Toon posts:

dual pomp water/peltier cooling testloop pics

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn koelsysteem een grote testloop gedaan en ik ga nu de bende in mijn kast inbouwen. Tijdens de testloop leek het me leuk om even een paar foto's te maken dus kijk hier.

http://members.home.nl/dmaniac

Het is een dual pomp systeem, ik heb het nog nooit eerder gezien dus dat is al orgineel, zodat als 1 pomp kapot gaat dat dan de rest niet kapot gaat. Ook stroomt er dan meer water door dat ook weet iets beter is. 1 pomp wordt de koud kant -13C en met 2 pompen wordt ie -17C. Het is een 125watt peltier dus een lekkere stroomvreter.

Ook heb ik nog een vraag:
Ik heb een peltier voeding en die geeft 13,8V 20-22A stroom, maar mijn peltier mag maar 15V 14A hebben. Kan ik die voeding gebruiken?

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Wat betreft je vraag over de voeding: ja die kan je gebruiken. Het aangegeven amperage is het maximale wat ie af kan geven. De peltier neemt gewoon de hoeveelheid af die ie nodig heeft, het is niet zo dat alle onderdelen automatisch 20amps voor hun kiezen krijgen.

Verwijderd

Die gaat koud worden. >:)

Is dat PVC ding je waterbak?

Ziet er voor de rest netjes uit.

Verwijderd

Topicstarter
dat pvc ding is een t-riol water dinges die mooi bovenin mijn kast kan zodat ik de kast niet open hoef te schroeven om er water in te doen...

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 11 maart 2001 16:54 schreef worsie het volgende:
Wat betreft je vraag over de voeding: ja die kan je gebruiken. Het aangegeven amperage is het maximale wat ie af kan geven. De peltier neemt gewoon de hoeveelheid af die ie nodig heeft, het is niet zo dat alle onderdelen automatisch 20amps voor hun kiezen krijgen.
thx dat wou ik weten!!!! ;)

• St-Bun
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 13:29
Ziet er cool uit allemaal!
Hoe kom je eigenlijk aan dat waterreservoir?

O dus

Verwijderd

Topicstarter
praxis: t-stuk riolbuis 125mm met persluchtdoppen voor water in/uitgang...
en draaideksels totale koste ongeveer 35 gulden

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Nice, ik moet ook maar eens wat waterkoeling gaan gebruiken.

Nu ook zonder stropdas

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Vraagje: heb je gedacht aan terugslagkleppen in de uitgaande leidingen van de pomp? Dit voorkomt dat, als 1 pomp kapot gaat, dat de andere pomp een deel van het water rondpompt via de kapotte pomp, ipv de waterjacket.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ziet er verder mooi uit, maarehhh:

[moeder mode]
Ruim je kamer eens op!
[/moeder mode]

:P:P

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:49 schreef d_maniac het volgende:
Het is een dual pomp systeem, ik heb het nog nooit eerder gezien dus dat is al orgineel, zodat als 1 pomp kapot gaat dat dan de rest niet kapot gaat. Ook stroomt er dan meer water door dat ook weet iets beter is.n?
ik moet helaas meedelen dat een afgestelde waterpomp betere resultaten geeft dan een dikke grote pomp.

Want het water dat je verwarmt hebt in je waterblok moet weer zogoed mogelijk terug naar kamertemp gekoeld worden in de radiator.. en dat gaat niet als je het er te snel doorheen gooit.

zo krijgt het waterblok weer een redelijk warme waterstroom aangeboden..

nou iedergeval .. als je meer wilt weten ga hier dan maar even kijken
http://rainwulf.trancetechno.com/principles.html

maar MOOI GEMAAKT!!

en ik heb ook zo'n pompje :)

[OFF TOPIC: WTF IS ER AAN DE HAND MET HET FORUM!]

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:49 schreef d_maniac het volgende:
Het is een dual pomp systeem, ik heb het nog nooit eerder gezien dus dat is al orgineel, zodat als 1 pomp kapot gaat dat dan de rest niet kapot gaat. Ook stroomt er dan meer water door dat ook weet iets beter is.n?
ik moet helaas meedelen dat een afgestelde waterpomp betere resultaten geeft dan een dikke grote pomp.

Want het water dat je verwarmt hebt in je waterblok moet weer zogoed mogelijk terug naar kamertemp gekoeld worden in de radiator.. en dat gaat niet als je het er te snel doorheen gooit.

zo krijgt het waterblok weer een redelijk warme waterstroom aangeboden..

nou iedergeval .. als je meer wilt weten ga hier dan maar even kijken
http://rainwulf.trancetechno.com/principles.html

maar MOOI GEMAAKT!!

en ik heb ook zo'n pompje :)

[OFF TOPIC: WTF IS ER AAN DE HAND MET HET FORUM!... LAAT ME TOCH GEWOON POSTEN :(:(:(]

Verwijderd

Topicstarter
herman: nee daar heb ik wel aan gedacht maar ik kon zoiets niet vinden, was al moeilijk om aan die perslucht dopjes te komen die op elkaar passen. Daarom is het verschil ook zo groot (4C).

freakyfrank: als je het water er sneller doorheen pompt wordt het water ook minder warm omdat de warmt wordt verdeeld over meer water, dus het maakt niet veel uit eigenlijk. Ik heb uitvoerig getest en ben tot deze conclusie gekomen.

[vader mode]
goed doan jong
[/vader mode]

Verwijderd

Topicstarter
herman: wel heb ik geen t-stuk maar een -< vormig verdeel dinges gebruikt (bedenk maar is een naam voor zoiets).

Verder heb ik ook nog gedacht over uitbreidings mogelijkheden. Eerste idee was om een mogelijkheid te maken om via de 2e pomp een waterkoel iets te doen of mijn videokaart te waterkoelen. Mijn oude waterkoelsysteem had een koelkast waar het waterreservoir in zat. Ik zat eraan te denken om als ik thuis ben(dus niet lannuh) dat ik dan via pomp 2 door de koelkast en diepvriesvak heen jaag. Misschien maak ik dat nog maar het liet mij erg schrikken toen ik de foto's zag van iemand die aan het peltier coolen was en zijn pomp kapot ging. Daarom is de keus nu dit. Maar de mogelijkheid blijft want ik heb 2 uit en 1 in in mijn waterreservoir. Dus als ik later van gedachte verander kan het altijd nog.

Verwijderd

Topicstarter
oh ja nog een vraag, waar zou je zo een ding kunnen halen waardoor het water niet terug loopt?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 11 maart 2001 22:39 schreef d_maniac het volgende:
herman: wel heb ik geen t-stuk maar een -< vormig verdeel dinges gebruikt (bedenk maar is een naam voor zoiets).
Zoiets word ook wel een Y stuk genoemd je kan wel raden waarom ze dat doen :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
kwam ff niet op de letter :P

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Waarom heeft die radiator 4 kleine cpu fannetjes? 1 grote 90 mm fan blaast toch veel meer lucht doorheen?

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 01:48 schreef MrDummy het volgende:
Waarom heeft die radiator 4 kleine cpu fannetjes? 1 grote 90 mm fan blaast toch veel meer lucht doorheen?
Ik denk dat je je verkijkt op de schaal

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Ik heb ook zo'n PVC reservoir, maar gewoon een recht stuk. En draaidoppen met een rubber ring ertussen (perslucht?) Tis iig wel waterdicht. En bij mijn setup is de proc kouder als het water langzaam stroomt. Er zit ongeveer 2 liter water in het reservoir, de inhoud van de slangen, radiator etc is ongeveer 0.4 liter. Volgens jou moet de processor dus kouder worden als ik het sneller laat stromen maar dat is hier dus niet zo.

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de setup twee hele nachten laten lopen, eerst met 1 pomp(eerste nacht). Toen werd hij -13C. Daarna met 2 pompen en toen werd hij -17C. Verder heb ik geen anti terugslag Y dingetje dus met 1 pomp a la 800 liter per uur gaat er ook nog wat stromen via de pomp die uit staat.

en inderdaad moet je is beter naar de schaal kijken, het zijn namelijk 4 x 80cm fans van sunon(=teringherrie).
Pagina: 1