Rare framterate drops bij games/videos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
Hoi,

Ik een rare(steeds frequentere) framerate drop bij games en videos(denk aan youtube etc.).
Het begint met het spelen van heel soepel(WoW op max is vaak 50 FPS.) en zakt dan voor een hele tijd naar 1-15 FPS.

Dit gaat soms gepaart met problemen bij het opstarten. Soms wil de computer überhaupt niet opstarten(beeldscherm gaat helemaal niet aan) en kreeg ik een errorcode in piepjes. Ik heb deze errorcode terug kunnen leiden naar invalid RAM, maar als ik hem restart doet de computer het wel goed, dus wat ik hieruit op moet maken heb ik geen idee.

Betreft een Windows Vista SP1 PC met 2046 MB RAM.
AMD Athlon 64x2 5000+ CPU
nVidia GeForce 8600 GT

Alle drivers zijn up to date, maar dat heeft het probleem niet verholpen.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Bedankt
Frerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Het zou goed een warmte probleem kunnen zijn, vooral als het niet in het begin voorkomt, maar pas later.

Wat je natuurlijk ook nog even moet doen is Windows Vista SP2 even intalleren, dat lost ook veel op.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
Warmte zou wel kunnen denk ik, aangezien het een stoffige warme zolderkamer is waar de computer staat.

En ik zal gelijk even SP2 installeren, bedankt ;)

Edit: SP2 heeft helaas weinig uitgehaald, maar sowieso goed om te hebben :P

[ Voor 20% gewijzigd door Frerk op 15-07-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deguchi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 14:28
Laat eens een memtest draaien (staat bv op een ubuntu cd). Als je toch al biepjes krijgt dat er iets scheelt met je ram kan je dat misschien best toch eens aan een grondige test onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Ik zou toch eens kijken naar de processen die op de achtergrond draaien.

Voornamelijk je virusscanner, backup software en andere ongein.
je virusscanner kan namelijk wow en andere games/applicaties scannen op virussen en dat vertraagd enorm.

Daarnaast zou ik je adviseren om een 2 nieuwe reepjes van 2GB kopen (kost geen drol meer) en je pagefile uit te zetten. Hiermee zorg je er nog meer voor dat je PC minder schrijfactiviteit spendeert aan andere zaken.

probleem met je geheugen zijn nooit goed en min of meer al een waarschuwing dat het een keer goed fout gaat.
Daarom is vervangen altijd beter.

Verder zeg je dat al je drivers up2date zijn maar heb je hierbij ook je chipset drivers geupdate?

Succes met alles.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Frerk schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 12:05:
Warmte zou wel kunnen denk ik, aangezien het een stoffige warme zolderkamer is waar de computer staat.

En ik zal gelijk even SP2 installeren, bedankt ;)

Edit: SP2 heeft helaas weinig uitgehaald, maar sowieso goed om te hebben :P
Heb je de PC al een keer opengemaakt en de koelblokken/fans bekeken? Als deze vol met stof zitten is het zeker nuttig om ze van het stof te ontdoen (met een luchtdruk spuitbus of gewoon met de stofzuiger met kwast o.i.d.).

@hierboven
Op zich allemaal goede dingen om te doen, maar dat zou niet kunnen verklaren waarom het in het begin wel snel gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door gnimmeL_kraD op 15-07-2010 13:21 ]

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
Geheugentest laat tot nu toe niks verkeerds zien.(Toch handig, zo'n extra laptop erbij om te tweakeren :P).

Zal hem zo eens opmaken en kijken of er veel stof in zit, en eventueel proberen ervan te ontdoen.

Als het een warmteprobleem is, zou het nuttig zijn/kunnen zijn om de grafische kaart m.b.v. RivaTuner te underclocken? WoW vergt niet zoveel grafische kaart.

