iPhone bumper topic

Pagina: 1
Acties:

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Apple geeft een design-fout toe, klopt verder allemaal, Arnoud op RTL geeft dat keurig aan "niet netjes", maar is het ook niet van belang dat het om 0.5% van de 3 miljoen verkochte iPhones gaat en dat ook te vermelden? Althans, 0,5% van de mensen heeft er problemen mee tot nu toe.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

0,5% heeft met Apple contact opgenomen, dat is toch heel anders.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zoals ik het begrepen heb zit het in alle iPhones volgens Apple.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• punishedbrains
Klopt, maar lang niet iedereen ervaart er een probleem mee. Dit blijkt dus ook uit reacties in diezelfde topics die dit probleem aan de kaart stelde en nu ook uit officiele cijfers (van Apple ja, maar je moet iets geloven). 0.5% heeft gebeld, iets van 1.5% de telefoon teruggebracht. That's it, als het nu bijv. stijgt naar 5-6% dan zit je nog steeds aan het gemiddelde in de industrie. Het is heel goed mogelijk dat het om de eerste batch gaat ook nog... dus is het probleem straks gewoon afwezig. Ik vind echter wel dat die cijfers ook best in de media hadden mogen verschijnen, simpelweg omdat je dan een goed evenwichtig beeld krijgt als lezer. Iets wat ik heel vaak mis in de media in het algemeen helaas.

Dus, niet dat Apple geen design-fout heeft gemaakt, helemaal terecht als kritiek naar voren gebracht, maar het is niet zo zwart/wit.

edit: @hieronder, true hard op zoek. :) Ja! Staat inmiddels in het Tweakers artikel.

[ Voor 4% gewijzigd door punishedbrains op 16-07-2010 20:39 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:16:
That's it, als het nu bijv. stijgt naar 5-6% dan zit je nog steeds aan het gemiddelde in de industrie.
Dat is dan gemiddeld 1 uit 20, dat is volgens mij heel erg veel. Heb je daar een bron van? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Ik kon die 0,5 procent niet vermelden, want het item is vanochtend opgenomen, ver voor de persconferentie :)

• punishedbrains
Ok, maar dat is dus altijd het "gevaar" van heel hard roepen wat een schande iets is. Het is zeker een fout, maar er is altijd nuance.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:56:
Apple geeft een design-fout toe, klopt verder allemaal, Arnoud op RTL geeft dat keurig aan "niet netjes", maar is het ook niet van belang dat het om 0.5% van de 3 miljoen verkochte iPhones gaat en dat ook te vermelden? Althans, 0,5% van de mensen heeft er problemen mee tot nu toe.
Tuurlijk, als je ongeveer naast een GSM-mast woont zul je weinig last hebben van het probleem. Maar dat betekent nog niet dat het probleem niet aanwezig is bij die iPhone.
Het lijkt me dat alle iPhones hetzelfde geproduceerd worden en dus ook alle iPhones dit probleem hebben.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vraag me sowieso af of je het serieus moet nemen als Apple zegt 0,5 procent. Apple zal er alles aan doen om dat getal creatief laag te houden want de iPhone is hun belangrijkste product en dat mag geen flop worden. Ze zeggen ook dat het in de software zit en dat de ontvangst altijd te rooskleurig is weergegeven. Ja de ontvangst die helemaal weg valt los je op door er in de software een extra bereikbalkje weer te geven :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• punishedbrains
HyperioN schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:53:
[...]

Tuurlijk, als je ongeveer naast een GSM-mast woont zul je weinig last hebben van het probleem. Maar dat betekent nog niet dat het probleem niet aanwezig is bij die iPhone.
Het lijkt me dat alle iPhones hetzelfde geproduceerd worden en dus ook alle iPhones dit probleem hebben.
Dat blijkt dan dus niet uit deze cijfers. In de VS woont zo ongeveer niemand naast een GSM mast en zijn de problemen vele malen groter dan hier. Toch lijken mensen daar niet minder tevreden te zijn (als de cijfers kloppen zelfs meer tevreden) dan hun vorige modellen iPhones.

• pven
  • Niet online
punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:05:
[...]

