accu opladen tijdens zeilen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 21:49
Hallo,

Ik ga over 2 weken een week zeilen in nederland met een aantal vrienden. Het is een simpel bootje zonder stroomvoorziening. We zijn ook van plan om zo weinig mogelijk bij grote havens aan te leggen. Nu had ik een ideetje over hoe ik een accu'tje kon opladen voor verlichting savonds en mischien simpele usb speakertjes.

Ik ben geen pro in paint maar het maakt mijn idee mischien een beetje duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/4806/vangogh.png

P= Propeller
D=Dynamo
A=Accu

Mijn accutje is 2 ampere en 6 volt. Fietsdynamo's zijn 6v en 3 watt. Als ik 2 dynamo's tegelijk laatdraaien en dan met een spanningsregelaar terug ga naar 7volt oid, zou ik daar dan de accu overdag mee kunnen opladen?

En als het een dom idee is het het nooit gaan werken mogen jullie het ook zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eenvoudigste optie is natuurlijk een zonnecel, dan hoef je niet te gaan klussen aan de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
het is het idee om het gewoon aan de buitenkant van de boot te maken, dus er hoeft niet veel te gebeuren, hooguit de dynamo vastklemmen. De meeste zonnecellen die ik op internet vind zijn wel erg duur, ( 40-50 euro en dat is veel als uitwonende student) en deze onderdelen heb ik nog gewoon thuis liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05

klown

geek

Ik denk dat je beter gewoon met een volle accu van huis kan gaan(eventueel met gewone batterijen in serie en met een spanningsregelaar maken wat je nodig hebt)
Misschien ben ik wat pessimistisch ingesteld, maar ik denk dat zo'n bouwwerkje je meer ellende dan genot zal opleveren ;)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Als je een zonnepaneel te duur vindt kun je altijd een windmolentjes zoeken/maken die in de mast past.

Als je echt je voorstuwing van de boot wilt gebruiken kun je dat inderdaad doen zoals je getekend hebt maar je moet er wel mee rekening houden dat die dingen nat worden en dankzij het zoute zeewater snel gecorrodeerd geraken.

Alhoewel als je een 50 euro paneeltje te duur vindt dan denk ik dat je weinig gaat vinden in de kant-en-klare oplossingen voor mechanische oplossingen. Je kunt anders op zoek gaan in een auto kerkhof naar een dynamo van een kleine auto of motorfiets en daar vervolgens de molenwieken van een (auto)radiator of zo eraan lassen. Mooi gaat het niet zijn maar werken wel (je moet wel je wieken snel genoeg kunnen laten draaien - niet zo makkelijk). Anders moet je een turbine bouwen en die meeslepen in het water alhoewel je al een honderdje gaat kwijt zijn voor het metaal en de precisie alleen om nog niet te spreken van werkuren.

Ikzelf zou zoals gezegd, gewoon een stelletje batterijen meesleuren en je speakers/radio daarop laten werken. Ofwel een zonnepaneeltje aanschaffen - die kosten niet echt zoveel.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 15-07-2010 21:07 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

+1 voor het bovenstaande, een zonnepaneeltje is echt niet zo duur als je kijkt wat een goed werkende windmolen kost, en jouw idee is in theorie leuk, maar gaat in uitvoering zeer waarschijnlijk niet werken..

maak maar eens een goede schroef/turbine.. dan een lange as om het geheel aan de 2 dynamo's te maken met een overbrenging.. (al die onderdelen kosten al zat geld) en dan moet je nog aan de slag met een bruggelijkrichter omdat een dynamo 6v wisselspanning levert) en het leukste komt nog, een dynamo draait zwaar alssie belast is, dus dikke kans dat je mooie propellor onderwater niet ronddraait, maar als een sleepanker achter de boot hangt..

anyway, koop een doos batterijen, of een zonnepaneeltje of een windmolentje (in volgorde van goedkoop naar duur) en ga niet lopen kloten aan iets dat eigenlijk al voorbestemd is om niet te werken.. sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een keer van die zonnepaneel druppelladers gezien bij de action. Ik gebruik er zelf een om de grasmaaier mee op te laden.

Dingen kosten hooguit 20 euro, en je kunt er prima(maar wel langzaam) een accu mee opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Windenergie gebruiken :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
ik heb nog wel zo'n druppellader voor de auto liggen, maar ik dacht dat die niet geschikt was voor de 6 volt accu. Als ik de druppellader aansluiit op een multimeter dan haalt hij in direct zonlicht de 30 volt oid. Is dat niet veelte veel voor een 6volt accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Je kunt het zoals boven gezegd inderdaad beter direct uit de wind halen. Nu haal je je energie uit de wind, stopt het in voortbeweging van de boot, en vervolgens gebruik je de bewegingsenergie van de boot om electrische energie op te wekken, via een zo te zien vrij uitbundige installatie.

Efficienter en eenvoudiger is het om die stap over te slaan, en rechtreeks van wind naar electriciteit te gaan. Kost minder materiaal, is minder slijtagegevoelig, lichter, en dus efficienter. Een enkele fan met een doorsnee van 40cm is meestal al ruim voldoende voor een bootaccu.

[ Voor 29% gewijzigd door Boxman op 18-07-2010 20:18 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Pagina: 1