Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2024
Geachte lezer,

Ik heb zojuist de volgende computer in elkaar gezet:

Moederbord: Gigabyte GA-770TA-UD3 - Moederbord - ATX
CPU: AMD Phenom II X6 1055T
Geheugen: Corsair XMS3 - 2 x 2 GB - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9
Videokaart: XFX Radeon HD 5850
Voeding: Be quiet Pure Power BQT L7-530W

Nu mijn probleem:

Als ik de computer aanzet piept hij één keer, zoals het hoort. Hij springt op het volgende beeld:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_q9mhIYhqut4/TD9KMxBYcUI/AAAAAAAABt8/_KbvBzk0ht0/s800/zR9nbouizn6T.jpg
Echter blijft hij maar 0.5 seconde op dit beeld staan en begint weer met opnieuw-opstarten. Hij reageert niet op de toetsen die ik induw (del, tab).
Dit doet hij ongeveer 3 keer totdat hij freezed op hetzelfde beeld. Hij reageert dan nergens meer op.
Ik kom dus niet verder als dit moederbord-scherm.

Soms springt hij naar het post-screen als ik op tab druk waar hij vervolgens dit scherm toont:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_q9mhIYhqut4/TD9KFnfYUZI/AAAAAAAABtc/YH7NXgPC5_g/s800/107c67gr2FCE.jpg

Echter gaat hij niet verder en pakt hij geen cd o.i.d.

Ook vertoont hij af en toe (random) de volgende schermen:
- http://lh5.ggpht.com/_q9m...IMs/s800/ImegCdcETZAA.jpg
- http://lh5.ggpht.com/_q9m...4U8/s640/FQ6qmoP7THY8.jpg
- http://lh3.ggpht.com/_q9m...M58/s800/83ObPTVi8v8M.jpg
- http://lh6.ggpht.com/_q9m...DsE/s800/aQFKC7C00m5u.jpg

Ik heb de videokaart al omgeruild, hier kan het dus niet aan liggen. Verder lijkt het alsof hij de CPU niet herkent terwijl deze wel ondersteund wordt volgens de gigabyte site.

Iemand enig idee hoe ik hier verder mee kom.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
AMD Phenom II X6 1055T 2800MHz 512KBx6 6MB Thuban 45nm E0 95W 4000 F3
Ik run op F2 (zie foto 2). Echter staat er op hun site F3. Kan dit de oorzaak zijn van het probleem?

[ Voor 39% gewijzigd door reinzor op 15-07-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:41

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Nou op de 2e foto staat AMD processormodel unknown.
Ik zou dus de bios updaten, dan moet het werken.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En updaten met een andere cpu als dit niet stabiel werkt. Misschien dat je de flashutil gestart krijgt, maar als het ding hangt tijdens het flashen dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Je hebt dus zeker de F3 bios nodig, anders doet je 6core het nooit. ik neem aan dat je met een andere computer nu op interweb zit. download eerst de manual is, want je kunt je bios zelfs zonder cpu gewoon flashen. http://img210.imageshack.us/img210/123/asgfafeaf.png dit staat in jou manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jbkappirossi schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:20:
, want je kunt je bios zelfs zonder cpu gewoon flashen.
Hoe zou je dat willen doen? Zonder CPU boot je systeem in z'n totaal niet. Enige uitzondering is hotflashen, maar volgens mij heeft dit bordje geen losse bioschip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Ga het morgen eens bekijken/proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
, want je kunt je bios zelfs zonder cpu gewoon flashen.
Heb je enig idee hoe dit zou moeten dan? Ik heb namelijk veel gegoogled op "bios flash without cpu" maar ik kan niet echt iets nuttigs vinden.

Is het überhaupt wel mogelijk of zal ik een andere compatibele CPU moeten vinden waarmee ik deze flash uit kan voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

reinzor schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:59:
s het überhaupt wel mogelijk of zal ik een andere compatibele CPU moeten vinden waarmee ik deze flash uit kan voeren?
Je kunt even langs een (echte) winkel gaan, voor een zacht prijsje zullen ze je BIOS wel willen updaten.
Je hebt dus zeker de F3 bios nodig, anders doet je 6core het nooit. ik neem aan dat je met een andere computer nu op interweb zit. download eerst de manual is, want je kunt je bios zelfs zonder cpu gewoon flashen. http://img210.imageshack.us/img210/123/asgfafeaf.png dit staat in jou manual.
Er staat nergens in de manual dat dit zonder CPU kan. Zij gaan er vanuit dat je je BIOS update waarbij je een CPU gebruikt die al door de huidige BIOS versie supported is.

