Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag jullie mening en advies horen over de volgende situatie.

Ik ben op het moment bezig met het afronden van mijn hbo wat inhoudt: een afstudeerstage. Mijn opdrachtgever vroeg mij heel informeel of ik zin had om na de stage bij het bedrijf te blijven werken. Ik heb toen gezegd dat ik eerst nog een master wilde doen. Maar dat ik nog wel 1 dag in de week wil blijven werken als bijbaan. Hij vond het in eerste instantie jammer maar ging er wel mee akkoord en ik heb een contract aangeboden gekregen voor 8 uur / week.

Op het moment dat het contract in gaat zal ik nog geen hbo diploma hebben maar dat zal ook niet lang duren. Ik ben dus van mening dat mijn salaris ook gericht moet zijn op een startende hbo-er. Nou staat er het volgende in mijn contract: "Het loon bedraagt € 10,98 / uur exclusief vakantietoeslagen ... Bij dit uurloon wordt het vakantiegeld a € 0,88 per uur en afkoop vrije dagen a € 1,14 / uur verloond.

Voor een fulltime maand zou dit dus 10,98*40*4 = € 1756,80 betekenen. Maar dan reken ik vakantietoeslag en afkoop vrije dagen dus mee. Als ik dit niet doe kom ik uit op € 1433,60 / maand. Wat mij erg weinig lijkt.

Nou heb ik hiervoor nog een stage bij dit bedrijf gelopen en daarna heb ik ook 8 uur / week daar gewerkt naast mijn hbo-studie. Destijds kreeg ik € 10,90 / uur (vakantiegeld a € 0,87 en afkoop vrije dagen a € 1,05). Wat betekent dat ik er nu 8 cent op vooruit ga.

Mijn vragen:
1. welk maandsalaris moet ik nu aanhouden om te vergelijken, met of zonder vakantiegeld en afkoop vrije dagen?
2. is het salaris in beide gevallen niet wat aan de lage kant?

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, het is misschien wat laag maar hoeveel "officiele" werkervaring heb je?

Je kan het ook anders zien; je bouwt je stage-ervaring uit en bij goed/positief resultaat kan je later op je CV trots vermelden dat je zo goed beviel dat ze je langer wilden hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zou het ook al heel wat vinden toen ik studeerde had ik de grootste moeite om uberhaubt een baan in mijn richting te vinden tijdens m'n studie. Bekijk het van de werkgever zijn kant, hij kan eerlijk gezegd vrij weinig met je ondanks je kunnen maar door je beperkte inzet maakt het lastig om je op een project te zetten.

Verwijderd

Je vertelt niet over welke studie- / werkrichting het gaat, maar over het algemeen kun je wel stellen dat een baan van 1 dag per week niet 'volledig' op HBO (of WO) niveau zal zijn, simpelweg omdat je met één dag per week voor een hoop taken (direct klantcontact, kortlopende zaken, snel kunnen schakelen) inherent ongeschikt bent. Daarom is het, in de meeste gevallen, ook logisch dat je uurloon lager zal liggen dan iemand met een part- of fulltime functie.

Een kleine 11 euro/uur (excl. vakantiegeld) is overigens een redelijk salaris voor een studentenbaantje. Zeker geen vetpot, maar ook zeker geen slechte deal. moet ik onder afkoop vrije dagen begrijpen dat jij nu dus geen vrije dagen meer krijgt? dat zou wel een wat hinderlijke constructie kunnen zijn

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 23:17 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als bijbaan naast verdere studie, moet je de lonen en mogelijkheden vergelijken met vakken vullen, hamburgers flippen,... Dan is ongeveer 11 euro per uur niet slecht betaald en je kan daar iets op niveau (en waarschijnlijk ook leuk is) doen ipv in de brandende zon putjes scheppen. Wees blij dat je iets leuks en goed betaald hebt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Tja het is minder dan ik 8 jaar geleden als bijna WO afgestudeerde verdiende met een bijbaan. Als de baan gewoon op HBO niveau is dan zou ik eerder richting 1800 bruto dan 1400/1500 rekenen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:15:
Je vertelt niet over welke studie- / werkrichting het gaat, maar over het algemeen kun je wel stellen dat een baan van 1 dag per week niet 'volledig' op HBO (of WO) niveau zal zijn, simpelweg omdat je met één dag per week voor een hoop taken (direct klantcontact, kortlopende zaken, snel kunnen schakelen) inherent ongeschikt bent. Daarom is het, in de meeste gevallen, ook logisch dat je uurloon lager zal liggen dan iemand met een part- of fulltime functie.
Och, als programmeur of andere jobs in bijvoorbeeld IT is het prima mogelijk. En dan nog zou het richting een HBO startsalaris horen te liggen. Doorgroeien is uiteraard andere koek bij slechts een 1/5 dienstverband.

