Vreemde raid probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 17:37
Ik heb sinds een paar dagen een vreemd probleem.

Ik heb 2 samsung disks in raid 0.
daarop heb ik 2 raids aangemaakt
raid1 500gb (heeft 2 partities 100gb,400gb)
raid 2 de rest (1 partitie).

paar dagen geleden starte ik mijn pc en beide disken waren niet meer onderdeel van m'n raid.

Ik heb gisteren 2 indentieke schrijven gekocht.

heb van beide oude schrijven het MBR en track0 gebackupped.
Ik heb mijn 2 nieuwe schrijven met de zelfde parameters geraid (woord?)

Heb daarvan track0 gerestored op mijn oude disken.

Hiermee kreeg ik ze weer onderdeel van mijn raid.

raid 1 (100 en 400gb) is netjes te zien en te benaderen zonder corruptie.
raid 2 is leeg geen partitie en recover programmas kunnen niets vinden.

Heeft iemand enige advies??

(heb een backup van meeste files dit is meer omdat ik van uitzoekwerk houd)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap echt helemaal niks van de manier waarop jij je schijven indeelt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID 1 en RAID 2??

Hoe heb je de schijven ingedeeld? Heb je meerdere volumesets aangemaakt op die schijven? Zoja, welke RAID levels heb je daarvoor gebruikt? Als het beide RAID 0 is dan zie ik het nut niet van meerdere array's. Maak er dan gewoon 1 van en verdeel dat in partitie.

Welke Samsungschijfjes heb je? Veel Samsungs zijn bagger in RAID namelijk en vallen er spontaan uit. Maar als ik kijk naar hoe jij je schijven indeelt, is RAID dan uberhaupt noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 12:28
Als jij 2 schijven in RAID0 zet kan je niet vervolgens 2 partities uit die schijf (fysiek 2 schijven) in RAID 2 en 3 zetten. Uberhaupt is er geen nut van het zetten van 1 schijf in RAID2/3, geloof ik. Bedoel je niet dat je 3 partities in RAID 0 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
Sorry voor dat ik onduidelijk ben, probeer het uit te leggen

Ik heb 2 Samsung HD753 LJ schrijven. Daarop heb ik 2 raidsets aangemaakt allerbij staat ze als raid 0 geconfigureerd.

Raidset 1 500gb, heeft 2 partities, 100gb en 400gb
Raidset 2 is de rest (ongeveer 1000gb) en bevat 1 partitie.

Door een hikkup zijn beide schrijven uit de raid geklapt.

Ik heb met RAID reconstructor Raidset 1 kunnen recoveren zonder corruptie.

Ik kan de bestanden op raidset 2 wel zien bij het restoren zijn ze bijna allemaal corrupt.

Ik zou graag willen weten hoe ik ze kan restoren. en Meer info willen weten hoe de metadata eruit ziet

[ Voor 5% gewijzigd door hinerakatauri79 op 16-07-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een passendere titel zou zijn "RAID 0 gecrashed, hoe data te recoveren?". Niet genoeg info in de sticky topics met pointers naar info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
Info heeft me geholpen. Ik heb raidset 1 kunnen restoren. echter heb ik problemen om raidset 2 restoren.
en dat is me nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, Samsung klappen nu eenmaal uit RAIDarray's, zelf ook vaak genoeg meegemaakt en helaas is er weinig aan te doen, data ben je vaak gewoon kwijt als je na het restoren van de array's er niet meer bij kan.

Waarom heb je trouwens 2 RAIDsets aangemaakt? Waarom niet gewoon 1 en die gepartitioneerd? Je bent het nu nodeloos ingewikkeld aan het maken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinerakatauri79
Toen ik die raidsets maakte dacht ik dat het makkelijker zou zijn. als ik problemen zou hebben met inconsistentie op 1 van de raidsets.

maar even terug naar mijn probleem.

ik heb de volgorde van de schrijven voor raidset 1 gevonden. kan ik vanuit gaan dat de raidset volgorde voor raidset 2 dezelfde is??

Ik heb ook de offset van raidset 1 bepaald. Maar weet niet of de offset van raidset 2 hetzelfde is en hoe ik dat moet uitvinden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst een tip, mocht dit tot een goed einde komen verplaats dan de data naar een andere hardeschijf of medium en verbreek de RAIDset. Zoals reeds opgemerkt is Samsung F1 serie en RAID gewoon een no go en nu weet ik dat er weer reacties kunnen komen: 'wat een onzin, hier draait het al tijden goed', ja dat kan, maar een minuut later kan het gedaan zijn met de RAIDset. Dit type hardeschijf is gewoon niet betrouwbaar wanneer zij gebruikt worden in een RAIDset, als single hardeschijf oplossing is er geheel niets op aan te merken en hebben ze altijd goede prestaties geleverd tegen een nette prijs.

Verder het probleem, daar heb ik ook gee pasklaar antwoord voor, maar ik zou zeggen kijk eens naar de zoekresultaten in de volgende links:

Link 1: http://www.google.nl/sear...=raid+constructor&spell=1

Link 2: http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30

Overigens als laatste opmerking, normaalgesproken maakt het niet uit hoe je een hardeschijf weer aansluit de data welke info. op welke hardeschijf staat is (normaalgesproken) opgeslagen op de hardeschijfen zelf. In dit geval kan het inderdaad wel cruciaal zijn op welke poort je de hardeschijfen terugaansluit, omdat de info. op de hardeschijfen zelf niet betrouwbaar meer is.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 17-07-2010 17:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1