Twister336 schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:20:
Een bedrijf wilt een programma van ons kopen om op hun website gratis aan te bieden.
Wij bieden dit programma momenteel aan op onze website (tegen betaling).
Hoe bepaal je de waarde hiervan? Het programma bestaat al dus er hoeft niet meer aan gewerkt te worden.
Aangezien dit bedrijf het gratis gaat aanbieden is het dus puur voor marketingdoeleinden. Ze maken er dus niet rechtstreeks winst mee. Wij gaan er wel inkomsten door verliezen.
Ze vragen een prijs maar ik heb geen idee hoeveel ik kan vragen (ik heb aan hun gevraagd hoeveel ze wilden betalen maar daar gingen ze niet op in).
Ze kunnen ook niet zeggen hoeveel mensen het gaan gebruiken.
Lastige vraag voor ons om te beantwoorden. Hangt namelijk van nogal wat factoren af denk ik. Ik denk dat je eerst eens bij jezelf te rade moet gaan of je dit wel zou willen. Sowieso: als je programma ergens gratis gaat worden aangeboden vanaf tijdsmoment X, dan hoef je vanaf dat moment ook geen inkomsten meer te verwachten voor dit programma. Zelfs als je het vanaf dat moment nog steeds aanbiedt tegen betaling op je eigen website. Het enige wat je dan nog zou kunnen doen vanuit een marketingoogpunt is het product ook gratis aanbieden op je website, als smaakmakertje voor andere producten die je verkoopt (doe je dat uberhaupt?).
Wil je het product toch gaan verkopen, dan kan je meerdere methoden gebruiken imho.
Als eerste kan je nagaan wat het product jullie als bedrijf heeft gekost (of nog gaat kosten als je er support op levert) qua manuren en andere middelen. Je kan er dan nog voor kiezen om de eventuele inkomsten die het stukje software heeft gegenereerd, hier vanaf te halen en het restant kan je als prijs hanteren tegenover het bedrijf wat je product wil kopen. Nadeel is alleen wel dat je hoogstens break-even draait, dus een winstpercentage is dan nog wel aan te raden.
Een tweede methode is op basis van ervaringscijfers bepalen hoeveel je product in de loop der jaren per jaar gemiddeld heeft opgebracht. Maak vervolgens een schatting van de support die je nog gaat leveren, en plak de kosten die je daaraan hebt nog op de gemiddelde jaaropbrengst. Het resultaat is je verkoopprijs.
Wat je ook zou kunnen doen is de actuele verkoopprijs van het product vermenigvuldigen met een schatting van het aantal gebruikers die het product gaan gebruiken. Nadeel is dat het zeer lastig is om een schatting te maken, aangezien het product eventueel ook nog door derden kan worden aangeboden (hopelijk vangt één of andere licentie dit af).
Een laatste idee is nog om (als dat mogelijk is) de prijs van vergelijkbare producten over te nemen. Nadeel daarvan is dat het met geen mogelijkheid hoeft te reflecteren wat jullie kwijt zijn geweest qua kosten.
Een paar pointers, eigenlijk ook al doorgesijpeld via deze post:
- Let goed op de kosten per uur die je ervoor hebt gemaakt. Dit is vitaal in je berekening (als je die hanteert).
- Let goed op de support die je er nog voor verwacht te leveren. Kan ook aardig in de papieren lopen als je een groot doelpubliek bereikt.
- Let erop dat je met een licentie het een en ander afdekt qua gebruik door derden, eventuele schade, et cetera. Echter, als jullie het product al aanbieden via jullie website, neem ik voor het gemak aan dat jullie hier al aan gedacht hebben.
Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits