Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:18
Ik heb een computer met een MSI P7N Diamond moederbord:
  • Nvidia nForce 780i SLI northbridge
  • Nvidia nForce 570i SLI southbridge
  • BIOS v1.3 (niet de nieuwste, maar zou volgens changelog niet moeten uitmaken voor S.M.A.R.T.)
Het bord wordt gebruikt in combinatie met:
  • Intel Postville G2 SSD
  • Samsung SpinPoint F1 1TB (HD103UJ)
  • Windows 7 Professional x64
  • Nvidia nForce driver 15.53 (nieuwste versie)
Het probleem is nu dat ik met geen enkel programma de S.M.A.R.T.-data van de disks kan uitlezen, terwijl in de BIOS bij beide disks de S.M.A.R.T.-functie is ingeschakeld. In het BIOS is tevens te zien dat S.M.A.R.T. voor beide disks 'Supported' is. Het vreemde is dan wel weer dat 'NVIDIA System Monitor' wél een disk-temperatuur aangeeft, onbekend van welke schijf precies.

Tools zoals Speccy, Speedfan, HD Tune en HDDLife kunnen dus geen data uitlezen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agil1ty
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-11-2021
Waarom wil je S.M.A.R.T. aanzetten? Heb je problemen met de HDD gehad? Geen idee waarom hij de HDD niet uit wil lezen, al verschillende SATA poorten geprobeerd? Weet je 100% zeker dat de HDD S.M.A.R.T. monitoring ondersteund (meeste HDDs doen dit wel).

Hopelijk komt er snel iemand die je hier bij kan helpen. Laat even weten of andere SATA poorten (op je mobo) heb probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Ik heb (nog) geen problemen met de disks, gelukkig. Echter wil ik onder andere de temperaturen graag kunnen monitoren, om problemen te voorkomen.

Een andere sata-poort heeft ook niet gewerkt. Ik heb ook even Ubuntu 10.04 opgestart van een LiveCD, maar ook de disk utility van Ubuntu krijgt geen toegang tot de S.M.A.R.T.-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
offtopic:
Temperatuur HDD weinig invloed op betrouwbaarheid

Het monitoren van je schijven zal je niet gegarandeerd redden van falende harde schijven. Hopelijk heb je ook nog een backup oplossing geimplementeerd.

Wat geven de tools van samsung aan? Naar mijn weten draaien deze ook vanaf een bootable cd (zonder host operating system dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
De tools van Samsung zelf kreeg ik niet aan de praat. HDD S.M.A.R.T. Viewer 2.00 blijkt vanaf een boot-cd wel de data te kunnen uitlezen, wanneer de disks op sata-poort 3 t/m 6 zijn geprikt. Deze poorten lijken aan de MCP55-controller te zitten, die van de nForce-chipset dus. Poort 1 en 2 zitten waarschijnlijk aan de Jmicron-controller.

Onder Windows en Ubuntu kan ik echter nog steeds geen data uitlezen.

offtopic:
Ik snap dat het monitoren van een disk natuurlijk absoluut geen garantie is om het falen ervan te voorkomen. Om dataverlies te voorkomen zijn er inderdaad backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:11
Probleem is dus alleen aanwezig als de schijven aan de Nforce controller hangen? Volgens mij heeft mijn moederbord thuis dezelfde southbridge dus ik kan proberen of het bij mij werkt (met WD schijven ipv samsung, maar mischien heb ik nog een samsung ergens liggen). Op welke instellingen heb je de nforce staan in de bios? (RAID, AHCI, legacy ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klinkt gek, maar zet SMART eens uit in je BIOS. Op veel moederborden wil deze functie alleen zeggen dat het moederbord een waarschuwing geeft bij de boot als er een SMART waarde onder of boven de treshold is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Aragnut schreef op maandag 19 juli 2010 @ 10:44:
Probleem is dus alleen aanwezig als de schijven aan de Nforce controller hangen? Volgens mij heeft mijn moederbord thuis dezelfde southbridge dus ik kan proberen of het bij mij werkt (met WD schijven ipv samsung, maar mischien heb ik nog een samsung ergens liggen). Op welke instellingen heb je de nforce staan in de bios? (RAID, AHCI, legacy ....)
Ze draaien in AHCI-modus. Aan de nForce-controller (poort 3 t/m 6) kan ik de gegevens nog wel uitlezen met die bootable dos-tool, maar niet in Windows. Op poort 1 en 2 (vermoedelijk aan Jmicron-controller) lukte zelfs dat niet eens.
Admiral Freebee schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:26:
Het klinkt gek, maar zet SMART eens uit in je BIOS. Op veel moederborden wil deze functie alleen zeggen dat het moederbord een waarschuwing geeft bij de boot als er een SMART waarde onder of boven de treshold is gekomen.
Je hebt gelijk :F , echter deze functie uitzetten helpt ook niet en dat is dan wel logisch natuurlijk.
Pagina: 1