[ Voor 68% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2010 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Max Ik ben na de eerste stage van 10 weken begonnen op 1 februari en heb toen ongeveer elke week 8 uur gemaakt en tijdens de vakantieperiode wat meer. Na de vakantie heb ik een half jaar stage gelopen in het buitenland en daarna de afstudeerstage ook van een half jaar.

@mockingbird Ik heb informatica gestudeerd. Het bedrijf maakt financiële planning/advies software. Hoewel ik zelf geen financiële kennis heb hebben ze ook genoeg "gewone" programmeurs nodig.

Ik gok inderdaad dat ik dan geen recht heb op vrije dagen. Maar tijdens mijn vorig dienstverband was het vrij nemen geloof ik niet zo'n probleem.

@rapture: ik heb ook nooit gezegd dat ik er niet blij mee ben, integendeel, hartstikke leuk bedrijf. Maar ik vroeg me zo af of iemand die een hbo-diploma heeft niet meer hoort te krijgen voor een bijbaan. Het leek mij wat aan de lage kant.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 23:33 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:08

André

Analytics dude

Als je maar 1/5e van de normale tijd aanwezig bent mis je veel zaken en dat maakt je veel minder waard dan die 1/5e. Ik vind het dus niet zo'n gekke beslissing. Stel dat je 10% van je tijd aan innovatie mag doen, dat is dat bij jou 0,8 uur maar bij een fulltimer 4 uur.

Je kunt niet zomaar klakkeloos een normaal salaris door 5 delen en zo je waarde bepalen :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
André schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:23:
Als je maar 1/5e van de normale tijd aanwezig bent mis je veel zaken en dat maakt je veel minder waard dan die 1/5e. Ik vind het dus niet zo'n gekke beslissing. Stel dat je 10% van je tijd aan innovatie mag doen, dat is dat bij jou 0,8 uur maar bij een fulltimer 4 uur.

Je kunt niet zomaar klakkeloos een normaal salaris door 5 delen en zo je waarde bepalen :)
Dit, en met 13 euro/uur voor wat feitelijk een bijbaan is zou ik niet te hard klagen. Je bent primair aan het studeren, niet aan het werken. Ook betaal je met 0.2 FTE (WTF in goed nederlands - werktijdfactor 8)7 ) basically geen belasting, wat nogal uitmaakt vergeleken met fulltime. Je baas weet dat ook wel, dus je zult toch met argumenten moeten komen. Werkervaring bij het bedrijf misschien? Een euro ofzo extra per uur op het basisloon kun je proberen (kost hun ook niet zo extreem veel en verhoogt ook die andere twee bedragen iets, en dan weet je meteen of ze je echt graag willen houden) maar daar voorbij denk ik dat je toch snel je hand overspeelt. Het argument is dan dat je er al een tijdje werkt. Je kunt het altijd proberen, als je daar een redelijk argument voor noemt zoals bovenstaande zeggen ze hooguit "nee" en dan kun je alsnog besluiten het maar zo te laten.

Nog even voor het idee, baantjes als studentassistent aan een universiteit - waarvoor je dus zelf in eerdere jaren goede cijfers moet hebben gehaald bij het betreffende vak - verdienen ook zo rond de 11-13 euro/uur. Het is bepaald beter dan vakkenvullen a 5 euro/uur ofzo, helemaal omdat je dit bovendien nog op je CV kunt zetten, en als je het goed speelt betaalt zich dat later echt wel uit als je na het behalen van je master ergens solliciteert.

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 13:37
Ik vind het salaris nog geeneens zo gek. Ik werk al langere tijd als studentassistent op mijn universiteit (heb mn bachelor al, laatste masterjaar), en dus ook "op niveau". Rond de 12 euro per uur krijg ik, een heel net salaris voor een student.
En ja, om nu een salaris conform een fulltimer te vragen... zoals hierboven gezegd, je bent geen fulltimer, dus toch ook wat minder waard. Ook heb je waarschijnlijk nog niet alle werkervaring die normaal is...