Dat blijkt dan dus niet uit deze cijfers. In de VS woont zo ongeveer niemand naast een GSM mast en zijn de problemen vele malen groter dan hier. Toch lijken mensen daar niet minder tevreden te zijn (als de cijfers kloppen zelfs meer tevreden) dan hun vorige modellen iPhones.
Volgens mij zie ik hier diverse aannames. Hoe weet je dat bijna niemand naast een GSM-mast woont? Pak bv de drukke steden, daar woont zo'n beetje iedereen naast een GSM-mast. Hoe weet je dat ze zelfs meer tevreden zijn? De telefoon is net uit, mijn inziens valt er in zo'n korte periode maar weinig te melden over tevredenheid.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat die 0,5% best te geloven is, ze noemen namelijk niet het absolute getal, en dat is ook niet niks:

3.000.000 / 1000 * 5 = 15.000 klanten die het probleem hebben gemeld.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ik heb eerder al een passage over de retourpercentages toegevoegd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Marzman schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:03:
Ik vraag me sowieso af of je het serieus moet nemen als Apple zegt 0,5 procent. Apple zal er alles aan doen om dat getal creatief laag te houden want de iPhone is hun belangrijkste product en dat mag geen flop worden. Ze zeggen ook dat het in de software zit en dat de ontvangst altijd te rooskleurig is weergegeven. Ja de ontvangst die helemaal weg valt los je op door er in de software een extra bereikbalkje weer te geven :p
Natuurlijk is Apple niet de meest objectieve bron voor zoiets. Maar als je de berichten in de media hoort zou je denken dat je met geen enkele iPhone 4 kan bellen. Die 0.5% zal wel ruim onderschat zijn, maar het is toch wat anders dan 100%.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 20:51:
Ok, maar dat is dus altijd het "gevaar" van heel hard roepen wat een schande iets is. Het is zeker een fout, maar er is altijd nuance.
Waarom het mooier voorstellen dan het is? Dat Apple zegt "hullie hebben het ook" maakt het niet beter. Het aantal meldingen is niet zomaar gelijk aan het aantal mensen met problemen, dus ik zou het zeker niet gaan bagatelliseren als redactie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• punishedbrains
Dus slechts de laatste 1/3 van de keynote als feiten opschrijven en de nuance van 2/3 daaraan voorafgaand (vrij goed onderbouwd als ik het zo zag) niet is prima? Het gaat erom dat de lezer beide kanten van het verhaal kan zien. Het probleem is met veel meer smartphones precies hetzelfde, ook dat is niet goed maar blijkbaar gewoon erg lastig te voorkomen. Oftewel, de media is juist volledig 1 kant op gaan schrijven, zonder de andere kant te laten zien en dat irriteert mij (niet perse bij Apple verhalen) mateloos.

@mental; Hoezo productiefout? Dat wordt dus in die 2/3 door Apple, niet eens heel slecht onderbouwd, onderuit gehaald. De bumper is zuiver om de Consumentenbond happy te krijgen. Niets doen was na deze opgeblazen kritiek geen optie meer. Dat is precies de nuance die je nodig hebt om dat uberehaupt te kunnen concluderen. Waar ik nu op wacht is 3e hands tests van die andere telefoons die blijkbaar precies hetzwlfde probleem hebben. Als dat dan "confirmed" wordt, is het echt een non-issue. En dat zou ik best ernstig vinden van de media in het algemeen, ik hou daar gewoon niet van, ik wil eerlijke en goed doordachte verhalen.

[ Voor 78% gewijzigd door punishedbrains op 16-07-2010 22:38 ]

Verwijderd

punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:26:
Dus slechts de laatste 1/3 van de keynote als feiten opschrijven en de nuance van 2/3 daaraan voorafgaand (vrij goed onderbouwd als ik het zo zag) niet is prima? Het gaat erom dat de lezer beide kanten van het verhaal kan zien. Het probleem is met veel meer smartphones precies hetzelfde, ook dat is niet goed maar blijkbaar gewoon erg lastig te voorkomen. Oftewel, de media is juist volledig 1 kant op gaan schrijven, zonder de andere kant te laten zien en dat irriteert mij (niet perse bij Apple verhalen) mateloos.
Het artikel gaat specifiek over die 1/3, dat is het verschil.
Artikel is prima, productiefout is vervelend maar wel dom en dit is natuurlijk een hilarische oplossing. (hoewel veel iphone gebruikers toch al een case gebruiken dus de impact van het probleem is niet zo groot als men doet laten denken)

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
Volgens Apple tonen hun statistieken overigens aan dat kopers van de iPhone 4 verhoudingsgewijs minder klachten over hun telefoon hebben dan 3GS-bezitters. "In de begindagen van de iPhone 3G lag het retourpercentage op 6 procent, wat beneden het gemiddelde is", aldus Jobs. "En voor de iPhone 4 dan? Je zou met alle berichtgeving denken dat het minstens 50 procent is. Het is echter 1,7 procent, minder dan een derde dan de retourpercentages van de 3GS.
Als eerste gaat het over de 3GS, dan 3G en daarna weer verder over de 3GS, foutje in het midden ? :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

punishedbrains schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 22:26:
Wat is nu eigenlijk je probleem met het stuk? Wil je dat ze klakkeloos het verhaal van Apple overnemen? Het had van mij nog best wel wat duidelijker mogen maken dat het verhaal van Jobs eerst onafhankelijk getest zal moeten worden. Het nog liever maken voor Apple zou het bijna richting reclame duwen.

Laten we alsjeblieft liever wat te kritisch zijn dan niet kritisch genoeg, Ik zie liever artikelen als deze (engels) :) .

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 16-07-2010 23:28 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• punishedbrains
gambieter schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 23:21:
[...]

Wat is nu eigenlijk je probleem met het stuk? Wil je dat ze klakkeloos het verhaal van Apple overnemen? Het had van mij nog best wel wat duidelijker mogen maken dat het verhaal van Jobs eerst onafhankelijk getest zal moeten worden. Het nog liever maken voor Apple zou het bijna richting reclame duwen.

Laten we alsjeblieft liever wat te kritisch zijn dan niet kritisch genoeg, Ik zie liever artikelen als deze (engels) :) .
Ik ben altijd kritisch, juist daarom neem ik niet zomaar een nieuwsbericht over. Wat er gewoon niet instaat is dat dit probleem precies hetzelfde is bij andere smartphones. Dat had er best bij gemogen, want dat is me nogal een belangrijk punt. Nu wordt de iPhone namelijk mogelijk een flop vanwege onjuiste kritiek. Of niet dan? Tests om te zien dat het klopt over die andere smartphones zijn nodig en als dat dus wordt bevestigd, presto, geen probleem.

• pven
  • Niet online
Is mijn bril nou zo goed of is die van jou verdwenen?
Jobs toonde in zijn presentatie ook dat andere smartphones ook een dergelijk probleem zouden hebben. Hij toonde een Blackberry Bold 9700, Samsung Omnia II en HTC Droid Eris. Tweakers.net testte dit probleem ook. Bij een exemplaar van de Samsung Galaxy S kon het signaal ook omlaag worden gebracht door de onderkant stevig te omklemmen. Bij de HTC Hero en Blackberry Curve 8520 leek dit effect niet op te treden. Jobs toonde overigens streepjes en niet het werkelijke netwerksignaal.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
@vgroenewold

Volgens mij heb je het artikel niet helemaal gelezen. Dit staat erin:
Jobs toonde in zijn presentatie ook dat andere smartphones ook een dergelijk probleem zouden hebben. Hij toonde een Blackberry Bold 9700, Samsung Omnia II en HTC Droid Eris. Tweakers.net testte dit probleem ook. Bij een exemplaar van de Samsung Galaxy S kon het signaal ook omlaag worden gebracht door de onderkant stevig te omklemmen. Bij de HTC Hero en Blackberry Curve 8520 leek dit effect niet op te treden. Jobs toonde overigens streepjes en niet het werkelijke netwerksignaal.
Er is nogal wat af te dingen op de 'feiten' die Apple presenteerde. Ten eerste presenteerde Apple het - en de feiten moesten dus in hun straatje passen. Ten tweede toonde Jobs streepjes, en niet het daadwerkelijke signaal. Ten derde gebruikte Jobs oude toestellen: alleen de Bold 9700 is nog een huidig model, de rest is verouderd. Alledrie de toestelle zijn uitgebracht in het najaar van 2009 en kunnen dus niet gelden als bewijs dat de concurrenten van de iPhone 4 hier last van hebben.

Dat neemt niet weg dat we de claim moeten - en gaan - checken. Dat kan echter niet diepgravend in een bericht dat zes minuten na de persconferentie online staat. Wel heb ik al wat - kleinere - testen gedaan. En ja, ik kan met een onnatuurlijk houding het signaal op de Samsung Galaxy S omlaag krijgen, iets dat overigens ook in de review van dat toestel stond. Bij de HTC Hero en Blackberry Curve 8520 - niet de toestellen die Jobs besprak, maar wel van dezelfde fabrikanten en ook uitgebracht in H2 2009 - kon ik de problemen niet reproduceren, wat ik ook deed.

Daar komt bij dat het probleem op de iPhone 4 van andere aard is: mensen bedekken de antenne niet, maar raken hem aan. Bij het aanraken van de antenne treedt verandering op in het signaal, ongeacht de frequentie. Bij het bedekken van het toestel kan het wel uitmaken op welke frequentie het toestel zit: 850, 900, 1800, 1900 of 2100MHz. Immers, op verschillende golflengtes hebben signalen meer of minder de eigenschap om door obstakels, zoals een menselijke hand, heen te dringen.

