. Het enige "probleem" wat je zou kunnen hebben is dat je 70 GB op je mirror kwijtraakt, maar verder ook niet, maar misschien is deze kaart picky wat dat betreft en verwacht de controller echt identieke schijven, geheel zeker ben ik daar niet van. Wat natuurlijk ook nog zou kunnen, is dat je een foutje (bv. bad sector) op je mirrorschijf hebt zitten en daardoor die fail krijgt. Misschien is het handig als je de schijven even test met HDTune, hiervan is een gratis trialversie te downloaden van www.hdtune.com

Verwijderd

Topicstarter
De 320GB schijf is nieuw, dus die zou strikt genomen in orde moeten zijn.

Snelheid ben ik niet zo bang voor eigenlijk, ik zit er nu naast om te kijken waar het fout gaat, ik krijg een fail, dus geen echte error.

De source is goed, dit heb ik een chkdsk gegegen en die lijkt prima :)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Definieer "source" en "mirror"-schijf in RAID 1. Lees de FAQ eens zou ik zeggen.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Dat iets nieuw is, zegt helemaal niets. Ik krijg hier vaak genoeg harddisks binnen die toch kapot zijn. Zou dus toch even checken met HDTune, natuurlijk kan het ook zijn dat er op de source disk een fout zit. Daarom raadde ik ook aan om beide schijven even te testen met HDTune.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat de Source disk, de 250GB, een chkdsk bij het starten van Server 2003 nodig had.

Ik probeer overigens al enige tijd een tooltje te vinden welke op server 2003 32bits draait om dit raid set te monitoren en dat lijkt niet makkelijk te vinden.

Linkje mag altijd. Ik ga nogmaals even een rebuild doen en kijken wat er gebeurt. Een eerdere chkdsk op de 250GB schijf loste wat zaken op... ik moet de schijf zeker even checken, ik zie verder weinig issues.

Er is een Power Failure geweest zonder APC op die machine.... je weet dan nooit wat de gevolgen zijn natuurlijk !

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 23:25 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat het verstandig eens een off-OS test te draaien met de tooling van Western Digital zelf. Als het goed is, is er een ISO te downloaden waarmee je het systeem kunt booten en de hardeschijfen kunt testen.

Je hebt de exacte type nummers van de hardeschijfen niet opgegeven, dan had ik je waarschijnlijk een directe link kunnen geven naar de juiste download. Je moet even opzoek gaan naar "Data Lifeguard Diagnostic for DOS (CD)" op de WD site.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 17-07-2010 18:34 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1