'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Anoniem: 175233
'Laser' mag dus klein, omdat je het als een woord uitspreekt, en niet als een afkorting. COO moet groot, omdat je de letters afzonderlijk uitspreekt.
Als je zelf gaat aanrommelen, zoals Tweakers doet, dan blijf je in de problemen komen... Ook wel komisch dat in hetzelfde artikel OS wel weer groot wordt geschreven.
Als die hoofdletters dan lelijk zijn in de tekst, dan moet je een ander font nemen, waarbij het niet zo'n bezwaar is. Lijkt me in de tijd van CSS ook niet zo'n enorm probleem meer...
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 15-07-2010 18:33 ]
AHBdV: lcd en tv moeten ook van de Van Dale in kleine letters hoor, dus zo simpel als jij het schetst is het beslist niet. En zolang onze lezers met eigen regels blijven aanrommelen, zullen ze met ons 'gerommel' ook nooit tevreden zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 15-07-2010 18:53 ]
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Anoniem: 297394
COO is overduidelijk een afkorting, coo zou ik zomaar kunnen proberen uit te spreken. Zo simpel is het dus niet.Rataplan schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 18:52:
Het is geen eigennaam en afkortingen die geen eigennaam zijn, beschouwen we als ingeburgerd - en ingeburgerde afkortingen worden in onderkast geschreven. Bij mogelijke verwarring hoort er dan een acronym onder gezet te worden (done), en zeg nou zelf: als we hier COO schrijven, is de betekenis niet duidelijker dan wanneer we coo schrijven.
Ik wil ook geen eigen regels, IMO horen jullie het Groene Boekje aan te houden.AHBdV: lcd en tv moeten ook van de Van Dale in kleine letters hoor, dus zo simpel als jij het schetst is het beslist niet. En zolang onze lezers met eigen regels blijven aanrommelen, zullen ze met ons 'gerommel' ook nooit tevreden zijn
Even uit nieuwsgierigheid he, hoe lang blijf je dat nog herhalen? Het Groene Boekje is op dit punt gewoon niet geschikt voor ons, dus wijken we daar vanaf. Ga je nou elke drie maanden een zeurtopic openen?NMe schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:11:
IMO horen jullie het Groene Boekje aan te houden.Lcd en tv zijn overigens ingeburgerde woorden, maar CEO, CTO, COO, enz. zijn dat nog lang niet.
Wij gaan in hetzelfde artikel geen led en OLED door elkaar gebruiken. Wij willen niet tot 2021 wachten voordat sata een keer als ingeburgerd wordt vermeld, if that'll happen at all - maar ondertussen gebruiken we het hier elke dag tientallen keren. Hier is het ingeburgerd. En omdat we ontzettend veel afkortingen dagelijks gebruiken, hebben we voor de overzichtelijkheid besloten om alle afkortingen die geen eigennaam zijn, per definitie als ingeburgerd te beschouwen. Ten eerste krijgen we uiteindelijk altijd gelijk, ten tweede hoeven we nooit een schrijfwijze aan te passen, ten derde scheelt het een bak uitzoekwerk en ten vierde ziet het er niet zo irritant schreeuwerig uit.
Ik weet ondertussen wel dat je het er niet mee eens bent. Jouw systeem heeft nadelen, ons systeem heeft nadelen, die van het onze vinden we minder erg en daar houden we dus aan vast. Your point has been noted en we doen er niks mee. Kunnen we het daarbij laten?
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Rataplan schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:32:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid he, hoe lang blijf je dat nog herhalen? Het Groene Boekje is op dit punt gewoon niet geschikt voor ons, dus wijken we daar vanaf.

En dan verwacht je dat je nog serieus genomen wordt ook nog?
En het initiaalwoord COO al als ingeburgerd zien, in wat voor werkelijkheid leef jij?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Bedankt voor die classificatie.Rataplan schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:32:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid he, hoe lang blijf je dat nog herhalen? Het Groene Boekje is op dit punt gewoon niet geschikt voor ons, dus wijken we daar vanaf. Ga je nou elke drie maanden een zeurtopic openen?
Ik wil jullie best meegeven dat in onze branche meer dan in welke andere branche dan ook gebruik wordt gemaakt van afkortingen. Dat jullie dus ver voordat het Groene Boekje of de Dikke Van Dale het met je eens is woorden als "dvd", "lcd", "led", "sata", enz. in onderkast schrijven, soit. Dat zijn woorden die ofwel in geheel Nederland, ofwel in Tweakerland gangbaar zijn en waarvan de meeste mensen intussen niet eens stilstaan bij het feit dat het afkortingen zijn. Ook bedrijfsnamen als NVIDIA en ATI of namen als NASA of zelfs RIAAA in onderkast schrijven kan er bij mij nog wel in. Maar afkortingen als COO wekken alleen verwarring omdat je ze dus kan uitspreken en dat bij de eerste scan door de tekst in je hoofd ook doet.