Kortom: Apple heeft wmb aangetoond dat ook de concurrentie niet onfeilbaar is, maar verder zijn de feiten simpelweg te vaag om conclusies te kunnen trekken. Apple zal eerst de metingen en omstandigheden moeten openbaren voordat we hiermee verder kunnen.

• punishedbrains
Helemaal mee eens Arnoud en idd zijn harde conclusies dus niet te trekken, dit gebeurt echter nu wel volop in de media, Apple heeft nu zowiezo, ook al is het eventueel zwaar overdreven, een groot probleem. Zonder duidelijke bewijzen, Apple is vooralsnog de enige die deze vergelijkingen heeft gemaakt, de media en concurrentie gaat hier nu keihard tegenin (prima) maar zonder enig bewijs van hun kant.

@rod: nee, dat is wel duidelijk, het valt mijzelf nu op dat ik eigenlijk meer kritiek heb in de afgelopen 2 topics door mij hier, op de media in het algemeen. Voor de update van het artikel hier was daar ook gewoon terechte kritiek op, hence de update. Ik stoor mij gewoon in het algemeen aan snelle en harde conclusies (Niet alleen over Apple) zondere dus de nuance die er in de update nu wel staat. Maar nu vind ik het artikel idd prima verder.

[ Voor 35% gewijzigd door punishedbrains op 17-07-2010 12:55 ]

• pven
  • Niet online
Dus eerst heeft T.net het gedaan omdat ze niets melden over andere toestellen, terwijl dat wel in het artikel staat. Daarna hebben de andere fabrikanten het gedaan omdat Apple oude toestellen ge/misbruikt en met gare bewijzen komt? :?

Wat wil je nou met dit topic bereiken? :?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
punishedbrains schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:27:
Helemaal mee eens Arnoud en idd zijn harde conclusies dus niet te trekken, dit gebeurt echter nu wel volop in de media, Apple heeft nu zowiezo, ook al is het eventueel zwaar overdreven, een groot probleem. Zonder duidelijke bewijzen, Apple is vooralsnog de enige die deze vergelijkingen heeft gemaakt, de media en concurrentie gaat hier nu keihard tegenin (prima) maar zonder enig bewijs van hun kant.
Mja, maar wat hebben wij met "de media" en "de concurrentie" te maken? Je hebt hier kunnen lezen waarom Arnoud het verhaal zo opgeschreven heeft... en voor de rest is het Apples probleem dat het allemaal door de media zo breed uitgemeten wordt. Ik snap dat je het vervelend vind dat het bedrijf waar jij fan van bent negatief in het nieuws komt, maar dat is niet iets waar T.net wat aan kan doen.

• punishedbrains
pven schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 12:30:
Dus eerst heeft T.net het gedaan omdat ze niets melden over andere toestellen, terwijl dat wel in het artikel staat. Daarna hebben de andere fabrikanten het gedaan omdat Apple oude toestellen ge/misbruikt en met gare bewijzen komt? :?

Wat wil je nou met dit topic bereiken? :?
Sorry, 1 fout van mijn kant in die ene reactie, wat ik wilde bereiken staat inmiddels in de update van het artikel.

@gambieter: ik begon ermee dat ik vond dat het probleem ook tegenover de cijfers van daadwerkelijke klachten bij Apple moest worden gezet. That's all en dat is al toegevoegd, case closed.

[ Voor 15% gewijzigd door punishedbrains op 17-07-2010 15:45 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

punishedbrains schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 08:29:
Nu wordt de iPhone namelijk mogelijk een flop vanwege onjuiste kritiek. Of niet dan?
Nee. Als de iPhone flopt, dan komt dat jiuste kritiek en door de hautaine houding van Apple (no bug, a feature; de users houden de iPhone verkeerd vast; en de schijnoplossing die ze nu bieden), het niet toegeven dat ze fout zitten (andere verouderde phones hebben het ook). Als er niet zo duidelijke aanhoudende kritiek was geweest, dan had Apple er nooit wat aan gedaan.

Het is me nog steeds niet duidelijk wat je nu eigenlijk wilt met het topic. Men noemt de verklaring van Jobs, maar geeft ook aan dat deze niet geheel bevredigend is, en het is niet eens een excuus dat andere telefoons het misschien ook hebben.

Verwijderd

punishedbrains schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:27:
Probleem zwaar overdreven? Apple de enige die vergelijkingen heeft gemaakt? 8)7

Kom nou toch! Consumer Report heeft gewoon keihard aangetoond dat de iPhone4 deze problemen heeft, en dat andere telefoons die niet hebben. Ja, zij hebben wel degelijk vergelijkingen gemaakt, o.a. ook met een iPhone3, onder gecontroleerde omstandigheden.

