Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 17:00
Na de warme periode van de afgelopen dagen had mijn oude videokaart (Asus EN8500GT Silent/HTP/256M) het iets te warm gekregen >:) . Vanaf dat moment kreeg ik alleen nog maar groene strepen door mijn beeld en BSODs. Dus ik besloot de videokaart (op goed geluk, want ik denk daar zal het wel aan liggen) te vervangen door een andere (Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E) die ook in mijn moederbord past (Gigabyte GA-M55S-S3).

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb inmiddels weer prima beeld, maar er is iets vreemds aan de hand tijdens het opstarten. Als ik de PC aan zet hoor ik een klikkend / schakelend geluid (alsof de voeding aan/uit gaat). Dit gebeurd ongeveer 4 keer, daarna komt een piep uit de PC-speaker (zoals vroeger ook gebeurde bij inschakelen) en start de PC door. Verder is er tijdens gebruik niets te merken.

Weet iemand waar dit klikken vandaan komt en of ik me zorgen moet maken of het gewoon kan negeren?

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 19:15
Misschien een te zwakke voeding?

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Koenradus schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:41:
...

Weet iemand waar dit klikken vandaan komt en of ik me zorgen moet maken of het gewoon kan negeren?
Tijdens het opstarten je kast open houden en je oren gebruiken, moet je het zo kunnen vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijntjuhh
  • Laatst online: 02-05 19:15
Lees dit anders eens door, misschien dat je er wat aan hebt ;) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492//

Het is bedoening, niet bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Hey dit had ik nog op mijn PC van 2002, die kraakte eerst ietsje. Dan kwam de piep en daarna ging alles goed.

Hoeveel last heb je er van? het gebeurt alleen tijdens de boot zeg je, dus hoe kwalijk is het?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
D4NG3R NL schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:49:
Hey dit had ik nog op mijn PC van 2002, die kraakte eerst ietsje. Dan kwam de piep en daarna ging alles goed.

Hoeveel last heb je er van? het gebeurt alleen tijdens de boot zeg je, dus hoe kwalijk is het?
Dat waren de hardeschijven van toen, die waren aan het opspinnen; dat hoor je nu nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:37

Nikeo

Jawelles

Wat een heerlijke startpost ook weer. Misschien is het handig om te vermelden wat voor voeding je hebt. Lijkt me redelijk relevant, aangezien je zelf de geluidjes al in dit onderdeel zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
D4NG3R NL schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:49:

Het is wel degelijk kwalijk.
Als je hardware koopt moet je ook fatsoenlijke hardware krijgen.
op een gegeven moment word het probleem misschien erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als het probleem erger word breng je hem toch terug?

Als je het bij een webshop gekocht hebt heb je zelfs het recht om het binnen 1 week zonder enige reden terug te sturen & al je geld terug te krijgen. Het enige (Echt HET ENIGE) wat je dan "misschien" -veel winkels storten ook dit netjes terug- zelf moet betalen zijn de verzendkosten terug.

Je hoeft geen reden op te geven & de webshop mag ook niet zeggen "maar dit-dat-zus-zo staat in onze regels" hun regels staan niet boven de wet (vergeet niet eerst RMA aan te vragen of een vriendelijke mail te sturen dat je niet tevreden bent met het product en dat je je geld terug wilt of je kaart wilt hebben vervangen door een niet-klikkend model :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Nikeo schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:52:
Wat een heerlijke startpost ook weer. Misschien is het handig om te vermelden wat voor voeding je hebt. Lijkt me redelijk relevant, aangezien je zelf de geluidjes al in dit onderdeel zoekt.
Oke, rustig aan ;). De voeding is een Cooler Master Extreme Power 380W. Zou het kunnen dat deze te weinig vermogen heeft? Maar als dat het geval is zou hij toch helemaal niet moeten opstarten?

@D4NG3R NL: Ik weet dat hij terug mag binnen 10 dagen, dat is 1 van de redenen dat ik hem ook gekocht heb zonder eerst helemaal na te pluizen waar het aan lag. Ik bleek inderdaad gelijk te hebben met mijn videokaart-kapot-idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Koenradus schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:01:
[...]

