Pc aan receiver als vervanging kapotte creative versterker

Pagina: 1
Acties:

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Topicstarter
Ik heb dus een creative gigaworks G500 5.1 setje aan mijn computer hangen maar nu valt die de hele tijd uit omdat er ergens iets fout zit in het versterker gedeelte.
Mits ik geen ander setje occasie vind en de Z5500 van logitech al heb gehad en gewoon slecht vind klinken tegenover deze set was ik aan het denken om ergens een occasie receiver te kopen en de boxen van de creative set daar op aan te sluiten.
In de computer zit een creative X-FI Xtreme audio PCI-E.
Hierop zit een digitale optische ingang en uitgang.
Deze zou ik willen gebruiker om de versterker op aan te sluiten maar nu lees ik dat ik dan geen 5.1 geluid meer zal hebben in mijn games?

Kan ik met deze geluidskaart dan gelijktijdig ook geen analoge aansluiting doen? Waardoor ik digitaal kan gebruiken voor muziek en analoog voor mijn games?

Hoe zit het met mijn basbox, die is nu passief veronderstel ik omdat het intern versterker gedeelte niet meer werkt en ik de kabel gewoon naar buiten heb gebracht om zo aan te kunnen sluiten op een versterker. Alleen de meeste versterkers doen dit met 1 uitgang terwijl ik een rood en zwarte kabel (zoals bij boxen)heb.

Er is natuurlijk ook nog de interne geluidskaart maar die krijg ik niet samen aan het werk met de X-FI
Moederbord is gigabyte EX58-UD3R met deze gegevens voor de geluidskaart:
1. Realtek ALC888 codec
2. High Definition Audio
3. 2/4/5.1/7.1-channel
4. Support for S/PDIF In/Out
5. Support for CD In

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Twido schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 01:02:
Deze zou ik willen gebruiker om de versterker op aan te sluiten maar nu lees ik dat ik dan geen 5.1 geluid meer zal hebben in mijn games?
Waar heb je dit vandaan? Als je een surround versterker koopt kun je 5.1 behouden.
Kan ik met deze geluidskaart dan gelijktijdig ook geen analoge aansluiting doen? Waardoor ik digitaal kan gebruiken voor muziek en analoog voor mijn games?
Waarschijnlijk niet, maar waarom zou je dat ook willen? Je kunt ze dan zowiezo niet tegelijk luisteren aangezien ze op verschillende ingangen op je versterker komen.
Hoe zit het met mijn versterker, die is nu passief veronderstel ik omdat het intern versterker gedeelte niet meer werkt en ik de kabel gewoon naar buiten heb gebracht om zo aan te kunnen sluiten op een versterker. Alleen de meeste versterkers doen dit met 1 uitgang terwijl ik een rood en zwarte kabel (zoals bij boxen)heb.
Rood en zwart voor rechts en links.

• Twido

Twido

Topicstarter
In een ander topic hier wordt er door meerdere mensen bevestigd dat je geen 5.1 geluid meer hebt als je het signaal digitaal doorstuurt naar je versterker omdat er dan geen decodering of dergelijke meer zou gebeuren op de geluidskaart (omdat het signaal rechtstreeks wordt doorgestuurd naar de versterker) en de versterker zou dit alleen maar kunnen met bepaalde trukjes wat geen echt 5.1 geluid zou zijn maar een simulatie ervan.

Ik ben geen kenner maar ik wil gewoon mijn versterker kunnen opzetten en games spelen via mijn 5.1 boxen.
De enige manier om mijn geluidskaart te koppelen met een versterker (heb ik nog niet) is met optisch digitaal signaal volgens mij.

En als ik de tuner selecteer wil ik gewoon muziek kunnen luisteren maar dit hoeft niet in 5.1 voor mij (stereo)

Op de meeste versterkers is de basbox aansluiting een 1 pens aansluiting terwijl ik eigenlijk een subwoofer heb in een kast met een rood en zwarte draad aan. (zoals voor in een auto)
Dus weet ik niet hoe ik deze twee kabels kan omvormen tot zo een 1 pens aansluiting .

Hopelijk is dit weer wat duidelijker :P

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Verwijderd

Er zijn geluidskaarten die wel een fatsoenlijk DTS/DD 5.1 signaal er kunnen uitgooien bij games, heet geloof ik DD Live of iets in die richting.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:32:
Er zijn geluidskaarten die wel een fatsoenlijk DTS/DD 5.1 signaal er kunnen uitgooien bij games, heet geloof ik DD Live of iets in die richting.
Je hebt inderdaad Dolby Digital Live! en DTS: Connect.
Deze twee stukjes software zorgen ervoor dat geluid wat digitaal wordt verzonden real time naar 5.1 gemaakt. Op die manier heb je én digitaal geluid én meerkanaals. Let wel dat je maar één van deze twee nodig hebt, maar DTS en Dolby Digital hebben beide een variant voor dezelfde uitwerking.

Analoog kan een geluidskaart inderdaad meerkanaals geluid decoderen en doorsturen naar dergelijke setjes. Digitaal lukt veelal niet, maar dan heb je dus bovenstaande software nodig. Overigens zijn er ook receivers met merekanaals analoge ingangen. Je hebt dan voor elk kanaal een aparte kabel, dus voor 5.1 heb je dan zes kabels. Maar hoe je het aan moet sluiten en wat voor geluidskaart (met welke software) je dan moet hebben hangt af van de receiver. Dus dat je perse digitaal moet gaan is zeker niet waar.

Overigens heb je nu een passieve subwoofer (geen versterker intern). Meeste receivers zijn gemaakt om een actieve subwoofer aan te sturen (dus eentje met versterker). Het signaal is ook heel anders wat er over de kabel gaat. Het is in ieder geval niet aan te raden om gewoon een passieve subwoofer aan te sluiten op een speakerterminal van een receiver. Dat kan met subwoofers die er voor zijn gemaakt (in verband met het doorlussen van de high-low-level), maar niet met wat je nu hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 15-07-2010 16:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Twido

Twido

Topicstarter
Ok , bedankt , ga dit allemaal is rustig bekijken en dan mijn beslissing maken.
Alvast bedankt. _/-\o_

Pagina: 1