Je maakt jezelf echt belachelijk door te doen alsof de media dit allemaal verzonnen heeft. De problemen van de iPhone4 bestaan gewoon. Dat is keihard bewezen in meerdere tests, waarbij ook zat vergelijkingen zijn gemaakt met andere telefoons. En in die vergelijkingen is ook gebleken dat andere telefoons er veel minder tot zelfs geen last van hebben.

Dit is wel degelijk een specifiek iPhone4 probleem. Niets meer, niets minder.

• punishedbrains
Case closed nogmaals. Ik ben nog lang niet zodanig overtuigd van de mega design fout, gezien de consumenten cijfers, ik ga niet zomaar mee in de hype Apple altijd meteen af te branden. Ik wacht goede onderzoeken af en van consumer reports is niet zonder meer top research. Er zijn geluiden over en weer van verschillende onderzoeken, dus zo vast staat het nog niet. Als je het belachelijk vind dat ik dat nog even afwacht, fine.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

punishedbrains schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 20:43:
Case closed nogmaals. Ik ben nog lang niet zodanig overtuigd van de mega design fout, gezien de consumenten cijfers, ik ga niet zomaar mee in de hype Apple altijd meteen af te branden. Ik wacht goede onderzoeken af en van consumer reports is niet zonder meer top research. Er zijn geluiden over en weer van verschillende onderzoeken, dus zo vast staat het nog niet. Als je het belachelijk vind dat ik dat nog even afwacht, fine.
Dat je het zelf niet wilt geloven totdat het niet meer te vermijden is (en het Apple-verhaal wel) is natuurlijk je goed recht. Maar dat is wat anders dan verwachten dat de Redactie die aanpak ook volgt. Enne, "de hype Apple meteen af te branden"? Kom op zeg. Kritiek geven is wat anders dan afbranden, en wil je serieus zeggen dat je de aanpak van Apple hier goed vind? Dan moet je uitkijken dat je niet richting slaafs volgen gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 17-07-2010 20:51 ]

• punishedbrains
gambieter schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 20:48:
[...]

Dat je het zelf niet wilt geloven totdat het niet meer te vermijden is (en het Apple-verhaal wel) is natuurlijk je goed recht. Maar dat is wat anders dan verwachten dat de Redactie die aanpak ook volgt. Enne, "de hype Apple meteen af te branden"? Kom op zeg. Kritiek geven is wat anders dan afbranden, en wil je serieus zeggen dat je de aanpak van Apple hier goed vind? Dan moet je uitkijken dat je niet richting slaafs volgen gaat.
Ik zie 3 verhalen, dat van Apple, consumer reports en verhalen als dat van Anandtech. De problemen zijn alleen problemen in slechte coverage gebieden en zelfs dan nog retourneerd 1.7% slechts zijn telefoon. De waarheid zal dus in gewoon gebruik niet zo keihard liggen als iedereen me wilt doen geloven. Als die 1.7% o.a. niet klopt en Apple heeft gegoocheld met die getoonde smartphones, dan ben ik de eerste die dit een schande noemt, uit ervaring weet ik echter dat op zulke korte termijn je niet zulke conclusies kan trekken. Klaar, dat is mijn mening en heeft niets met slaafs volgen te maken, ik ben gewoon altijd heel terughoudem om een stroom aan kritiek zomaar te volgen. Wat ik wilde bereiken hier is allang gebeurt dus nogmaals, case closed, straks wordt ik weer beschuldigd van gerel hier.

@Femme: Merci, ik dacht dat ik de enige was met een klein beetje terughoudendheid.

[ Voor 3% gewijzigd door punishedbrains op 18-07-2010 10:59 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

arnoudwokke schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:35:
@vgroenewold

Dat neemt niet weg dat we de claim moeten - en gaan - checken. Dat kan echter niet diepgravend in een bericht dat zes minuten na de persconferentie online staat. Wel heb ik al wat - kleinere - testen gedaan. En ja, ik kan met een onnatuurlijk houding het signaal op de Samsung Galaxy S omlaag krijgen, iets dat overigens ook in de review van dat toestel stond. Bij de HTC Hero en Blackberry Curve 8520 - niet de toestellen die Jobs besprak, maar wel van dezelfde fabrikanten en ook uitgebracht in H2 2009 - kon ik de problemen niet reproduceren, wat ik ook deed.
Het lukte mij vanavond om de signaalsterkte van mijn HTC Hero omlaag te brengen van drie naar twee en op een gegeven moment zelfs één streepje door de onderkant stevig vast te pakken. Als de telefoon vijf streepjes aangeeft zal het lastig zijn om er een streepje vanaf te krijgen aangezien Android voor het vijfde streepje een erg breed bereik van 40dB heeft volgens dit artikel van AnandTech.

