Toon posts:

Telefooncentrale opruimen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 19:34
Momenteel heb ik hier thuis een wat ondoorzichtige opzet met de telefoon en ADSL.

Er zijn vijf telefoonaansluitingen op een TipTel 1/5-telefooncentrale. In een hoek van de huiskamer zit de vermoedelijke hoofdaansluiting met telefoon 1. Uit dat wandcontact komt een dikke kabel richting de telefooncentrale en ADSL-splitter. Daaruit komen diverse aderparen en nog een dikke koperdraad:
- geel/geel-wit naar '3a/b' in de centrale
- groen/groen-wit naar '4a/b' in centrale
- zwart/zwart-wit naar '5a/b' in de centrale
- blauw/blauw-wit naar 'modem' in de splitter

Daarnaast zijn er nog de volgende verbindingen:
- rood/rood-wit tussen 'phone' in de splitter en '1a/b' in de centrale
- oranje/oranje-wit tussen 'line' in de splitter en 'ST6' in de centrale

'3a/b', '4a/b' en '5a/b' zijn hoogstwaarschijnlijk de telefoonaansluitingen die intern te bereiken zijn door respectievelijk 3, 4 of 5 te bellen. Telefoonaansluiting 2 is waar het ADSL-modem staat, dus ook dat is te verklaren. Het tweede deel snap ik niet. Wat 'ST6' inhoudt, is me niet bekend en waarom 'phone' naar '1a/b' gaat (dus specifiek het eerste toestel) ook niet. Helaas heb ik geen handleiding van de TipTel 1/5. Tenslotte heb ik geen idee waar de dikke koperdraad (die nergens heen gaat) voor is.

De bedoeling is om heel de telefooncentrale weg te halen. Intern doorverbinden is met nog slechts twee telefoons niet meer zo nodig. Ook zal er op termijn worden overgestapt op VoIP.

Hoe dien ik al deze aderparen nu zo aan te sluiten dat ADSL optimaal signaal heeft en telefoon 1 en 3 blijven werken, zij het zonder doorverbindmogelijkheid?

^ Wat hij zegt.

Anoniem: 297394

Misschien is een foto wat duidelijker.

• Z-Dragon
Juist. Zie hier: telefooncentrale en wandcontact.

[Voor 5% gewijzigd door Z-Dragon op 15-07-2010 23:01]

^ Wat hij zegt.

Anoniem: 297394

Ik krijg een 404. Moet je hiervoor ingelogd zijn?

• Z-Dragon
Nee, de upload blijkt nog bezig te zijn (grote bestanden). Paar minuutjes nog. :)

Update: online nu...

[Voor 20% gewijzigd door Z-Dragon op 15-07-2010 23:31]

^ Wat hij zegt.

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 00:07
Z-Dragon schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 21:52:
Momenteel heb ik hier thuis een wat ondoorzichtige opzet met de telefoon en ADSL.
...
Hoe dien ik al deze aderparen nu zo aan te sluiten dat ADSL optimaal signaal heeft en telefoon 1 en 3 blijven werken, zij het zonder doorverbindmogelijkheid?
Uit de foto's lijk ik af te lijden dat je telefoonlijn binnen komt achter je wandcontactdoos op de foto welke hij inderdaad op het witrood-rood naar je adsl filter brengt, welke het signaal filtert en dan met witorangje-orangje naar je ingang van de centrale brengt... (st6). 1/ab tot 5/ab zijn gewoon je interne telefoon aansluitingen.

Je zou eingelijk alle kabels die op st6 en 1/ab totenmet 5/ab gewoon aaneen kunnen "draaien". en je modem natuurlijk wel op de filter aansluiten ;)

disclamer, dit is alles wat ik kan afleiden uit de foto's de kleur verschillen van de paren zijn moeilijk te zien alsook hoe de contactdoos is aagesloten...

p.s. http://www.beltec.eu/documenten/tiptel/GBA%201-5.pdf vind je het schema van je centrale...

• Z-Dragon
De kleuren zijn zoals de pijlen die ik heb gemaakt. Je zegt dus dat rood/rood-wit de werkelijke buitenlijn is? Waarom komt die dan van 1a/b, op welk contact een telefoon is aangesloten?

^ Wat hij zegt.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-11 09:49
Wat is precies t probleem? Je hebt je isra-punt gevonden (het punt waar de splitter op aangesloten zit) daarachter zouden de draden gewoon moeten kloppen. Dan knijp je daar een telefoonstekker aan, adsl splitter eraan, en gaan?

Ik neem aan dat je toestellen gewooon analoog zijn, dus die sluit je allemaal op dezelfde lijn aan. Anders neem je een setje dect toestellen, dan kan je alsnog intern bellen/doorschakelen.

If it ain't broken, don't fix it

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het goed is zit je adsl al voor je telefooncentrale en kun je die zonder problemen weghalen. Anders zou je adsl namelijk niet werken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee