Transformator, centertap en bruggelijkrichter, confused.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Topicstarter
OK ik ben even de draad kwijt nu, en het is eigenlijk zo simpel...

De situatie: (MSpaint incoming!)

2 verschillende manieren van gelijkrichten van een trafo:

Met centertap:
Afbeeldingslocatie: http://cubeupload.com/files/thumbs/th.700181ct.png
*klikbaar*

Met bruggelijkrichter:
Afbeeldingslocatie: http://cubeupload.com/files/thumbs/th.bb75d5brug.png
*klikbaar* (was ff te lui om 4 diodes te tekenen maar je snapt het idee)

Mijn vraag is nu, welke spanning krijg ik als DC in de eerste situatie, en welke in de tweede.

Dit is erg basic I know, maar ik ben echt in de war nu, want tussen de 0 en de 300 taps meet ik 320v unloaded. Dus over de beide 300 taps zit 640v unloaded.

Bij het eerste plaatje zou je pak hem beet 420VDC krijgen, want je neemt steeds een halve sinus, om en om "boven" en "onder".

Volgens alles wat ik lees op het internet is er geen verschil in spanning tussen het gebruik van een bruggelijkrichter of een centertap met twee diodes. (afgezien van dat je met de bruggelijkrichter iets meer spanningsval hebt)

Echter staat er over de 2 300v taps 600VAC en als ik die met bruggelijkrichter zou gelijkrichten zou pak hem beet 840 volt DC opleveren, het dubbele, toch?

Ik heb gisteravond laat de multimeter erbij gehad en ik meen me te herrineren dat ik dus 640v mat tussen de twee 300v taps maar ik ben er niet meer zeker van.

Ik zie gewoon iets over het hoofd maar ik weet niet wat, kan iemand mij verlossen?

edit:

Afbeeldingslocatie: http://cubeupload.com/files/thumbs/th.d5f7dbdubbel.png

Of zo, en dan 2x 420VDC?

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 15-07-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Drie niet bestaande URL's, en aangezien ik niet over bovennatuurlijke gaven beschik, kan ik voorlopig geen antwoord geven op de schem's.
Maar inhoudelijk, ik veronderstel dat die 320 V de effectieve waarde van de wisselspanning is. De topwaarde is dan 320 x √2 = 451 V, en dat is met aftrek van de spanningsval over de gelijkrichter ook de waarde van de gelijkspanning als deze door een condensator van voldoende capaciteit wordt afgevlakt. Zonder afvlakking meet je met de meter op DC de gemiddelde waarde, topwaarde x 2/π = 287 V.
Dit dus per wikkeling van je trafo, bij twee wikkelingen bij aansluiting op de uiteinden met een bruggelijkrichter dus het dubbele.

Maar als je wat jij noemt "centertap" gebruikt, hou je de enkele spanning, en gebruikt inderdaad de wikkelingen om en om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 21:29

Part

Helemaal niets.....

Die laatste is wel erg ongebruikelijk.
Dan beter de laatste uit dit voorbeeld gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Circuits_2008/Rectifier_Tutorial.gif

Misschien wel handig te vermelden wat je precies wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Techneut schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:14:
Drie niet bestaande URL's, en aangezien ik niet over bovennatuurlijke gaven beschik, kan ik voorlopig geen antwoord geven op de schem's.
Dat ligt toch echt aan jou want ze bestaan wel. :)
Maar inhoudelijk, ik veronderstel dat die 320 V de effectieve waarde van de wisselspanning is. De topwaarde is dan 320 x √2 = 451 V, en dat is met aftrek van de spanningsval over de gelijkrichter ook de waarde van de gelijkspanning als deze door een condensator van voldoende capaciteit wordt afgevlakt. Zonder afvlakking meet je met de meter op DC de gemiddelde waarde, topwaarde x 2/π = 287 V.
Dit dus per wikkeling van je trafo, bij twee wikkelingen bij aansluiting op de uiteinden met een bruggelijkrichter dus het dubbele.
Ja de RMS spanning van de trafo is 300v, en onbelast is dat dus (blijkbaar) iets van 320.
Ik heb de trafo niet belast tijdens het meten.
Maar als je wat jij noemt "centertap" gebruikt, hou je de enkele spanning, en gebruikt inderdaad de wikkelingen om en om.
Hoe zou jij het anders noemen? Is een hele normale term.

Bedankt voor je antwoord. :)
Part schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:26:
Die laatste is wel erg ongebruikelijk.
Dan beter de laatste uit dit voorbeeld gebruiken.
[afbeelding]

Misschien wel handig te vermelden wat je precies wil.
Wat ik wil is weten welke spanningen ik ongeveer kan verwachten in de verschillende situaties die ik beschrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

mace schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:36:
[...]

Wat ik wil is weten welke spanningen ik ongeveer kan verwachten in de verschillende situaties die ik beschrijf. :)
Ok ik dacht even dat je er wat mee wou maken.

De wisselspanningen zijn effectieve waarde. De top-top waarde is een stuk hoger.
Na gelijkrichten in voorbeeld 1 is je effectieve DC spanning gelijk aan de wisselspanningen dus 300 volt.
(iets minder als je de spannings val over de diode mee neemt.)

In voorbeeld 2 staan de twee wisselspanningen in serie. Dus 600 volt AC.
Je effectieve DC spanning is daar dus ook 600 volt.

