• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44
Ik heb het volgende vreemde probleem met mijn HP 3260NL Slimline. In deze PC zit een ASUS OEM moederbord Locktite (http://h10025.www1.hp.com...l&cc=nl&docname=c00916910)

Ik heb de processor (E2140) vervangen door een E6400 en de PC start gewoon op. Echter is de snelheid van de PC niet standaard 2,13 Ghz, maar loopt hij slechts 1,56 Ghz wat de snelheid is van de oude processor.
Er is nergens een BIOS update van het moederbord te vinden, ik heb deze al gereset, maar dit helpt helaas niets. Als ik een INTEL tool draai komt daarin ook de melding:

Expected CPU Frequency is --> 2.13
Detected CPU Frequency is --> 1.61909
CPU Frequency Test Passed with Warning!!!

The processor frequency could be affected by over-clocking or power management
features. Intel(R) does not support over-clocking of its processors.
Over-clocking is not compatible with the Intel(R) Processor Diagnostic Tool.
In order to ensure the processor frequency is not affected by these, please
enter BIOS and load defaults and disable any 'Over-Clocking' or power
management features that may be affecting processor frequency. Also please set
any software applications which control power management features to default.

Is er iemand met een geweldig idee?

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 16:56

Unagi

Always aware...

The processor frequency could be affected by over-clocking or power management
features.
Heb je dat al uitgesloten?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
Ik heb al wel eens een geweldig idee om met te beginnen:
In order to ensure the processor frequency is not affected by these, please
enter BIOS and load defaults and disable any 'Over-Clocking' or power
management features that may be affecting processor frequency. Also please set
any software applications which control power management features to default.
Wat denk je van gewoon de instructies te volgen? ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• screamhouse
Ik heb een OEM Mobo, daar valt echt niets in te stellen. Ik heb ook een PC met een Gigabyte en daar kan ik alles instellen. Ben niet briljant, maar heb alles al geprobeerd in BIOS. Dus als het zoooo simpel was had zelfs ik het gevonden. Er loopt ook geen software ofzo

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Hij heeft de bios toch al gereset, dan staan al die dingen dus weer standaard.
De processor is wel compatibel met het moederbord? en heb je de fan er weer goed opgezet nadat je de processor hebt verwisseld? (nieuwe koelpasta?)

Incompl te

• screamhouse
Yep, CPU is compatible en nieuwe pasta gebruikt. PC werkt ook gewoon normaal, alleen ik doe er geen andere CPU in om dan dezelfde snelheid te houden :)

• ArnoAG
Temperatuur is normaal?
Voeding is goed?
heb je er verder dingen aan veranderd of is ie verder origineel?

Incompl te

• screamhouse
Temp is 40. Zit al een half jaar een 4550 videokaart in. Probleem zit hem m.i echt in het bios. Die zegt gewoon dat het een E2140 1,6 Ghz is, terwijl windows wel een E6400 ziet. Ik kan er ook niet bijkomen in het BIOS. Is er niet zoiets als CTRL-F1 zoals bij de Gigabyte mobo's?

• ArnoAG
Je kan in de bios je kloksnelheid niet op manual zetten? normaal zijn daar wel opties voor met Asus moederborden

[ Voor 94% gewijzigd door ArnoAG op 16-07-2010 18:25 ]

Incompl te

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
Kijk eens met CPU Z op welke waardes de FSB en multiplier staan.

Bij een afwijkende FSB:
Probeer eens met SetFSB de FSB correct in te stellen.

Bij een afwijkende multiplier:
Kijk eens of er een andere bios beschikbaar is voor je moederbord.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ArnoAG schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 18:06:
Je kan in de bios je kloksnelheid niet op manual zetten? normaal zijn daar wel opties voor met Asus moederborden
Het is misschien wel een asus moederbord, maar wel een oem van HP. En HP timmert zijn pc's potdicht. Daar is weinig in te stellen en weinig te upgraden. Daar zijn die dingen gewoon niet op gemaakt.

Ik denk dat ze bij HP redeneren dat als de klant de huidige pc te sloom vind, dat die klant dan maar een geheel nieuwe pc moet kopen. Uit oogpunt van marketing helemaal niet eens zo een slecht idee.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:16

Nemesizz

Untouchable

Reepje schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 18:39:
[...]

Het is misschien wel een asus moederbord, maar wel een oem van HP. En HP timmert zijn pc's potdicht. Daar is weinig in te stellen en weinig te upgraden. Daar zijn die dingen gewoon niet op gemaakt.

Ik denk dat ze bij HP redeneren dat als de klant de huidige pc te sloom vind, dat die klant dan maar een geheel nieuwe pc moet kopen. Uit oogpunt van marketing helemaal niet eens zo een slecht idee.
Ik vermoed dit ook een beetje, gebeurt wel vaker bij OEM PC's. Daar word opzettelijk alles dichtgetimmerd en opzettelijk weinig compatebility ingebouwd. Theoretisch zou het bord bijvoorbeeld (chipset wise) die processor wel aankunnen, maar hebben ze de support uit de BIOS gelaten zodat het niet (goed) werkt.
Dan word je gedwongen om eigenlijk je hele PC te vervangen. Ook zijn er vaak geen BIOS updates te krijgen (en die er zijn fixen alleen foutjes, voegen geen nieuwe features of support op voor nieuwe processors ofzo).

• screamhouse
Yep, potdicht, heb een ander forum gevonden puur over mijn PC. Ga daar eens rondneuzen Thx allemaal
Pagina: 1