Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenboumans
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:21
Besten,

Ik heb een tijdje geleden mijn oudere moederbord vervangen door de P5Q Deluxe. Hierop zitten 2 kaartjes van ieder 2 GB DDR2 (totaal 4GB dus) aangesloten. Het probleem is dat mijn Windows (Ultimate) 7 64x installatie maar 3,25 GB van de 4,00 GB als beschikbaar ziet. Ik heb natuurlijk zelf gegoogled met als uitkomst dat Memory Remap aangezet moest worden. Nadat ik dit gedaan had bleef er nog maar 3,00 GB werkgeheugen als beschikbaar over in Windows. Ik heb geen onboard grafische kaart dus die ene GB zou niet gereserveerd moeten zijn (neem ik aan?).

Kunnen jullie mij helpen?

Mijn Specs:
- Mobo: P5Q Deluxe
- Geheugen: 4GB DDR2
- CPU: Intel Q6600 2 Quad Core
- 3D Kaart: ATI HD 4850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 21:56

M2M

medicijnman

Abbadon in "RAM FAQ"

edit: bij mij werkte de memory remap functie ook niet naar behoren (P5Q-E). Ik had uiteindelijk na memory remap nog 2.8 GB over... :/

maar weet je zeker dat je windows versie 64 bit is?

[ Voor 66% gewijzigd door M2M op 16-07-2010 17:15 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenboumans
Jazeker, Bij de systeem eigenschappen staat:

Type Systeem: "64 bitsbesturingssysteem"

Bovendien heb ik ook 64 bits software geinstalleerd. Program Files en Program Files (x86) mappen zijn ook aangemaakt. Heb je het probleem kunnen oplossen bij jou?

*Wat ik vergeten was te melden is dat ik de EFI van dit moederbord heb geïnstalleerd. Ik zie net op andere fora's dat mensen daardoor ook last hebben van dit probleem. Ik ga dus eerst de originele bios maar eens terug zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door jeroenboumans op 18-07-2010 10:23 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook in je BIOS of je BIOS ook daadwerkelijk je 4 GB geheugen herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 21:56

M2M

medicijnman

jeroenboumans schreef op zondag 18 juli 2010 @ 10:17:
Jazeker, Bij de systeem eigenschappen staat:

Type Systeem: "64 bitsbesturingssysteem"

Bovendien heb ik ook 64 bits software geinstalleerd. Program Files en Program Files (x86) mappen zijn ook aangemaakt. Heb je het probleem kunnen oplossen bij jou?

*Wat ik vergeten was te melden is dat ik de EFI van dit moederbord heb geïnstalleerd. Ik zie net op andere fora's dat mensen daardoor ook last hebben van dit probleem. Ik ga dus eerst de originele bios maar eens terug zetten.
nou ja, ik installeerde win7 64 bit en had geen problemen meer.. Vandaar mijn vraag ook. Toch ben ik bang dat je heel erg goed moet gaan zoeken naar antwoorden op je vraag. Want het meeste antwoord wat je zult vinden is dat je een 64 bits OS moet installeren.

een kleine zoekactie levert dit resultaat op: klik (zoeklink)

Niet helemaal jouw hardware, maar het is iig een beginnetje.

edit: en dan nog een klein testje, als je in de bios gechecked hebt (of in de post voorbij hebt zien komen) dat je pc 4 GB geheugen bevat, draai dan ook even een memory check tooltje van de ultimate boot cd. Iets als memtest86(+) ofzo. Die geeft namelijk ook weer hoeveel geheugen die heeft alloceren. Eventueel een linux boot cd downloaden en draaien. Dan kun je waarschijnlijk het windows OS aanwijzen als schuldige

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 18-07-2010 22:01 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenboumans
Ik heb het probleem opgelost.

De EFI bios van Asus m.b.t. het P5Q Deluxe moederbord geeft vaker problemen met memory remapping. Ik heb de originele bios weer geinstalleerd en heb mijn 4 GB geheugen weer "terug" gekregen.
Pagina: 1