Megaverzameling foto's/video ordenen welke manier?

Pagina: 1
Acties:

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik werk tegenwoordig vrijwel alleen nog met Mac dus daarom in dit forum. Hoewel hij misschien ergens anders hoort, excuus hiervoor

Waarschijnlijk een bekend probleem, na 9 jaar digitale foto's gemaakt te hebben is mijn verzameling foto's volledig uit de hand gelopen, nu iets van 250 gb foto's op m'n NAS server. Een grote puinhoop, altijd lui geweest en gewoon een mapje gemaakt en daar de foto's in gegooit

Nu wil ik het gaan ordenen maar de vraag is hoe. Ik heb Iphoto uiteraard, aperture en eventueel cs4/5.

Ik heb een iphone, binnenkort een ipad 64 gb. een hackintosh macbook pro. een hackintosh mac pro. en windows 7/xp

De gezichten herkenning vind ik leuk maar hoe zorg ik ervoor dat ik ook op een windows pc alles netjes zie? Volgens mij ben ik dan verplicht met mappen te werken. Of kan je een optie aanvinken dat er automatishc mappen worden gemaakt oid?

en kan je een eventuele megadatabase makkelijk overzetten naar een nieuw systeem?

Graag wat adviezen van tweakers, hoe houd jij je foto's database werkbaar?

Verwijderd

Ik hou de fotos in mijn database werkbaar omdat ik ze altijd goed orden. ik maak een map met de naam + datum van de gebeurtenis. daarna zet ik al de fotos (die bij die gebeurtenis horen) erin. dat zorgt voor overzicht. Als ik ze wil terug kijken. Verder gebruik ik niet echt specaile programmatjes ervoor. mijn advies: Goed Bijhouden! Alles Up-To-Date maken! Heb je altijd provijt van!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:45
Je zou lightroom kunnen proberen, en dan die naar dezelfde mappen op zowel windows als mac kunnen wijzen.

• Tennisbal
yeehaw schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:24:
Je zou lightroom kunnen proberen, en dan die naar dezelfde mappen op zowel windows als mac kunnen wijzen.
ik ben dit programma nu aan het testen, maar hij heeft volgens mij geen face recognision. of moet ik een plugin downloaden?

kan aperture dit wel gewoon? of is dit programma niet handig om een mega collectie bij te houden?

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
tennisbal schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 18:53:
[...]

ik ben dit programma nu aan het testen, maar hij heeft volgens mij geen face recognision. of moet ik een plugin downloaden?

kan aperture dit wel gewoon? of is dit programma niet handig om een mega collectie bij te houden?
Aperture kan dat idd, maar dan is er geen mappen structuur. En dat wou je volgens mij ook.

• Tennisbal
Pendora schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 21:23:
[...]

Aperture kan dat idd, maar dan is er geen mappen structuur. En dat wou je volgens mij ook.
ja idd, en gezichts herkenning bij lightroom?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Zit er niet in.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
Je zou nog eventueel Picasa kunnen gebruiken. Die is er voor de Mac en Win. Voor zover ik weet met gezichtsherkenning

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik gebruik Aperture 3.0 en ben er ontzettend tevreden over, het werkt makkelijk, snel en de Adjustment opties werken goed. Je kan goed ordenen d.m.v. mapjes, projecten. Als je echt die-hard wil kan ik je aanraden om de tag functie te gebruiken die echt super is i.c.m. Flickr! Me is happy user.

• Tennisbal
fr3z schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:05:
Ik gebruik Aperture 3.0 en ben er ontzettend tevreden over, het werkt makkelijk, snel en de Adjustment opties werken goed. Je kan goed ordenen d.m.v. mapjes, projecten. Als je echt die-hard wil kan ik je aanraden om de tag functie te gebruiken die echt super is i.c.m. Flickr! Me is happy user.
klinkt goed! mapjes dus ook in normale mappenstructuur? of moet ik helemaal afstappen van een mappenstructuur?

kan je als je alles netjes hebt ingedeeld etc ooit nog overstappen naar windows 10 oid en dan een import maken? of is het echt database gerelateerd

[ Voor 12% gewijzigd door Tennisbal op 20-07-2010 14:57 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
tennisbal schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:58:
[...]
kan je als je alles netjes hebt ingedeeld etc ooit nog overstappen naar windows 10 oid en dan een import maken? of is het echt database gerelateerd
Aperture maakt als het ware één grote file met daarin alle meta-gegevens en je foto's (origineel en bewerkt). Maar die kun je gewoon openen door 'show contents' te kiezen en dan daar alles uit te kopiëren.

• Tennisbal
ebia schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:47:
[...]

Aperture maakt als het ware één grote file met daarin alle meta-gegevens en je foto's (origineel en bewerkt). Maar die kun je gewoon openen door 'show contents' te kiezen en dan daar alles uit te kopiëren.
dus in principe kan je als je wilt een volledige database die gemaakt is exporteren naar een soort mappensysteem?

dat lijkt me geweldig werken

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Gezichtsherkenning:
http://creativetechs.com/...to-lightroom-with-picasa/

short:
Gebruik picasa om alles te taggen - tags gaan in de metadata.
Lightroom: gebruik metadatatags.

Klaar :-)

Je hebt nu alles in een directorystructuur: Zorg dat je foto's daarin blijven staan: de plek waar de foto's nu staan, in welke directory enzovoort, is informatie. Deze zou je kunnen gebruiken om extra info toe te voegen.

Is er een programma waarin je snel door een bestaande dirstructuur kan wandelen, foto's kan zien en en-masse selecteren en er metatags aan kan toevoegen? Dan metatag je alles en laat je er een dbase achtig programma (aperture/lr) op los.

• Tennisbal
wheez50 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:57:
Gezichtsherkenning:
http://creativetechs.com/...to-lightroom-with-picasa/

short:
Gebruik picasa om alles te taggen - tags gaan in de metadata.
Lightroom: gebruik metadatatags.

Klaar :-)

Je hebt nu alles in een directorystructuur: Zorg dat je foto's daarin blijven staan: de plek waar de foto's nu staan, in welke directory enzovoort, is informatie. Deze zou je kunnen gebruiken om extra info toe te voegen.

Is er een programma waarin je snel door een bestaande dirstructuur kan wandelen, foto's kan zien en en-masse selecteren en er metatags aan kan toevoegen? Dan metatag je alles en laat je er een dbase achtig programma (aperture/lr) op los.
als mac fan lijkt me aperture toch interessanter, of is bovenstaande optie beter?

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

MoietyMe

zij/haar

Ik heb hier geen Windows om het te testen, maar volgens mij kan Windows Explorer gewoon de mappen structuur van Aperture openen (de DB dus). Dan zit daar alles gesorteerd op jaar en vervolgens projectnaam.

Misschien niet de beste manier, maar ik denk dat dat wel werkt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Een goed ebeheerapplicaties voor video is Frameline 47 maatr het is wel erg gericht op mensen die (semi)professioneel met video bezig zijn, maar omdat je het vooral over foto's hebt is het misschien een beetje teveel van het goede.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1