En je mag gelukkig zijn wat dat betreft! Ik als een WO'er moet twee onderzoeksstages doen (9 en 6 maanden), en als je bij een prof komt om te onderhandelen om een salaris, zullen ze je al snel raar aankijken :+ Heb nu momenteel anderhalf jaar zonder salaris stage gelopen, dus HBO'ers (die volgens mij meestal wel een salaris krijgen) komen er toch mooi vanaf! :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan! Maakt het allemaal ook een stuk begrijpelijker.

Ik vroeg mij gewoon af of dit conform de markt is.

Aan de ene kant blijf ik het nog wel een beetje vreemd vinden dat ik na het behalen van mijn hbo-diploma en 1 jaar stage-ervaring er 8 cent op vooruit ga.

@Wilke: het is 10,98 en geen 13. Mijn basisloon is 8,96 en hier wordt vakantiegeld en afkoop vrije dagen bij verloond. Ik krijg vakantiegeld en afkoop vrije dagen dus niet apart uitbetaald maar zit direct bij mijn loon in.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Met 9 euro zit je volgens mij op een bijbaan niveau (iets bovengemiddeld verwacht ik). Van die 9 euro hou je ongeveer 9 euro over (als je verder geen baantjes hebt) dus zo'n 300 euro over. Dat is niet slecht als bijbaantje toch?

FTE=Full Time Equivalent. Iets nederlandser zou nog wel kunnen, VTE :)

Verwijderd

Best kans dat HR gewoon je vorige contract heeft opgesnord en de inflatiecorrectie heeft toegepast. Mensen zijn vaak huiverig om te beginnen over salaris, maar het is de gewoonste zaak van de wereld. Je kan het altijd vragen of met een voorstel komen. Gewoon op een nette manier. Het is niet zo dat je jezelf ineens horizontaal de deur uit ziet vliegen; als hij er niet in mee wil gaan heb je nog steeds de keuze: doen of niet doen. Zelfs als je van mening bent dat je salaris prima is kan je er prima over beginnen - mensen onderschatten zichzelf ook nog wel eens, en bij vragen heb je ook kans te praten over eventuele doorgroeimogelijkheden, etc.

Bedenk je vooraf wel dat de vraag zal komen waarom je vindt dat je meer zou moeten verdienen. Ook dat is geen hint dat hij het zo al meer dan genoeg vindt; hij wil wel een motivatie natuurlijk. Is sinds de vorige job je kennis vergroot, heb je laten zien gegroeid te zijn, enzovoort. En een richtbedrag aangeven is ook handig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2010 21:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:00:
"Het loon bedraagt € 10,98 / uur exclusief vakantietoeslagen ... Bij dit uurloon wordt het vakantiegeld a € 0,88 per uur en afkoop vrije dagen a € 1,14 / uur verloond.
Ik zou dit toch nog eens goed bestuderen of navragen.

Het komt mij namelijk over dat het loon 10,98 e / uur is. Daarnaast krijg je +1,14 e / uur omdat het vakantiegeld en de vrije dagen uitbetaald / afgekocht (verloond) worden.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10 20:14

FFF

Persoonlijk vind ik het geen slechte deal.

8u per week mag je jezelf geen vaste kracht noemen waar een bedrijf op kan draaien. Je bent een hulp kracht en de doet het naast je studie, dus het is een bijbaan.

Bij ons in het bedrijf werk ik veel met HBO/WO studenten (al dan niet met reeds 1 diploma) en die krijgen een vergelijkbaar bedrag, of ze dan een opleiding hebben in de branche maakt me helemaal niets uit. Het is een hulpkracht waar zoals gezegd het bedrijf toch niet op draait. Ik beoordeel dan op vaardigheden en natuurlijk resultaat.

Natuurlijk kan je dit bespreekbaar maken met je werkgever, maar ik denk pas dat je meer moet verwachten als je fulltime in dienst gaat en op dit moment blij moet zijn dat je (zoals jij wenst) part time mag blijven en aan je werkervaring kan werken zodat je in de toekomst na de WO studie een goede basis hebt om over het salaris te onderhandelen bij deze of een wellicht toekomstige andere werkgever.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben het eens met de reacties die al gegeven zijn, je bent immers niet continu betrokken bij alle belangrijke processen die van een fulltime werknemer verwacht worden. Je bent in simpele termen te blijven gewoon minder waard en daarom is het mijns inziens marktconform dat je dit bijbehorende salaris krijgt. Je hebt niks te klagen, je hebt je diploma nog niet eens binnen. :z

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van een voltijdse werknemer wordt er verwacht dat hij/zij minstens enkele jaren voltijds blijft werken. Dan kan je bv een maand of zelfs een kwartaal voltijds cursus/training geven om de werknemer aan zijn functie te laten aanpassen.

