Webserver achter dynamisch IP met DynDNS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:01
Na jarenlang een vast IP-adres gehad te hebben ben ik nu "overgeleverd" aan Ziggo en zal ik het zonder moeten doen. Dat is niet zo handig, omdat ik een servertje heb waar een domein aan gekoppeld is (posttoast.nl). Nu leek het mij mogelijk om middels DynDNS dit klusje te klaren: eventjes in mijn router (die dit ondersteunt) wat gegevens invullen en de DNS-records van mijn domeinnaam verwijzen naar mijn DynDNS account via een CNAME. Maar blijkbaar doe ik iets verkeerd, want mijn domein is niet meer bereikbaar van buitenaf. Ik kan wel werkende subdomeinen aanmaken (test.posttoast.nl), maar ik wil dat alles (dus *.posttoast.nl) uitkomt op mijn server.

Nu stond er eerst een A-record in mijn DNS instellingen die "posttoast.nl" verwees naar mijn vaste IP-adres. Maar ik kan geen CNAME aanmaken met alleen "posttoast.nl" erin. Er moet iets bij, bijvoorbeeld dus eerder genoemde "test" subdomein.

Wat doe ik verkeerd? Hieronder een screenshot van mijn DNS instellingen:

DNS instellingen posttoast.nl

Noot: ik begrijp wel iets van DNS, maar het is bepaald niet mijn vakgebied. Het zou dus heel goed kunnen dat ik er gewoon geen zak van begrepen heb en dus enorm loop te prutsen :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

https://support.dnsmadeea...iewarticle&kbarticleid=14

Je kunt dus geen CNAME hebben met MX op dezelfde naam. Ik heb ditzelfde probleem opgelost door de FreeDNS-service van NameCheap te gebruiken, waarmee je gewoon een A-record kan gebruiken. Op mijn server heb ik ddclient draaien om NameCheap op de hoogte te houden van m'n IP. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 16-07-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ah, ok, dat is onhandig zeg. Want dan moet je dus inderdaad een tooltje op je server gaan installeren. Nou ja, als het niet kan dan kan het niet :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Tja, ik heb dus hetzelfde probleem gehad. Ik had dan een DNS-host die het wel toestaat een CNAME te maken op het root-domein, maar toen ik dat dus gedaan had, konden sommige mailservers geen mail meer sturen naar mijn Google Apps-domein. (Uiteindelijk is dat dus een logisch gevolg, omdat de MX-records dan dezelfde naam hebben als de CNAME.)

Dus ook al zou je het kunnen instellen, is het een absolute afrader. Nu heb ik het dus met zo'n tooltje opgelost en het bevalt me zo ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de praktijk heb je bij Ziggo ook altijd hetzelfde ip-adres, mist je het mac-adres niet veranderd.
Met een router heb je dus ook jaren hetzelfde ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 23:01:
In de praktijk heb je bij Ziggo ook altijd hetzelfde ip-adres, mist je het mac-adres niet veranderd.
Met een router heb je dus ook jaren hetzelfde ip-adres.
Tja, maar "in de praktijk" is me net even te listig. Zul je zien dat ik vier weken op vakantie ben en dat ze dan even opnieuw adressen gaan uitdelen. Bijbmijn oude provider (TweakDSL) heb ik maar 1 keer een nieuw IP gekregen en daarover kreeg ik heel bijtijds een waarschuwing per mail.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Zolang jou mac adres hetzelfde blijft kun je rustig 3 maanden op vakantie gaan zonder dat je ip verandert. ;)
Ik heb 1,5 jaar hetzelfde ip gehad tot ik een nieuwe kreeg en dit was mijn eigen doen.
Pagina: 1