• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-02 13:21
Mede tweakers,

Ik draai hier nu al een tijdje een homeserver die devolgende taken heeft:
- Fileserver voor ongeveer 3 gebruikers die er tegelijk overheen harken.
- Printserver, laser en inktjet
- Downloaden van de nieuwsgroeppen
- Streaming media naar multimediabox

Hij gaat er in de toekomst nog taken bij krijgen (nog niet precies bekend)

Soms dan loopt hij een beetje achter de feiten aan en staat de CPU load voor lange tijd op 100%, dit vooral tijdens het uitpakken van grote bestanden.
Ik loop al een tijdje ermee rond om het ding eens te gaan upgraden, de setup nu:

P4 2.8Ghz Northwood 5.25 x 533mhz (geen H-T)
Intel springdale i865-G chipset
1gig ram ddr pc 2100
320gb p-ata disk
4x 2Tb samsung ecogreen F3 via sata controller
VGA kaart is denk ik niet bijster interesant voor een server :+
onboard 1gbps lan

Misschien stom wat ik nu ga zeggen maar ik heb hier 2 goed werkende P3 tualatin 1.4 GHz P3-S 1400/512/133 cpu's liggen (matched pair)

Maar geen plankje en geheugen.

Is het zinvol om te zoekken naar een goed moederbord voor de P3's? of zeggen jullie van bespaar je het geld en de moeite en koop iets anders. (tips graag :) )

Bedankt

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, is een optie, beter zou dan nog zijn om gewoon hele nieuwe hardware uit te gaan zoeken....

Gooi er eerst eens 3gb ram tegenaan, dit scheelt je al flink wat, daarnaast misschien een kleine loadbalancer er tussen voor het vele ram-verkeer.

ik draai een vergelijkbare bij een kennis als main-servertje voor zijn bedrijf, hier hangen 7 man continue aan te werken en dit draait meer dan goed genoeg (wel dus met meer geheugen)

Wabbawabbawabbawabba

• casemodder
Bedankt voor de geheugentip,

Ben al aan het speuren voor geheugenbankjes erbij.

Maar zou het verschil met een dual tualatin groot zijn?

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bespaar je de moeite en neem een goedkope dual core AMD. Bespaart je volgens mij een hoop energie (niet dat P3's nu veel stroom gebruiken maar een goedkope dual core AMD zal zeker weten een stuk sneller zijn, en 64bits en virtualisatie ondersteunen mocht je dat later willen). En het geheugen en moederborden zijn goedkoop.

Voor 150 euro kom je al heel end :)

Ik denk dat je met het uitpakken van bestanden erop achteruit gaat met die P3's.

Je zou hier eens wat inspiratie op kunnen doen:
Show je Server deel 4

Daar komen dit soort dingen geregeld naar voren, en wordt ook energieverbruik vaak besproken..

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 17-07-2010 14:59 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• casemodder
Okej, nou dat is een duidelijk antwoord waar ik iets aan heb :)

Ik zal dat servertopic eens doorspitten >:)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daarnaast is http://www.servethehome.com/ ook wel eens leuk om door te neuzen :)
Die P3's zijn leuk, maar missen gewoon echt de punch als je er meer mee wil doen.

Mijn P3 bakkies gaan dan ook op de schroothoop zodra ik mijn P35/Q6600 met 8GB tot ESXi4 converteer - het is nu nog mijn desktop PC maar dient nu al hoofdzakelijk als VMware host.
Als desktop vervanging komt er een H/P55 bord met een i5-650, en zelfs die opstelling draait qua vermogen beter dan die quad en is nog zuiniger qua verbruik ook.

Je kan echt beter sparen voor een Clarkdale-based oplossing of een gelijkwaardige AMD set, daar ga je ook met je stroomrekening meer aan hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1