Een student komt per definitie een maand en maximaal enkele maanden (in voltijdse termen uitgedrukt) langs, dan kan je geen maand training geven om een student op niveau te brengen. Studenten worden voornamelijk in functies neergezet, waar een kwartier briefing in de ochtend meer dan genoeg is.

Ik heb de Belgische variant van HBO diploma en studeer normaal gezien na de herexamens als ing. af. Mijn bijbaantjes zijn de gebruikelijke bijbaantjes, tenzij als ik ergens aan het freelancen ben.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 10:20:
[...]

Ik zou dit toch nog eens goed bestuderen of navragen.

Het komt mij namelijk over dat het loon 10,98 e / uur is. Daarnaast krijg je +1,14 e / uur omdat het vakantiegeld en de vrije dagen uitbetaald / afgekocht (verloond) worden.
Inderdaad, dat begrijp ik er ook uit. Het is 10,98 excl. vakantietoeslag; dat zt er dus nog niet bij.

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-11 16:42
oom moet je voor maandsalaris niet rekenen met 4 weken in de maand er zitten meer dagen in dan 28 :)

bruto maandsalaris op voltijd basis bereken je vanuit het uursalrais als volgt

uurloon*voltijd uren in de week (meestal 40) *13 (13 weken passen precies in een kwartaal) /3 (kwartaal is precies 3 maandan)

dus voor jou: 10.98*40*13/3= 1903.2 bruto per maand ex. vakantie geld (8%)

je vakantie dagen die jij opbouwt lijkt mij het wettelijk minimum(logisch omdat je zo weinig werkt) wat berekent is als: aantal gewerkte uren in de week*4= totaal vakantie uren in het jaar =>oftewel 4 dagen per jaar

en 1900 broto per maand is nog niet zo verkeerd. zeker niet vergeleken met de 1400 die je dacht dat het was:)

Verwijderd

Groeien HBO'ers nog ontzettend veel in hun salaris, of word het een slag hoger en meer niet ?
Want als ik soms lees wat mensen verdienen , die er toch behoorlijk lang voor hebben mogen leren, dan vind ik dat persoonlijk tegenvallen/aan de lage kant.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Je moet vooral eens uitrekenen hoeveel je nu netto verdient.
Als je full-time zou werken zou je veel meer belasting betalen.

Je betaalt nu praktisch geen belasting.

Als je straks fulltime aan het werk gaat voor bijvoorbeeld 2350 euro bruto hou je nog netto minder over dan die 1900

...less is more

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:11

WhateverSuitsU

PSN: WhateverSuitsU

Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2010 @ 09:36:
Groeien HBO'ers nog ontzettend veel in hun salaris, of word het een slag hoger en meer niet ?
Want als ik soms lees wat mensen verdienen , die er toch behoorlijk lang voor hebben mogen leren, dan vind ik dat persoonlijk tegenvallen/aan de lage kant.
Dat heeft met zoveel factoren te maken, o.a.:

-de business waarin je werkt
-groeipaden
-opleidingsmogelijkheden / volgen van meer trainingen
-omkadering van de functie c.q. hoe vrij je bent om zijwegen te bewandelen los van de oorspronkelijke functie
-heel erg belangrijk je eigen zichtbaarheid in de organisatie, de wil en motivatie om te groeien, dat wordt altijd wel opgemerkt. Stil achter je bureau hangen levert je uiteindelijk minder snel meer op (even simpel gezegd).
-starter vs ervaring is veel waard natuurlijk.

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:11

WhateverSuitsU

PSN: WhateverSuitsU

@TS

Ik vind het geen bijzonder laag salaris. Hou in je achterhoofd dat het inderdaad goed op je CV staat om bij een bedrijf in dienst te komen na je stage. Hou in je achterhoofd dat elke ervaring die je nu opdoet belangrijker is dan de paar euro die je wellicht ergens anders zult verdienen. Eerst zaaien, daarna oogsten.

Het afkopen van vrije dagen is volgens mij niet iets wat zomaar mag. Misschien heeft dat te maken met de 1/5 deeltijd die je werkt nu, maar dat lijkt me sterk.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2502
Pagina: 1