[ Voor 46% gewijzigd door 0scar op 16-07-2010 13:59 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BIOS kun je natuurlijk niet updaten zonder CPU, wie berekent anders de 0-en en 1-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
Exorcist schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 14:10:
BIOS kun je natuurlijk niet updaten zonder CPU, wie berekent anders de 0-en en 1-en ;)
Dit dacht ik al. Veel winkels gebeld maar niemand heeft zo 123 een AM3-CPU'tje liggen. Naja, ik heb in iedersgeval antwoord op mij vraag. Topic kan dus dicht.

In het uiterste geval kan ik altijd nog de goedkoopste AM3-CPU bestellen á 35 euro.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

reinzor schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 14:13:
[...]

Dit dacht ik al. Veel winkels gebeld maar niemand heeft zo 123 een AM3-CPU'tje liggen. Naja, ik heb in iedersgeval antwoord op mij vraag. Topic kan dus dicht.

In het uiterste geval kan ik altijd nog de goedkoopste AM3-CPU bestellen á 35 euro.

Bedankt voor alle reacties.
Waar woon je? Heb hier nog wel een AM3 ding liggen als het goed is die je mag lenen. Maar laten we dat via DM of mail afhandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
En niemand die je kent kan even z'n CPU lenen? :)
Je kan inderdaad ook altijd toch proberen te flashen, ook al herkent hij je CPU niet en bestaat de kans op 'n 'crash'. Als dit gebeurt, fixt je dual bios dat wel, een feature die je mobo ondersteunt(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinzor
PixelShooter schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 14:19:
Je kan inderdaad ook altijd toch proberen te flashen, ook al herkent hij je CPU niet en bestaat de kans op 'n 'crash'. Als dit gebeurt, fixt je dual bios dat wel, een feature die je mobo ondersteunt(?).
Hij start in zijn geheel niet door. Hij hangt gewoon vast als het moederbord-screen verschijnt. Dit gaat hem dus niet worden.

En iedereen die ik zo 123 ken, heeft een intel cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agil1ty
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-11-2021
Waarschijnlijk inderdaad een compatibility issue met de x6 core en je mobo. Even naar de betere computerwinkel gaan en vragen of ze daar je BIOS willen flashen. Waarschijnlijk zit je BIOS nog op een oudere firmware die alleen X4 en X2 ondersteund.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het was inderdaad de bios die geüpdate moest worden. Reinzor is net even bij mij langsgeweest, we hebben er een Phenom II X4 ingepropt, bios naar F3 geüpdate en vervolgens bootte het ding vlekkeloos naar de Windows setup met zijn X6 erin.
Al met al nog geen 5 minuten werk (incl kast openmaken en cpu's vervangen), maar als je niet de goede cpu hebt dan is het toch verdomd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Terw_Dan schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:52:
Het was inderdaad de bios die geüpdate moest worden. Reinzor is net even bij mij langsgeweest, we hebben er een Phenom II X4 ingepropt, bios naar F3 geüpdate en vervolgens bootte het ding vlekkeloos naar de Windows setup met zijn X6 erin.
Al met al nog geen 5 minuten werk (incl kast openmaken en cpu's vervangen), maar als je niet de goede cpu hebt dan is het toch verdomd lastig.
Off topic, maar moet even gezegd worden vind ik.

Toppie geregeld zo, dat ie even langs komen, das nog eens tweakersservice 8) d:)b

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 15:52:
Vind het eerlijk gezegd toch wel een manco van zowel Gigabyte als de winkel waar je het board gekocht hebt dat men de boarden niet meteen van het laatste bios voorziet, en zeker al wanneer je die combinatie met een x6 koopt. Een geluk dat je een behulpzame medetweaker gevonden hebt maar anders zat je toch met een groot probleem of een extra kostenpost voor de aanschaf van een tijdelijke goedkope cpu, maar in elk geval prima dat het werkt en veel succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DaLoona schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:48:
Toppie geregeld zo, dat ie even langs komen, das nog eens tweakersservice 8) d:)b
Ik weet hoe onnoemelijk irritant het kan zijn als je bak het niet doet. Ik had de cpu liggen en het is echt nog geen 5 minuten werk, kleine moeite om een medetweaker te helpen hoor :)
Roel1966 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 16:49:
[...]