Mijn Hero heeft dus een potentiële death grip.
gambieter schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 14:45:
[...]

Nee. Als de iPhone flopt, dan komt dat jiuste kritiek en door de hautaine houding van Apple (no bug, a feature; de users houden de iPhone verkeerd vast; en de schijnoplossing die ze nu bieden), het niet toegeven dat ze fout zitten (andere verouderde phones hebben het ook). Als er niet zo duidelijke aanhoudende kritiek was geweest, dan had Apple er nooit wat aan gedaan.
Steve heeft in zijn persconferentie wel degelijk toegegeven dat er een probleem is, maar zegt ook dat het probleem slechts een klein percentage van de gebruikers treft. De noodzaak om hele ingrijpende maatregelen te nemen (bijv. stilleggen van de productie totdat er een fix is voor de death grip) is er niet omdat het probleem simpelweg niet groot genoeg is. Op termijn zal dit vanzelf blijken.

Denk je echt dat Apple zou wegkomen met het weggeven van gratis bumpers als het probleem zo groot zou zijn dat het voeren van een normaal gesprek met een iPhone 4 onmogelijk zou zijn? De gebruikers zouden woest zijn en AppleCare platbellen en forums volschrijven met negatieve ervaringen. Reality check: de ratings op een site zoals gdgt.com zijn gewoon goed en de populairiteit van het apparaat is zeer hoog (786 likes tegenover 54 dislikes).

Het probleem wordt in de media niet opgeblazen door de gebruikers van de iPhone maar juist door mensen die 'm niet hebben.

Hij zegt ook min of meer dat Apple nog bezig is aan een betere fix voor de antenne. Steve heeft zijn commerciële belangen te verdedigen. Het is logisch dat hij nu niet gaat zeggen dat er bijv. in september een variant wordt verwacht met coating op de antenne. Dat zou slecht zijn voor de huidige verkopen van de iPhone 4 en zou tevens een signaal aan kopers afgeven dat de huidige iPhone 4 brak is.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 17:31:
[...]

Probleem zwaar overdreven? Apple de enige die vergelijkingen heeft gemaakt? 8)7

Kom nou toch! Consumer Report heeft gewoon keihard aangetoond dat de iPhone4 deze problemen heeft, en dat andere telefoons die niet hebben. Ja, zij hebben wel degelijk vergelijkingen gemaakt, o.a. ook met een iPhone3, onder gecontroleerde omstandigheden.
Dat de death grip bestaat is inderdaad bewezen. Wat het verhaal van Consumer Reports niet vertelt is hoeveel hinder je in de praktijk ondervindt van de death grip. Ik heb in ieder geval weinig last van de death grip van mijn Hero. Wat mij bijzonder irriteert is dat veel van onze gebruikers nu net doen alsof je met een iPhone 4 niet normaal kunt telefoneren omdat de ontvangst altijd slecht zou zijn en de death grip meteen tot een afgebroken gesprek zou leiden. Van relativeringsvermogen of enige nuance is in veel reacties geen sprake. De review van onder andere AnandTech en deze gebruikerservaringen van Engadget scheppen een heel ander beeld. In de reacties op de iPhone 4-artikelen van de afgelopen dagen staan een paar ervaringen uit eerste hand die melden dat de death grip niet reproduceerbaar is of geen probleem is in de praktijk. Kunnen we niet beter afgaan op dit soort ervaringen dan elkaar nakakelen?

Het lijkt er meer op dat een bepaalde groep gebruikers revanche willen nemen op Apple vanwege onderbuikgevoelens die al een tijdje jegens Apple heersen. Apple wordt gehekeld vanwege zijn denk- en werkwijze die bepaalde tweakers niet aanstaat. Het bedrijf vraagt premium prijzen voor een product dat een vrij sterk gecontroleerde gebruikerservaring heeft en geen totale vrijheid biedt aan de gebruiker. Ook is er veel aandacht voor de vorm en minder voor het bieden van zoveel mogelijk functionaliteit of zo hoog mogelijke specs. Sommige tweakers kunnen het niet verteren dat zo'n product bijzonder succesvol is en veel media-aandacht krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 18-07-2010 01:28 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:17

