Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Acculader laptop repareren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het opladersnoer van mijn laptop is geknakt. Hierbij is de isolatielaag weg en zie je de witte binnenkant. Verder komen er allemaal ijzerdraadjes naar buiten, deze zitten tussen de isolatie en witte binnenkant. Het gaat om de oplader voor een HPBusiness notebook NC.

Nu functioneert de oplader dus niet meer, behalve als ik het open stuk goed tegen elkaar aanduw.
Ik vroeg me nu het volgende af:

Werkt de oplader als een coax-kabel? En zou ik eventueel met een stukje isolatie strippen en een stukje aluminiumfolie deze ijzergaren weer met elkaar kunnen verbinden?

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:17
Als je iets wilt doen dan toch minimaal solderen + krimpkous maar beter nog regel een nieuwe/andere voeding. Als het 1x stuk is geweest gaat het snel opnieuw stuk en meestal vlakbij de oude breuk!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou gewoon een nieuwe voeding eraan knopen. Dit soort dingen gaan vaak snel weer stuk doordat de kabel veel bewogen wordt. En dan veroorzaak je in het ergste geval nog kortsluiting en dat wil je niet.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:55:

Werkt de oplader als een coax-kabel? En zou ik eventueel met een stukje isolatie strippen en een stukje aluminiumfolie deze ijzergaren weer met elkaar kunnen verbinden?
Ja en ja.

Het snoer tussen de adapter en je laptop lijkt inderdaad op een coax kabel, alleen is de kern iets dikker uitgevoerd en is de mantel gemaakt om stroom te geleiden, ipv ter afscherming. Het is geen elegante oplossing maar een stukje alu folie met tape zal dus gewoon werken.

Mocht je trouwens een soldeerbout hebben (en de kennis om deze te gebruiken) of je kent iemand welke dit heeft dan is het veel beter/netter om het snoer doormidden te knippen en goed vast te solderen.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Topicstarter
jjbstolk schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:59:
Als je iets wilt doen dan toch minimaal solderen + krimpkous maar beter nog regel een nieuwe/andere voeding. Als het 1x stuk is geweest gaat het snel opnieuw stuk en meestal vlakbij de oude breuk!
Die mantelfolie zit rondom en is erg dun, ik denk niet dat solderen erg nuttig is???

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:01:
Ik zou gewoon een nieuwe voeding eraan knopen. Dit soort dingen gaan vaak snel weer stuk doordat de kabel veel bewogen wordt. En dan veroorzaak je in het ergste geval nog kortsluiting en dat wil je niet.
Een nieuwe voeding? Waarom, het is een kabelbreukje. Dan kan ik net zo goed een hele nieuwe oplader kopen, dat is wschlk nog goedkoper ook.

En hoe ontstaat er kortsluiting dan, althans ik neem aan dat de + aan de binnenkant zit en de 0 als mantel tussen de isolatielagen.

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:05:
[...]

Ja en ja.

Het snoer tussen de adapter en je laptop lijkt inderdaad op een coax kabel, alleen is de kern iets dikker uitgevoerd en is de mantel gemaakt om stroom te geleiden, ipv ter afscherming. Het is geen elegante oplossing maar een stukje alu folie met tape zal dus gewoon werken.

Mocht je trouwens een soldeerbout hebben (en de kennis om deze te gebruiken) of je kent iemand welke dit heeft dan is het veel beter/netter om het snoer doormidden te knippen en goed vast te solderen.
Ok, hoeveel soldeerwerk zal dit dan zijn? Bestaat de kern uit 1 kabel of zijn dit er meerdere, en hoe soldeer je de mantel dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:26:
[...]

Een nieuwe voeding? Waarom, het is een kabelbreukje. Dan kan ik net zo goed een hele nieuwe oplader kopen, dat is wschlk nog goedkoper ook.
oplader = voeding

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:27:
[...]

Ok, hoeveel soldeerwerk zal dit dan zijn? Bestaat de kern uit 1 kabel of zijn dit er meerdere, en hoe soldeer je de mantel dan?
Het is een mantel en een kern.

Stap 1: Knip de gehele kabel door en strip de kunststof mantel dat bij beide uiteindes de metalen kern voor ongeveer een halve centimeter uitsteekt. Steek een stukje krimpkous van ongeveer 1.5-2.5 centimeter over één van de twee kabels heen.

2 Doe een stukje krimpkous om de kabel en soldeer de kernen aan elkaar vast. Schuif de krimpkous over de soldeerverbinding heen en krimp deze met de zijkant van de bout.

3 Maak van de mantels van beide kabeluiteinden een kabeltje door ze in elkaar te wikkelen op een punt en soldeer deze vast. Schuif vervolgens de krimpkous over de gehele soldeerverbinding heen en krimp deze met de bout.

Als je handig ben met een bout dan kost het meer tijd om de soldeerbout te pakken en op te warmen dan het solderen zelf.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1