Echter is er een grote kans dat jou multimeter prima een zuivere DC spanning kan weergeven maar niet een afgebogen sinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Part schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:48:
[...]

Ok ik dacht even dat je er wat mee wou maken.
Uiteindelijk wel ja, maar ik heb dus een paar trafo's en ik ben aan het dubben welke ik voor welk projectje ik ga gebruiken.
De wisselspanningen zijn effectieve waarde. De top-top waarde is een stuk hoger.
Na gelijkrichten in voorbeeld 1 is je effectieve DC spanning gelijk aan de wisselspanningen dus 300 volt.
(iets minder als je de spannings val over de diode mee neemt.)

In voorbeeld 2 staan de twee wisselspanningen in serie. Dus 600 volt AC.
Je effectieve DC spanning is daar dus ook 600 volt.
Dat bevestigt mijn vermoedens, thanks.

Bij 600v kan ik echter nog maar ongeveer de helft van de stroom trekken of niet?
Echter is er een grote kans dat jou multimeter prima een zuivere DC spanning kan weergeven maar niet een afgebogen sinus.
Ik heb een Fluke 175 True RMS, zit wel goed denk ik. :)

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 15-07-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

mace schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:56:
[...]

Dat bevestigt mijn vermoedens, thanks.

Bij 600v kan ik echter nog maar ongeveer de helft van de stroom trekken of niet?

[...]

Ik heb een Fluke 175 True RMS, zit wel goed denk ik. :)
Dan klopt de 300 volt AC niet die zal iets hoger moeten zijn.

De helft van het vermogen.... voor het gemak zou ik zeggen ja maar in de praktijk heb je nog zo iets als watt en VA. Het is dus ook nog afhankelijk van je belasting.

[ Voor 17% gewijzigd door Part op 15-07-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Part schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:58:
[...]

Dan klopt de 300 volt AC niet die zal iets hoger moeten zijn.
Op de trafo staat dat het een 300v wikkeling is, ik meet iets meer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In de eerste situatie krijg je gemiddeld 300V (en 300 * √2 = 425V als je een afvlakcondensator gebruikt).

In de tweede situatie krijg je tussen de + en - van de bruggelijkrichter gemiddeld 600V
(en dus 600 * √2 = 850V met afvlakcondensator).
Tussen de + en de centertap krijg je 300V en tussen de - en de centertap krijg je -300V.

De derde situatie is alleen handig als je bruggelijkrichters de spanning van 850V niet aankunnen; het resultaat is precies hetzelfde als in situatie 2.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mace schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:36:
[...]

Dat ligt toch echt aan jou want ze bestaan wel. :)
Ik zie in je TS enkel maar een paar rode kruisjes en geen afbeelding.
[...]

Ja de RMS spanning van de trafo is 300v, en onbelast is dat dus (blijkbaar) iets van 320.
Ik heb de trafo niet belast tijdens het meten.
..................
Daar heb ik je antwoord op gegeven. Bij gelijkrichting met afvlakking, bij centertap de enkele spanning, dus effectieve waarde x √2 = onbelast ongeveer 450 V DC, bij een bruggelijkrichter op de beide uiteinden het dubbele. Je schema's zie ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De laatste optie is niet vreemd in het geval van +en- spanning tov GND, zoals in een versterker. Toch? IIG heb ik het daar ook zo gedaan, met 8 diodes.
Al kun je dan waarschijnlijk hetzelfde bereiken door het midden als GND te pakken en de uiteindes elk 2 diodes te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Techneut schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:06:
[...]
Ik zie in je TS enkel maar een paar rode kruisjes en geen afbeelding.
Zowel op mijn pc als op mijn telefoon werken de plaatjes perfect, dus het ligt toch écht aan jezelf. :)
Daar heb ik je antwoord op gegeven. Bij gelijkrichting met afvlakking, bij centertap de enkele spanning, dus effectieve waarde x √2 = onbelast ongeveer 450 V DC, bij een bruggelijkrichter op de beide uiteinden het dubbele. Je schema's zie ik (nog) niet.
Ja, ik snap nu hoe het werkt, iedereen bedankt voor zijn antwoorden. :)
_ferry_ schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:07:
De laatste optie is niet vreemd in het geval van +en- spanning tov GND, zoals in een versterker. Toch? IIG heb ik het daar ook zo gedaan, met 8 diodes.
Klopt dan krijg je een symmetrische voeding met zowel negatieve als positieve spanning t.o.v. massa.

Wordt vaak gebruikt in transistorversterkers.

Alleen is eeen 300v symmetrische voeding misschien een beetje veel van het goede. :P
Meestal ligt dat een factor 10 lager.
Al kun je dan waarschijnlijk hetzelfde bereiken door het midden als GND te pakken en de uiteindes elk 2 diodes te geven?
Dat weet ik dan weer niet zeker.

[ Voor 43% gewijzigd door mace op 15-07-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

_ferry_ schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:07:
Het kan wel alleen moet je dan niet de uitgangen van de transformator in serie zetten:
Afbeeldingslocatie: http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/gc/traffo_config.gif

Nadeel:
2x het aantal componenten.
2x het verlies over de brug.
Voordeel:
geen

Dit is een meer gebruikelijke manier:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/14nzdro.gif
Pagina: 1