Oke, rustig aan ;). De voeding is een Cooler Master Extreme Power 380W. Zou het kunnen dat deze te weinig vermogen heeft? Maar als dat het geval is zou hij toch helemaal niet moeten opstarten?

@D4NG3R NL: Ik weet dat hij terug mag binnen 10 dagen, dat is 1 van de redenen dat ik hem ook gekocht heb zonder eerst helemaal na te pluizen waar het aan lag. Ik bleek inderdaad gelijk te hebben met mijn videokaart-kapot-idee.
Ehm nee, een week; denk daar even aan voordat je hem straks op de 8e dag terug gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Cooler Master Extreme serie staat erom bekend dat ze behoorlijk brak zijn, bekijk bijvoorbeeld HardwareInfo ;w .

Als je een nieuwe voeding wilt kopen neem dan deze: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W

Goede kwaliteit en zou ruim voldoende moeten leveren voor jouw systeem ;)

Je hebt daarnaast maar 1 week na ontvangst het recht om het terug te sturen.. niet 10 dagen, denk daar even over na!

Edit: Spuit elf, net te laat :P

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Oke, even een update. Ik heb inmiddels wat meer onderzoek gepleegd.

Het geluid lijkt uit de PC speaker te komen. Ik heb de DVD speler en beide hardeschijven ontkoppeld en het gebeurt nog steeds. Als ik de videokaart eruit haal en zonder opstart is het tikkende geluid weg, dus het lijkt inderdaad aan de combi met videokaart te liggen.

Tijdens het klikkende geluid (4x klik-klak uit pc-speaker) spint de DVD speler de hele tijd op en af. Dan gaat de CPU fan stil staan en begint de normale opstart procedure (piepje, opspinnen cpu fan, opstarten).

Eerder dit topic wordt geopperd dat het aan de voeding kan liggen? Hoe kan het dan dat ik na het opstarten geen problemen meer heb? Ik kan prima internetten / spellen spelen / .... Is er tijdens het opstarten een spanningspiek ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tijdens het opstarten is er een spanningspiek welke makkelijk 30% boven het normale gebruik ligt.. Nou zijn die CM voedingen niet al te super & begrijp je al wat ik bedoel.

Probeer het eens met een andere voeding (leen van iemand ofzo) en kijk of het dan nog gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Ik zou sowieso die voeding vervangen aangezien het echt een bagger voeding is en het zou goed kunnen dat het daar dus ook aan ligt, dat ding levert 16A op de 12v lijn.. ik heb hier een 250w HP voeding die al 14A levert op de 12v lijn 8)7
Ik ben het eens met D4NG3R NL die Be Quiet zou een perfecte voeding zijn.

[ Voor 92% gewijzigd door Redblader op 17-07-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nogmaals: als je eventueel een andere voeding wilt halen welke alles aankan en ook de piekspanning overleeft:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:18
Ik zou uberhaupt geen Be Quiet voeding nemen, das echt een b merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
sjaakwortel schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:43:
Ik zou uberhaupt geen Be Quiet voeding nemen, das echt een b merk
Be Quiet is gewoon een goed A-merk dus waar jij dat vandaan hebt weet ik niet 8)7
Vroeger was het meer een B-merk maar tegenwoordig hebben ze erg goede voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Redblader schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:36:
Ik zou sowieso die voeding vervangen aangezien het echt een bagger voeding is en het zou goed kunnen dat het daar dus ook aan ligt, dat ding levert 16A op de 12v lijn.. ik heb hier een 250w HP voeding die al 14A levert op de 12v lijn 8)7
Ik ben het eens met D4NG3R NL die Be Quiet zou een perfecte voeding zijn.
Ik ben best bereid een nieuwe voeding te kopen. Het probleem is alleen als het daar niet aan ligt ben ik waarschijnlijk misschien door de afkoelperiode van mijn videokaart heen. Dat zou een beetje zonde zijn |:( . Dat is even de afweging die ik moet maken. Als jullie echt denken dat hij tijdens het opstarten dus wat problemen met de piekspanning heeft ben ik bereid de gok te maken...

Update: De voeding is direct leverbaar bij mijn favoriete webshop. Maandag afhalen, testen en anders allebei (voeding + videokaart) terug onder afkoeltermijn. Dat moet gewoon kunnen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Koenradus op 17-07-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Koenradus schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:17:
[...]

Ik ben best bereid een nieuwe voeding te kopen. Het probleem is alleen als het daar niet aan ligt ben ik waarschijnlijk misschien door de afkoelperiode van mijn videokaart heen. Dat zou een beetje zonde zijn |:( . Dat is even de afweging die ik moet maken. Als jullie echt denken dat hij tijdens het opstarten dus wat problemen met de piekspanning heeft ben ik bereid de gok te maken...

Update: De voeding is direct leverbaar bij mijn favoriete webshop. Maandag afhalen, testen en anders allebei (voeding + videokaart) terug onder afkoeltermijn. Dat moet gewoon kunnen toch?
Ik zou de voeding sowieso houden aangezien je huidige voeding echt bagger is en het geen kwaad kan om een voeding van veel betere kwaliteit te hebben.
Die Be Quiet is ook veel efficienter dus dat scheelt in de stroomkosten O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Redblader op 17-07-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
En ik maar denken dat ik destijds een goede voeding had gekocht. Ik zou het eigenlijk raar vinden als het er geen uit de BBG is, aangezien ik die meestal redelijk volg, maar goed, misschien ben ik abuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjer94
  • Laatst online: 25-08 12:10

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Ati raadt voor de HD 5670 een voeding aan met minimaal 400W capaciteit, dus koop er een met minimaal 400 watts

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
daantjer94 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:52:
Ati raadt voor de HD 5670 een voeding aan met minimaal 400W capaciteit, dus koop er een met minimaal 400 watts
Fout, dit doen ze omdat ze zichzelf willen indekken omdat sommige mensen brakke voedingen hebben waar 400W op staat maar die veel minder kunnen leveren.
Je kan met gemak een 5670 draaien op een A-merk 300w+ voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Redblader schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:57:
[...]

Fout, dit doen ze omdat ze zichzelf willen indekken omdat sommige mensen brakke voedingen hebben waar 400W op staat maar die veel minder kunnen leveren.
Je kan met gemak een 5670 draaien op een A-merk 300w+ voeding.
Ik heb net de aangeraden Be Quiet! Pure Power L7 350W besteld, dus ik hoop dat genoeg is. Ik zou ook de 430W van het zelfde merk/type kunnen bestellen. Dat scheelt maar 6 euro, maar als het niet nodig is houd ik het liever in mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Redblader schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:36:
[...]
Ik zou de voeding sowieso houden aangezien je huidige voeding echt bagger is en het geen kwaad kan om een voeding van veel betere kwaliteit te hebben.
Die Be Quiet is ook veel efficienter dus dat scheelt in de stroomkosten O-)
Update, de voeding is inmiddels binnen en geïnstalleerd. Helaas is het probleem niet verholpen. Nog steeds 4/5 klik-klak geluiden voor dat de computer boot. Dan maar de videokaart terug onder de afkoelperiode en een andere uit dezelfde prijscategorie proberen? Of heeft er nog iemand een gouden tip? De voeding houd ik in ieder geval, om redenen die Redblader al aangeeft :)...

Zouden jullie nu voor een geheel andere videokaart gaan (misschien Nvidia) of gewoon een 5670 van bijv. Club3D. Het budget blijft natuurlijk hetzelfde en de keuzes zijn dan enigszins beperkt... :P

[ Voor 12% gewijzigd door Koenradus op 19-07-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Videokaart terugsturen voordat het niet meer kan.

Als DX11 je niet boeit (wat jouw kaart toch amper aan zal kunnen) kun je eventueel deze halen:
pricewatch: XFX HD 4850 512 MB DDR3 HDMI (HD-485X-YNFC)

Is sneller als die HD5670 dat kan ik je verzekeren, kost ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Oke, ik ben hier niet zo'n held in, dus je moet me even helpen O-).

DirectX 11, wanneer is dat nodig / handig? Volgens jou zijn de spellen die dat ondersteunen toch niet geschikt voor mijn kaart? Ik hoef niet alles op high te spelen, ik wil gewoon vlot spellen (zoals Starcraft II) kunnen spelen op een hoge resolutie.

Hoe kan die HD4850 sneller zijn dan de 5670? Als ik deze vergelijking bekijk vallen me een aantal dingen op:
  • XFX langzamere videochip snelheid
  • XFX langzamere geheugen snelheid
  • XFX hoge geheugen bandbreedte
Is de bandbreedte dan bepalend in deze?

Overigens XFX is een mij redelijk onbekend merk, maar dit levert dus wel goede videokaarten? Zou een Club3D of Asus niet beter zijn? Nogmaals... redelijke leek op dit gebied.

Alvast bedankt voor je antwoorden! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Koenradus op 19-07-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt er echt een klik/klak uit je speakertje of een aantal piepjes ?
Mochten het piepjes zijn kan je even kijken wat ze betekenen in combinatie met je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Verwijderd schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:21:
Komt er echt een klik/klak uit je speakertje of een aantal piepjes ?
Mochten het piepjes zijn kan je even kijken wat ze betekenen in combinatie met je BIOS.
Het zijn geen piepjes, het is een echt een klikkend geluid. Ik weet dat de piepjes tijdens het opstarten kunnen aangeven wat er mis is, maar dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Koenradus schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:04:
Oke, ik ben hier niet zo'n held in, dus je moet me even helpen O-).

DirectX 11, wanneer is dat nodig / handig? Volgens jou zijn de spellen die dat ondersteunen toch niet geschikt voor mijn kaart? Ik hoef niet alles op high te spelen, ik wil gewoon vlot spellen (zoals Starcraft II) kunnen spelen op een hoge resolutie.

Hoe kan die HD4850 sneller zijn dan de 5670? Als ik deze vergelijking bekijk vallen me een aantal dingen op:
  • XFX langzamere videochip snelheid
  • XFX langzamere geheugen snelheid
  • XFX hoge geheugen bandbreedte
Is de bandbreedte dan bepalend in deze?

Overigens XFX is een mij redelijk onbekend merk, maar dit levert dus wel goede videokaarten? Zou een Club3D of Asus niet beter zijn? Nogmaals... redelijke leek op dit gebied.

Alvast bedankt voor je antwoorden! _/-\o_
Daar moet je ook niet naar kijken, je moet kijken naar benchmarks.
http://www.techpowerup.co...deon_HD_5670_IceQ/11.html

Zowel de 5670 als de 4850 staan in die benchmarks ;)

Edit: Bij de HD4xxx en de HD5xxx serie maakt de fabrikant niet veel uit, want de chips/PCBs zijn hetzelfde, alleen de koeler & snelheid is custom.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2010 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
  • Laatst online: 05-08 14:27
Heb je een overclock?
Ik heb namelijk ongeveer het zelfde probleem als ik mijn PC probeer te overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
Alles stroomkabels voor cpu en videokaart wel aangesloten? Ik vind een 350W voeding aan de krappe kant, ongeacht het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
Oke, ik wil jullie de conclusie niet onthouden:
  • 5670 terug, geld terug onder afkoelperiode.
  • 4850 erin, werkt eerst niet, omdat ik vergeten was de extra stroom (6-pin) aan te sluiten |:( . Werkt vervolgens als een zonnetje en ik heb nog 5 euro bespaard ten opzichte van de 5670 >:) .
Een test met Starcraft II (automatisch staat alles op Ultra setting :9~) werkt uitstekend! Iedereen bedankt voor de tips. Het originele probleem is niet echt opgelost, maar via deze omweg ben ik ook zeer tevreden. Thx!

Pagina: 1