Aantal cores voor Gaming PC

Pagina: 1
Acties:
  • 668 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Goedendag.

Een tijdje geleden (lees: een jaar of 2?) meen ik gelezen te hebben dat games niet goed threaded zijn. Dus dat meerdere cores in een PC geen zin heeft, en je beter voor meer Ghz kan gaan ipv voor meer cores.
Nou we zijn inmiddels een tijdje verder, en nu is de vraag:
Wat is het "beste" om te kopen, in de zin van samenstelling? Welke factoren zijn belangerijker?

Je hebt verschillende aspecten bij processoren, Ghz, cores & cache.. wat is nu echt relevant voor moderne games?

Of is het al zo makkelijk dat je beter de i7 kan pakken als de i5 bijvoorbeeld?

Alvast Bedankt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ligt aan je budget wat het beste is, maar nu zie je zelfs al dat sixcore's voordeel bieden in games tegen over vergelijkbare quadcores.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:00:
Ligt aan je budget wat het beste is, maar nu zie je zelfs al dat sixcore's voordeel bieden in games tegen over vergelijkbare quadcores.
Dus: meer cores is dus tegenwoordig wel relevant.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ja, multicore is de toekomst en zelf nu is meer cores vaak al beter.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Tegenwoordig is meer cores over het algemeen beter, dat meer Ghz niet meer lukt na een bepaald punt kwam Intel al achter in de Pentium IV periode (toen je single-cores van 3,8Ghz kreeg)

[ Voor 12% gewijzigd door Redblader op 15-07-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Redblader schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:15:
Tegenwoordig is meer cores over het algemeen beter, dat meer Ghz niet meer lukt na een bepaald punt kwam Intel al achter in de Pentium IV periode.
Dus, 3,2 i5 is niet beter voor gaming, als een 2,9 i7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08 19:52
Als het echt om gaming gaat zou ik je geld steken in een betere graka ipv meer geld te investeren in een vergelijkbare quadcore ipv een goede dualcore.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Niekk schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:16:
[...]

Dus, 3,2 i5 is niet beter voor gaming, als een 2,9 i7?
Als ik het zo zie vergelijk je een Dual-core i5 met een Quad i7 en in dat geval is een i7 beter.
In deze tijd moet je voor een nieuwe PC toch echt wel richting quad/hexa-cores kijken aangezien ook games eindelijk multithreaded beginnen te worden.
Sjoerdos schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:16:
Als het echt om gaming gaat zou ik je geld steken in een betere graka ipv meer geld te investeren in een vergelijkbare quadcore ipv een goede dualcore.
Natuurlijk is een goede videokaart het belangrijkst voor games maar om nu nog te investeren in een Dual-core is zonde, zeker omdat je voor de prijs van een i3/i5 Dual-core ook een AMD quad-core kan krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Redblader op 15-07-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Sjoerdos schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:16:
het gaat nu niet helemaal om geld, maar meer met wat voor gaming beter is bij wat voor een budget.. want voor een zelfde prijs kan je 2 totaal verschillende processors kopen.
De graka is al redelijk goed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Niekk schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:19:
[...]

het gaat nu niet helemaal om geld, maar meer met wat voor gaming beter is bij wat voor een budget.. want voor een zelfde prijs kan je 2 totaal verschillende processors kopen.
De graka is al redelijk goed trouwens.
Kan ik hieruit opmaken dat je een nieuwe CPU zoekt voor games?
Zo ja dan adviseer ik je toch om een Phenom II x4 955 te nemen in plaats van een i7 aangezien er tussen die 2 in games zowat geen verschil zit, terwijl er wel een gigantisch verschil zit tussen de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 16:27
Niekk schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:19:
[...]

Wat probeer je hier te zeggen? Maar zoals eerder gezegd neem een mooie X4 of X6 van AMD zit je helemaal goed of als je een groter budget hebt neem dan een i7. ;)

EDIT
Redblader was me voor.

[ Voor 3% gewijzigd door karstnl op 15-07-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meen iets gelezen te hebben dat 3ghz en 2 cores (plus een extra voor multitasking) al voldoende was om goed te kunnen gamen. En dat ging over een relatief goedkope triplecore amd cpu.
Vergeleken met een erg goede/dure/multicore cpu kwam deze er ook nog bijzonder goed vanaf in games. Niet evengoed, maar kon zich goed meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:25:
Ik meen iets gelezen te hebben dat 3ghz en 2 cores (plus een extra voor multitasking) al voldoende was om goed te kunnen gamen. En dat ging over een relatief goedkope triplecore amd cpu.
Vergeleken met een erg goede/dure/multicore cpu kwam deze er ook nog bijzonder goed vanaf in games. Niet evengoed, maar kon zich goed meten.
Probleem is dat een AMD triplecore bijna even duur is als een quad-core, en dan kan je dus beter meteen een Quad nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 16:27
Redblader schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:28:
[...]

Probleem is dat een AMD triplecore bijna even duur is als een quad-core, en dan kan je dus beter meteen een Quad nemen.
Precies, het prijsverschil is iets meer dan een tientje. Maar een X3 zou genoeg prik moeten geven voordat het tegen zijn limiet aan hikt mits de videokaart niet al te goed is, zoals in dit geval. Eerder dus een GPU bottleneck dan CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 18:43

vleesjus

echte vleesjus!

Probeer eens hier te kijken:
http://www.tomshardware.c...lti-core-cpu,2280-10.html

Daar is getest met verschillend aantal cores bij verschillende toepassingen, ook games. Verder zou ik zelf eerst kijken naar een goede videokaart ipv een dure processor.

[ Voor 18% gewijzigd door vleesjus op 15-07-2010 22:38 ]

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:48

PromoX

Flying solo

Zoek benchmarks van games die je graag speelt en kijk hoe verschillende processoren presteren, zie bijvoorbeeld het hierboven aangehaalde artikel van Tom's Hardware. Je zult dan snel genoeg zien of een multicoreprocessor voordelen biedt boven een processor met een enkele core. Ik denk dat je er sowieso wel van uit kunt gaan dat games in de toekomst steeds meer gebruik zullen gaan maken van meerdere cores.Wat je dan het beste kunt kopen zal vooral afhangen van je beschikbare budget.

En zoals de diverse mensen hierboven ook aangegeven hebben: kijk dan ook naar een goede videokaart die bij de processor past. Informatie over een goede combinatie van hardware kun je hier op GoT onder meer terugvinden in de BBG topics in CSL.

Aangezien we op GoT eigen inzet verwachten en dit dingen zijn die je prima uit kunt zoeken met behulp van tests en de diverse topics hier op GoT, sluit ik dit topic. Succes met je keuze :).

[ Voor 10% gewijzigd door PromoX op 16-07-2010 00:29 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.