Hitteproblemen AMD Phenom X4 965

Pagina: 1
Acties:

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Recent heb ik een systeem aangeschaft met de volgende - relevante - componenten.

Moederbord: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Processor: AMD Phenom II x4 965 | Black Edition
--> Processor Koeler: Asus Silent Knight II
Case: Antec Performance One P180 mini
Front fan: Scyte Gentle Typhoon

Echter de CPU temperaturen zijn niet echt naar mijn wensen. Volgens verscheidene reviews levert de Asus Silent Knight redelijke tot goede koelprestaties. Echter bij de eerste installatie vloog de CPU temperatuur (alle fans draaiden volop) gelijk richting de 60-70*c idle. Bleek dat ik teveel koelpasta (Arctic MX-2) had gesmeerd. Schoongemaakt met alcohol en vervolgens opnieuw begonnen. Deze keer werden de temperaturen beter maar nog steeds veels te hoog. Idle 40-45*c en in warme dagen als deze is 55*c idle geen uitzondering.

Wat heb ik tot dusver geprobeerd?
- De CPU koeler stevig aandrukken tijdens het koelen, temperatuur werd slechts één tot twee graden lager. Dus wat dat betreft zit hij strak genoeg op de CPU zelf
- CPU fan standaard op 100% zetten. Geen verschil merkbaar.

Het vreemde is dat het koper van de CPU koeler koel aanvoelt, zelfs wanneer de CPU stressed is (70*c) is deze amper lauw te noemen. Aan de airflow ligt het ook niet; door de hele kast voel je de flow (front to back). Wanneer ik de kast open doe scheelt dat slechts 1-2*c.

Denkt iemand me te kunnen helpen met dit probleem? Alvast bedankt! Want ik hoor dat temperaturen van ~50*c idle veels te hoog zijn voor mijn processor!

[ Voor 75% gewijzigd door -Tom op 14-07-2010 22:25 ]

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 09:20

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Het lijkt er dan toch op dat je koeler niet helemaal contact maakt!

Met welk programma lees je de temperatuur uit?

• -Tom
Voor het uitlezen van de temps gebruik ik Speedfan :)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 09:20

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Probeer voor de zekerheid even CoreTemp, speedfan wil nog wel eens een verkeerde sensor pakken om uit te lezen.

• SinSin
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 09:30
Hoi,

1ste optie: juiste antwoord is al gegeven; wanneer je cpu warm is en je koeler niet betekend; geen goed kontakt tussen cpu en koeler.
Misschien toch nog teveel koelpasta?
2 optie; temps worden niet juist uitgelezen.

Maar optie 1 komt veel vaker voor, zeker wanneer je niet zoveel ervaring hebt met koelpasta aanbrengen.
Let ook eens op het oppervlak van de koeler, is die wel helemaal vlak zonder braampjes enzo.
succes 8)

• -Tom
Coretemp is ongeveer twee graden optimistischer dan Speedfan, dus ik verwacht dat ik het probleem toch echt bij mezelf moet zoeken en nieuwe poging moet doen tot assemblage. Bedankt voor jullie input :)

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
heb je je fan wel naar de buitenkant aan het blazen zodat je niet 2 tegensgestelde richtingen hebt:
zo iets als dit:

http://www.cdrinfo.com/Se...eezer7%20Pro/IMG_5916.jpg

op deze manier.. als je hem op die manier hebt geplaatst zal je geen problemen hebben als je hem hebt omgedraaid kan hij nog wel eens problemen geven doordat het in tegengestelde richtingen werkt.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik heb zelf ook een 965 BE. Even een paar dingetjes:

* Heb je de oppervlaktes van je CPU en je koeler wel eens gechecked? Zijn deze mooi vlak en egaal?
Kan zijn dat ze daarom geen goed kontakt onderling maken.

Controleer de oppervlakten eens met een scheermesje, of iets met een strakke, vlakke kant.

* Heb je de CPU overgeklokt?
* Welk voltage gebruik je voor je CPU?
Pagina: 1