[Geheugen] Freqency/Speed vs Timing/Latency

Pagina: 1
Acties:

• Karasu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09-2025

Karasu

.,;:!'"'!:;,.

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe geheugenlatjes. Ik denk aan Corsair 2 x 4 GB DDR3.
Nu heb ik keuze tussen 1333/1600/1866/2000 Hz en timings varierend zoals 9-9-9-24 en 7-8-7-20 ..

Wat voor invloed hebben deze timings? Ik kan geen artikel vinden waar het wordt uitgelegd. Er werd mij al verteld dat deze te verwaarlozen zijn maar er kan makkelijk 100 eurie verschil in zitten. Of heeft iemand suggesties?

EDIT: Of zou ik beter gaan voor één latje van 8 GB?

[ Voor 6% gewijzigd door Karasu op 16-07-2010 19:29 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De timing geeft aan hoe lang het duurt voor de data klaar is. Dit is dus de latency (wachttijd) van het geheugen en is uitgedrukt in klokcycli.

De verschillende getallen geven weer wat de latency voor bepaalde operaties is. Bv het opvragen van een volledige rij uit het geheugen, de tijd vanaf het adres naar het geheugen gezonden wordt tot de volledige geheugenrij klaar staat om uitgelezen te worden. In de FAQ staat wat meer uitleg over de verschillende latencies.

Aangezien de latency uitgedrukt wordt in klokcycli is dat daar ook afhankelijk van. Geheugen van 1000MHz met een latency van 5 heeft evenlang nodig als geheugen van 2000MHz met een latency van 10.

Kort gezegd is geheugen met een kleinere latency (op gelijke frequentie) sneller maar je gaat niet altijd het verschil merken. Aangezien de meeste geheugens al heel snel zijn. Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de applicatie. Sommige applicaties hebben baat aan een hoge geheugen-snelheid en/of lage geheugen-latency, andere hebben gewoon meer nood aan véél geheugen.

Edit: 1 latje van 8GB? kijk eerst nog maar eens na of je systeem dat aankan. Een i7 3-channel systeem kan ook maar tot 24GB met 6 sloten. Dat is maar 4GB per slot. Of je ook latjes van 8GB er zo maar ik kan steken weet ik niet 100% zeker maar het lijkt me van niet.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 17-07-2010 00:59 ]