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Femme schreef op zondag 18 juli 2010 @ 01:14:
[...]
Dat de death grip bestaat is inderdaad bewezen. Wat het verhaal van Consumer Reports niet vertelt is hoeveel hinder je in de praktijk ondervindt van de death grip. Ik heb in ieder geval weinig last van de death grip van mijn Hero.
Dat is, ook voor CR, onmogelijk aan te geven. Zoals je zelf ook wel weet zijn dit soort 'laboratoriumtests' erg moeilijk te vertalen naar de praktijk.
Wat mij bijzonder irriteert is dat veel van onze gebruikers nu net doen alsof je met een iPhone 4 niet normaal kunt telefoneren omdat de ontvangst altijd slecht zou zijn en de death grip meteen tot een afgebroken gesprek zou leiden. Van relativeringsvermogen of enige nuance is in veel reacties geen sprake.
Ach, laten we vooral niet doen alsof we hierdoor verbaasd zijn. Of het nu gaat om het gebruik van verkeerd soldeer door nVidia, een beveiligingslek in Windows of een falende antenne in een Iphone, sommige items brengen nu eenmaal het slechtste in de mens naar boven. Niets nieuws onder de zon.
De review van onder andere AnandTech en deze gebruikerservaringen van Engadget scheppen een heel ander beeld. In de reacties op de iPhone 4-artikelen van de afgelopen dagen staan een paar ervaringen uit eerste hand die melden dat de death grip niet reproduceerbaar is of geen probleem is in de praktijk. Kunnen we niet beter afgaan op dit soort ervaringen dan elkaar nakakelen?
It works both ways. Natuurlijk is het prima dat er ook mensen zijn die het signaalverlies niet kunnen reproduceren of in ieder geval geen last hebben van wegvallende gesprekken. Ja, die ervaringen moeten we gewoon meenemen. Maar laten we dan ook zo eerlijk zijn om de negatieve ervaringen te bagatelliseren. Aan de andere kant geldt voor elke gebruikerservaring dat N=1. Daarom is het zo interessant om een goede en uitgebreide review te hebben die toepasbaar is op onze eigen omgeving ipv de VS.
Het lijkt er meer op dat een bepaalde groep gebruikers revanche willen nemen op Apple vanwege onderbuikgevoelens die al een tijdje jegens Apple heersen. Apple wordt gehekeld vanwege zijn denk- en werkwijze die bepaalde tweakers niet aanstaat. Het bedrijf vraagt premium prijzen voor een product dat een vrij sterk gecontroleerde gebruikerservaring heeft en geen totale vrijheid biedt aan de gebruiker. Ook is er veel aandacht voor de vorm en minder voor het bieden van zoveel mogelijk functionaliteit of zo hoog mogelijke specs. Sommige tweakers kunnen het niet verteren dat zo'n product bijzonder succesvol is en veel media-aandacht krijgt.
Scherpe tegenstellingen ontstaan niet uit het niets. Apple heeft hard gewerkt om het suffe imago uit de jaren '90 om te bouwen naar een exclusieve status. Dat hebben ze gecombineerd met een aantal producten die bij het grote publiek erg populair waren en / of zijn. In dat proces hebben ze ervoor gekozen om zich hard af te zetten tegen mainstream producten, zoals Windows. Op http://www.apple.com/why-mac/ lees je bijvoorbeeld het volgende:
Why get a new PC to upgrade to Windows 7 when you can get a Mac? A Mac has better hardware, better software, a better OS, better support, and ... [knip]
Een dergelijke belofte gecombineerd met een bijzonder hoog prijspunt is een self fulfilling prophecy. Immers, als ik €1600 voor mijn laptop heb betaald, die specs heeft die ik elder voor zeshonderd euro minder krijg, dan moet ik die aankoop voor mezelf wel verantwoorden met 'Maar mijn unibody / OS / spatiebalk is beter'. Het is een bewust door Apple gecreëerde cultus, waar de leden zich graag mee laten zien. Om de boel nog eens erger te maken, faciliteren we die status aparte op GoT ook nog door een separaat subforum in te richten voor Apple producten, ondanks het feit dat ze prima in de 'normale' subfora zouden passen. Daarmee hebben we onszelf 'part of the problem' gemaakt.
Aan de andere kant is er inderdaad een groep mensen (en dat staat los van 'tweakers') die daar graag op duikt. Daar zijn legio redenen voor aan te voeren, maar het blijft hoe dan ook zielig om te zien hoe die mensen zichzelf kunnen laten gaan over een bedrijf.

Uiteindelijk ben ik van mening dat Apple dit over zichzelf heeft afgeroepen. Hoge bomen vangen veel wind en als je jezelf willens en wetens boven de rest wil positioneren, moet je ook accpeteren dat al je handelingen onder een loep worden gehouden. Als je, dat indachtig, beschouwt hoe Jobs en consorten deze kleine crisis tot nu toe aan zijn gelopen, dan kan ik niet anders dan concluderen dat ze een grote fout hebben gemaakt.