Ad. 1: Vast wel, maar tot het punt waarop je gelijk krijgt zit je nog altijd fout.Wij gaan in hetzelfde artikel geen led en OLED door elkaar gebruiken. Wij willen niet tot 2021 wachten voordat sata een keer als ingeburgerd wordt vermeld, if that'll happen at all - maar ondertussen gebruiken we het hier elke dag tientallen keren. Hier is het ingeburgerd. En omdat we ontzettend veel afkortingen dagelijks gebruiken, hebben we voor de overzichtelijkheid besloten om alle afkortingen die geen eigennaam zijn, per definitie als ingeburgerd te beschouwen. Ten eerste krijgen we uiteindelijk altijd gelijk, ten tweede hoeven we nooit een schrijfwijze aan te passen, ten derde scheelt het een bak uitzoekwerk en ten vierde ziet het er niet zo irritant schreeuwerig uit.
Ad. 2: Juist wel. Hoe vaak zijn er hier intussen niet topics geweest over mensen die dachten dat je het over een soort koe had wanneer er "os" werd geschreven? (Dit even als voorbeeld, er zijn meerdere ongelukkige woorden geweest.)
Ad. 3: Zie mijn tweede puntje; er zijn uitzonderingen gemaakt in het verleden en ik zie meer dan eens dezelfde afkorting op verschillende manieren gespeld worden in hetzelfde artikel. Blijkbaar kost het toch meer uitzoek- of nadenkwerk dan je hier suggereert.
Ad. 4: Granted. Al kan ik me daar persoonlijk niet zo erg aan storen, zeker niet als het alleen woorden betreft die niet zo gangbaar zijn, want daar heb je er doorgaans niet zoveel van in één artikel.
Ik heb dit topic bewust enkel op dit ene woordje gericht. Doe met je beleid wat je wil, maar de vorige keer dat we het hierover hadden is "os" juist naar "OS" aangepast omdat het beter las. "coo" versus "COO" is IMO dezelfde discussie en vandaar dit topic. Nogmaals: als jullie graag je eigen regels erop na willen houden moeten jullie dat zelf weten, maar zodra het zo ver komt dat ik het vervelend vind weglezen, dan open ik daar een discussie over. Waarbij ik graag toegeef dat de laatste zin in mijn topicstart een verkeerde toon zet, mea culpa.Ik weet ondertussen wel dat je het er niet mee eens bent. Jouw systeem heeft nadelen, ons systeem heeft nadelen, die van het onze vinden we minder erg en daar houden we dus aan vast. Your point has been noted en we doen er niks mee. Kunnen we het daarbij laten?
In alle eerlijkheid is Rataplan waarschijnlijk enigszins geïrriteerd omdat dit de derde keer in een paar jaar tijd is dat ik een vergelijkbare discussie start. De laatste keer ging het er ook enigszins verhit aan toe.Abbadon schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 23:25:
[...]
![]()
En dan verwacht je dat je nog serieus genomen wordt ook nog?
Hoe dan ook, dit topic is dus niet bedoeld als klacht tegen de spellingsregels in het algemeen; die discussie heb ik al eerder gevoerd en verloren. Hoewel ik het er niet mee eens ben wil ik me daar dus best bij neerleggen voor woorden die gewoon prettig weglezen. COO is niet zo'n woord.
[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 15-07-2010 23:29 ]
Wel wil ik kwijt dat ik regelmatig met gekromde tenen moet aanschouwen hoe er met hoofdletters om wordt gesprongen in afkortingen en initiaal- en letterwoorden.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dan over de toon: ik word link (niet: verwijzing naar een weblocatie; wel: pissig. Homonymie bestaat. Live with it) als zo'n topic wordt geopend met een aperte fallacy als "Waarom wordt er na al die jaren nog steeds zoveel verwarring gezaaid in de eigen artikelen?" Als je om een uitzondering wil vragen terwijl je weet dat het beleid grosso modo gehandhaafd wordt, zijn zulke sneren nergens voor nodig. Het enthousiasme waarmee je vervolgens punt voor punt gaat uitleggen waarom je het niet met het beleid eens bent, sterkt mij in de overtuiging dat je dit topic niet om die ene uitzondering opent, maar om nog eens lekker je gal te spuien. En ik heb wel wat beters te doen.
En Abbadon, ook voor jou geldt dat jouw visie niet de enige juiste is. Tekortkomingen van het Groene Boekje waar mensen niet mee overweg (willen) kunnen hebben bijvoorbeeld geleid tot het bestaan van het Witte Boekje. Alle relevante Nederlandse dagbladen hanteren hun eigen, van het Groene Boekje afwijkende spelling - en daar ben ik het dan weer ook niet altijd mee eens, maar ik heb er inmiddels vrede mee dat niet iedereen zich naar dezelfde overtuigingen schikt. Kan ik je aanraden. Dat maakt je in elk geval prettiger in de omgang dan met zulke beledigende posts een topic binnen te vallen. Please don't do that again.
Wat betreft dit specifieke geval, bedankt voor het toevoegen van een accronym. Ik zou het nog steeds liever in caps zien maar dit is ook een goeie oplossing.