Vind het eerlijk gezegd toch wel een manco van zowel Gigabyte als de winkel waar je het board gekocht hebt dat men de boarden niet meteen van het laatste bios voorziet, en zeker al wanneer je die combinatie met een x6 koopt. Een geluk dat je een behulpzame medetweaker gevonden hebt maar anders zat je toch met een groot probleem of een extra kostenpost voor de aanschaf van een tijdelijke goedkope cpu, maar in elk geval prima dat het werkt en veel succes ermee.
Hoe treft Gigabyte in dit geval enige blaam? Zij leveren een moederbord uit met een bepaalde biosversie, dat is de laatste biosversie die op dat moment leverbaar is. De chipjes worden tegelijkertijd geprogrammeerd als de moederborden gemaakt worden (de chipprogrammer is een aparte hoek naast de moederbordlijn in hun fabriek), dus ze werken daar nooit met oude biossen.
Maar er zit natuurlijk tijd tussen het moment dat het bord de fabriek verlaat en dat iemand hem in de winkel heeft (borden worden verscheept, komen dan bij de groothandel, dan gaat het naar de winkel en dan naar de gebruiker). Dan kan het goed zijn dat je een batch hebt die nog de F2 bios heeft, terwijl op het moment dat jij het bord in handen hebt de F3 bios er al is.
Dus ik vind je redenering een beetje raar eerlijk gezegd, Gigabyte (of welke andere mobofabrikant) kan hier niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 18:40:
[...]

Ik weet hoe onnoemelijk irritant het kan zijn als je bak het niet doet. Ik had de cpu liggen en het is echt nog geen 5 minuten werk, kleine moeite om een medetweaker te helpen hoor :)

[...]

Hoe treft Gigabyte in dit geval enige blaam? Zij leveren een moederbord uit met een bepaalde biosversie, dat is de laatste biosversie die op dat moment leverbaar is. De chipjes worden tegelijkertijd geprogrammeerd als de moederborden gemaakt worden (de chipprogrammer is een aparte hoek naast de moederbordlijn in hun fabriek), dus ze werken daar nooit met oude biossen.
Maar er zit natuurlijk tijd tussen het moment dat het bord de fabriek verlaat en dat iemand hem in de winkel heeft (borden worden verscheept, komen dan bij de groothandel, dan gaat het naar de winkel en dan naar de gebruiker). Dan kan het goed zijn dat je een batch hebt die nog de F2 bios heeft, terwijl op het moment dat jij het bord in handen hebt de F3 bios er al is.
Dus ik vind je redenering een beetje raar eerlijk gezegd, Gigabyte (of welke andere mobofabrikant) kan hier niets aan doen.
Nou mij gaat het niet zozeer erom dat je niet direct de laatste biosversie erop hebt zitten en er dan kleinere updates naderhand opgezet moeten worden maar veel meer om het feit dat een board onbruikbaar is wanneer je bv dan in dit geval een x6 cpu erop wilt zetten. Op deze manier zou je de klant in feite verplichten om 2 cpu's te gaan kopen omdat je anders nooit je systeem werkende kan krijgen, en dan vind ik dat dit aan de fabrikant/reseller ligt die dan een werkend board moeten leveren.

Daarbij is het ook nog eens zo dat wanneer iemand een board RMA moet sturen vanwege die ontbrekende biosupdate dat dit veel meer geld kost dan wanneer vantevoren er naar gekeken word, en zeker wanneer ook nog in de order te zien valt dat er een x6 cpu op gezet gaat worden. Overigens dit lees ik niet alleen bij Gigabyte maar bij meerdere fabrikanten en blijf ik dit eigenlijk toch wel een manco vinden, want hoe je het keert of draait is het voor de klant een niet werkend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar wat jij dus wil is dat moederbordfabrikanten een niet bestaand stuk firmware erop zetten. Dat kan toch helemaal niet. Op het moment dat de F2 bios de laatste versie is, dan kunnen ze er toch geen F3 bios opzetten, die is er dan gewoonweg niet. Dus dit kun je met de beste wil van de wereld niet veranderen, het is dan ook echt geen manco te noemen van de fabrikanten, het is gewoon een samenloop van omstandigheden waarbij het zo is dat het nu eenmaal tijd kost om spullen te versturen.
Pagina: 1