Edit:
Stof verwijdert en grafische kaart stukje undergeclocked. Nog steeds hetzelfde probleem :(

[ Voor 12% gewijzigd door Frerk op 15-07-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
gnimmeL_kraD schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 13:20:
[...]
@hierboven
Op zich allemaal goede dingen om te doen, maar dat zou niet kunnen verklaren waarom het in het begin wel snel gaat.
Tja alle IT problemen zijn bijna niet altijd te verklaren.

Mijn ervaring met WoW is dat vooral mijn kaspersky erg lastig was met het scannen van alle files en mods op mijn PC. Dit heb ik toen ook snel aangepast zodat hij WoW niet meer scanned.

Verder vergt WoW wel degelijk videorekenkracht maar is het ook afhankelijk waar je speelt op dat moment.
Speel je alleen op een veldje waar weinig mensen zijn of speel je in een RAID met alle mooie bling bling etc.

Ik hoop dat het lukt met het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
Probleem nog steeds niet opgelost :(

Wat ik geprobeerd heb:
Zit nu 1GB extra geheugen in
Superfetching etc. uitgezet
PC nog eens schoongemaakt(letterlijk en figuurlijk)
BIOS geupdate

Verder heb ik met GPU-Z de prestaties van grafische kaart onderzocht tijdens de rare framedrops, maar daar is niks aan te zien.
Het enige dat mij opvalt is dat ik geen 'Beschikbaar' geheugen overheb, alles zit 'in cache'.

Zou het een Vista probleem kunnen zijn? Of moet ik naar mijn CPU kijken.

Mvg,
Frerk

P.S. Dit probleem speelt zich bij alle games af(Ok, Red Alert Aftermath dan weer niet :P), maar ook bij Youtube op 1080P. Rare is dat als ik een Blu-Ray kijk ik er een last van heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Frerk op 16-08-2010 17:14 . Reden: PSje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je last van een defect geheugen bankje, probeer het eens alleen met het laatst aangeschafte geheugen van 1 Gig.

Als dit geen verbetering geeft, in de bios de geheugen snelheid handmatig invoeren, en eventueel al het overklokken uitschakelen.

Owja, virtueel geheugen zou minimaal 1 1/2 keer het ram geheugen moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:20:
Misschien heb je last van een defect geheugen bankje, probeer het eens alleen met het laatst aangeschafte geheugen van 1 Gig.

Als dit geen verbetering geeft, in de bios de geheugen snelheid handmatig invoeren, en eventueel al het overklokken uitschakelen.

Owja, virtueel geheugen zou minimaal 1 1/2 keer het ram geheugen moeten zijn.
Eerste heeft niks uitgehaald.
2e moet ik nog proberen.
En ik heb 5GB virtueel geheugen, dus dat zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Heb je ook nog een Memtest uitgevoerd om al je geheugen te testen?

Als ie al 1 fout vind houdt het in dat je RAM niet goed is en vervangen moet worden.
Zou je verder een dxdiag report kunnen maken en die posten? Je kan dan data als je pc naam etc dan wel weghalen \ beschermen.

Dan zien we gelijk wat de laatste drivers zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 11:46

LieveNiels

On Fire

Kan zomaar een programma zijn wat om de zoveel tijd even een hele core op 99% wil hebben. Hier was dat het geval met Sabnzbd die om de 10 minuten zorgde voor een traag systeem. Volgende keer als de framerate dropt, gelijk ctrl-alt-del, taakbeheer en kijken of er een proces is dat veel cpu tijd opslokt. Ik zou dit doen voordat je het in de hardware gaat zoeken, dit kost namelijk bijna geen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frerk
Ik heb de koeler van de CPU even beetje schoongemaakt(nog niet helemaal), en probleem is nu grotendeels weg. Hij zakt alleen om het kwartier 1-2 sec naar rond de 10 FPS, maar verder valt 't mee.
Zal morgen even helemaal schoonmaken en kijken of 't probleem dan helemaal weg is.
Pagina: 1