• punishedbrains
Dat hoge bomen veel wind vangen is logisch, maar dat Apple dit over zichzelf heeft afgeroepen vind ik vrij ver gaan. Natuurlijk zeggen ze beter te zijn dat een PC, Microsoft zegt dit ook over Apple, Google ook, HTC, Palm, etc. Als je een beetje goed kan discussieren zou je je totaal niet moeten laten leiden tot wat een bedrijf in een reclame-praatje zegt, maar tot de ervaring die je hebt of anderen ziet hebben met een product. Het is altijd erg jammer dat mensen zich zo focussen op de presentaties van Steve Jobs en de persoon zelf, terwijl ik daar niets mee van doen heb als ik de producten gewoon gebruik in mijn dagelijkse leven. Er zijn zoveel verhalen van niet werkende iPhones geweest bij iedere launch, waar ik nooit iets van heb gemerkt, dat ik natuurlijk niet zomaar de storm aan kritiek ga volgen als er weer iets dergelijk bij de product-launch opduikt, dat heb ik nu al 4x gezien. Als je gewoon rustig de bronnen erbij haalt, rustig kijkt wat ze nu echt zeggen, dan denk ik dat Femme het heel aardig heeft verwoord... in dagelijks gebruik is dit probleem bij lange na niet zo aanwezig als de indruk die wordt gewekt. De media zijn hier echter duidelijk op gestort en niet voor niets werden er meteen headlines met "Antenna-Gate" gebruikt... juicy stories.

Of het dus echt een probleem is, dat wacht ik nog even af. Ik veroordeel niemand op basis van de informatie die we nu hebben, goed onderzoek is vaak zo belangrijk. Als straks blijkt dat het dus idd onzin is geweest, draaien dan al die meningen plots bij? Ik heb mijn twijfels. Is het wel een probleem, dan sluit ik mij er bij aan.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Femme schreef op zondag 18 juli 2010 @ 01:14:
Het lijkt er meer op dat een bepaalde groep gebruikers revanche willen nemen op Apple vanwege onderbuikgevoelens die al een tijdje jegens Apple heersen.
[...]
Sommige tweakers kunnen het niet verteren dat zo'n product bijzonder succesvol is en veel media-aandacht krijgt.
Dat zijn nou net de drogredeneringen die uiteindelijk elke keer ten tonele wordt gevoerd om discussie onmogelijk te maken :N . Niet naar argumenten kijken, maar het proberen af te serveren van kritiek als onderbuikgevoelens en haat en dan doen alsof er geen probleem is. Erg jammer dat jij het ook doet, daarmee haal je het beter onderbouwde deel van je post omlaag.

Zeg dan gewoon "Er is van verschillende zijden veel kritiek op de verklaringen van Jobs; sommigen hebben het vertrouwen al lang verloren en accepteren het niet". Je wilt toch ook niet dat het omgekeerde wordt gezegd:
- Het lijkt er meer op dat een bepaalde groep gebruikers alles klakkeloos accepteren wat Apple ze voorhoud vanwege slaafse verafgoding die al een tijdje jegens Apple wordt getoond.
- Sommige tweakers kunnen het niet verteren dat niet iedereen zo'n product als perfect ziet en de kritiek veel media-aandacht krijgt.
Beide aanpakken (fanboy en hater) zijn fout. Maar kritiek geven op Apple is niet hetzelfde als haten, maar dat wordt wel zo gesuggereerd in de quote. En dat is jammer.
Steve heeft zijn commerciële belangen te verdedigen. Het is logisch dat hij nu niet gaat zeggen dat er bijv. in september een variant wordt verwacht met coating op de antenne. Dat zou slecht zijn voor de huidige verkopen van de iPhone 4 en zou tevens een signaal aan kopers afgeven dat de huidige iPhone 4 brak is.
Dat Jobs (tutoyeren lijkt me niet nodig) dat niet wil toegeven vanwege commerciele belangen is duidelijk en te begrijpen. Maar dan nog zijn er verschillende manieren om er mee om te gaan, en de Apple aanpak is de volledige ontkenning en het zeggen van "andere telefoons hebben het ook". Maar dat is geen excuus.

Maar het begrijpen van de aanpak van Apple betekent niet websites deze aanpak niet mogen ontleden als zijnde "Apple gaat een nieuwe iPhone uitbrengen in September waar ze de fout herstellen en men zal het als een "verbetering" presenteren". Juist onafhankelijke websites als GoT kunnen dan duidelijk de verschillende visies weergeven, door aan te geven wat de verklaring van Apple is en aan te geven wat de kritiek daarop is. En niet zoals de TS wil zoveel "nuance" dat er geen kritiek op de Apple-redeneringen wordt gegeven.

Misschien de topictitel aanpassen en eventueel verplaatsen naar het Apple forum? Het gaat niet echt meer om het nieuwsbericht :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 18-07-2010 14:53 ]

Pagina: 1