Toon posts:

[Win7] Homegroup & netwerk delen

Pagina: 1
Acties:

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Ik ben het overzicht op het moment helemaal kwijt, ik begrijp er werkelijk helemaal niets meer van, en ik hoopte dat iemand hier verheldering kan geven over het volgende.

De situatie: een laptop en een computer, beide Windows 7 professional draaiend en beide van mij, dus wat mij betreft kunnen alle mappen en bestanden gedeeld worden. Wellicht relevant: ze hebben allebei dezelfde gebruikersnaam, wachtwoord en werkgroep (hoewel ik dat, om nu even te testen veranderd heb - gebruikersnaam en werkgroep zijn nu anders).

Nu zat ik eens te kijken naar wat de mogelijkheid tot delen zijn in Windows 7, vooral de homegroup leek mij wel handig omdat ik in principe niet meer nodig heb dan de bibliotheken die aangemaakt zijn op beide computers. Dus ik dat opgezet, de boel gedeeld en dat werkte prima. Echter, tot mijn verbazing waren alle mappen die in de bibliotheken staan nu ineens ook gedeeld over het netwerk. Aangezien er hier nog meer computers zijn in het netwerk ben ik niet zo blij met het feit dat iedereen nu bij die gedeelde mappen kan.

Dus ik probeerde sharing voor een willekeurige map uit te zetten, wat tot gevolg had dat ook in de homegroup de map nu niet meer beschikbaar was. Vervolgens probeerde ik alleen met de homegroup te delen: rechtermuisknop op de map, properties, sharing, share, en vervolgens de homegroup toevoegen. Dit had echter weer tot gevolg dat ik die map ook via het netwerk gewoon kon benaderen (ipv alleen de homegroup). Ik heb nog getest of het toevallig kwam omdat Windows wist dat hij toch in die homegroup zat en hem daardoor toegang gaf, maar ook nadat ik die homegroup had verlaten kon ik nog gewoon bij die map.

Ik vraag me nu dus af hoe delen werkt in Windows 7. Het zou, volgens Googles zoekresultaten, ook mogelijk moeten zijn om een map te delen met een bepaalde gebruiker over het netwerk, maar als ik op locaties klik, komt alleen de huidige computer tevoorschijn. Als ik gewoon "LaptopScott\Scott" intype bij gebruikers, kan Windows die gebruiker niet vinden.

Wat ik uiteindelijk wil, is een homegroup instellen waarin ik libraries deel om zo snel toegang te krijgen, maar ook bepaalde andere mappen delen tussen alleen mijn computers (eventueel met een gebruikersnaam en wachtwoord, zodat ik iemand anders ook even snel toegang kan geven. Windows geeft aan dat dat nu al het geval is, maar dat is het dus niet - ook niet nadat ik mijn accountnaam en werkgroep veranderd heb van mijn laptop). Iemand anders moet dus standaard geen toegang hebben. Echter, ik heb er nu zo veel tijd ingestopt inmiddels (en maar zoeken en googlen, maar ik kreeg nergens een echt antwoord uit, alleen uitleg hoe je deelt via homegroup en gewoon over het netwerk, maar niet wat nou de verschillen waren en hoe je die verschillen kon gebruiken), dat ik sowieso wel benieuwd ben naar hoe het nou werkt. Misschien dat iemand hier me de juiste richting op kan sturen ?

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Niemand die dit weet ? ;(

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee