[wifi] draadloos in bedrijfsgebouw (antennes?)

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

wij moeten een offerte maken voor een bedrijf waar o.a. draadloos moet voorzien worden. Het betreft een gelijkvloers en een eerste verdiep (betonnen gebouw met op eerste verdiep betonnen scheidingsmuren).

Als wij het project toegewezen krijgen wordt er uiteraard een site-survey uitgevoerd (externe firma).

Wij hebben niet de ervaring om op zulke schaal draadloos te voorzien maar ze hebben een andere offerte en die spreken van 2 antennes (om te beginnen).

Wat bedoelen ze met 2 antennes?

Zijn dit dan 2 access points met zwaardere antennes op? Dit kunnen toch geen losstaande antennes zijn? Je hebt toch een zender nodig? Of sluit je die extra aan op een access point?

Heeft iemand een idee van wat die antennes zijn? Ik heb even zitten zoeken en mijn oog laten vallen op 2 "Cisco Small Business WAP4410N Wireless-N Access Point"s. Dit access point is maar 2dBi dus denk ik veel te weinig?
Ik heb wel een antenne gevonden (Cisco Aironet Antenna Kit Omni (12dBi)) maar waar sluit je die dan op aan?

Als iemand wat duidelijk kan brengen zou ik dat ten zeerste op prijs stellen.

Thx

Simke

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pfff...

Ik mis een boel info om iets zinnigs te kunnen zeggen... Is het een verdieping van 10x4 meter of is het 200x80 meter... Wat is de verwachte belasting op het WLAN? Wat voor apparatuur wordt daarvoor geoffreerd? Zijn er al tests gedaan qua beton voor wegvallen/afzwakken signaal?
Wij hebben niet de ervaring om op zulke schaal draadloos te voorzien...
Zegt dat al niet genoeg (no offense)...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:55
Als je al niet weet wat een antenne is blijf er dan van af!
Hier zeggen we, schoenmaker blijf bij je leest (doe wat je altijd doet)

• Simke
MAX3400 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 11:22:
Pfff...

Ik mis een boel info om iets zinnigs te kunnen zeggen... Is het een verdieping van 10x4 meter of is het 200x80 meter... Wat is de verwachte belasting op het WLAN? Wat voor apparatuur wordt daarvoor geoffreerd? Zijn er al tests gedaan qua beton voor wegvallen/afzwakken signaal?
Mijn excuses. De grootte weten we ook nog niet, alsook niet hoeveel muren of dergelijke er tussen staan, vandaar dat we er moeten van uitgaan dat er 2 antennes komen. (ruwbouw staat er)
Er zijn nog geen tests gedaan ivm signaalverlies.

Beneden is de fabriekshal (redelijk open ruimte) waar af en toe een laptop moet draadloos verbinding hebben (PC's beneden zijn met kabel aangesloten). Boven is een loft en daar moet overal draadloos signaal zijn.

Wat de andere firma voorgesteld heeft is mij niet bekend.
Zegt dat al niet genoeg (no offense)...
No problem, maar we moeten ook verder durven gaan hé.

Het is vooral proberen teweten komen wat ze bedoelen met die antennes (op access point oid?).
Daar ben ik ook nog verder naar aan het zoeken...
tlpeter schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 11:31:
Als je al niet weet wat een antenne is blijf er dan van af!
Hier zeggen we, schoenmaker blijf bij je leest (doe wat je altijd doet)
Uiteraard weet ik wat een antenne is, het is de aansluiting op ed dat ik uitzoek...

[ Voor 12% gewijzigd door Simke op 16-07-2010 11:34 ]

Simke

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25

lier

MikroTik nerd

Hoe kan je eerst een offerte opleveren en daarna pas een site survey doen ?
No problem, maar we moeten ook verder durven gaan hé.

Het is vooral proberen teweten komen wat ze bedoelen met die antennes (op access point oid?).
Daar ben ik ook nog verder naar aan het zoeken...
Verder durven is prima, maar je moet wel realistisch blijven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Simke
lier schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 11:38:
Hoe kan je eerst een offerte opleveren en daarna pas een site survey doen ?
Juist, maar wij gaan/mogen geen €500 metingskosten laten uitvoeren en het risico lopen dat we de offerte niet hebben en uit onze zak betalen.
Verder durven is prima, maar je moet wel realistisch blijven.
Versta ik perfect, als idd blijkt dat wij er niet gaan geraken zullen wij de firma die de meting doet het materiaal laten plaatsen met wat zij voorstellen.

Simke

Pagina: 1